Vertaistukea ja neuvoja kiitos. Olen raskaana vko 15 ja vihaan työpaikkaani.
Työ on todella kuormittavaa (vanhainkoti) henkisesti ja fyysisesti. Henkisesti huonon ttöilmapiirin ja esimiehen huonojen johtamistaitojen vuoksi. Kannattaako minun irtisanoutua ja mahdollisesti olla työttömänä äitiysloman alkuun asti vai mitä olisi järkevintä tehdä? En usko että löytäisin uutta työpaikkaa kun asun pienellä paikkakunnalla.
Kommentit (29)
Sulla on muutama kuukausi enää töitä ennen äippälomaa. Sinnittele ne, tai hae saikkua. Irtisanoutuminen ei liene taloudellisesti paras vaihtoehto.
Minä en irtisanouttuisi, mutta en ole koskaan ollut töissä vanhainkodissa...
No ei missään nimessä kannata irtisanoa, koska äitiysloman aikana kertyy lomaa, ja ovat sinua odottamassa, kun palaat töihin tai irtisanot itsesi äitiysloman jälkeen. Myös työterveys kuuluu sinulle.
Ole töissä, yritä saada sairaslomaa sitten 3v lapsen kanssa kotona (tai enemmän jos siunaantuu lisää jälkikasvua) ja loman aikaan etsit uutta työtä. Naapurikunnat ovat vaihtoehto tai jos rahkeita muuttamiseen on niin muuttoakin kannattaa miettiä.
Sairauslomalle. Tuossa vaiheessa raskas fyysinen työ jo itsessään voi vaarantaa raskauden.
Mietit sitten myöhemmin, mitä kannattaa tehdä työpaikan suhteen.
Onnellista odotusta! :)
Haet saikkua masennuksen vuoksi, sitä saa noin kuukauden kerrallaan melko helposti. Sitten päiväksi pariksi takaisin työpaikalle jonka jälkeen seuraavalle kuukauden saikulle. Tätä pyörität äitiysloman alkuun asti.
Töihin palaamista äitiyslomalta kannattaa tietty pitkittää niin pitkään kuin suinkin. Voihan olla että työpaikan nykyiset ikävät tyypit ovat jo ehtineet häipyä kuvioista ennen paluutasi.
Sairausloman kautta äitiyslomalle. Ehdit miettiä, että jaksaako olla enää siellä töissä tai kenties jos on voimia niin opiskelemaan äitiysloman ohella uutta ammattia.
Älä nyt irtisaniudu missään nimessä! Äippäraha muuttuisi pienestä, minimaalisen pieneksi.,Paitsi jos miehesi tienaa niin ettei teillä ole rahasta väliä.
En kyllä edes usko että pystyn äitiyslomaan asti olemaan kun alaselkä kipeytyy nyt jo töissä. Varmaan järkevintä olisi sinnitellä ja sit sairaslomaa jos ei enää pysty töissä olemaan
Ap
Vierailija kirjoitti:
Fyysinen kuormittavuus raskaana voi aiheuttaa syyn sairaslomaan.
Juuri näin, saikkua vaan hakemaan niin kauan kun tuntuu pahalta.
Jaksat kyllä pari kuukautta tehdä töitä viakka millaisessa ilmapiirissä, mutta mikäli työ on kuormittavaa ja vaikuttaa raskauteen niin jäät sairaslomalle tarpeen mukaan. Et irtisano itseäsi, äitiysloman, vanhempainvapaan ja hoitovapaan aikana sinulla on aikaa miettiä mitä teet.
Nykyään kaikki raskaana olevat hoitoyötä tekevät jää tuossa vaiheessa saikulle. Osa aikaisemmin jo.
Vierailija kirjoitti:
Haet saikkua masennuksen vuoksi, sitä saa noin kuukauden kerrallaan melko helposti. Sitten päiväksi pariksi takaisin työpaikalle jonka jälkeen seuraavalle kuukauden saikulle. Tätä pyörität äitiysloman alkuun asti.
Töihin palaamista äitiyslomalta kannattaa tietty pitkittää niin pitkään kuin suinkin. Voihan olla että työpaikan nykyiset ikävät tyypit ovat jo ehtineet häipyä kuvioista ennen paluutasi.
Ei missään nimessä näin. Masennus saikun syynä saa aikaan sen, että ap on varmasti turhaan suurennuslasin alla neuvolassa ja kaikki ap:n omat vaivat johtuvat sitten myös masennuksesta. Mielummin saikkua jonkun fyysisen syyn takia, ellei ole oikeasti masentunut.
Saikku on hyvä ratkaisu. Älä irtisanoudu.
Näihin Covid aikoihin voit oikella lääkärillä saada saikkua äityyslomaan saakka. Raskas työ ja altitus tartunalle ei ole optimaallinen työpaikka raskaana.
lykkyä tykö!
Minä en ole raskaana enkä edes nainen mutta olen silti vihannut jossain vaiheessa melkein jokaista työpaikkaa jossa olen koskaan ollut.
Vierailija kirjoitti:
Näihin Covid aikoihin voit oikella lääkärillä saada saikkua äityyslomaan saakka. Raskas työ ja altitus tartunalle ei ole optimaallinen työpaikka raskaana.
lykkyä tykö!
Raskaana olevia ei järin erilailla kohdella koronan suhteen kuin ketään muutakaan, vaikka raskauden takia riskiryhmään kuuluu. Korona-ajan alussa lähes kaikille raskaana oleville koronaa sairastaville läväytettiin verenohennuslääkitys kaiken varalta, mutta tällä hetkellä oikeastaan vain jos tietyt kriteerit täyttyvät ja sairastunut raskaana oleva on vointinsa tähden vuoteen omana. Olen itse nyt rv 17 ja sairastuin äskettäin koronaan, mutta mitään toimenpiteitä tai seurantaa ei tehty raskauden vuoksi. Ainoastaan viralliseen testiin olisin päässyt, vaikka oireet olivat melko lieviä.
Ap:lle sanoisin, että ei ainakaan kannata irtisanoutua. Työn ollessa fyysisesti raskasta on hyvinkin mahdollista, että jossain kohtaa iskee supistelua tai yöunia häiritseviä kipuja. Siinä tapauksessa kannattaa hakea matalalla kynnyksellä työterveydestä sairauslomaa, sillä kyseessä on kuitenkin teidän molempien hyvinvointi.
En muista kuinka pitkällä olin raskaudessa, mutta en pystynyt tekemään siivoustyötä. Supisteluja tuli jatkuvasti, jalat turposivat seisomisesta ja lääkäri passitti sairaslomalle ihan minun ja vauvan turvallisuuden takia.
Vanheimpainvapaan jälkeen kävin vain töissä vetreyttämässä kuntoa joitakin kuukausia, kunnes otin lopputilin. Olipa vähemmän paperihommia äitiys- ja vanhempainvapaan aikana, kun se raha tuli työnantajalta, eikä tarvinnu työttömänä täytellä papereita sinne ja tänne.
Fyysinen kuormittavuus raskaana voi aiheuttaa syyn sairaslomaan.