Puoliso kävi lääkärillä, eikä pääse jatkotutkimuksiin.
Kyseessä käyttäytymisen muuttuminen, muisti ongelmat ja sekoilu liikenteessä.
Käytöksen muuttuminen alkoi parisen vuotta sitten mm. kiroilupuuskat, aggressio, impulsiivisuus ja joustamattomuus. Näistä johtuen jatkuvat konfliktit ihmisten kanssa.
Viime kuukausina on ollut mm. eksyminen omalla kylällä ja muistin selkeä huononeminen. Ei muista tapahtumia tai keskusteluja lähi viikoilta tai kuukausilta. Voiko tämä kaikki tosiaan olla vain stressiä? Kyseessä reilu viisikymppinen ja sukurasite olemassa. Miten pitäisi jatkaa avun hakemista? Puoliso ei halunnut minua mukaan vastaanotolle, koska pitää luonteen muuttumista vain minun mielipiteenä. Ei halua ilmeisesti kaikkien epämiellyttävien tapahtumien esille tuomista.
Ollaan tunnettu toisemme lähes 30- vuotta, joten en usko näin ison muuttumisen liittyvän normaaliin vanhenemiseen. Konfliktit ihmisten kanssa lisääntyneet selvästi viime vuosina.
Vinkkejä ja kokemuksia, kiitos!
Kommentit (53)
Voisitko ottaa yhteyttä vielä siihen hoitaneeseen lääkäriin ja keskustella asiasta?
Lääkäreillä on vaitiolovelvollisuus, tuskin puhuu potilaansa asioista. Kyllä lääkäri huomaa, onko potilas ajan tasalla. Ihan keskustelu riittää.
Ehkä hän ei edes käynyt lääkärillä.
Soita lääkärille, puolisosi on osannut selittää siellä asiat oman mielen mukaan. Puolisosi on liikenteessä muille vaarallinen, jo sen perusteella hänen pitää päästä tutkimuksiin.
Vaitiolovelvollisuus. Usko ap, että sen huomaa onko "kartalla".
Jos ei rahasta ole pulaa niin yksityiselle neurologille, mielellään niin että olisit mukana.
Yli 50-vuotiaalla voi hyvinkin olla muistisairaus, on alle 60-vuotiaita tehostetussa palveluasumisessakin (ihan ilman mitään päihdeongelmaa tms.). Suosittelen, että otat yhteyttä terveyskeskukseen ja kerrot huolesi sekä keskustelet puolisosi kanssa tosissaan, että muistilääkitys auttaa, kun se aloitetaan hyvissä ajoin. Lääke ei korjaa mitään, mutta saattaa hidastaa taudin etenemistä. Voihan kyseessä olla myös esim. pään kasvain, joka tekee vaikeuksia muistin alueelle, ihmettelen jos mitään lisätutkimuksia ei työikäiselle tehdä.
Täytyy hakeutua muistihoitajalle testeihin. Tilaa aika niihin ja menette yhdessä.
Lähiomaiseni on tätä kautta päässyt etenemään asiassaan.
Selvitä oman kuntasi tilanne, löytynee netistä miten edetä.
Joo, epäilen, ettei puoliso edes pidä itseään tutkimuksen tarpeessa olevana. Hänellä menee lujaa ja vain taivas on kattona...
Ei siis ole ollut vailla jatkoselvityksiä. Meni vastaanotolle minun painostuksesta.
On ollut niin hurja meno viime vuodet, etten tiedä mitä tekisin....Toisaalta hyvä, että Kannan tiedoista nyt löytyy yhteydenotto asian tiimoilta. Aloin kirjoittamaan kaikki ihmeellisyydet ja muistamattomuudet, on sitten mustaa valkoisella sekoiluista, kun pääsen lääkärin kanssa keskustelemaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vaitiolovelvollisuus. Usko ap, että sen huomaa onko "kartalla".
Ei todellakaan huomaa täysin tuntematon ihminen lyhyellä lääkärinkäynnillä. Eikä pitkälläkään. Myöskään esim. se suppea muistihäiriötesti ei kerro muistihäiriöstä välttämättä juuri mitään, edes pitkälle edenneenä, missä on ne 10 kysymystä.
Käykö töissä? Miten siellä pärjää?
Luepa tämä linkki
Muistihoitaja - Suomi.fi
https://www.suomi.fi/palvelut/muistihoitaja-siun-sote-pohjois-karjalan-…
Kuulema Cerad-testiin voisi varata ajan, jos haluaa.
Onko tämä testi sopiva työikäisille?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Joo, epäilen, ettei puoliso edes pidä itseään tutkimuksen tarpeessa olevana. Hänellä menee lujaa ja vain taivas on kattona...
Ei siis ole ollut vailla jatkoselvityksiä. Meni vastaanotolle minun painostuksesta.
On ollut niin hurja meno viime vuodet, etten tiedä mitä tekisin....Toisaalta hyvä, että Kannan tiedoista nyt löytyy yhteydenotto asian tiimoilta. Aloin kirjoittamaan kaikki ihmeellisyydet ja muistamattomuudet, on sitten mustaa valkoisella sekoiluista, kun pääsen lääkärin kanssa keskustelemaan.Ap
Lääkäri olisi kyllä huomannut, jos puolisosi ei ole normaalien kirjoissa. Keskustelun aikana tehdään havaintoja. Sinä itse voisit hakeutua keskustelemaan omasta käytöksestäsi.
Täys verikuva. Maksaa ehkä satasen tai kaks. Kun etit halvan paikan.
Puoliso tehtaillut väärennetyn asiakirjankin, eikä edes hävennyt tekoaan, kun satuin sen löytämään.
Kuulema nuuskin ja tutkin luvatta hänen papereita:)
Syytti siis minua, kun huomasin, että minun omia henkilötietoja on käytetty vääriin tarkoituksiin.
En haluaisi rikosilmoitusta tehdä, koska haluaisin kaiken tämän sekoilun johtuvan aivosairaudesta. Vai, voiko persoonallisuushäiriö puhjeta vanhemmalla iällä vai, enkö ole aiemmin taipumuksia huomannut? Vai tekeekö "tavalliset" ihmiset tällaista?
Tämä vain yksi esimerkki uskomattomista tapahtumista ja sekoilusta. Ei siis pelkkä muistamattomuus ole ongelma.
Ap
Soitat sille lääkärille. Se ei puhu sinulle potilaastaan mutta sinä voit puhua hänestä.
Olisit laittanut etukäteen viestiä lääkärille?
Kyllähän moni pystyy skarppaamaan sen 20min lääkäriajan, joten sen perusteella ei pysty sinnepäinkään diagnoosia tekemään, ei edes arvioimaan, onko lisätutkimustarvetta. Ainoastaan jos potilas itse haluaa että tilannetta selvitetäään...