Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten aloittaa työhaastattelun "kerro itsestäsi" - kysymykseen vastaaminen

Vierailija
16.05.2022 |

Tiedän -ainakin suunnilleen- että mitä tuohon "kerro jotain itsestäsi" -kysymykseen pitäisi vastata. Ongelmana on vain se, etten tiedä miten aloittaa.

Luontevintahan tuollaiseen kysymykseen vastatessa olisi aloittaa kertomalla oma nimi ja kotipaikka ja muuta tällaista, mutta kun tässä tapauksessa työhaastattelija tietää ne jo.

Että pitäisikö sitä aloittaa kertaamalla oma työkokemus (tosin senkin haastattelija näkee toimitetuista työtodistuksista), vai kenties pitäisikö kertoa jonkinlainen lyhyt elämäntarina, vai ehkä aloittaa kuvailemalla omia luonteenpiirteitä ja persoonallisuutta vai kenties kertoa omista harrastuksista. (Nekin kuulemma joitain rekrytoijia ja tyonantajia kiinnostavat) vai pitäisikö aloittaa ihan jollain muulla. (mutta millä).

Eli onko kellään ehdotuksia, miten oma vastaus kannattaa aloittaa ja jäsennellä

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitan kertomalla että todellisuus on kolmannessa ulottuvuudessa ja miten kutsun yksisarvista luokseni. Kerron halustani päästä eroon kaikesta materiasta ja yritän myydä sohvaani haastattelijalle.

Vierailija
2/32 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Minulla olisi ollut tärkeämpääkin tekemistä kuin tulla tänne, olen siis aktiivinen toimija, mutta työkkäri lähetti tarjouksen, josta ei voi kieltäytyä. Jos nyt jätettäisiin turhat lätinät sikseen ja toteatte etten sovi tähän tehtävään, niin ei tuhlata kummankaan osapuolet aikaa."

Tuolla tehokkaalla keskustelutyylillä saattaisi jopa työpaikka irrota ja jos ei, niin eipä tuhlata kenenkään aikaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloita hätistelemällä mielikuvitusystävä pois harteiltasi istumasta. Se rikkoo jään kivasti. Sitten kerrot vaikka koulutuksestasi.

Vierailija
4/32 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Minulla olisi ollut tärkeämpääkin tekemistä kuin tulla tänne, olen siis aktiivinen toimija, mutta työkkäri lähetti tarjouksen, josta ei voi kieltäytyä. Jos nyt jätettäisiin turhat lätinät sikseen ja toteatte etten sovi tähän tehtävään, niin ei tuhlata kummankaan osapuolet aikaa."

Tuolla tehokkaalla keskustelutyylillä saattaisi jopa työpaikka irrota ja jos ei, niin eipä tuhlata kenenkään aikaa.

Välillä kieltämättä hyvinkin houkutteleva vastaus. Tosin mietin vaan tässä, että kuinkahan todennäköisesti työkkäri saa tietää tuollaisesta vastauksesta, ja ei kun karenssia peliin vaan.

Vierailija
5/32 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista, että se on TYÖhaastattelu.

Kerro nimesi ja miksi hait työpaikkaa. Kerro, mitkä luonteenpiirteesi ja esim harrastuksesi tukevat työtäsi. Kerro ylimalkaisesti, miten rentoudut vapaa-ajalla.

Tavallaan yrität myydä itsesi työnantajalle. Kesätyöntekijää haastatellessa riittää, että vaikutelma on reipas ja yhteistyökykyinen. Ammattimyyjän odotetaan osaavan esitellä itsensä yhtä myyvästi kuin hän myisi tuotteetkin. Asiantuntijan odotetaan väläyttelevän ammattisanastoa ja kertovan, miten hän on kerryttänyt osaamistaan opiskellen tai edellisissä paikoissa. Duunarilta odotetaan, että hän on yhteistyökykyinen ja esimerkiksi opintojen tai työsuoritteiden perusteella työhön sopiva.

Jos mieleesi tulee tapahtuma, jossa pääsit osoittamaan omaa neuvokkuuttasi, yhteistyökykyäsi tai ahkeruuttasi, niin kerro se tarina. On vakuuttavampaa kertoa tarina omasta ahkeruuden osoituksesta kuin kirjoittaa CV:seen "ahkera".

Vierailija
6/32 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meidän sukututkimukset menee toinen Karjalaan ja toinen puoli Turkuun, siellä isosiosisosisosisoisäni oli linnan räätälinä. Sitten hänen poikansa Matts muutti Uskelaan viljelemään torppaa ja...

...minä synnyin sitten vuonna 1983 ja menin päivähoitoon Ratinan päiväkotiin. Siellä paras ystäväni oli...

...kunnes päätin pyrkiä Espoon lukioon vuonna 2000. Siellä otin valinnaiskursseja taloustiedosta ja ....

...sitten tapasin toisen poikaystäväni, hän oli puuseppä. Mentiin yhdessä hänen vanhempiensa Toyotalla Ilosaarirokkiin kesällä 2004 ja siellä esiintyi...

___

...kunnes päätin hakea tähän työpaikkaan.

Vierailija
7/32 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

oon kertonut jotain esim.harrastusjuttuja,perhesuhteeni. usein mainitsen, jos koti sijaitsee lähellä työpaikkaa tai muuten hyvät kulkuyhteydet ja oon onnistunut saaman työn tällä tapaa.vaikea ja karsee kysymys.varmaan joku" elämän perusasiat kunnos"vastaus kans vois sopia.

Vierailija
8/32 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä on tarkoitus kerrata se oma historia, vaikka se niissä papereissa lukeekin.

Minulla on sellaista erikoista kokemusta, mitä muilla hakijoilla ei ole, ja kerrankin haastattelija ilahtui "ai sä oot se!"

Hän ei ollut vaivautunut edes vilkaisemalla kertaamaan papereitani ennen haastattelua.

Vierailija
9/32 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

työttömän kannattaa esittää yli innokasta ja kertoa avomielisesti sairauksistaan ,jos siis haluaa että tulee yllättäen kielteinen valintamme ei kohdistunut sinuun kirjeen......

joskus hain kovasti töihin ja ihmettelin miksi en pääse ja se oli liika innokkuus, kyselin jo ovella koska alkaa mun työt-tajusin jälkeenpäin et se oli väärä taktiikkka ja huomasin et rauhallinen jutustelu oli parempi taktiikka.

Vierailija
10/32 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitan kertomalla että todellisuus on kolmannessa ulottuvuudessa ja miten kutsun yksisarvista luokseni. Kerron halustani päästä eroon kaikesta materiasta ja yritän myydä sohvaani haastattelijalle.

Haha, tämä oli hauska!

Jos Ap haluaa paikan ja osaa englantia, kannattaa tsekata Youtubesta The Interview Guys -kanava. Siellä vastataan lyhyesti, ytimekkäästi, hauskasti ja asiallisesti tähänkin kysymykseen.

Vierailija
11/32 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset haluaa kuulla kiinnostavia tarinoita. Kirjoita itsestäsi kiinnostava tarina, jossa tuot esille oleellisena pitämiåsi pointteja, tai vaikkapa luonteenpiirteitä. Siis vaikkapa juuri esimerkkien kautta. Opettele esittämään se luonnollisesti ja mukaansatempaavasti.

Itse kerran vastasin tuohon kysymykseen kertonalla just basic tiedot:ikä, työkokemus, missä töissä, mitä työtä haen.

Vastauksena oli kiusallinen hiljaisuus.

Vierailija
12/32 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kikkelis kokkelis sul on mun luonto"

työnantaja: olette ilmiö, paikka on teidän!

Vierailija
13/32 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"taisin laskea housuuni. ei kai se haittaa hihihihihihi"

Vierailija
14/32 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantaja haluaa saada ainakin selville onko hakijalla perhettä vai sittenkin sateenkaariosastoa. Etenkin jos ei heti päälle päin näy.

Vierailija
15/32 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi on kyllä typerin työhaastattelukysymys. Kysyisivät ekana mieluummin, kerro miksi hait tätä paikkaa. Siinä samalla tulee myös tietoa hakijasta itsestään

Vierailija
16/32 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikkiko?

Vierailija
17/32 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vastaan aina vain lyhyesti. Nimeni on X, olen Y vuotta vanha, koulutukseltani Z ja asun Helsingissä. Mistään lapsien määrästä ja harrastuksista en ala puhumaan.

Vierailija
18/32 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse yleensä kerron luonteenpiirteistäni, tavastani työskennellä ja millaisia asioita tykkään tehdä vapaa-ajalla. Yritän ympätä mukaan aina jonkin negatiivisen asian itsestäni, mutta niin, että se ei ole ensimmäinen eikä viimeinen asia.

Vierailija
19/32 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kerron nimeni, ikäni, asuinkuntani ja mielipiteeni sairaista ja lemmikkieläimien omistajista.

Vierailija
20/32 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, minä nyt oon vaan tämmönen rippikoulun käyny ja rokotettu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kaksi