Onko kellään kokemuksia laskeumasta?
Kohdun tai em.takaseinämän? Miten huomasit sen, mitä oireita oli? Oliko kipujakin? Miten hoidettiin/kuntoutettiin?
Kommentit (18)
Ei. 😅
Olisi pitänyt tarkentaa, että kysymys on tarkoitettu synnyttäneille naisille - vauva-palstalla, kun ollaan.
Mulla on lievä takaseinämän laskeuma. Työn puolesta tuttuja muutenkin
Vierailija kirjoitti:
Mulla on lievä takaseinämän laskeuma. Työn puolesta tuttuja muutenkin
Hei kiitos! mä luulen, että mulla on tämä myös. Viitsitkö kertoa oireista? Miten se todettiin ja miten sitä hoidetaan/hoidetaanko mitenkään?
Mulla on hirveät lantionalueen kivut ja vessakäymiset jokseenkin hankaloituneet.
- ap
Vierailija kirjoitti:
Ei. 😅
Olisi pitänyt tarkentaa, että kysymys on tarkoitettu synnyttäneille naisille - vauva-palstalla, kun ollaan.
Voi tulla synnyttämättömillekin, mutta se on harvinaisempaa toki.
Kohdun laskeuman oireet
Kohdunlaskeuma on lievänä oireeton. Ensimmäisiä oireita on alavatsalla tai lantionpohjassa esiintyvä pullistuman tai painon tunne. Vaiva pahenee iltaa kohti ja helpottaa makuulle mentyä. Muut oireet liittyvät useimmiten virtsaamiseen; suurimmalla osalla esiintyy tihentynyttä virtsaamistarvetta. Emättimen etuseinän veltostuessa ja virtsarakon laskeutuessa voi esiintyä virtsarakon tyhjenemishäiriöitä tai toisaalta virtsankarkailua. Lähes kolmasosalla voi esiintyä ulostamiseen liittyviä ongelmia. Yhdyntävaikeudet ovat harvinaisia. Joskus ensimmäinen vaiva on emättimen suuaukosta ilmestyvä pullistuma, jonka pinta voi hankautua rikki aiheuttaen niukkaa, jopa verensekaista valkovuotoa.
Mummillani oli. Se lisäsi virtsaamistarvetta, pikkulirauksia kerrallaan. Silloin 70-80 luvuilla sitä hoidettiin renkaalla. Vaihdettiin usein 3 tai 4 kuukauden välein. Tuolla kokemuksella ja jos olisi nuorehko (alle 70) en haluaisi rengashoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Ei. 😅
Vauvapalstallapa hyvinkin.
Kivekset laskeutu aikoinaan. Tossa ne nyt roikkuu sonnin pallit vapaana.
Voiko hoitaa esim. lantionpohjanlihaksia jumppaamalla?
Netissä on ristiriitaista tietoa; jossain oli, että lantionpohjan lihasten treenaus ei auttaisi ja jossain sitä suositeltiin. Ennaltaehkäisyyn kyllä ilmeisesti auttaisi, tai hidastaisi ilmeisesti laskeuman muodostumista tmv.
Jos laskeuma on lievä niin ahkera jumppaaminen auttaa.
Voidaanko verrata ydinlaskeumaan?