Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raskaus+Ahdistus?

Vierailija
18.08.2008 |

Te jotka olleet raskauden aikana ahdistuneita ,oletteko huomanneet että vauvanne olisivat olleet itkuisempia?Mietinkin,mitähän halla olen lapselleni aiheutanut?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
18.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin ahdistunut, itkin joka päivä mutta vauvat ei itkeneet kuin nälkää ja joskus yliväsymystä.

Vierailija
2/10 |
18.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska mulla on vain yks laps mutta olin ahdistunut raskausaikana ja vauva oli erittäin itkuinen vauvana. Myös muiden kuin omasta mielestäni. En kuitenkaan usko että mitään pysyvää hallaa sinäkään ahdistuksellasi aiheutat lapsellesi!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
18.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistukselle et joka tapauksessa mitään voi, se ei parane "päättämällä". On kuitenkin tärkeää, että haet apua (tarvittaessa jopa lääkityksen).

Itse olin erittäin ahdistunut raskausajan, ja aivan ihana, nauravainen pikku poika syntyi. Esikoinen itki aikanaan enemmän...

Älä murehdi..!

Vierailija
4/10 |
18.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

:)

Vierailija
5/10 |
18.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stressillä on yhteyttä lapsen itkuisuuteen, mutta kyllä se on lapsen luonteestakin kiinni.

Vierailija
6/10 |
18.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

.......

Vierailija
7/10 |
18.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

...

Vierailija
8/10 |
18.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mm. oli kauheita ongelmia parisuhteessa (esim. alkoholismia). Ja muuta stressiä ja harmia (työhön, opiskeluun, naapureihin, asumiseen, remonttiin, muuttoon liittyviä...)

Lapsi nyt 2,5 v. ollut aina ihana täydellinen vauva/lapsi, rauhallinen mutta kuitenkin mukavalla tavalla eloisa ja "älykäs". Ei ylimääräisiä itkuja. Hyvin perustyytyväinen. Muutkin aina kehuu (esim. pv-koti.)

Eli ei kaikki aina ole menetettyä....

(ja onneksi meidän muutkin ongelmat korjaantui).

- -

Nyt olen taas raskaana, ja olin taas muista syistä etenkin alussa tosi ahdistunut ja itkuinen - toivon että ei kuitenkaan taas vaikuttanut lapseen haitallisesti... vaikka just silloin ahdistusvaiheessa niin kyllä kuvittelin. (Nyt raskauden puolivälin jälkeen se ahdistus vähän lieventynyt onneksi.)

Vierailija
9/10 |
18.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai pikemminkin temperamentti. Stressi vaikuttaa lapsen temperamenttiin siinä missä monet muutkin tekijät, esim. perintötekijät. Ne yhdessä vaikuttavat siihen, miten vauvan aivot toimivat - hermoyhteyksiin ja hormonitoiminnan säätelyyn yms. Mutta vaikka olisitkin raskausaikana ahdistunut ja stressissä, niin tuo raskausaika on vain yksi ajanjakso, mikä vaikuttaa vauvan aivojen kehitykseen. Kolme ensimmäistä ikävuotta ovat merkittävää aikaa vauvan aivojen kehitykselle, erityisesti siitä se ensimmäinen ikävuosi. Vaikka vauva olisikin herkempi reagoimaan ärsykkeisiin, voit vuorovaikutuksen avulla vaikuttaa omalta osaltasi jossain määrin vauvan aivojen hermoratojen kehittymiseen ja siten siihen, miten hänen elintoimintonsa "säätyvät". Lämmin yhdessäolo, vauvan tarpeisiin riittävä vastaaminen (ei siis täydellinen vaan riittävä) vahvistavat tiettyjä synapsiyhteyksiä kun taas minimoimalla liialliset aistiärsykkeet (liikaa melua, liian vähän mahdollisuutta lepoon jne) voit parantaa vauvan stressivastetta.

Aika suuri stressi ja ahdistus saa äidillä olla, että se vaikuttaisi vauvaan. JA silti vauvan synnyttyä on vielä paljon mahdollisuuksia vaikuttaa vauvan säätelyjärjestelmien kehitykseen. Ympäristötekijät kun vaikuttavat niihin myös syntymän jälkeen, ei pelkästään raskausaikana.

Vierailija
10/10 |
18.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai pikemminkin temperamentti. Stressi vaikuttaa lapsen temperamenttiin siinä missä monet muutkin tekijät, esim. perintötekijät. Ne yhdessä vaikuttavat siihen, miten vauvan aivot toimivat - hermoyhteyksiin ja hormonitoiminnan säätelyyn yms. Mutta vaikka olisitkin raskausaikana ahdistunut ja stressissä, niin tuo raskausaika on vain yksi ajanjakso, mikä vaikuttaa vauvan aivojen kehitykseen. Kolme ensimmäistä ikävuotta ovat merkittävää aikaa vauvan aivojen kehitykselle, erityisesti siitä se ensimmäinen ikävuosi. Vaikka vauva olisikin herkempi reagoimaan ärsykkeisiin, voit vuorovaikutuksen avulla vaikuttaa omalta osaltasi jossain määrin vauvan aivojen hermoratojen kehittymiseen ja siten siihen, miten hänen elintoimintonsa "säätyvät". Lämmin yhdessäolo, vauvan tarpeisiin riittävä vastaaminen (ei siis täydellinen vaan riittävä) vahvistavat tiettyjä synapsiyhteyksiä kun taas minimoimalla liialliset aistiärsykkeet (liikaa melua, liian vähän mahdollisuutta lepoon jne) voit parantaa vauvan stressivastetta.

Aika suuri stressi ja ahdistus saa äidillä olla, että se vaikuttaisi vauvaan. JA silti vauvan synnyttyä on vielä paljon mahdollisuuksia vaikuttaa vauvan säätelyjärjestelmien kehitykseen. Ympäristötekijät kun vaikuttavat niihin myös syntymän jälkeen, ei pelkästään raskausaikana.

Raskausajan viimeisen kolmanneksen aikana stressillä on suurin vaikutus vauvan aivojen kehitykseen, joten jos olet ollut ahdistunut alkuraskauden aikaan, on epätodennäköistä, että sillä olisi vaikutusta vauvan temperamenttiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi viisi