Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako kauppaan palauttaa täysin ehjän tuotteen, jos

Vierailija
11.10.2006 |

ostamisen jälkeen huomaa, että tuote ei vastannutkaan odotuksia? Tuote muuten ehjä.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
11.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy vaikka kuluttaja-asiamieheltä!

Monet kaupat myöntävät nykyään vaihto- tai palautusoikeuden, ja ehkä siksi kuluttajille on jäänyt mielikuva, että joka liikkeessä olisi sama käytäntö. Näin ei kuitenkaan ole. Palautusoikeus on täysin vapaaehtoinen, eikä kauppiaalla ole mitään velvoitetta lunastaa ostettua tuotetta takaisin. Ikävä juttu kannaltasi, mutta näin vaan on. Itsekin olen joskus ollut harmissani, kun olen ostanut jotain ja yrittänyt palauttaa, eikä ole sitten kuitenkaan onnistunut. Täytyy vaan miettiä etukäteen tarkkaan ostokset, ettei tule virheostoksia. Onneksi suurimmassa osassa liikkeissä tuo palautusoikeus on, mutta ei tosiaan kaikissa!

Vierailija
2/7 |
11.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman että jaksan kuluttajansuojalaki tarkemmin katsoa (löytyy www (piste) finlex (piste) fi)

Jos tuote on määritellyn mukainen, niin siinä ei ole virhettä = ei palautusoikeutta tai vaihto-oikeutta automaattisesti

Jos asiakas on kysynyt tuotteen käytettävyyttä tiettyyn tarkoitukseen ja myyjä on sen ilmoittanut sopivan = tuotteessa on virhe, näyttökysymyksen takia käytännössä useimmiten turha yrittää vinkua

Peruslähtökohdan mukaan tuotteessa täytyy olla jokin virhe, jotta myyjän pitäisi kuluttajasuojalain perusteella sille jotain tehdä. Tässäkin marssijärjestys kulkee: korjaus, vaihto, rahat takaisin eli kaupan purku.

Kaikki palautus / vaihto-oikeudet ovat MYYJÄN itsensä antamia lisäoikeuksia, eivät lainsäädännöstä tulevia. Tämä sama asia on takuissa. Jos esim. vuoden takuulla oleva pesukone hajoaa 2 vuoden kuluttua, on siinä mitä todennäköisimmin virhe. Takuuaika on valmistajan / myyjän antama lisätakuu, jonka aikana tavara automaattisesti korjataan tai vaihdetaan. Takuuajan päättyminen ei kuitenkaan tarkoita, että se voi hajota välittömästi sen jälkeen (riippuen tietysti tavarasta).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
11.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuotteen sopivuudesta on epäselvyyttä, niin aina voi kokeilla ehdottaa avokauppaa. Otat tuotteet ja kokeilet sitä, jos ei sovi niin palautat. Tähän ei kyllä elektroniikkakauppiaat yleensä suostu, vaikea myydä kun on alkuperäiset kääreet revitty auki.

Vierailija
4/7 |
11.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan antaa tilalle korvaava tuote. Tai sitten saa hyvityskuitin, joka on samansuuruinen kuin ostettu/palautettu tuote.

Vierailija
5/7 |
11.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä on lain mukaan tietty palautusaika, kun tuotetta ei voi katsoa omin käsin ennen ostamista.

Vierailija
6/7 |
11.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tuote kyseessä?

Vierailija
7/7 |
11.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pitäisi elektroniikkatuotteet ottaa takaisin. Itse olen palauttanut elektroniikkatuotteita takaisin, tosin minulla on ollut kuitit ja alkuperäispakkaukset ehjänä.

Koska kyse ei ole pikkuhousuista yms. eikä liike ota tavaraa takaisin, niin suosittelen kääntymään kuluttajasuoja-asiamieheen puoleen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kahdeksan