Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

veriseula

11.10.2006 |

Esikoista odottaessa ei missään vaiheessa ehdotettu veriseulaa. Nyt menen np-ultraan eri paikkaan ja samalla voitaisiin tehdä veriseulatutkimus. Tämä tuli vähän äkkiä ja olen tietämätön koko aiheesta.

Kertokaapa siis minulle, mistä on kysymys veriseulassa? Tutkitaanko äidin verta? Ymmärsin sen verran, että kehitysvammoja etsitään myös veriseulassa.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
11.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä linkki missä on ainakin jotain kerrottu seulasta:

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_haku=%C3%84itiy…

Vierailija
2/9 |
11.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin mikään pakko ei seulontoihin ole osallistua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
12.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi!

Sama täällä... Olen kuullut, että veriseula ns. vanha jäänne, joka otettu joillain paikkakunnilla takaisin. Moni terveydenhoitaja vastustaa tätä, sillä siinä kuulemma suuret riskit saada väärä arvio eli näyttää kehitysvamman riskiä ja jatkotutkimuksessa (lapsivesipunktio) kaikki näyttääkin olevan ok. Ja siinä kun äiti stressaa tuloksia ja punktion ottamista (vasta vkolla 14 alk.) ehtii kyllä stressata itseelleen vaikka mitä oireita ja liian usein aivan turhaan.

Itse en aio toisesta mennä, np riittää...

Vierailija
4/9 |
12.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

varta vasten yksityiselle ja maksoin viulut omasta pussista vaikka kunnalliseen np-ultraan olisin päässyt!

Kävin esikoisestanikin ja halusin nytkin " varmuuden" - vaikka mitään turvotusta ei ollut yhtään. pelkkä turvotus kun ei välttämättä kerro vielä mitään, vaan seerumiseula ns. varmistaa.

jokaisen oma asia on mitä tekee tulosten jälkeen, itse olisin mieluusti ottanut " tutkimuksen" ilmaiseksi kunnalliselta puolelta. Vaan en ko. " palvelua" kunnalta saa.

t. supermam

Vierailija
5/9 |
12.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli on np-ultra ja samalla otetaan verikoe.

Näin on kuulemma vielä tarkempi, kuin mitä pelkkä np-ultra olisi. Näin minulle th selitti ja ehdottomasti aion osallistua! =)

Vierailija
6/9 |
12.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

[color=purple]Vuonna -01 se oli ainakin täällä päin mahollista ja niin on nytkin. Nyt tosin taitaa olla siinä mielessä erilainen, ett varhasemmassa vaiheessa.

Eli nyt otettiin rv9 verikoe ja mennessäni np-ultraan n. rv12 siellä heti yhdistettiin tulokset. Jos jää kiinni veriseulonnassa niin siittä tulee kotio postia -> mulle tuli ja säikähin lukiessani mustaa valkosella " viitteellistä riskiä" olevan. Vaikka neuvolantäti oli sanonu ettei tuo merkkaa vielä mitään niin on se kummiski eriasia lukea paperista :/

Np-ultrassa sitten selvisi, että mulle verikoe oli tehty liian aikasin ja tässä aikasessa vaiheessa otettava pitäs ottaa " just" oikeeseen aikaan. Siittä johtu tuo narahtaminen.

Täällä päin outoa, ku kirjeen tullessa niin samalla siinä oli varattuna mulle myös istukkatutkimus, vaikka ei vielä tiedetty mitä nt on. Eli paikan päällä ois pitäny päättää haluanko jatkotutkimuksiin, jos ois ollu " tarvetta" . Mä päädyin perumaan nuo varatut ajat ja otin pelkän np-ultran.

Joka tapauksessa en ois suostunu jatkotutkimuksiin. Mä jahkasin muutenki kauan aikaa veriseulontaan menoa. Ois ehkä voinu jättää sittenki menemättä.

Kannattaa miettiä tarkkaan mitä tekee. Riippuu varmasti ihmisestäkin, jos on hirvee huolehtija/stressaaja niin vois olla parempi ettei ota ylimääräsiä sydämen tykytyksiä. Tai joillekkinhan nuo tutkimukset voi tuoda huojennusta, vaikkakin ovat vain suuntaa antavia.

Vierailija
7/9 |
12.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eka kerralla menin kokeeseen. Oli silloin juuri otettu käyttöön ja kovasti neuvolassa siitä olivat iloisia. Niskaturvotus oli silloin jotakin niin pientä että sitä tuskin saatiin mitattua (jotakin 0,5 arvattiin). Kuitenkin sitä veriseerumitulosta sitten jännitti. Muutaman viikon päästä kolahti postilaatikosta kirje, riskitekijä 1:1017 eli ei mitään. Terve tyttö syntyi.

Nyt toisella kerralla oli turvotus taas olematonta. Seerumi oli tarjolla, mutta en mennyt. Miksi? Jotenkin olen luottavaisella mielellä, että kaikki on taas hyvin (kaikki rakenteet saatiin hyvin näkyville jne.). Toisaalta en halua odottaa sitä kirjettä, ja vielä sekin etten halua tehdä päätöstä jatkotutkimuksista, jos niihin olisi aihetta.

Nyt tuossa minun synnytyssairaalassa on tuo koe ollut 2-3vuotta käytössä ja ultraava kätilö sanoikin, että alkuaikoina lähes kaikki kävivät verikokeessa, mutta viime aikoina siellä käynti on selvästi vähentynyt.

Joku jo mainitsikin, että se verikoe on otettava teityillä viikoilla, jotta saadaan oikea lopputulos. Jos np-ultra on jo mennyt viikkoja sitten ohi, ei koetta voida enää tehdä. En tosin muista, mitkä ne viikot oli.

Vierailija
8/9 |
12.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

11+3. Ennen täällä tehtiin np-ultra viikolla 12-13..

Vierailija
9/9 |
12.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis nt-ultraan voidaan yhdistää veriseula ja silloin verikoe otetaan samoihin aikoihin kun ultrakin. Molemmat siis lähellä viikkoa 12. Toinen seulonta, pelkkä verikoe, on mahdollista sitten viikoilla 15-16. Itse olin nt-ultrassa, mutta en silloin tiennyt mistään siihen liitettävästä verikokeesta. Menin sitten seerumiseula-verikokeeseen viikolla 15 ja siinähän sitten " kärvähdin" pääosin kai ikäni vuoksi (33-vuotias) ja lisäksi oli istukkahormonitaso vähän koholla. Sitten lapsivesitutkimus ja sitä rataa.

Näistä seulonnoista, niiden " tehokkuudesta" ja " uutuudesta" ja siitä mitä ja miten ne seulovat on juttua tässä:

http://www.yhtyneetlaboratoriot.fi/kasikirja/?file=content_exec&id=147&…