Miten laskea verenpainetta?
Hei!
Olisko kenelläkään toimivia neuvoja verenpaineen laskemiseen?
Viikkoja on jäljellä enää muutama, mutta parilla edellisellä neuvola kerralla verenpaine on ollut hieman kohollaan edellisiin arvoihin verrattuna... Terkkari ei ollut vielä mitenkään huolissaan, mutta itse en halua joutua tilanteeseen, että verenpaineesta olisi jotain ongelmia...
Entä olisiko kenelläkään hajua mistä moinen nousu voisi joutua? Onko paineet otettu vain liian pikaisesti neuvolaan tullessa vai onko mahdollista, että taustalla olisi jotain muuta?
MOT rv 37+5
Kommentit (3)
lisäsuolan käytön lopettaminen laski verenpaineen normaaliksi. Tämän elämäntapamuutoksen tein jo alkuvuodesta ennenkuin edes olin raskaana. Paineet ovat pysyneet nyt kurissa mistä olen tosi tyytyväinen. Esikoista odottaessa paineet nousivat niin korkeaksi, että jouduin sen takia jopa sairaalaan tarkkailuun. Lisävinkkinä sanoisin runsaan veden juomisen mikä vähentää turvotusta joka taas nostaa verenpainetta.
Paineetonta ja mukavaa loppuodotusta!
Naksis tasan 34
...ainakaan jos on kyse alkavasta raskausmyrkytyksesta. Raskausmyrkytykseen tosin kuuluu myos valkuainen virtsassa ja turvotus. Noin yleensa (ts. jos ei ole raskausmyrkytys kyseessa) verenpainetta laskevat riittava lepo, vahasuolainen/suolaton ravinto, kofeiinin, salmiakin ja lakun valttaminen (nama kaikki nostavat paineita), ja riittava veden juominen. Ja normaalipaineethan oli alle 140/90 (tosin paljon riippuu myos siita millaiset sulla on paineet normaalitilassa, eli jos ne on kovin matalat niin siina jopa tuota alhaisempi nousu voi olla halyyttava, ts. merkki raskausmyrkytyksesta).
Mutta mulla nousi myös ensin verenpaine, alkoi olla merkkejä jo joskus rv 33 ja sit tuli myös vähän valkuaista pissanäytteeseen, jolloin on olemassa raskausmyrkytyksen vaara... Tosin en edelleenkään tiedä onko vai eikö mulla sitä, mutta paineet huitelee yhä noin 150/ yli 90. Samaa luokkaa ne on jatkuvasti eli ei myöskään ole nousseet ja ainakin mulle on nähtävästi lepo ollut hyväksi, samoin suolan välttäminen. Eli niitä voi ainakin yrittää. Ja yläpaine on se, jonka " kuulukin" vaihdella olosuhteista johtuen, eli jos esim. et ole ehtinyt rauhoittua kunnolla ennen mittausta tms, mutta alapaineeseen sen ei kuulemani mukaan pitäisi vaikuttaa...
Toivottavasti sulle ei nyt kehity mitään toksemiaa!
t. Ope rv 38+2