Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on autismin ja aspergerin ero?

Vierailija
17.05.2022 |

Meidän lapsella on nyt havaittu erityispiirteitä ja neuropsykologisen tutkimuksen tulokset tuli juuri. Kirjon piirteitä on aika runsaasti. Hän on älykäs ja joissakin asioissa ikäistään edellä, mutta kuitenkin monessa asiassa kehityksessä selvästi jäljessä. Ei ole kehitysvammainen, vaikkakin jonkin laista viivästymää on. Hänellä piirteet ei ole niin ilmeisiä/stereotyyppisiä jonka takia varmaan ennen jäänyt huomaamatta. Jos joku tietää niin luokitellaanko tämä aspergeriksi vai autismiksi?

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis jos on autistisia piirteitä, jotka eivät kaikilta osin vastaa aspergeria, silloin ei ole asperger, vaan jokin muu autismin muoto. Toki asperger-diagnoosin saaneistakin vain harvalla oireet vastaavat kaikilta osin stereotyyppistä aspergeria

Vierailija
22/34 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mä olen siinä ymmärryksessä, että kehitysvammaiset ovat AINA autisteja, mutta asperger on sellainen autismin muoto, että henkilö voi olla älykäs vaikka onkin autisti. 

Saattoi mennä pieleen, mutta näin itse olen asian käsittänyt ja mikään asiantuntijahan en ole, että saa oikaista.

Ei, kehitysvammaiset ei ole aina autisteja eikä autistit ole aina kehityvammaisia, mutta kehitysvammainen voi olla autistinenkin samalla tai autismin taso voi olla niin vaikea, että henkilö luokitellaan kehitysvammaiseksi. Autisti voi olla älykäs, mutta täysin puhumaton ja sellainen, joka ei kiinnitä huomiota ympäristöön. Hän voi kuitenkin osata lukea, kirjoittaa ja laskea sekä olla motororisilta taidoiltaan täysin normaali, jopa älykkään puolella joissan osa-alueilla. 

Siis onko oikeasti olemassa kehitysvammaisia, jotka eivät olisi autisteja? Eli ovat kehitysvammastaan huolimatta sosiaalisesti täysin normaaleja? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lle kysymys missä nämä neuropsykologiset testit tehtiin? Psykologilla? Neurologilla? Julkisella vai yksityisellä?

Kuulostaa niin tutulta tuo tekstisi.

Vierailija
24/34 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mä olen siinä ymmärryksessä, että kehitysvammaiset ovat AINA autisteja, mutta asperger on sellainen autismin muoto, että henkilö voi olla älykäs vaikka onkin autisti. 

Saattoi mennä pieleen, mutta näin itse olen asian käsittänyt ja mikään asiantuntijahan en ole, että saa oikaista.

Ei, kehitysvammaiset ei ole aina autisteja eikä autistit ole aina kehityvammaisia, mutta kehitysvammainen voi olla autistinenkin samalla tai autismin taso voi olla niin vaikea, että henkilö luokitellaan kehitysvammaiseksi. Autisti voi olla älykäs, mutta täysin puhumaton ja sellainen, joka ei kiinnitä huomiota ympäristöön. Hän voi kuitenkin osata lukea, kirjoittaa ja laskea sekä olla motororisilta taidoiltaan täysin normaali, jopa älykkään puolella joissan osa-alueilla. 

Siis onko oikeasti olemassa kehitysvammaisia, jotka eivät olisi autisteja? Eli ovat kehitysvammastaan huolimatta sosiaalisesti täysin normaaleja? 

Älyllinen kehitysvamma ei tarkoita automaattisesti sosiaalisia ongelmia. Moni lievästi kehitysvammainen voi olla sosiaalisesti taitava.

Vierailija
25/34 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän autismi ole pelkkää sosiaalista sokeutta.

Vierailija
26/34 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En jaksa... Löytäisit tuon ihan googlesta.

Linkkiä kiitos

Kirjoita googleen "sairauden nimi" ja avaa se linkki, jossa lukee Terveyskirjasto. Löytyy varmasti myös muita hyviä linkkejä, kuten *kyseisen sairauden* liitto. Toimii joka vaivaan. Ja etenkin tähän.

*Tiedän ettei kyseessä ole sairaus.

Ei ole niin yksinkertaista, sillä lapsen piirteet eivät ole kummankaan kanssa identtisiä

Siis diagnoosiako sinä meiltä haluat?? Tsiisus. Minä kun luulin, että sinulta on "vaan" kotiläksyt tekemättä.

Lapselle diagnosoidaan autismikirjon häiriö, eli vaikka olisi asperger niin sellaista ei diagnosoida. Siksi kysyn tältä palstalta.

En oikein ymmärrä, miksi kukaan haluaa lapselleen vanhentuneita diagnooseja. Hans Asperger käytti termiä autistinen psykopaatti, eikö se olisi kaikkein jänskin?

Tiedän että asperger on vanhentunut diagnoosi, jostain syystä sitä silti käytetään paljon esim tällä palstalla.

Vierailija
27/34 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Autismin ja kehitysvamman eroavaisuus

Muokkaa

Autismi ei ole kehitysvamma, vaikka suurimmalla osalla autisteista onkin todettavissa älyllinen kehitysvammaisuus.[20][21][22] Koko autismikirjossa kehitysvammaisuuden esiintyvyys on noin 15 %.[23] On myös laaja-alaisia oppimisvaikeuksia. Jos autismiin liittyy älyllinen kehitysvamma tai puhumattomuutta, henkilö luokitellaan vaikeavammaiseksi. Vaikeavammaisista autisteista käytetään Yhdysvalloissa usein epävirallista nimitystä low functioning tai Low Functioning Autism eli LFA, millä viitataan siihen, että henkilö tarvitsee jatkuvaa apua selviytyäkseen arkisista perustoiminnoista. Muiden Kannerin autistien tapauksessa käytetään nimitystä High Functioning Autism eli HFA, joka käännetään usein lieväksi autismiksi. Näiden nimekkeiden käyttö ei ole kuitenkaan vakiintunutta, ja lievällä autismilla tarkoitetaan Yhdysvalloissa usein myös Aspergerin oireyhtymää.

Lähde: Wikipedia

Vierailija
28/34 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Linkkiä kiitos

Kirjoita googleen "sairauden nimi" ja avaa se linkki, jossa lukee Terveyskirjasto. Löytyy varmasti myös muita hyviä linkkejä, kuten *kyseisen sairauden* liitto. Toimii joka vaivaan. Ja etenkin tähän.

Ei ole niin yksinkertaista, sillä lapsen piirteet eivät ole kummankaan kanssa identtisiä

Siis diagnoosiako sinä meiltä haluat?? Tsiisus. Minä kun luulin, että sinulta on "vaan" kotiläksyt tekemättä.

Lapselle diagnosoidaan autismikirjon häiriö, eli vaikka olisi asperger niin sellaista ei diagnosoida. Siksi kysyn tältä palstalta.

En oikein ymmärrä, miksi kukaan haluaa lapselleen vanhentuneita diagnooseja. Hans Asperger käytti termiä autistinen psykopaatti, eikö se olisi kaikkein jänskin?

Tiedän että asperger on vanhentunut diagnoosi, jostain syystä sitä silti käytetään paljon esim tällä palstalla.

Kun diagnoosia on annettu 1990-luvulta alkaen, niin toki monella on se. Mutta tosiaankin se on vanhentunut, eli sikäli niillä joilla sitä ei ole, sitä ei tule.

Vierailija
29/34 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Linkkiä kiitos

Siitä on alle 10 vuotta, kun asperger-diagnoosi jäi pois käytöstä. Joten keskuudessamme on edelleen paljon lapsia ja nuoria/nuoria aikuisia, jotka ovat tuon diagnoosin saaneet.

Vierailija
30/34 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama asia periaatteessa. Asperger on lievempi ilmenemismuoto samasta häiriöstä. Se onkin vanheneva diagnoosi, ja lähitulevaisuudessa puhutaan pelkästä autismikirjonhäiriöstä myös aspergerin kohdalla. Autismi on häiriönä nimensä mukaisesti kirjo eri oireita. Kaikilla ei ole kaikkea, ja vaikeusaste vaihtelee hyvin lievistä, ulkopuolisille tuskin havaittavista oireista syvään autismiin joka vaikeudeltaan on sitä luokkaa ettei henkilö pysty kommunikoimaan ympäristön kanssa ja on täysin autettava. Tiettyjä ydinoireita on oltava tietty määrä, tai paremminkin nekin ovat kirjo joka voi vaihdella. Jokaisella autismikirjon diagnoosin saavalla on jonkinasteista rutiinisidonnaista/ kaavamaista käyttäytymistä ja sosiaalisessa vuorovaikutuksessa ongelmia jollain tasolla. Erilaiset, usein todella erikoiset mielen täysin valtaavat kiinnostuksen kohteet ovat tyypillisiä, samoin aistisäätelyn ongelmat. Monella on hämmästyttävä kyky oppia ulkoa ja muistaa faktatietoa, mutta hämmästyttävän heikko kyky muistaa tavallisia arkisia asioita. Monella on suuria vaikeuksia kokonaisuuksien hahmottamisessa, mutta erittäin tarkka kyky huomioida ja painaa mieleen yksityiskohtia.

Vierailija
31/34 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aspergereissa on lukuisia oman alansa neroja. Oheisessa listassa mm. Ludwig van Beethoven, Elon Musk ja Anthony Hopkins.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_tunnetuista_autismin_kirjon_henk…

Vierailija
32/34 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäinen lapsi?

Vierailija
33/34 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asperger diagnoosia ei käytetä enää nykypäivänä. Eli kyseessä on autismi. Aspergerilla tarkoitettiin ennen "hieman toimintakykyisempi autisti".

Vierailija
34/34 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aspergereissa on lukuisia oman alansa neroja. Oheisessa listassa mm. Ludwig van Beethoven, Elon Musk ja Anthony Hopkins.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_tunnetuista_autismin_kirjon_henk…

En sitten yhtään ymmärrä noita entisajan nerojen jälkikäteisiä diagnosointeja. Joka ainoalla tuntuu olevan autismi, adhd, erityisherkkyys sekä tukku fyysisiä sairauksia.

Toki kaikki vertaistukiryhmät haluavat päästä osingoille neroista, mutta vaikea kuvitella että niin monella tavalla erityiset ihmiset pystyisivät tekemään niin paljon ja monipuolisesti töitä kuin vaikka Beethoven tai da Vinci.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän seitsemän