Raskauden peittely työkekkereissä - help!
Olen menossa työn puolesta edustamaan juhliin, joissa tarjotaan ainakin onnittelumaljoja, viiniä ruuan kanssa sekä jälkiruokaviiniä. Raskaus on ihan alussa vielä, ei ole edes ensimmäistä ultraa ollut. En missään nimessä halua kertoa siitä työkavereilleni tai herättää heissä asian suhteen epäilyksiä. He ovat koko talon pahimmat juoruajat. Vinkkejä hyvistä tekosyistä alkoholista kieltäytymiseen? Heille kyllä viini maistuu, joten alkoholittomien vaihtoehtojen valinta joka tilanteessa herättää vähintään kulmien kohotuksia joka tapauksessa.
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varma keino on ottaa viinilasi, mutta jättää juomatta. Kuljet vain saman lasi kanssa ja unohdat sen jonnekin tilaisuuden tullen. Älä tee asiasta numeroa.
Tää. Jos on paljon porukkaa nii kukaan ei katso tyhjeneekö lasi. Ja jos kilistelette nii olet ottavinasi pienen siemauksen ja sen jälkeen lasi vaan kädessä. Voit vaikka todeta ettet pitänyt sen mausta/ ylipäätään kuoharista, jos jostain syystä joku haukka kysyy että miks et juonu loppuun.
Juurikin näin. Kukaan ei kiinnitä huomiota siihen juoko toinen missä vauhdissa viiniään yms mutta takuulla kaikki huomaavat jos tilaat alkoholitonta.
Eli otat ainakin lasin-kaksi juomaa (alkukuohari ja lasillinen ruoan kanssa) ja kun kilistelette (ja muutenkin) olet juovinasi siitä vähän. Lähdet mahdollisuuksien mukaan liikkumaan ainakin kuoharin kanssa jonnekin ja joko lasi unohtuu sille reissulle tai sitten tyhjennät sitä vaivihkaa esim. vessassa niin että on puolillaan/tilkka jäljellä.
Koska kyse on alkuraskaudesta kannattaa tosiaan pukeutua myös ihonmyötäisiin vaatteisiin. Se että et koita peittää vatsaasi + se että tilaat normaalisti alkoholia tarkoittaa sitä ettei kukaan kiinnitä sinun juomistapoihisi huomiota eikä pohdi oletko mahdollisesti raskaana.
Nämä lääkekuurit ja autolla ajot ovat niin läpinäkyviä.
Paras vinkki on tullut jo moneen kertaan: nostelet maljoja ja muka sippailet viiniä. Muutaman lasillisen jälkeen kukaan ei enää pysy laskuissa.
Vierailija kirjoitti:
Kyttääkö joku oikeasti senkin, että mitä joku juo :D
Eikö voi vaan sanoa, että on ottanut särkylääkkeen tms. eikä sen kans halua alkoa, jos joku ihmettelee. Tai että on tipaton toukokuu.
Kyttää, jos huomaavat ettei joku juo. Sen takia kannattaa muka juoda vaikka ei joisikaan.
Mä oon autolla, siis ihan muutenkin kuin raskaana ollessani. Ja vaikka joku tuputtaisi, että "kyllähän sä nyt yhden lasin voit juoda silti", totean, että mulla on periaate, että en ota kun ajan. Se sulkee innokkaimmankin alkkiksen suun. En koskaan juo alkoholia työpaikan jutuissa.
Vierailija kirjoitti:
Varma keino on ottaa viinilasi, mutta jättää juomatta. Kuljet vain saman lasi kanssa ja unohdat sen jonnekin tilaisuuden tullen. Älä tee asiasta numeroa.
Näin minä teen kun en halua ottaa enkä myöskään kieltäytyä. Olen juovinani ja jää jonnekin.
Riippunee siitä, mitkä normaalit juomistapasi ovat ja kuinka paljon juhlissa olijat tietävät niistä. Jos otat normaalisti (ilman raskautta tms.) alkumaljan ja viinilasin, niin täällä olevat neuvot käyvät hyvin. Tärkeintä on, että suhtaudut juomiin ja tilanteeseen rennosti, teit sitten niin tai näin. Itse olen täysin alkoton ja nuori nainen (ollut aina, ei vain kiinnosta juoda ja alkoholi on pahaa), tilaan aina alkottoman vaihtoehdon ja jos sitä ei ole, niin en ota mitään. Ja voin kertoa, että vain kerran on joku ajatellut, että juomattomuuteni syy on raskaus. Harva katsoo niin tarkasti ja vielä harvempi kysyy selitystä juomattomuudelle. Toki alkottomuuteeni totutaan, mutta myös uusissa piireissä se ei ole ihmeellistä, jos siitä ei tee ihmeellistä. Kyttäävät työkaverit tunnet sinä parhaiten, joten toimi niin että sinua ei jännitä juomat heidän seurassaan.
Juomalasin kanssa vessaan? Ei hyvää päivää!
Vierailija kirjoitti:
Minulle on useammissakin juhlissa käynyt jonkun raskaus ilmi siitä, että ko. nainen on selvästi ollut jännittynyt juhlien juomapuolesta. Jos asiaan suhtautuisi lunkisti, niin ei herättäisi epäilyksiä.
Ja sitten on erikseen luulosairaat. Itse inhoan alkoholin makua ja olen varmaan siksi ollut monien mielestä ties kuinka monta vuosikymmentä raskaana.
Jätät menemättä juhliin. Yksinkertaista.
Ihanko oikeasti joillain työpaikoilla kytätään toisten raskauksia ja juorutaan niistä? Kuulostaa ihan järkyttävän kauhealta ilmapiiriltä.
Ehdottaisin, että ap menee juhliin mahdollisimman rennolla asenteella, pukee päälleen mitä haluaa ja juo haluamiaan alkoholittomia juomia. Jos joku tekee ap:n normaalista käytöksestä ison numeron ja alkaa juoruta, sitten ap voi ottaa yhteyttä esimieheen tai luottamusmieheen. Toisen työntekijän yksitysasioista juoruilu on työpaikkakiusaamista.
Ei pidä tukea sellaista ilmapiiriä, jossa ihmiset joutuvat salailemaan täysin normaaleja elämään kuuluvia ilmiöitä.
Ei kai se mikään pakko ole alkoholia juoda? Mun mielestä ihan normaalia. Aina on ihmisistä, joille alko ei maistu. Ei siinä selittelyjä tarvi.
Mä otan juhlissa joskus alkoholipitoista juomaa yhden lasin ja loput alkoholitonta. Ja joskus menee täysin vesilinjalla.
Ei nyt auta enää ap:ta mutta jo paljon ennen raskautta kannattaa ottaa alkoholitonta ainakin useimmiten ja kuitata asia jopa isoon ääneen vaikka sillä että et juuri enää juo alkoholia koska krapulat ovat nykyään pahoja ja päätä voi särkeä jo parin lasin jälkeen. Sitten siihen on jo totuttu kun on oikeasti pulla uunissa.
Aina voi myös sanoa että et ole ihan toipunut edellisistäkään juhlista niin nyt et vielä kestä katsoakaan alkoholiin päin. Tosin jos olet ns kunnollinen perheenäitityyppi jonka tiedetään olevan useimmiten vaan kotona niin ei ehkä mene läpi.
Vierailija kirjoitti:
Ihanko oikeasti joillain työpaikoilla kytätään toisten raskauksia ja juorutaan niistä? Kuulostaa ihan järkyttävän kauhealta ilmapiiriltä.
Ehdottaisin, että ap menee juhliin mahdollisimman rennolla asenteella, pukee päälleen mitä haluaa ja juo haluamiaan alkoholittomia juomia. Jos joku tekee ap:n normaalista käytöksestä ison numeron ja alkaa juoruta, sitten ap voi ottaa yhteyttä esimieheen tai luottamusmieheen. Toisen työntekijän yksitysasioista juoruilu on työpaikkakiusaamista.
Ei pidä tukea sellaista ilmapiiriä, jossa ihmiset joutuvat salailemaan täysin normaaleja elämään kuuluvia ilmiöitä.
Juu nämä raskauskyttääjät ja olettajat ovat oma rasittava ihmistyyppinsä. Kun menin naimisiin niin tuli työpaikalla parikin vihjailua että onkohan tuo vatsakipu sitä, "ettet vaan olisi raskaana!" tai vastaavaa. En mennyt naimisiin hankkiakseni lapsia mutta eipä se mamma-aivoille voi olla edes vaihtoehto.
Onnittelumaljan ottaisin normaalisti, ehkä pari ihan pientä siemausta siitä. Ja sitten jättää sen johonkin. Jos joku huomaa, sanoisin että en oikein tykännyt. Viinin kohdalla itse sanoisin että saan siitä migreeniä. Mutta ehkä sitäkin voisi lasin ottaa. Paras olisi jos siellä olisi joku luottokaveri tai puoliso, minkä kanssa välillä vaihtaa lasia. Tai sanoo, että seuraavana päivänä on tärkeä meno, ei voi juoda kuin sen yhden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu nämä raskauskyttääjät ja olettajat ovat oma rasittava ihmistyyppinsä. Kun menin naimisiin niin tuli työpaikalla parikin vihjailua että onkohan tuo vatsakipu sitä, "ettet vaan olisi raskaana!" tai vastaavaa. En mennyt naimisiin hankkiakseni lapsia mutta eipä se mamma-aivoille voi olla edes vaihtoehto.
Joo itekin olen törmännyt tähän, että muiden raskauksien tai erojen tms arvailu on jonkinlaista työpaikkaviihdettä. Plus meillä on osastolla henkilöstössä tulossa loppuvuodesta isoja muutoksia, johon tietysti nyt oma mahdollinen perhevapaakin sijoittuisi. Ajoitus on siis joka tapauksessa työnantajan ja tiimin kannalta vähän hankala. Siksi myös jännitän työkavereiden reaktiota tähän. ap
Siis mitä ihmettä täällä höpötetään? Olen monta kertaa ollut juhlissa autolla, vaikka en kuppiin tavallisesti syljekään. Ei kukaan ole sen vuoksi epäillyt, että olisin raskaana. Oletteko te kaikki jossain teinien startupeissa töissä, jos tuollainen asia herättää huomiota?
Ap:ta tuo veruke tosin ei auta, jos ei ole autoa tai ajokorttiakaan. Mutta entäs joku urheilusuoritus? Voisiko seuraavana päivänä olla joku juttu, johon haluaisit olla valmiina levänneenä eikä krapulaisena?
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä, miksi Suomessa alkoholilla on niin keskeinen asema. Kun olen järjestänyt kotona juhlia, niin todellakin olen varannut monenlaista juotavaa ja raskaana olevia ajatellen kysyn kaikilta: "Tarjolla olisi viiniä, kahvia, teetä, kivennäisvettä ja mehua, mitä otat?" Eipä tarvitse kenenkään selitellä, jos ei juo alkoholia eikä pistä silmään, jos joku ei juo alkoholia, kun tarjolla on monia vaihtoehtoja.
Tämä! Itse ainakin haluan huomioida esim. allergiset tai niin varhaisessa vaiheessa raskaana olevat, ettei asiasta tarvitse heillä stressata.
Jos teen salaattia, niin laitan ainekset eri kulhoon tarjolle, niin ei tarvitse miettiä, miten kieltäytyy jostain kypsentämättömästä juustosta. Tai en tarjoa kahvin kanssa salmiakkia/lakritsia, vaan jotain sellaista, mikä käy myös raskaana olevalle.
Jos juhlissa seurustellaan ja liikutaan juttelemassa muiden kanssa, niin ei mitään ongelmaa.
Otat viinilasin käteesi ja jossain sopivassa välissä lasket pöydän/hyllyn kulmalle ja unohdat siihen. Ihan tavallista juhlissa, joissa kierrellään.
Jos sairastut ennen juhlia
Että onkin kurkku kipeä
Kyttääkö joku oikeasti senkin, että mitä joku juo :D
Eikö voi vaan sanoa, että on ottanut särkylääkkeen tms. eikä sen kans halua alkoa, jos joku ihmettelee. Tai että on tipaton toukokuu.