Eroon addiktioista - nyt on tyhjä olo
Olen viimeisen vuoden aikana irroittautunut monesta addiktiosta, joilla täytin tyhjyyden tunnetta elämässäni ( nikotiini, kahvin juominen, pelaaminen). Nyt ongelmaksi onkin muodostunut se, että en tahdo keksiä mitään, millä täyttäisin päiväni, jotta en sortuisi enää vanhoihin tapoihin.
Tilannetta vaikeuttaa entisestään se, että olen sairaseläkkeellä eli en voi edes uppoutua töihin tai opiskeluun. Olen miettinyt erilaisia vapaaehtoishommia, mutta terveydentilani takia en pysty sitoutumaan kuukausiksi eteenpäin mihinkään. Olisko vinkkejä, miten voisin tehdä jotain hyödyllistä? Onko olemassa vapaaehtoistöitä, joihin voi ilmoittautua esim. lyhyemmäksi ajaksi kerrallaan?
Kommentit (9)
Vapaaehtoistyö on usein luonteeltaan sellaista että jokainen osallistuu omien mahdollisuuksien mukaan, eikä vaadi välttämättä mitään pitkää sitoutumista. Ota yhteyttä omaa mielenkiintoa vastaaviin kohteisiin ja kysy onnistuuko semmoinen että osallistut tahdilla X, mahdollisesti hieman epäsäännöllisestikin. Veikkaan että ottavat sut ilolla mukaan hommiin vaikka edes yhdeksi kerraksi. Rohkeasti vaan! Ja onnea elämänmuutoksesta ja kaikkea hyvää siihen <3
Saako sairaseläkkeellä jonkun verran tienata lisäansioita? Mietin, että jos sulla olisi jokin kiinnostuksen kohde, taito tai harrastus, jota voisit alkaa tekemään enemmän ja saada ehkä vähän lisätuloja, esim. kakkujen leipominen, maalaus, kutominen, ompeleminen, puutyöt, taimien kasvatus tms. En tiedä tarkalleen, minkä verran esim. FB:n ryhmissä ja kirppareilla saa omia tuotoksiaan myydä, ennen kuin se on verotettavaa tuloa.
Jos tykkäät eläimistä ja se on sulle mahdollinen vaihtoehto, niin suosittelen että alat paikallisen eläinsuojeluyhdistyksen sijaiskodiksi. Mulla on ollut nyt 1,5 vuoden aikana useampi kissa mun luona väliaikaisessa sijoituksessa ja ollaan sitten etsitty niille uusi, rakastava koti. Yhdistys maksaa kaikki kulut, joten niitä ei sijaiskodille tule, siis ruokia ja hiekkoja myöten. Sijaiskodin tehtävä on elää normaalia elämää sen eläimen (99% todennäköisyydellä kissa) kanssa, rapsutella, helliä, leikkiä ja hoivailla. Ja sitten keskimäärin parin kuukauden kuluttua antaa eläin uudelle omistajalle. Tämä vapaaehtoistyö on ollut todella palkitsevaa ja kissoista on ollut mulle yksinäiselle ihmiselle paljon seuraa ja iloa sekä tunnetta siitä että teen jotain hyödyllistä. Sijoitukseen tuleva eläin on sijaiskodissa lähtökohtaisesti vain lyhyen aikaa, joten pitkäksi aikaa ei tarvitse sitoutua kerrallaan ja ainahan se on vapaus ilmoittaa ettei enää jatkakaan tai pitää taukoa.
Pelata voi muutakin kuin uhkapelejä, hommaa vaikka pleikkari.
Kokeile rohkeasti uusia harrastuksia, opettele soittaa kitaraa, koita kotijumppaa, joogaa, opettele tekemään ruokaa ja leipomaan esim. YouTube sta löytyy opetusvideoita..
Käy kävelyllä, lainaa kirjastosta kirjoja ja ala harrastaa lukemista...
Vierailija kirjoitti:
Kun hylkää elämästä kaiken mistä sai nautintoa on varmasti aika tyhjä olo. Kuulostaa kamalalta tuollainen pelkkää tylsyyttä oleminen.
Jotkut kykenee kestämään ikäviäkin tunteita, irroittautumaan addiktioista ja kasvamaan henkisesti.
Sijaiskotihommasta vielä sen verran että niistä on huutava pula, joten jokainen sijaiskoti on kultaakin kalliimpi. Ainakin mulle tämä tieto lisää sitä merkityksellisyyden tunnetta, kun tiedän että olen ainoa joka voi jotain eläintä sillä hetkellä auttaa.
Tanssi, laula.. nuo ainakin itseäni yleensä piristää 😊 + etsi netistä tietoa kiinnostavasta aiheesta. Kaikkea hyvää sinulle!
Kun hylkää elämästä kaiken mistä sai nautintoa on varmasti aika tyhjä olo. Kuulostaa kamalalta tuollainen pelkkää tylsyyttä oleminen.