Miksi kukaan ostaisi fyysistä kirjaa kun on olemassa Bookbeatit ym
joissa voi yhden uutuuskirjan hinnalla kuunnella tai lukea vaikka kuinka monta kirjaa kuukaudessa.
Kommentit (57)
Niin, lukutaito on ihan arvokas ominaisuus ja se kehittyy lukemalla. Voin sanoa että opiskeluja on aika hankala hoitaa pelkkien äänikirjojen varassa.
Olen vanhanaikainen vaikkakin nuori (29v). Itse valitsen ehdottomasti tavallisen paperikirjan ruudun toljottamisen sijaan. Äänikirjoihin en jaksa edes keskittyä
Osaan lukea. En tue infantiilia tärinänkerrönnän kyyntelyyn taantuvaa kehitystä, enkä osta sitä, kuten nykysuomeksi sanotaan.
5 viimeistä kirjaa, jotka olen lukenut:
El. Doctorow: Kuikkajärvi
Sembene Ousmane: Jumalan Puupalikat
E.Kim Lee: Marttyyrit
John Kennedy o Toole: Typerysten salaliitto
Gogol: Nenä
Mistä lukisin nämä, jos meillä ei olisi upeaa kirjastolaitosta. Kandee vähän miettiä sitä palveluiden sisältöä.
Noissa palveluissahan ei ole kyse pelkästään äänikirjoista vaan on saatavilla jättimäinen valikoima kirjoja tabletilta tai puhelimelta luettavaksi. Uutuudetkin ihan saman tien. Monesti on sekä ääni- että tekstikirja saatavilla ja niitä voi lukea ja kuunnella vuorotellen vaikka lennosta vaihtaen siten, että palvelu muistaa missä olit menossa.
Fyysistä kirjaa on ihana lukea. Lukeminen pakottaa keskittymään vain siihen ja se keskittyminen on minusta siinä se paras asia.
Kirjoja en osta, vaan lainaan kirjastosta. En koskaan lue samaa kirjaa kahdesti, joten mieluiten lainaan, niin sen voi palauttaa heti kun se jää tarpeettomaksi.
On kiva että voi tehdä jotain ilman että on laite kourassa. Ärsyttää lukea laitteelta, kun viestit häiritsevät keskittymistä, silmät ei tykkää ja joutuu rasittamaan peukaloita.
Vierailija wrote:
Harvoin lukija on sellainen, jota viitsii kuunnella. Jos lukijan äänessä joku häiritsee, elämys on pilalla ja kirja jää kuuntelematta ekaa sivua pidemmälle.
Jep, ja se huonopuoli noissa äänikirjoissa onkin että jos sinulla on jokin kirja minkä ehdottomasti haluaisit kuunnella niin sen lukeekin sitten joku jota et vain pysty kuuntelemaan. Ja kyllä se niin on että minä mielummin keskityn lukemaan kirjaa josta OIKEASTI pidän kuin kuuntelen äänikirjana sen. Ne kirjat joista en ole niin kiinnostunut voin kuunnella äänikirjana samalla kun tekee muuta hommaa. Enkä ole lämmennyt ajatukselle lukea kirjoja näytöltä. Yleensä sitä keskittymiskyky herpaantuu helpommin ja sitä käy milloin youtubessa tai uutissivustoilla vilkaisemassa jotain. Paljon mielummin sitä fyysistä kirjaa lukee...
Lukeminen on huomattavasti nopeampaa ja luontevampaa. Lukiessa olet omien ajatusprosessiesi vaihtuvien nopeuksien varassa, kun taas äänikirjoissa valta on täysin kertojalla.
Pidän myös kirjojen fyysisestä aistikkuudesta. Paperin tuoksu ja elämää nähneet sivut. Ajan haalistamat kannet. Oma kirjahylly ja siihen kuuluvat teokset tuovat jo pelkällä silmäyksellä mieleen kirjojen sisällön. Tieto ja tarinat eivät karkaa yhtä helposti mielestä arjen tiimellyksessä.
Koska ääni ja E-kirjoja on paljon helpompi sensuroida. Nykyaikana kun kirjoja on alettu siistimään niin on mukava omistaa ja löytää kirjoja joissa alkuperäinen sensuroimaton teksti on tallessa.
Siksi fyysinen kirja on parempi, että kuvaruutu rasittaa silmiä, kirja ei. Ruudulta menee koko ajan heijasteita ja välkettä silmiin ja aivoihin, selitti minulle lääkäri, kun sain silmämigreenikohtauksen tuijotettuani liian tiukasti ruutua. Aivot eivät ehdi käsitellä kaikkia merkkejä ja välkkeitä tarpeeksi nopeasti, ja tämä rasittaa silmiä, aivoja ja niskalihaksia. Kirjan lukeminen on myös hartiaseudulle ergonomisempaa.
Vierailija wrote:
Siksi fyysinen kirja on parempi, että kuvaruutu rasittaa silmiä, kirja ei. Ruudulta menee koko ajan heijasteita ja välkettä silmiin ja aivoihin, selitti minulle lääkäri, kun sain silmämigreenikohtauksen tuijotettuani liian tiukasti ruutua. Aivot eivät ehdi käsitellä kaikkia merkkejä ja välkkeitä tarpeeksi nopeasti, ja tämä rasittaa silmiä, aivoja ja niskalihaksia. Kirjan lukeminen on myös hartiaseudulle ergonomisempaa.
Edullisia e-ink lukijoita on ollut saatavilla jo pitkään. Paljon parempia kuin tabletit ja akkukesto viikkoja tai jopa kuukausia. Harmittavasti vain ei ole saatu sovittua yhtenäistä kirjojen julkaisuformaattia, joten tarjonta on pitkälti Amazonin ja tekijänoikeuksista vapautuneiden teosten varassa.
Pidän fyysisestä kirjasta, sen tuntumasta, tuoksusta...
Jos en halua kirjan jäävän kotiini lukemisen jälkeen, lainaan kirjan kirjastosta.
Olen koonnut kotikirjaston pääsääntöisesti tietokirjallisuudesta, jota ei bookbeatista tms. saa.
Olen koonnut lhyllyyni apsuudesta tärkeitä kirjoja myös.
T:Assburger
Vierailija wrote:
Ehkä kyse on osin samasta ilmiöstä kuin siinä, kun moni keräilee vinyylilevyjä vaikka samat levyt saisi kuunnella spotifyssa.
Ymmärrän ihan hyvin. Itse ostelen vieläkin leffoja hyllyyn, koska 1) suoratoistopalveluista poistetaan jatkuvasti elokuvia - joku poistetuista voi olla aina se, jonka haluaisin katsoa muutaman vuoden päästä, ja 2) suoratoistopalvelut eivät pidä varastoissa kovin monia 1920-1930-lukujen elokuvia...
Tai sitten ne on pilalle muokattuja kuten alkuperäinen Star Wars trilogia
Vierailija wrote:
OT, jos haluaisi omistaa fyysisiä kirjoja ja vain ne mitä luet uudelleen ja uudelleen, mitä valitsisit? Minulla näihin kuuluvat ainakin Auster, Murakami, Tartt, Waltari, Linna.
A song of Ice and Fire, mutta ne löytyykin suomeksi ja enkuksi jo hyllyn paraatipaikalta
Fyysinen kirja on aivan ylivoimainen käyttöliittymä mitä lukemiseen tulee. Muutaman kirjan olen lukenut näytöltä ja se tuntui hankalalta.
Nykyään taidan 85 prosenttisesti kuunnella kirjani, loput 15 sitten vanhaan tapaan kirjaa lukemalla. Kuuntelen lenkkeillessä ja kotiaskareita tehdessä. Välillä myös nukkumaan mennessä.
Ihmettelen kyllä miten moni kokee äänikirjan lukijat jotenkin kovin ongelmallisiksi. En ole huomannut vastaavaa. Suomalaiset lukijat ovat pääsääntöisesti selkeitä, joillakin englanninkielisillä puskee murre joskus vähän paksummin ja joutuu enemmän keskittymään kuunteluun. Mukavaa vaan kun on erilaisia lukijoita.
Se fyysinen kirja pysyy kirjahyllyssä, ja sen voi halutessaan lukea uudestaan.
Sähköiset palvelut katoavat aikanaan ja on naiivia luulla, että siellä tänään olevaa materiaalia olisi enää vaikka 10 vuoden päästä saatavilla. Mutta se kirja on 10 vuoden päästä siellä kirjahyllyssä.