Varför pratar ingen svenska här?
Varför pratar ingen svenska här? Finland är ett tvåspråkigt land.
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Min svenska är inte bra. Jag förstår någon men jag kan inte skriva så bra.
Vad vill du prata om?
Du skriver alldeles bra. Har du läst svenska i skolan? Läser du svenska böcker? Ja läser ofta och skärsilt tidningar.
Mä kyllä ostan ruotsia ja käytän töissä ja ruotsissa
Mutta turhaan en viitsi
Jag är här igen. Där var någon inte så kiva människa och (I dont know how to say this in Swedish, but someone put the thumb down) jag är inte säkert om du vill ha mej. Det är över 30 år sen jag har talad or skrivat svenska så förlåt mej (eller är det mig?). Thomas Ledin är min favorit och Sommaren är kort.
Det är lite synd att det inte finns motsvarande diskussionsforum på svenska, det finns ju ändå rätt stort antal människor som talar svenska och sedan alla dom finsktalande som gärnä skulle vilja öva och på det sättet förbättra sina kunskaper i svenska.
Om man börjar på finska, varför skulle man fortsätta på svenska undrar jag.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Painu helevetiin hurrihm!
Civiliserat!
Den där helvetes kommentaren har nu rensats bort👍
Det är ju därför att vi bor i Finland, inte i Sverige. Jag kan tala svenska ganska bra. Jag har studerat svenska i gymnasiet och jag har tio i svenska. Lärärnä har sagt att jag talar med härligt Åbo accent. Men jag är ren finländare, jag har ingen kontakt med Sverige. Skolan i Finland är ju så bra.
Vierailija kirjoitti:
Man talar finska i Finland och svenska i Sverige.
Juu, men Expressen just hade en ledare på finska. Det var litet överraskande för mig. Men jag också blev glad!
Ruotsi on ruma kieli. Onneksi ei tarvitse kuunnella teitä!
Vierailija kirjoitti:
Det är lite synd att det inte finns motsvarande diskussionsforum på svenska, det finns ju ändå rätt stort antal människor som talar svenska och sedan alla dom finsktalande som gärnä skulle vilja öva och på det sättet förbättra sina kunskaper i svenska.
Jag tror att kanske den svensk-språkiga population i Finland är lite för civiliserad for en palt som den här.
Ei täällä saa muutenkaan puhua, kuin jostain tv sarjoista.
Vierailija kirjoitti:
Kan jag få en flaska Jaffis?
Just det! En flaska Jaffis, det skulle vara jätte kiva.
Vad ska du dom till, du lider väl inte av ledgångsreumatism eller...🤣