Suosittele shampoota rasvoittuvalle päänahalle!
Päänahka rasvainen, ärtynyt, punoittava ja kutiseva. Hiukset kuivat. Hankala yhdistelmä. Mikähän voisi olla hyvä shampoo tähän päähän?
Kommentit (77)
Vierailija kirjoitti:
Mulla rasvoittuu myös tosi nopeasti päänahka mutta yritän olla pesemättä joka päivä käyttämällä kuivashampoota tyveen.
Kuivashampoo pitää pestä sitten syväputsarilla pois.
Vierailija kirjoitti:
Mulla rasvoittuu myös tosi nopeasti päänahka mutta yritän olla pesemättä joka päivä käyttämällä kuivashampoota tyveen.
Miksi yrität olla pesemättä joka päivä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuivashampoo pitää pestä sitten syväputsarilla pois.
Joo, voi aiheuttaa hiustenlähtöä jos kertyy päänahkaan. Ainakin välillä syväputsaavalla pesu on paikallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeilepa oliiviöljysaippuaa, johon ei ole lisätty mitään hajusteita tai muuta epäluonnollista. Alkuun päänahkasi saattaa rasvoittua enemmän, mutta muutaman pesun jälkeen päänahka on adaptoitunut oliiviöljysaippuan käyttöön. Saippua on luonnostaan anti-inflammatorinen ja antibakteriaalinen, joten se rauhoittaa päänahan ongelmat. Se sopii hyvin tyypilliselle suomalaiselle ohuelle hiuslaadulle, vahvistaa hiuksia ja saa ne tuntumaan paksummilta. Huuhdo hiukset hyvin saippuapesun jälkeen ja tarvittaessa vielä omenaviinietikalla, jos mielestäsi hiukset jäävät tahmeaksi. Itse en käytä, hiukset on helppo muotoilla ja niissä on ihana kiilto.
Meni syteen tai saveen, kokeilu on halpa. Mutta älä anna periksi pariin ensimmäiseen viikkon.
Huvittava tuo ajatus päänahan adaptoitumisesta, ihan kuin päänahka olisi ajatteleva elin, joka sopeutuu tilanteeseen, jos ei ole vaihtoehtoa. Menee todella sekä syteen että saveen.
No mitä ilmaisua itse käyttäisit? Mitä enemmän peset kuivattavilla tuotteilla ihoasi, sitä enemmän se pyrkii tuottamaan rasvaa torjuakseen kuivumisen. Ja sama toimii toisinpäin, kun iho saa riittävästi öljyä ja kosteutusta, se tasapainottuu olemaan tuottamatta liikaa rasvaa.
Ja oliiviöljyn antibakteerinen vaikutus tasapainottaa päänahkaa estäen myös kuivumista, ärtymistä ja hilseilyä.
Kuten sanoin, halpa kokeilu, onnistuu tai ei, ja ekologinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavalla tai toisella pitää liian usein tapahtuvaa pesua harventaa. Rasvoittuminen vähenee. Itse pesen kerran viikossa, eikä hiukset näytä likaisilta silloinkaan
Ei!
Jos on oikeasti rasvoittuva iho, niin pesujen harventaminen saa aikaan vaan näppyläisen ja tulehtuneen päänahan.
Tämä on todella huono neuvo, minulla on rasvoittumista, mutta lisäksi hilseilyä. Se tarkoittaa että jos pesen HARVEMMIN, jää hilse kiinni rasvaan .. :( Pesemistä ei kannata pelätä, pestäänhän kasvotkin päivittäin :D
Pesen hiukset tosin ehkä joka toinen päivä tällä hetkellä, enkä myöhemminkän voisi kuvitella että pesisin kerran viikkoon, kun päänahkani ei kerta siedä sitä. Nyt kun olen pessyt useammin head and shoulders shampoolla(ei ole pakko olla head and shoulders, kunhan joku hilseshampoo tai tervashampoo nii pitäisi auttaa) ja käyttänyt myös hillitysti aloe vera geeliä hilseileviin kohtiin yöksi, ovat hiukseni paljon paremmat
Minulla oli sama ongelma vuosia ja monenlaiset shampoot tuli kokeiltua, ei apua. Suosittelen ostamaan apteekista Konact- nimistä shampoota. Pääsin itse hiuspohjaongelmistani sillä eroon. Nykyään käytän vain silloin tällöin, alkuun useammin ohjeen mukaan.
Kyseessä voi olla päänahan tali-ihottuma, sillä sen oireita ovat juuri päänahan punoitus, kutina ja hilseily. Kannattaa googlettaa seborrooinen ekseema, niin erilaisia vinkkejä ja apukeinoja löytyy.
https://www.allergia.fi/iho/ihosairaudet/seborrooinen-ihottuma/#44edf82d
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavalla tai toisella pitää liian usein tapahtuvaa pesua harventaa. Rasvoittuminen vähenee. Itse pesen kerran viikossa, eikä hiukset näytä likaisilta silloinkaan
Kylläpä tämä luulo istuu tiukassa. Päivittäinen pesu on paras apu päänahan ongelmiin. Tämä on neuvo, jonka myös ihotautilääkärit antavat
Vähän sama kuin alkaisi pestä kasvot kerran viikossa toiveena ihon kunnon paraneminen.
Itse asiassa mun iho-ongelmat hävisi kun lakkasin pesemästä kasvojen ihoa millään puhdistusaineilla, pelkkä vesihuuhtelu suihkussa käydessä ja kuorinta harvakseltaan tarvittaessa (jos on ruokavalio ollut huono niin tulee tarvetta). Johan katosi näppylät ja hilseily. Kosteusvoidetta käytän kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä tämä luulo istuu tiukassa. Päivittäinen pesu on paras apu päänahan ongelmiin. Tämä on neuvo, jonka myös ihotautilääkärit antavat
Vähän sama kuin alkaisi pestä kasvot kerran viikossa toiveena ihon kunnon paraneminen.
Itse asiassa mun iho-ongelmat hävisi kun lakkasin pesemästä kasvojen ihoa millään puhdistusaineilla, pelkkä vesihuuhtelu suihkussa käydessä ja kuorinta harvakseltaan tarvittaessa (jos on ruokavalio ollut huono niin tulee tarvetta). Johan katosi näppylät ja hilseily. Kosteusvoidetta käytän kyllä.
Mun iho meni vesipesukokeilun aikana sameaksi ja karheaksi. Ei enää ikinä.
Jos käsiäkin pesee koko ajan, ne kuivuvat ja ärtyvät.
Ei kerran päivässä ole koko ajan. Kyllä käsiäkin voi pestä sen verran ilman, että ne kuivuvat.
Kerastase Bain Divalent. Kallis mutta hyvä.
Ostin halpaa Linna-shampoota, kun jossain kehuttiin.. En ole vielä kokeillut. Kokemuksia?
XZ lakritsijuuri toiminut itsellä jo toista vuotta. Pesuvälikin pidentyi päivittäisestä 2-3 kertaan viikossa!
Vierailija kirjoitti:
Ostin halpaa Linna-shampoota, kun jossain kehuttiin.. En ole vielä kokeillut. Kokemuksia?
Kuivattaa.
Vierailija kirjoitti:
XZ lakritsijuuri toiminut itsellä jo toista vuotta. Pesuvälikin pidentyi päivittäisestä 2-3 kertaan viikossa!
Kiitos vinkistä, otan kokeiluun.
ei ap
Minulla toimii Xz teepuushampoolla pesu joka toinen päivä. Välillä jos päänahka ärtyy enemmän, pari pesua system4 -sarjan nro 4:llä korjaa tilanteen.
Saaren Taika Tyrni-kehäkukkashampoo tehosi ainakin tyttärelläni.
Nyt oli sellaista tekstiä että suosittelen ihmiskehon anatomiaan ja fysiologiaan perehtymistä. Luuletko, että päänahka tai iho yleensä on kuollutta materiaalia joka ei reagoi mihinkään? t. eri, ja luonnontietelijä päälle