Missä iässä nykyajan lapset lopettaa kaverisynttärit?
Omassa lapsuudessa yläasteella ei enää vietetty synttäreitä. Onko nykyään sama tapa?
Kommentit (18)
Riippuu lapsesta. Mun lapsi vietti viimeksi 17-v synttäreitään. Tosin ei ne nyt enää mitään lastenkutsu-tyyliä ole, mutta kävivät kyllä pakopelissä ja sen jälkeen ihan perinteiset synttäriherkuttelut. Jotkut taas on sitä mieltä, että 10-synttärit on viimeiset ns. kaverisynttärit.
11-12 vee. Sen jälkeen ovat käyneet bestisten kanssa suömässä jne.
Varsinaiset vanhempien järjestämät kaverisynttörit loppuivat lapsen tahdosta sen jälkeen kun lapsi täytti 11v. Ikävälillä 4v - 11v järjestettiin siis kotona/hoplopissa/missä lienee lapsen synttärit mutta kun lapsi täytti 11v hän kertoi että jatkossa haluaa järkätä itse juhlat. Kutsui siitä lähtien 3-5 lähintä kaveria synttärilleen joko meille syömään herkkuja/katsomaan jotain leffaa tai menivät syömään hampurilaiset muualle tms.
Korjaan aloitukseen että vanhempien järjestämät kutsut. Eli vaikka kävisi kaverinsa kanssa leffassa ja syömässä mutta ei enää sellaista että vanhemmat vuokraa paikan, maksaa 300 tai leipoo kotona ja koristelee, miettii ohjelmaa lapsille. Tai edes että antaa yläaste ikäiselle yli 50 juhlintaan kavereiden kanssa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Korjaan aloitukseen että vanhempien järjestämät kutsut. Eli vaikka kävisi kaverinsa kanssa leffassa ja syömässä mutta ei enää sellaista että vanhemmat vuokraa paikan, maksaa 300 tai leipoo kotona ja koristelee, miettii ohjelmaa lapsille. Tai edes että antaa yläaste ikäiselle yli 50 juhlintaan kavereiden kanssa. Ap
Kyllä niistä kustannuksista vanhempi maksaa edelleen. Meillä ei ole koskaan vuokrattu ulkopuolista tilaa vaan juhlat ovat olleet kotona. Tai nyt teininä ovat käyneet ulkoma syömässä ja/tai elokuvissa tms.
Ne perinteiset lastenkutsu synttärit loppuu yleensä 10 v synttäreihin. Sen jälkeen on enää pieniä muutaman kaverin kanssa vietettäviä synttäreitä.
Nyt kun hinnat karkaavat huimaa vauhtia ylös, luulen että päätöksen sanelee pikemminkin vanhempien lompakko kuin lapsi itse. Ihan hyvä idea on esim. mennä parin kaverin kanssa vaikka mäkkäriin tai vast. paikkaan hampurilaiselle. Eikä pizzeriakaan ole hassumpi vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Ei koskaan? Mun tuttavapiirissä niin lapsien kuin aikuisten synttäreitä juhlitaan kaveriporukalla. Ikää 0-45 vuotta.
Et taida ymmärtää termiä "kaverisynttärit" nyt oikein. Ne on lastenkutsut, jotka vanhemmat järjestää ja usein siellä on muitakin luokkalaisia kuin vain ne parhaat kaverit. Meillä esim kutsuttiin aina ryhmän/luokan tytöt.
11-vuotiaina siirryttiin siihen, että lapsi/nuori kutsuu vain ihan niitä kavereitaan johonkin leffaan, syömään tms. ja se vanhempien osuus jäi pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei koskaan? Mun tuttavapiirissä niin lapsien kuin aikuisten synttäreitä juhlitaan kaveriporukalla. Ikää 0-45 vuotta.
Et taida ymmärtää termiä "kaverisynttärit" nyt oikein. Ne on lastenkutsut, jotka vanhemmat järjestää ja usein siellä on muitakin luokkalaisia kuin vain ne parhaat kaverit. Meillä esim kutsuttiin aina ryhmän/luokan tytöt.
11-vuotiaina siirryttiin siihen, että lapsi/nuori kutsuu vain ihan niitä kavereitaan johonkin leffaan, syömään tms. ja se vanhempien osuus jäi pois.
Ja näissä ei myöskään maksettu mitään enää, vaan jokainen kaveri maksoi itse itsensä ja yleensä se kaveriporukka maksoi sen sankarin kulut kimpassa.
Kymppisynttäreihin meillä loppui lastenkutsut. Siitä eteenpäin oli sit muutaman kaverin kans jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja näissä ei myöskään maksettu mitään enää, vaan jokainen kaveri maksoi itse itsensä ja yleensä se kaveriporukka maksoi sen sankarin kulut kimpassa.
Ja kai ne kaverit toivat lahjan myös? :D
Kyllä meillä on tarjottu lapsen valitsemalle 3-4 kaverille se mitä milloinkin oli ohjelmassa, oli sitten leffaa, pakopeliä tai syömistä. Mun mielestä on ihan normaalia, että se maksaa, joka kutsuu.
Meillä 10-v synttärit ovat olleet viimeiset lastenkutsut. Sen jälkeen synttäreitä on vietetty esim. kutsumalla pari kaveria yökylään.
Nykyajan lapsista en tiedä, mutta luultavasti 1990-luvun lapsi pitää huikeat kaverisynttärit vielä kolmekymppisenä. Välillä on ollut hiljaisempiakin bileitä. Heidän lapsuudessa ei ollut vieraille lahjoja, ei maksettu kalliita huvijuttuja vaan ihan kotona ne synttärit yleensä pidettiin.
Vierailija kirjoitti:
Meinasin sanoa samaa. 32 v poikani pitää aina synttärit kavereilleen. Mukavaa kun ystävyyssuhteet säilyneet läpi vuosien.
5v. Nykyään ollaan jo niin varhaiskypsiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kai ne kaverit toivat lahjan myös? :D
Kyllä meillä on tarjottu lapsen valitsemalle 3-4 kaverille se mitä milloinkin oli ohjelmassa, oli sitten leffaa, pakopeliä tai syömistä. Mun mielestä on ihan normaalia, että se maksaa, joka kutsuu.
En tiedä kun en ole ollut järjestämässä enkä mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinasin sanoa samaa. 32 v poikani pitää aina synttärit kavereilleen. Mukavaa kun ystävyyssuhteet säilyneet läpi vuosien.
Ette sitten edes ymmärrä mikä on lasten kaverisynttärit. Vaikka se on jo selitetty täällä.