Pulassa elämäni kanssa Tinderin suhteen
Saan niitä osumia kyllä ja olen ihan kivannäköinen ja mukava nelikymppinen nainen. Todellisuushan on se, että koulutustasoni ei ole kummoinen ja työtilanne siivoustyö nollasopimuksella. Nyt sitten treffipyyntöjä tulee ja mulla täysi jumitus ja pakitus, koska mietin vain, ettei joku insinööri voi minusta kiinnostua. Joku jolla oma elämä ja talous balanssissa ja kaikki hyvin, kun taas minä hapuilen ja olen sössinyt taloutenikin aikoinaan.
Kommentit (38)
Kiitos teille kaikille vastauksista. Mulla on ollut huono tapa alentaa itseäni, koska kyllähän nyt olisi voinut tähän ikään mennessä rakentaa elämäänsä vakaammalle pohjalle ja olla ylpeä saavutuksistaan.
Profiilissani ilmaisin kyllä, että toivon tapaavani sopivan ihmisen rennolla mielellä, liikoja suunnittelematta. Ikinä ei voi tietää mitä tulevaisuus tuo tullessaan, mutta perinteinen parisuhde ei tällä hetkellä sovi kuviooni. Kärsin paljon kivuista ja olen yksin lasten kanssa. Saa nähdä nyt jos pääsisin ja uskaltaisin heistä jonkun tavata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisään vielä edelliseen viestiini. Mun ystäväpiirissä, tällasessa perus äijäporukassa, on melkein kaikilla muilla puolisonsa koulutukselle seuraavat kriteerit (vaikka eivät niitä ääneen sano):
1. joku työ
2. ei saa olla miestä merkittävästi parempi palkka
3. ei saa olla miestä merkittävästi parempi koulutus.Eli jos mies on itse insinööri, niin sinä kelpaat, mutta tohtori tai lentokapteeni ei. Ja naisten on tätä tosi vaikeaa ymmärtää.
Ja nämä mainitsemani miehet ovat töissä josta tykkäävät, joku insinöörinä, joku raksalla, joku autokorjaamossa. Heillä on ihan hyvä itsetunto, eivätkä halua itselleen mitään alistettavaa piikaa, vaan ihan tasapuolisen kumppanin. On vaan sen verran vanhanliiton maailmankuva, että osaisivat olla suhteessa se selvästi köyhempi/menestymättömämpi.
Näin se vaan menee, vaikka ei ole reilua tai järkevää. Mutta näisten on tätä tosiaan vaikea ymmärtää, kuten tämäkin lanka osoittaa.
Eli jos nainen on muuten juuri sitä mitä mies etsii mutta koulutus on väärä (eli liian korkea), mies saattaa hylätä naisen? Kuulostaa niin hölmöltä että vaikea uskoa.
Kuulostaa, mutta näin moni mies ajattelee. Monet koulutetut naiset ovat tosi nuivia ja kuvittelevat olevansa muiden alemmin kouluttautuneiden yläpuolella. Ja lähestulkoon aina etsivät joka tapauksessa samantasoisesti kouluttautunutta, kuten tälläkin palstalla on saanut useasti lukea. Kun ovat itsekin käyneet kouluja ja nähneet vaivaa, niin odottavat mieheltään samaa kunnianhimoa. Tinderissäki on pilvin pimein näitä korkeakoulut käyneitä, tuntuu että lähes jokainen on käynyt vähintään ammattikorkeakoulun.
Ei tuo ole naisille mikään ongelma. Eivät miehet välitä tulotasostasi tai ammatistasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisään vielä edelliseen viestiini. Mun ystäväpiirissä, tällasessa perus äijäporukassa, on melkein kaikilla muilla puolisonsa koulutukselle seuraavat kriteerit (vaikka eivät niitä ääneen sano):
1. joku työ
2. ei saa olla miestä merkittävästi parempi palkka
3. ei saa olla miestä merkittävästi parempi koulutus.Eli jos mies on itse insinööri, niin sinä kelpaat, mutta tohtori tai lentokapteeni ei. Ja naisten on tätä tosi vaikeaa ymmärtää.
Ja nämä mainitsemani miehet ovat töissä josta tykkäävät, joku insinöörinä, joku raksalla, joku autokorjaamossa. Heillä on ihan hyvä itsetunto, eivätkä halua itselleen mitään alistettavaa piikaa, vaan ihan tasapuolisen kumppanin. On vaan sen verran vanhanliiton maailmankuva, että osaisivat olla suhteessa se selvästi köyhempi/menestymättömämpi.
Näin se vaan menee, vaikka ei ole reilua tai järkevää. Mutta näisten on tätä tosiaan vaikea ymmärtää, kuten tämäkin lanka osoittaa.
Eli jos nainen on muuten juuri sitä mitä mies etsii mutta koulutus on väärä (eli liian korkea), mies saattaa hylätä naisen? Kuulostaa niin hölmöltä että vaikea uskoa.
Kuulostaa, mutta näin moni mies ajattelee. Monet koulutetut naiset ovat tosi nuivia ja kuvittelevat olevansa muiden alemmin kouluttautuneiden yläpuolella. Ja lähestulkoon aina etsivät joka tapauksessa samantasoisesti kouluttautunutta, kuten tälläkin palstalla on saanut useasti lukea. Kun ovat itsekin käyneet kouluja ja nähneet vaivaa, niin odottavat mieheltään samaa kunnianhimoa. Tinderissäki on pilvin pimein näitä korkeakoulut käyneitä, tuntuu että lähes jokainen on käynyt vähintään ammattikorkeakoulun.
Pelkkiä oletuksia. Entäs jos korkeasti koulutettu nainen ei ole nuiva eikä kuvittele olevansa matalammin koulutettujen yläpuolella, eikä etsi välttämättä samantasoisesti koulutettua? Ei kelpaa siltikään?
Jos maailmankuva on niin kapea että kuvittelee pelkästään koulutustason perusteella tietävänsä millainen ihminen on, toki silloin kannattaakin jättää korkeasti koulutetut väliin.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos teille kaikille vastauksista. Mulla on ollut huono tapa alentaa itseäni, koska kyllähän nyt olisi voinut tähän ikään mennessä rakentaa elämäänsä vakaammalle pohjalle ja olla ylpeä saavutuksistaan.
Profiilissani ilmaisin kyllä, että toivon tapaavani sopivan ihmisen rennolla mielellä, liikoja suunnittelematta. Ikinä ei voi tietää mitä tulevaisuus tuo tullessaan, mutta perinteinen parisuhde ei tällä hetkellä sovi kuviooni. Kärsin paljon kivuista ja olen yksin lasten kanssa. Saa nähdä nyt jos pääsisin ja uskaltaisin heistä jonkun tavata.
Eiköhän sulla ole saavutuksia, joista voit olla ylpeä. Lisäksi jos pidät työstäsi tai olet muusta syystä tyytyväinen työtilanteeseesi, voit olla siitäkin tyytyväinen. Ei se itsensä ja lapsien elättäminen omalla työllään ole mikään itsestäänselvyys sekään, ei kaikki siihen yrityksistä huolimatta pysty. Jos tuntuu nololta olla tyytyväinen omiin saavutuksiin, kun pitää niitä vähäisinä, niin ei siitä tyytyväisyydestä tarvitse muille huudella.
Uskalla vaan mennä! Uusiin ihmisiin tutustuminen on yleensä mukavaa. Tsemppiä sinulle. Ja kiitos mielenkiintoisesta ketjusta :)
Älkää ampuko viestintuojaa. En minä tiedä, miksi miehet toimivat näin. Miksi selkeästi korkeammin koulutettu tai suurituloisempi koetaan vähemmän houkuttelevana. Ja kuten sanoin, ei ole mistään naisvihaajista kyse, tai että etsitään suhteeseen tarkoituksella heikossa asemassa olevaa. Tai näistä mitä täällä huudellaan, että koulutetut naiset on nirppanokkia ja ylimielisiä ja etsivät vain supermiehiä, tiedän ettei asia ole näin ja niin tietää 90% muistakin miehistä. Käsitykseni mukaan myös monet tutkimukset tukevat teoriaani, eli miehet harvemmin pariutuvat itseään suurempituloisen tai selkeästi paremmin koulutetun kanssa silloinkaan, kun siihen olisi hyvät mahdollisuudet. Syytä en tiedä, totean vain, että havaintojeni mukaan näin todella on.
Taas nämä säännöt nähdään: vähänkoulutettu nainen kelpaa sekä vähänkoulutetuille miehille että astronauttileukakirurgeille aivan loistavasti.
Vähänkoulututettu mies ei missään nimessä kelpaa akateemisille naisille ja vähänkoulutetuille naisille kelpaaminenkin on vähän niin ja näin.
On teillä naisilla sitten vaikeaa.
No eihän Tinderistä kukaan mitään parisuhdetta ole edes etsimässä, vaan ihan vaan seksiseuraa. Joko yhdenyönjutuksi tai sitten FWB-suhteeksi. Parisuhteet haetaan sitten livenä elävässä elämässä. Tinder on vain lihatiksiksi tarkoitettu pikahelpotus kotiinkuljetuksella.
Vierailija kirjoitti:
Taas nämä säännöt nähdään: vähänkoulutettu nainen kelpaa sekä vähänkoulutetuille miehille että astronauttileukakirurgeille aivan loistavasti.
Vähänkoulututettu mies ei missään nimessä kelpaa akateemisille naisille ja vähänkoulutetuille naisille kelpaaminenkin on vähän niin ja näin.
On teillä naisilla sitten vaikeaa.
Justahan täällä joku mies selitti, kuinka korkeasti koulutettu nainen ei kelpaa matalammin koulutetuille miehille. Ilmeisesti olet tästä eri mieltä.
Ei se tulotaso ja korkeakoulutus tee ihmisestä parempaa seurustelukumppania. Luonne on ratkaisevin tekijä. Ja turha sitä on kieltää, kiva ulkonäkö on tietenkin plussaa. Ja eipä perus inssin palkoilla mitään pilvilinnoja rakenneta.
T: perus insinöörimies.
Itse olen ammattikoulun käynyt kokki ja ylioppilas ja muita töitä olen tehnyt koko työuran kohtuu hyvällä palkalla.
Tyttöystävinäni on lähes poikkeuksetta ollut yliopistokoulutettuja naisia enkä ole nähnyt tässä mitään outoa. He myöskään eivät ole olleet niitä täällä mainittuja nirppanokkia. Mielelläni ottaisin hyvätuloisen mutta ei työuraorientoituneen naisen rinnalle nytkin, jolla on selvästi korkeampi koulutus.
Mutta tämä onkin vain mun oma pieni kokemukseni.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ammattikoulun käynyt kokki ja ylioppilas ja muita töitä olen tehnyt koko työuran kohtuu hyvällä palkalla.
Tyttöystävinäni on lähes poikkeuksetta ollut yliopistokoulutettuja naisia enkä ole nähnyt tässä mitään outoa. He myöskään eivät ole olleet niitä täällä mainittuja nirppanokkia. Mielelläni ottaisin hyvätuloisen mutta ei työuraorientoituneen naisen rinnalle nytkin, jolla on selvästi korkeampi koulutus.
Mitä pahaa on siinä, jos nainen on työorientoitunut? Miksi hän olisi kouluttautunut pitkälle, jos ei olisi yhtään työorientoitunut?
Vierailija kirjoitti:
Toi asia kannattaa hoitaa oman pään sisällä selväksi. Jos sulla on huono itsetunto työtilanteestasi tai koulutuksestasi, niin juttu kenenkään mielestäsi "liian hyvässä" tilanteessa olevan kanssa ei tule toimimaan.
Itse olen pari korkeakoulututkintoa hankkinut nainen ja oma ala on intohimo. Muistan jutelleeni Tinderissä miehen kanssa, joka vältteli vastaamasta siihen mitä tekee työkseen - mikä oli musta outoa koska oma työni näkyy profiilissa, eikä musta asiassa ole mitään salailtavaa, enkä ole rahan perässä koska maksan itse omat juttuni. Siinä vaiheessa kun duunarijätkä ei saanut kahteen päivään vastattua kysymykseen siitä millä alalla on, meni jo ihan täysin hermot - jos oma työ on niin valtava ongelma tyypille ettei saa sitä edes ääneen kakaistua, se tarkoittaa että joutuisin loppuelämäni pienentämään itseäni ettei miehelle tule paha mieli siitä että etenen urallani. Järkyttävä ajatus, mahdotonta.
Sen sijaan deittailin toisen kerran kouluttautumatonta tyyppiä, joka oli hyväitsetuntoinen ja toteutti itseään esim. taiteellisesti, eikä silloin koulutusero mitenkään kiusannut.
Eli, itsetunto kuntoon, niin kyllä mikä vaan toimii. Muutoin, deittaile samassa asemassa olevia.
Ehkäpä hän ei halunnut ottaa riskiä, että alat ilmestyä työpaikan ovelle.
Usein ei kyse ole koulutustasosta sinänsä, vaan siihen liittyvistä muista asioista: kiinnostuksen kohteista, tavasta katsoa maailmaa, yhteisistä puheenaiheista, yhteisestä kielestä, ymmärryksestä toisen työtä kohtaan. Joillekin nämä ovat tärkeämpiä kuin toisille, eikä siinä ole mitään pahaa.
Nyt AP: n pitäisi ensin selvittää itselleen etsiikö hän lompakkoa vai ihmissuhdetta. Jos ihmissuhteen etsintä perustuu lompakkoon, se ei johda mihinkään. Itse olen mies, suht hyvässä ja korkeakoulutetussa ammatissa, eikä minulle olisi ongelma vaikka naisystävänä olisi siivooja nollasopimuksella, jos henkilökemiat natsaisi. Se mitä olet ihmisenä, on tärkeintä.
Mutta jos huomasin sen että parisuhde nojaisi pelkästään lompakkoon, niin ei toimi. Tästä on jo kokemusta. Siinä vaiheessa kun ns reidet ja lompakko avautuu lähinnä samaan tahtiin, ollaan takuuvarmasti parisuhteen lopun edellä.
Nykyisessä parisuhteessani olen se paremmin tienaava ja ansaitseva osapuoli, mutta en koe sitä ongelmaksi koska meillä kohtaa myös henkilökemiat, eikä pelkästään taloudellisen hyödyn yksipuolinen tavoittelu. Meillä toteutuu joka asiassa tasa-arvo ja olemme kaikissa asioissa ihan saman vertaisia vaikka tulotaso onkin eri. En laske käytettyjä euroja parisuhteessa. Joten, etsi ihminen, elä lompakkoa. Tällainen parisuhteen etsintä vinkki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä pahaa on siinä, jos nainen on työorientoitunut? Miksi hän olisi kouluttautunut pitkälle, jos ei olisi yhtään työorientoitunut?
No, muotoilin huonosti, mutta pointtina etten itse kaipaa parisuhdetta työura edellä elävän naisen kanssa.
Itse tiedän miehenä, etten pysty olemaan parisuhtessa paremmassa asemassa olevan naisen kanssa. Ei yksikää nainen halua huonompaa miestä. Joten sinun suhteen ongelmaa ei ole! Miehiä ei haittaa naisen kouluttamattomuus niin paljon kuin toisinpäin.
Olen korkeakoulututkinnon tehnyt, ammatiltani siivooja. Lisäksi olen nätti kuin mikä.
Kelpaisinkohan Tinderissä miehille?