Miten aloittaa työhaastattelun "kerro itsestäsi" - kysymykseen vastaaminen
Tiedän -ainakin suunnilleen- että mitä tuohon "kerro jotain itsestäsi" -kysymykseen pitäisi vastata. Ongelmana on vain se, etten tiedä miten aloittaa.
Luontevintahan tuollaiseen kysymykseen vastatessa olisi aloittaa kertomalla oma nimi ja kotipaikka ja muuta tällaista, mutta kun tässä tapauksessa työhaastattelija tietää ne jo.
Että pitäisikö sitä aloittaa kertaamalla oma työkokemus (tosin senkin haastattelija näkee toimitetuista työtodistuksista), vai kenties pitäisikö kertoa jonkinlainen lyhyt elämäntarina, vai ehkä aloittaa kuvailemalla omia luonteenpiirteitä ja persoonallisuutta vai kenties kertoa omista harrastuksista. (Nekin kuulemma joitain rekrytoijia ja tyonantajia kiinnostavat) vai pitäisikö aloittaa ihan jollain muulla. (mutta millä).
Eli onko kellään ehdotuksia, miten oma vastaus kannattaa aloittaa ja jäsennellä
Kommentit (32)
Ärsyttää tuo kysymys, kun se kaikki, mitä siinä halutaan kuulla, lukee niissä papereissa jo. Tekisi mieli vastata että kannattaisi valmistautua haastatteluun vaikka perehtymällä niihin papereihin.
Olen todella tyytyväinen, että en koskaan enää mene työpaikkahaastatteluun eikä koskaan tule enää kehityskeskusteluja tyyliin "missä näet itsesi viiden vuoden kuluttua"
Vierailija kirjoitti:
No meidän sukututkimukset menee toinen Karjalaan ja toinen puoli Turkuun, siellä isosiosisosisosisoisäni oli linnan räätälinä. Sitten hänen poikansa Matts muutti Uskelaan viljelemään torppaa ja...
...minä synnyin sitten vuonna 1983 ja menin päivähoitoon Ratinan päiväkotiin. Siellä paras ystäväni oli...
...kunnes päätin pyrkiä Espoon lukioon vuonna 2000. Siellä otin valinnaiskursseja taloustiedosta ja ....
...sitten tapasin toisen poikaystäväni, hän oli puuseppä. Mentiin yhdessä hänen vanhempiensa Toyotalla Ilosaarirokkiin kesällä 2004 ja siellä esiintyi...
___
...kunnes päätin hakea tähän työpaikkaan.
Ihana!!
Vierailija kirjoitti:
oon kertonut jotain esim.harrastusjuttuja,perhesuhteeni. usein mainitsen, jos koti sijaitsee lähellä työpaikkaa tai muuten hyvät kulkuyhteydet ja oon onnistunut saaman työn tällä tapaa.vaikea ja karsee kysymys.varmaan joku" elämän perusasiat kunnos"vastaus kans vois sopia.
Mutta nämä yksityisasiathan on just niitä, joita työnantaja ei saa kysyä. Sitäkö tuolla "kerro itsestäsi" -kysymyksellä haetaan, että hakija kertoo vapaaehtoisesti, onko lapsia?
Tämän takia en tule koskaan menemään töihin.
Teknisellä alalla ketään ei kiinnosta kuka olet vaan se, mitä osaat tai onko pohjat oppia uudet hommat.
Aivan normijuttua.
Vierailija kirjoitti:
Mä vastaan aina vain lyhyesti. Nimeni on X, olen Y vuotta vanha, koulutukseltani Z ja asun Helsingissä. Mistään lapsien määrästä ja harrastuksista en ala puhumaan.
Miksi ikä ja asuinpaikka pitää mainita?
Minä kerron vain nimeni, mitä olen opiskellut ja työkokemukseni.
"Miten aloittaa työhaastattelun "kerro itsestäsi" - kysymykseen vastaaminen?"
Itse olen yleensä käyttänyt tällaista vastausta:
"Kuulkaahan nyt, tässä ei ole kyse minusta tai siitä mitä minä itsestäni kerron. Tässä on kyse teidän firman arvoista sekä teidän viisivuotissuunnitelmasta. Teidän viimeistä kvartaalia voisi kuvailla nätisti sanoilla 'hyvä vitsi', ja suoraan sanottuna tämä haalea kahvi taitaa olla parasta mitä tän konttorin tiloista tällä hetkellä löytyy. Mä yritän nähdä tai kuulla täällä jotain positiivista, edes pientä pilkahdusta aggressiosta. Tai nälästä. Elinvoimasta. No? Eikö sulla tosiaan oo mitään sanottavaa? Käytkö sä täällä töissä vai käytkö sä täällä lounaalla?"
"Minä olen se, jonka haluatte teille töihin, eikä muita tarvitse edes haastatella."
'Teillä on kaunis konttori. Olisi tosi sääli, jos sille tapahtuisi jotain ikävää.'
En usko, että tällä haetaan mitään tarinoita. Käsittääkseni hyvä vastaus tähän on lyhyt, yhteenvetomainen kuvaus itsestäsi. Itse aina kerron, mikä olen koulutukseltani ja miksi päädyin alalle. Minkälaisia töitä olen tehnyt ja minkälaista työtä nyt etsin. Tästä lähteekin hyvin sitten kysymystulva liikkeelle.