Ei paljon köyhän lapset harrasta
Katselin kesälle jotain kerhoa tai harrastusta lapsille padel-koulu 140e/muksu. Parkour-kerho 150e/ muksu Jne. Jollain lastenliitolla oli halvempia mutta vähän paikkoja ja kaikki mennyt :/
Kommentit (155)
Mä en ymmärrä miksi aina verrataan johonkin 80-lukuun jolloin kaikki lapset pelas pihalla kymmenen tikkua laudalla ja ei tarvittu ohjausta.
Vanhemmat ihmiset ei näköjään tajua että maailma muuttuu. Juu kyllä edelleen on halpoja harrastuksia ja jopa ilmaisia, mutta kyllä kaikki tämän päivän suositut harrastukset maksavat paljon!
Itsekin kaipaisin niitä aikoja kun lapsena pelattiin ulkona ja kotiin tultiin kun aurinko laski. Nykyään sellaiset ovat vain harvassa, kaikki ovat illat tosiaan niissä kalliissa harrastuksissa joita on monta kertaa viikossa.
Ymmärrän että köyhän lapsella ei ole helppoa ja siitä tekee mieli puhua, köyhä ei kaipaa siihen huutelua että mene metsään bongaamaan lintuja. On se kumma kun mikään ei saisi edes harmittaa vaan aina saa vinoilua vastaukseksi.
Meillä lapset harrastaa Partiota (joka on muuten kiva ja halpa harrastus) kovasti hekin haluaisivat kokeilla näitä uutuus harrastuksia mutta taloudellinen tilanne ei anna nyt periksi, mutta tästä selvitään kyllä.
Silloin kun minä olin nuori niin sai lukea, käydä kävelemässä, potkia pihassa jalkapalloa tai heitellä frisbiitä kaverien kanssa.
Tosin ei kai noita nykyään harrastuksiksi lasketa, kun ei ole ammattimaista treenaamista arvokisamitalien hohto silmissä.
Vierailija kirjoitti:
HYI YÄK mikä hajukin teistä köyhistä lähtee! Pysyisitte kotona, ettette sairastuta muita.
Oletko nähnyt elokuvan Parasite? Me olemme lähempänä kuin luulet....
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun minä olin nuori niin sai lukea, käydä kävelemässä, potkia pihassa jalkapalloa tai heitellä frisbiitä kaverien kanssa.
Tosin ei kai noita nykyään harrastuksiksi lasketa, kun ei ole ammattimaista treenaamista arvokisamitalien hohto silmissä.
Ja hiihdit kouluun ylämäkeen sudet kannoillasi.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä miksi aina verrataan johonkin 80-lukuun jolloin kaikki lapset pelas pihalla kymmenen tikkua laudalla ja ei tarvittu ohjausta.
Vanhemmat ihmiset ei näköjään tajua että maailma muuttuu. Juu kyllä edelleen on halpoja harrastuksia ja jopa ilmaisia, mutta kyllä kaikki tämän päivän suositut harrastukset maksavat paljon!
Itsekin kaipaisin niitä aikoja kun lapsena pelattiin ulkona ja kotiin tultiin kun aurinko laski. Nykyään sellaiset ovat vain harvassa, kaikki ovat illat tosiaan niissä kalliissa harrastuksissa joita on monta kertaa viikossa.
Ymmärrän että köyhän lapsella ei ole helppoa ja siitä tekee mieli puhua, köyhä ei kaipaa siihen huutelua että mene metsään bongaamaan lintuja. On se kumma kun mikään ei saisi edes harmittaa vaan aina saa vinoilua vastaukseksi.
Meillä lapset harrastaa Partiota (joka on muuten kiva ja halpa harrastus) kovasti hekin haluaisivat kokeilla näitä uutuus harrastuksia mutta taloudellinen tilanne ei anna nyt periksi, mutta tästä selvitään kyllä.
Minun lapseni lähtevät innoissaan bongaamaan lintuja. Ja kyllä 80-luvullakin oli ohjattua harrastustoimintaa paljonkin mm. urheiluseuroissa, oli kerhoja, partiota, musiikin soitinopetusta jne. Saattoi olla jopa enemmän kuin nykyisin. Silloin oli kuitenkin ihan ok harrastaa myös itsekseen tai pelailla vain kaveriporukalla. Aikuisten asenne on siis muuttunut. Monet suomalaiset huippu-urheilijathan ovat näiden pihakenttien kasvatteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja hiihdit kouluun ylämäkeen sudet kannoillasi.
Ei silloin susia ollut. Ne oli kaikki rauhoitettu. Eri.
Hyvätuloiset vähämieliset täällä vaahtoaa.
Omilla lapsillaan joka päivä eri harrastus ja lapset hermoromahduksen partaalla, mutta, kun äippä käskee, eikä jaksa itse pitää lapsilleen seuraa...
Itse köyhänä hyvillä mielin kasvatin fiksun pojan, joka pärjää elämässään.
Lämpimät välit meillä myös.
Ei ollut harrastuksiin varaa,mutta metsäretket, pyöräretket, uinti kesällä oli parasta ja ilmaista.
Vierailija kirjoitti:
Paljon on myös halvempia ja jopa ilmaisia harrastuksia.
Niinpä,näille on tärkeintä se maksullisuus.
Ei kai nykyajan lapset harrasta muutenkaan mitään. On kivempi pelata tietokonepelejä tai roikkua netissä.
Vierailija kirjoitti:
HYI YÄK mikä hajukin teistä köyhistä lähtee! Pysyisitte kotona, ettette sairastuta muita.
Sama paska se sinussakin haisee.
Ja lisäksi ei ole varaa syödä lohivoileipiä harrastuksen päätteeksi, vaan joutuu itkuntuhruisin silmin vain katsomaan herkkuleipiä.
AP
Miksi kaikki kuvittelee että ainoa oikea harrastus on jokin maksullinen ohjattu toiminta?
Koittakaa heti vähän käyttää mielikuvitusta.
Vierailija kirjoitti:
Ja lisäksi ei ole varaa syödä lohivoileipiä harrastuksen päätteeksi, vaan joutuu itkuntuhruisin silmin vain katsomaan herkkuleipiä.
AP
Ap paljastui trolliksi
Vierailija kirjoitti:
Ei kai nykyajan lapset harrasta muutenkaan mitään. On kivempi pelata tietokonepelejä tai roikkua netissä.
Kuvittele kuinka monesta voi tulla ammattipelaajia! Ei saa pelaamista rajoittaa!
Vierailija kirjoitti:
KIrjoita tähän ne mitkä tiedät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
KIrjoita tähän ne mitkä tiedät.
Täällä oli jo linkit.
Omani harrastivat mm telinejumppaa jonka hinta oli puolet tuosta.
Nyt kuopus menee yhden museon kesäkouluun joka on täysin ilmainen.
Jotkut laiskat vanhemmat valittaa ettei lapset voi harrastaa kun on niin kallista. Oikea syy voi olla, ettei jakseta kuskata tai ei vaan kiinnosta lapsen mielekäs vapaa-aika. Onhan osa harrastuksista tosi kalliita ja ymmärrän ettei niihin ole kaikilla varaa, mutta esim. omassa kunnassani on lukuisia ilmaisia tai tosi halpoja harrastuksia. Esim. kerran viikossa kokoontuva liikuntakerho maksaa 40 e vuosi, voi maksaa kahdessa osassa. Luulen, että useimmat pystyvät säästämään 20 e puolessa vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Hyvätuloiset vähämieliset täällä vaahtoaa.
Omilla lapsillaan joka päivä eri harrastus ja lapset hermoromahduksen partaalla, mutta, kun äippä käskee, eikä jaksa itse pitää lapsilleen seuraa...
Itse köyhänä hyvillä mielin kasvatin fiksun pojan, joka pärjää elämässään.
Lämpimät välit meillä myös.
Ei ollut harrastuksiin varaa,mutta metsäretket, pyöräretket, uinti kesällä oli parasta ja ilmaista.
Mutta kun yleensä köyhille ei kelpaa nuo ilmaiset harrastukset.Pitää saada sama kuin hyvätuloisen ja ilmaiseksi tietty.
Okei. Kannattaa muuttaa suhtautumistapaansa elämää kohtaan. Meidän perheessä ollaan positiivisia ja kannustavia. Vaikea kuvitella, että lapsi yhtäkkiä masentuisi. Mites teillä?