Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työelämässä ja koulussa kysellään koko ajan ajokortin perään

Vierailija
19.05.2022 |

Minullahan ei sitä ole kun autokoulu jäi 10 v sitten kesken rahanpuutteeseen. En ole muutenkaan hirveän hyvä ajamaan, jotenkin vaikea seurata liikennettä samalla kun itse toimii siellä auton kanssa.

Nyt kävi niin, että opiskelin logistiikka-alaa ja ajoin siellä trukkikortin. Ihan ok meni se koulu. Tuntui kyllä koulussa, että jatkuvasti joku oli kysymässä onko sulla sitä ajokorttia...nyt tuli työharjoittelussakin tätä, että "tämän koneen käyttö on kuin autolla ajoa".

En muista että aiemmin autolla ajo olisi ollut joku aikuisen ihmisen merkki tms. Siksi opiskelin lisää logistiikka-alaa, että saan hyvän työpaikan ja rahaa ajaa viimein se autokoulu loppuun (vaikka se automaatti) ja maksaa velkoja samalla.

Tuntuu että olen nykyään paarialuokkaa tämän asian kanssa. Tekisi mieli valehdella, että kortti on hyllyllä rattijuopumuksen takia tms.

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten voi olla logistiikka-alalla ilman ajokorttia? En ihmettele ihmettelyjä yhtään. Yleensä kun tuolla alalla ihmisillä on muitakin kuin se B-ajokortti.

Jos on muilla aloilla ollut aiemmin ja ennen elämässä sitä ei ole tarvinnut tai sen perään kyselty. Vasta viime vuosina ajokortista on tullut joku asia jonka perään kysellään. AP

Mitä sinä sitten aikaisemmin teit? 

Olin kaupan alalla ja ravintolassa. AP

Vierailija
22/35 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt ihan ymmärrä ap:n ongelmaa. Eli sinua harmittaa, kun ihmiset olettavat sinulla olevan ajokortin, vaikka ei ole? 

Kun suurimmalla osalla se on, niin tavallaan ihan ymmärrettävä oletus, vaikka tunnen itsekin paljon aikuisia (myös Helsingin ulkopuolella), jolla ei ole ajokorttia. Logistiikka-alalla oletus on varmasti vielä ymmärrettävämäpi, sinne kun hakeutuu ihmisiä, jotka ajavat koneita - kuten sitä trukkia 

Käy vain koulu loppuun ja mene töihin. Mutta helppo kyllä ymmärtää, että valitsemallasi alalla kortin puute voi olla ongelma, koska vaikka olisit kuinka sisälogstiikassa saattaa tulla vastaan tilanne, että jotain pitäisi viedä tai hakea autolla. 

Niin, tämä asia ei ollut joitain vuosia sitten yhtä suuri ongelma tai asian perään kyselty. Tuntuu että katsotaan vähän alaspäin jos sitä korttia ei ole.

Kun joskus olin autokoulussa kävin samaan aikaan töissä ja maksoin sekä vuokraa että autokoulua. Meni kumpaankin törkeästi rahaa ja olin jatkuvasti autokoulussa kahden tunnin yöunilla niillä ajotunneilla...tuntui että meni aivan hukkaan silloin ne rahat vaikka jonkun verran edistyinkin.

Olin aina stressissä töistä, autokoulusta ja korkean vuokran maksusta (800 e/kk). Ärsytti se rahanmeno. Silloisissa hommissa tienasi vielä edes jotain kun monessa paikassa ei palkasta jää juuri mitään säästöön. Käy siinä autokoulu jonka monille maksaa jo vanhemmat. AP

Ei mikään ole parissa vuodessa muuttunut vaan sinun elinpiiri on muuttunut. Olisi kiva tietää, että mitä teit aikaisemmin, ja mikset jatkanut sitä. 

Mutta en edelleen ymmärrä ongelmaa. Siis joku olettaa, että sinulla on kortti ja se harmittaa? Ja tämä tulee yllättuksenä alalla, jossa nyt lähtökohtaisesti ajetaan laitteita - vaikka ei nyt autoa, niin kuitenkin. 

Ilmeisesti se ajokortti ei ole edellytys koulutuksen loppuun käynmiselle, mutta sinua on vain ruvennut harmittamaan, kun ihmiset olettavat sinulla olevan kortin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten voi olla logistiikka-alalla ilman ajokorttia? En ihmettele ihmettelyjä yhtään. Yleensä kun tuolla alalla ihmisillä on muitakin kuin se B-ajokortti.

Jos on muilla aloilla ollut aiemmin ja ennen elämässä sitä ei ole tarvinnut tai sen perään kyselty. Vasta viime vuosina ajokortista on tullut joku asia jonka perään kysellään. AP

No, noissa hommissa ei autoa tarvitse, joten ketään ei kiinnostanut se, onko sulla kortti. Sisälogistiikassa on aika tyypillistä verrata trukin ajoa ajokorttiin ja ihan luontevaa oletttaa, että kortti on. Ei siitä tarvitse loukkaantua.

Vai onko sinulle sanottu, ettet voi valmistua ilman korttia?

Vierailija
24/35 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt ihan ymmärrä ap:n ongelmaa. Eli sinua harmittaa, kun ihmiset olettavat sinulla olevan ajokortin, vaikka ei ole? 

Kun suurimmalla osalla se on, niin tavallaan ihan ymmärrettävä oletus, vaikka tunnen itsekin paljon aikuisia (myös Helsingin ulkopuolella), jolla ei ole ajokorttia. Logistiikka-alalla oletus on varmasti vielä ymmärrettävämäpi, sinne kun hakeutuu ihmisiä, jotka ajavat koneita - kuten sitä trukkia 

Käy vain koulu loppuun ja mene töihin. Mutta helppo kyllä ymmärtää, että valitsemallasi alalla kortin puute voi olla ongelma, koska vaikka olisit kuinka sisälogstiikassa saattaa tulla vastaan tilanne, että jotain pitäisi viedä tai hakea autolla. 

Niin, tämä asia ei ollut joitain vuosia sitten yhtä suuri ongelma tai asian perään kyselty. Tuntuu että katsotaan vähän alaspäin jos sitä korttia ei ole.

Kun joskus olin autokoulussa kävin samaan aikaan töissä ja maksoin sekä vuokraa että autokoulua. Meni kumpaankin törkeästi rahaa ja olin jatkuvasti autokoulussa kahden tunnin yöunilla niillä ajotunneilla...tuntui että meni aivan hukkaan silloin ne rahat vaikka jonkun verran edistyinkin.

Olin aina stressissä töistä, autokoulusta ja korkean vuokran maksusta (800 e/kk). Ärsytti se rahanmeno. Silloisissa hommissa tienasi vielä edes jotain kun monessa paikassa ei palkasta jää juuri mitään säästöön. Käy siinä autokoulu jonka monille maksaa jo vanhemmat. AP

Ei mikään ole parissa vuodessa muuttunut vaan sinun elinpiiri on muuttunut. Olisi kiva tietää, että mitä teit aikaisemmin, ja mikset jatkanut sitä. 

Mutta en edelleen ymmärrä ongelmaa. Siis joku olettaa, että sinulla on kortti ja se harmittaa? Ja tämä tulee yllättuksenä alalla, jossa nyt lähtökohtaisesti ajetaan laitteita - vaikka ei nyt autoa, niin kuitenkin. 

Ilmeisesti se ajokortti ei ole edellytys koulutuksen loppuun käynmiselle, mutta sinua on vain ruvennut harmittamaan, kun ihmiset olettavat sinulla olevan kortin?

Niin, minulla on trukkikortti (mm. vastapaino) mutta en tee sillä ilmeisesti mitään ennen kuin minulla on ajokortti, koska minut nähdään "kortittomana" joka tapauksessa.

Edellisissä hommissa en halunnut jatkaa kun ne olivat niin raskaita henkisesti (ja fyysisestikin). Alkaa oikeasti tuntua siltä etten sovi minnekään. Turhaan yritän yhtään mitään. AP

Vierailija
25/35 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, noissa hommissa ei autoa tarvitse, joten ketään ei kiinnostanut se, onko sulla kortti. Sisälogistiikassa on aika tyypillistä verrata trukin ajoa ajokorttiin ja ihan luontevaa oletttaa, että kortti on. Ei siitä tarvitse loukkaantua.

Ei ole sanottu, mutta teetetään ihan turhia pilipalihommia kun paremmat työt menevät kortillisille. AP

Vierailija
26/35 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole sanottu, mutta teetetään ihan turhia pilipalihommia kun paremmat työt menevät kortillisille. AP

Varmaan siitä samasta syystä, jonka mainitsit alussa. Onkohan sulla joku hahmotushäiriö?

Vierailija
27/35 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö logistiikka-alalla saa ajettua lähes ilmaisen ajokortin?

Vierailija
28/35 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan siitä samasta syystä, jonka mainitsit alussa. Onkohan sulla joku hahmotushäiriö?

En tiedä, jotain kyllä on pielessä, mutta ei mulla mitään tutkita tai mistään välitetä. Pakolla täytyy vain jaksaa. Ja huonoilla yöunilla kun olen puolet elämästä nukkunut huonosti (opi siinä jotain). AP

Vierailija
29/35 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nekin rahat meni aikanaan haaskuun kun jätit autokoulun kesken

Vierailija
30/35 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli pakko jättää kesken kun rahaa ei yksinkertaisesti enää ollut. Ei sitä voi maksamattakaan käydä. AP

Vierailija
31/35 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tullut mieleen että ajokortin ajaminen on aivan järjettömän kallista, ja sen ajamisen jälkeen pitäisi olla sitten auto jolla jatkaa harjoittelua? Jos ajaa kortin eikä sen jälkeen ajele autolla, se taito ruostuu todella nopeasti. Kaikilla perheillä ei ole varaa kustantaa näitä lapsilleen. Joo joo, voi ne kustantaa itsekin mutta suurimmalle osalle kuitenkin vanhemmat maksaa nämä asiat. Harva, jonka vanhemmilla ei ole varaa maksaa näitä, hankkii ne omalla rahallaan kovin nuorena.

Ois ihan ok jos työkkäri vois vaikka maksaa työttömälle autokoulua jos se helpottaisi työllistymistä.

Vierailija
32/35 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli pakko jättää kesken kun rahaa ei yksinkertaisesti enää ollut. Ei sitä voi maksamattakaan käydä. AP

Kuitenkin etukäteen tiedossa mitä se maksaa. Eikö ollut rahaa valmiina sästössä tätä varten?

Noh, eikös kortin voi ajaa siellä koulussa?

Vierailija
33/35 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuitenkin etukäteen tiedossa mitä se maksaa. Eikö ollut rahaa valmiina sästössä tätä varten?

Noh, eikös kortin voi ajaa siellä koulussa?

Ei ollut lopulta tarpeeksi rahaa kun ajotunteja oli jatkuvasti, nukuin todella huonosti työssäkäyvänä jne. eli koko paletti meni sotkuun. Pitäisi jostain olla vaikka 10k säästössä niin olisi varaa sekä autokouluun että autoon ja tänä päivänä niihin bensoihinkin. Siis mistä ne rahat pitäisi keksiä?! AP

Vierailija
34/35 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n ongelma on syvemmällä kuin ajokortin puutteessa.

Vierailija
35/35 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:n ongelma on syvemmällä kuin ajokortin puutteessa.

Kerrotko missä? AP