Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitkä asiat siitä hoitoalasta nyt sitten tekevät niin kovin raskaan?

Vierailija
13.05.2022 |

Alkakaahan selittää!!

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, alkää sortuko tähän aloittajan huutoon. Teillä ei ole mitään velvollisuutta alkaa selittämään, miksi haluatta kunnon palkan tekemästänne työstä. Itse olen onneksi aika terve, pari kertaa kuitenkin tämän koronan aikana joutunut hakemaan apua terveyskeskuksesta. Puhelimessa ollut ystävällinen sairaanhoitaja, lääkärit ystävällisiä. Mielestäni sairaanhoitajien niskaan on sälytetta lääkärin hommia, joutuvat olemaan hyvin tarkkoina, lääkkeiden yms. suhteen. Tosi vastuullista työtä, ja kuinka äärrajoilla viime vuodet, ylitöitä ja lomien peruutuksia.

Arvostan ja kiitän! Olette ansainneet kunnon palkan, kuten naapurimaissa jo saavat.

Ja ratkaisu ei ole kyörätä kielitaidottomia Filippiineltä.

Vierailija
22/29 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se voi olla kovin raskasta hoitaa vaikka vanhuksia kun suurin osa ajasta menee kuitenkin muiden hoitajien kanssa kahvia juoden ja juoruten. Välillä vain käy nakkaamassa vanhuksille lisää rauhoittavia lääkkeitä suuhun että he pysyvät kiltisti sängyissään ilman että heitä tarvitsee sitoa sinne, välillä käydään kääntämässä heitä, viemässä heille ruoat jota hoitajien ei edes tarvitse itse tehdä, kerran päivässä vaihtaa vanhuksille vaipat ja kerran viikossa vie heidät pesulle.

Älähän jauha sontaa. Ei todellakaan ole tuollaista. Mä olen ollut useassa vanhusten yksikössä töissä eikä todellakaan ole missään ollut tuollaista. Älä soita suutasi kun et asioista selvästi mitään tiedä.

Vanhustyö on todella raskasta fyysisesti ja henkisesti. Ei kaikki vanhukset ole laihoja vaan löytyy myös hyvin painavia vanhuksia. Osa pitää hoitaa vuoteessa kun eivät pysty enää seisomaan ja kävelemään. On väkivaltaa kun muistisairas voi lyödä, potkia, ottaa kynsin kiinni, purra, sylkeä. Käytös voi olla hyvin levotonta ja se on todella kuluttavaa seurata ja paimentaa sellaisia ihmisiä. Osalla vie kauan, että saadaan lääkitys kuntoon. Ja kyllä, pitää lääkitä koska se levoton tila on kamala myös sille vanhukselle kun on niin ahdistunut. Siinä tilassa voi aiheuttaa vammoja itselleen tai muille. 

Tuota kommenttia ettei hoitajat edes tee sitä ruokaa, en kyllä tajua. Meillä on kova työ, että saadaan asukkaat kuntoon lounaaseen mennessä, että jos siinä pitäisi vielä ruoka tehdä niin huh huh! Siinäkin menee aikaa kun ruoat jaetaan ja samalla annetaan lääkkeet. On useita syötettäviä ja monen kohdalla siinä menee aikaa koska syöminen niin vaikeaa soseruoasta huolimatta.

Meillä vaipat vaihdetaan osalle kolme kertaa päivässä + tarvittaessa. Eli aamulla, lounaan jälkeen ja illalla. Ihan on kyse parjatusta Attendosta ja kunnallisella puolella olen nähnyt sitä, että vaippa vaihdetaan vain aamulla ja illalla. Joillekin vaihdetaan vaippa myös yöllä koska ei vaippa riitä aamuun asti ja toki vaihdetaan jos vatsa toimii yöllä. Vaippoja ei lasketa vaan silloin vaihdetaan kun pitää vaihtaa eli jos on vaihdettu vaippa aamulla ja lounaan jälkeen ja sitten vatsa toimii paljon ennen iltatoimia, niin kyllä laitetaan siinä kohtaa vielä päivävaippa ja myöhemmin vasta yövaippa.

Ei todellakaan ehditä istua jatkuvasti kahvilla. Kyllä tehdään töitä paljon. Lisäksi pitää ehtiä säännöllisesti päivittää omahoidettavien hoitosuunnitelmat ja pari kertaa vuodessa pitää omaisten kanssa hoitopalaveri. Päivän tapahtumat pitää kirjata. Jos näet hoitajan istuvan tietokoneella, niin kyllä siellä tehdään kirjauksia tms. eikä olla somessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiire ja se, että hyvin harvoin on tarjolla niitä nostureita tai nostoapua. Itse nostelet kusiset ja paskaiset satakiloset vanhukset ylös ja alas, vuosikymmeniä.

Miten usein niitä pitää pestä? Eikö riitä vaipanvaihto? En tajua miksi jotkut haluaa elää tuollaisessa tilassa vuosikausia. Miksi niitä pitää lääkitä ja pitää hengissä keinotekoisesti tuossa tilassa..

Koska uskikset ja muut hihhulit ovat kieltäneet eutanasian Suomessa.

Olen itse alkanut jo miettiä vanhuuden varalta, että miten hoitaisin itseltäni hengen pois helposti, jos tarvetta on. Rahalompsassa voisi säilyttää jotain myrkkipilleriä ehkä, mutta mistä sellaisen saisi.

Sveitsissä on sellainen klinikka, joka hoitaa kaiken. Paperisodan, lääkkeet, tuhkauksen. Maksaa noin 10 000 €.

Maksaako vain 10.000 euroa, jos ehtii vuodepotilaskuntoiseksi? Jos vaikka tulee yllättäen aivoinfarkti tms. niin siinä ei ole aikaa järjestellä mitään.

Siksi päätös pitää tehdä ja ilmaista selvästi jo ennen tuota vaihetta. Sveitsiin pitää matkustaa itse, tai esimerkiksi niin että omaiset vievät pyörätuolissa, ja oma tahto eutanasiasta pitää olla ilmaistuna, kun on vielä järjissään ja kykenee kommunikoimaan. Hoitotahdon voi tehdä esimerkiksi videon muodossa.

Mutta maksaahan se matkakin.

Sekä vielä se, jos haluaa tulla haudatuksi Suomeen,  omalle paikkakunnalleen.

Vainajat kuljetetaan aina sinkkiarkuissa, jotka ovat kalliita.

Lisäksi ruumisarkun kuljettaminen lentokoneella on tosi, siis tosi kallista.

Ei Sveitsiin vähävaraiset,  eikä tyhjätaskut kykene lähtemään kuolemaa hakemaan.

Vierailija
24/29 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin ongelma on, että henkilökuntaa on liian vähän, jolloin töitään ei voi hoitaa kunnolla. Tarvii joka päivä valita pahimmat tulipalot, jotka sammuttaa, ja sitten ne muut hommat, jotka jätetään tekemättä. Kun joka päivä antaa huonompaa hoitoa asiakkaille, kuin pystyisi, ja osan joutuu jättämään hoitamatta (vaikka suihkuun pääsy tms.), niin sitä ei tavallisen ihmisen moraali kestä. Syynä siis KIIRE, eli jokainen juoksee kieli vyön alla tekemässä hommiaan.

Aiemmin alalla oli enemmän porukkaa tekemässä omia hommiaan. Nykyään ei varmaan hoitajia ole lukumääräisesti vähemmän, mutta kaikki lisähommat ovat tuoneet valtavasti lisää duunia. Kirjaukset vaikeisiin ja hitaisiin tietojärjestelmiin. Siivoaminen, kun siivoajat on potkittu pois. Ruuan laitto/lämmitys, kun ruokapuolen porukka on potkittu pois. Pyykkien pesu, kun laitoshuoltajat yms. on potkittu pois. Nykyään hoitajat tekevät valtavasti työtä, joka ei ole heidän varsinaista osaamisaluettaan.

Palkkaus ei ole suurin ongelma alalla, vaan tuo, että ei voi kokea tekevänsä työtään hyvin kiireen takia. Ainoa tavoite on, ettei kukaan kuole vuoron aikana.

Lopulta työssä ylpeys omasta hyvin tehdystä työstä on yllättävän tärkeä juttu. Kun työnantaja vie tämän pois, työn mielekkyys katoaa ja siitä tulee todella henkisesti kuormittavaa. Moni alalta poistunut kollega on kertonut itkeneensä aina vuoron jälkeen, ja lopulta lähteneensä pakoon sen takia.

Vierailija
25/29 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiire ja se, että hyvin harvoin on tarjolla niitä nostureita tai nostoapua. Itse nostelet kusiset ja paskaiset satakiloset vanhukset ylös ja alas, vuosikymmeniä.

Miten usein niitä pitää pestä? Eikö riitä vaipanvaihto? En tajua miksi jotkut haluaa elää tuollaisessa tilassa vuosikausia. Miksi niitä pitää lääkitä ja pitää hengissä keinotekoisesti tuossa tilassa..

Koska uskikset ja muut hihhulit ovat kieltäneet eutanasian Suomessa.

Olen itse alkanut jo miettiä vanhuuden varalta, että miten hoitaisin itseltäni hengen pois helposti, jos tarvetta on. Rahalompsassa voisi säilyttää jotain myrkkipilleriä ehkä, mutta mistä sellaisen saisi.

Sveitsissä on sellainen klinikka, joka hoitaa kaiken. Paperisodan, lääkkeet, tuhkauksen. Maksaa noin 10 000 €.

Maksaako vain 10.000 euroa, jos ehtii vuodepotilaskuntoiseksi? Jos vaikka tulee yllättäen aivoinfarkti tms. niin siinä ei ole aikaa järjestellä mitään.

Siksi päätös pitää tehdä ja ilmaista selvästi jo ennen tuota vaihetta. Sveitsiin pitää matkustaa itse, tai esimerkiksi niin että omaiset vievät pyörätuolissa, ja oma tahto eutanasiasta pitää olla ilmaistuna, kun on vielä järjissään ja kykenee kommunikoimaan. Hoitotahdon voi tehdä esimerkiksi videon muodossa.

Mutta maksaahan se matkakin.

Sekä vielä se, jos haluaa tulla haudatuksi Suomeen,  omalle paikkakunnalleen.

Vainajat kuljetetaan aina sinkkiarkuissa, jotka ovat kalliita.

Lisäksi ruumisarkun kuljettaminen lentokoneella on tosi, siis tosi kallista.

Ei Sveitsiin vähävaraiset,  eikä tyhjätaskut kykene lähtemään kuolemaa hakemaan.

Syanidikapseli olisi epäilemättä halvempi. Varmuuden laita ja niiden saatavuus on sitten niin ja näin.

Puhumalla ja myös testamentissaan voi koittaa määrätä, että raadon voi jättää ulkomaille, josko omaisten ei siten tarvitsisi tavan vuoksi hoitaa kallista kuljetusta

Vierailija
26/29 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Syanidikapseli olisi epäilemättä halvempi. Varmuuden laita ja niiden saatavuus on sitten niin ja näin.

Puhumalla ja myös testamentissaan voi koittaa määrätä, että raadon voi jättää ulkomaille, josko omaisten ei siten tarvitsisi tavan vuoksi hoitaa kallista kuljetusta[/quote]

No eiköhän sieltä uurnan kanssa olis huomattavasti helplmpaa palata. Toki kauhee ajatus miten sitä uurnaa sitte tullissa sorkittais

Vierailija
27/29 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö nää oo enemmän lähihoitajan hommia?

Vanhusten hoidossa myös sairaanhoitajat tekevät perushoitoa.

Vierailija
28/29 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fyysinen ja henkinen kuormittavuus.

On ihan eri asia olla läheisessä fyysisessä kontaktissa potilaaseen kuin vaikka istua kaupan kassalla. Raskasta sekin on mutta siinä ei sentään joudu menemään asiakkaan iholle.

Vierailija
29/29 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiire. Potilaat on täysin autettua. Melkein joka päivä puuttuu työntekijä. Paperitöitä rästissä. Sh:n pitäisi huolehtia paperityöt, mutta lähihoitajat kiukuttelee ettei tulla avuksi perushoitoon. Pitäisi revetä moneksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi yksi