Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä johtuu että ADHD:ta nykyään niin paljon?

Vierailija
12.05.2022 |

Se tottakai, että osataan diagnosoida paremmin ja ihmiset itse hakeutuu tutkimuksiin, mutta voiko se selittää? Tuleekohan miten paljon virheellisiä diagnooseja? Jos ADHD:ta tosiaan on niin paljon mitä väitetään, mikä sen aiheuttaa? Ympäristömyrkyt?

Kommentit (73)

Vierailija
41/73 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen ne pidettiin koulussa kurissa ja oppivat itsekin edes hiukan itsekuria. Päätyivät tietenkin johonkin ojankaivuuhommiin, missä ei niin kovin keskittymiskykyinen tarvikaan olla. Sellaisia duuneja ei taida enää olla.

Peruskouluiässä diagnosoimaton ADHD, peruskoulun ka. 9,8 ja käytös 9.

Osalla ADHD diagnosoidaan vasta lukiossa tai yliopistossa, osalla jopa vasta myöhemmin aikuisena.

Vierailija
42/73 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskin ympäristömyrkyt. Itse veikkaan alkoholin arkipäiväistymistä - vasta viimeisen 10 vuoden ajan neuvolakin ohjeistanut sen yhdenkin annoksen olevan liikaa raskaana. Puhumattakaan siitä, että raskautta yrittäessä eletään, juodaan ja syödään helposti hyvinkin normaalisti ja epäterveellisesti- ei tulevaa raskautta ajatellen koska raskautuminen saattaa viedä aikaa.

Entä alkoholi ja imetys - onko tämänkään vaikutuksia todella tutkittu.

Äitini ei juonut raskauden aikana alkoholia. Hän harvoin juo lainkaan, koska hän saa aina jo kahden jälkeen kovat päänsäryt. Minulla on todettu ADHD. Samoin isälläni on samat oireet, mutta kieltää ADHD:n olemassaolon ja lääkitsee itseään runsaalla kahvinjuonnilla. Meillä ei ole koskaan juotu runsaasti alkoholia, enkä viihdy olla itsekään humalassa. Mieluummin treenaan niin kovaa, että oksettaa kuin olisin alkoholimyrkytyksessä tai krapulassa.

Kuten itsekin kerrot isälläsi on ADHD-oireita, sinun tapauksessa siis on kyse oireiden periytyvyydestä. Ap kysymyksen muoto oli miksi ADHD:ta on nykyään paljon. Siihen mielestäni vaikuttaa alkoholin arkipäiväistyminen naisilla viime vuosikymmenten aikana. Siitä ei pidättäydytä ennen raskautta tai sen aikana.

Kyllä sitä on aina ollut. Ennen he olivat vain erilaisia ihmisiä. Nykyään erilaisuus halutaan diagnosoida ja lääkitä pois. Se on tasapäistämispolitiikkaa, mikä ei hyväksy erilaisuutta.

Kaikki tuntemani ADHD ihmiset ovat poikkeuksellisen älykkäitä. Nyt kun heidät on lääkitty "terveiksi" amfetamiinilla, he tietenkin ovat edelleen älykkäitä, mutta luonteen "räiskyvyyttä" ei juurikaan enää ole. He ovat todennäköisesti nyt "normaaleja". He ovat myös koukussa lääkkeeseensä ja yritys pitää taukoa lääkityksestä aiheuttaa voimakkaita vierotusoireita.

Yksikään heistä ei käytä alkoholia, koska siitä menee pää sekaisin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/73 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piripäät on keksinyt keinot saada laillista piriä jotka sitten myy että pystyy ostamaan laitonta ja vahvempaa

Vierailija
44/73 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen ne pidettiin koulussa kurissa ja oppivat itsekin edes hiukan itsekuria. Päätyivät tietenkin johonkin ojankaivuuhommiin, missä ei niin kovin keskittymiskykyinen tarvikaan olla. Sellaisia duuneja ei taida enää olla.

Toivottavasti sinunkaltaisia juntteja ei enää olisi. "Ne" ovat hyvin usein älykkäitä ihmisiä, mutta sitähän sinä et ymmärrä.

Vierailija
45/73 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei varmaan selitä ilmiötä kokonaan, mutta nykyään lapsilla on tabletit/älypuhelimet pienestä pitäen ja niitä tuijotetaan pitkiä aikoja päivittäin. Eiköhän se jotenkin aivoihin vaikuta. Pitkäaikaistutkimuksia odotellessa...

Tuohon päälle kunnollisen kasvatuksen puute, yksipuolinen ravinto tuhdilla määrällä makeaa, liian huonot nukkumistavat ja d-vitamiinin ja kalaöljyn vähyys ravinnossa.

ADHD on valmis. Paitsi että... Kaikki oikeat ADHD:t joutuvat elämään näiden muiden kanssa samassa diagnoosissa. Vähän sama, kuin oikeasti allergiset tai oikeasti muuten sairaat.

Vierailija
46/73 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On olemassa ihan oikeaa ADHD:ta, joka on etenkin tytöillä ja naisilla edelleen alidiagnosoitu.

Sitten on itse diagnosoitua "ADHD:ta". Useimmiten näissä tapauksissa vanhempi on sitä mieltä, ettei lapsen huonolle käytökselle voi tehdä mitään, koska ADHD.

Vierailija
47/73 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohi aiheen:

Tulipa erään tuttavani kanssa puheeksi ADHD. Mainitsin siinä sitten, että henkilöllä X on ADHD. Minä tunnen henkilön X melko hyvin, mutta tuo keskustelukumppanini oli tavannut hänet vain kerran. Hän suuttui minulle, ja väitti, että henkilöllä X ei ole ADHD. Sanoin, että kyllä on. Hän huusi minulle, että hänellä on oppilas, jolla on ihan diagnosoitu ADHD, joten kyllä hän tietää. No, niin on henkilöllä X:kin diagnoosi, ja on lääkitys, on käynyt vertaistukikursseilla, kuuluu ADHD-liittoon jne. Eikä se ole mikään salaisuus. On puhunut siitä, millaisissa tilanteissa kokee lääkityksen tarpeelliseksi, ja milloin taas pärjää ilmankin.

Vierailija
48/73 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskin ympäristömyrkyt. Itse veikkaan alkoholin arkipäiväistymistä - vasta viimeisen 10 vuoden ajan neuvolakin ohjeistanut sen yhdenkin annoksen olevan liikaa raskaana. Puhumattakaan siitä, että raskautta yrittäessä eletään, juodaan ja syödään helposti hyvinkin normaalisti ja epäterveellisesti- ei tulevaa raskautta ajatellen koska raskautuminen saattaa viedä aikaa.

Äitini ei juonut raskauden aikana alkoholia. Hän harvoin juo lainkaan, koska hän saa aina jo kahden jälkeen kovat päänsäryt. Minulla on todettu ADHD. Samoin isälläni on samat oireet, mutta kieltää ADHD:n olemassaolon ja lääkitsee itseään runsaalla kahvinjuonnilla. Meillä ei ole koskaan juotu runsaasti alkoholia, enkä viihdy olla itsekään humalassa. Mieluummin treenaan niin kovaa, että oksettaa kuin olisin alkoholimyrkytyksessä tai krapulassa.

Kuten itsekin kerrot isälläsi on ADHD-oireita, sinun tapauksessa siis on kyse oireiden periytyvyydestä. Ap kysymyksen muoto oli miksi ADHD:ta on nykyään paljon. Siihen mielestäni vaikuttaa alkoholin arkipäiväistyminen naisilla viime vuosikymmenten aikana. Siitä ei pidättäydytä ennen raskautta tai sen aikana.

Kyllä sitä on aina ollut. Ennen he olivat vain erilaisia ihmisiä. Nykyään erilaisuus halutaan diagnosoida ja lääkitä pois. Se on tasapäistämispolitiikkaa, mikä ei hyväksy erilaisuutta.

Kaikki tuntemani ADHD ihmiset ovat poikkeuksellisen älykkäitä. Nyt kun heidät on lääkitty "terveiksi" amfetamiinilla, he tietenkin ovat edelleen älykkäitä, mutta luonteen "räiskyvyyttä" ei juurikaan enää ole. He ovat todennäköisesti nyt "normaaleja". He ovat myös koukussa lääkkeeseensä ja yritys pitää taukoa lääkityksestä aiheuttaa voimakkaita vierotusoireita.

Yksikään heistä ei käytä alkoholia, koska siitä menee pää sekaisin

Höpö höpö

Vierailija
49/73 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ADHD on periytyvä ja suomen pienen ihmispopulaation vuoksi täällä on paljon kyseistä ongelmaa mutta sen saa hyvin kuriin sopivalla lääkityksellä.

Vierailija
50/73 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuoteen 1986 vaikeimmat tapaukset vapautettiin koulunkäynnistö kansalaiskoulussa pärjäsi vilkkainnat, esim mun veli. Kyllä minä lapsuudesta muistan vaikka kuinka paljon ylivilkkaita lapsia n58

Vierailija
51/73 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rokotteet ja ihmiset lääkitsee päätään sitten alkoholilla.

Vierailija
52/73 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvinvointivaltion turvaverkkojen ansiosta ADHD-ihmiset pystyvät nykymaailmassa lisääntymään tehokkaammin kuin aiemmin.

Mikä niitä on ennen estänyt?

Osalla ADHD-ihmisistä on sen verran pahoja elämänhallintaongelmia, että eivät kykene itse huolehtimaan jälkeläisistään.

Elämänhallinnan ongelmat usein johtaa juuri siihen, että seksin harrastamista ei kauheasti tule mietittyä etukäteen.

Ei ennen 1900-luvun alkua kenenkään lapset hyvällä huolehdinnalla eläneet aikuiseksi, vaan suuri osa kuoli imeväisikäisenä infektiotauteihin, oli ADHD:ta tai ei. Ja ennen viime vuosisataa hengissä pysyminen ei sinänsä vaatinut kauheasti elämänhallinnan taitoja, vaan enemmän ehkä esimerkiksi vahvuutta, sitkeyttä, resilienssiä ja nopeaa älliä.

Kyllä varmaan esim. yh-äideillä oli vaikeampaa 1800-luvulla kun ei valtio vielä toiminut samalla tavalla aviomiehen korvikkeena.

Lisäksi alimmat yhteiskuntaluokat lisääntyvät nykyään suhteessa enemmän mitä aiemmin. Ja niissä alemmissa yhteiskuntaluokissa on myös enemmän ADHD:ta ja muita mt-ongelmia.

Olisiko sinulla tutkimustietoa todistamaan väitteesi, ADHD = alemman yhteiskuntaluokan vitsaus?

Minun kokemukseni heistä kattaa duunarista tohtoriin ja paljon siltä väliltä.

Monellakaan tavallisella ihmisellä ei ole minkäänlaista kosketuspintaa niihin syrjäytyneisiin tai alamaailmaan, että jos omaan tuttavapiiriisi kuuluu työssäkäyviä ja koulutettuja, se ei ole ihan koko totuus.

Adhd on merkittävä syrjäytymisriski. Jopa 70% aikuisista adhd-henkilöistä on työttömänä. (linkkiä tähän en nyt etsi, löytynee googlella)

Ja vankilat ovat täynnä hoitamattomia adhd-poikia, vankilapsykiatri Hannu Lauerman sanoin. Yhä tänä päivänä. 

Päihteet ja syrjäytyminen ovat paljon tavallisempia adhd-ihmisillä kuin nenteillä. 

Nämä takaraivossa itsellä, kun pitää taistella adhd-lapselle tukea koulussa, on niin nähtävissä mihin päätyisi, jos nyt jää koulu kesken. Adhd:ta on monen tasoista. Osalla se on lievää, eikä tarvitse koskaan lääkitystä. Ja toisella ääripäällä se on vammauttavaa. 

Minua turhauttaa ne faktat, miten adhd:sta huolimatta opiskellaan tohtoriksi asti ja on älykkäitä ja innovatiivisia ja vaikka mitä. Kyllä kyllä, on heitäkin, joilla oireet pysyy hanskassa, mutta ei suinkaan kaikki. Enemmistö jää työttömäksi. Noiden "supervoimien" esiin nostaminen tuntuu toisaalta myös oireiden vähättelyltä. Ihan kuin oireet ei haittaisi mitään.

Eihän se nyt niin ole. Seinä nousee vastaan monissa kohdissa. Esim asepalvelus ei ole mahdollista, jos tarvitsee adhd:n hoitoon lääkkeitä. 

Minun on pidettävä se myös pahin syrjäytymisen skenaario mielessä että jaksaa tarpoa eteenpäin, että muistaa miksi pitää tapella oikeuksista, ja ei kannata luovuttaa. 

Vierailija
53/73 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvinvointivaltion turvaverkkojen ansiosta ADHD-ihmiset pystyvät nykymaailmassa lisääntymään tehokkaammin kuin aiemmin.

Osalla ADHD-ihmisistä on sen verran pahoja elämänhallintaongelmia, että eivät kykene itse huolehtimaan jälkeläisistään.

Elämänhallinnan ongelmat usein johtaa juuri siihen, että seksin harrastamista ei kauheasti tule mietittyä etukäteen.

Ei ennen 1900-luvun alkua kenenkään lapset hyvällä huolehdinnalla eläneet aikuiseksi, vaan suuri osa kuoli imeväisikäisenä infektiotauteihin, oli ADHD:ta tai ei. Ja ennen viime vuosisataa hengissä pysyminen ei sinänsä vaatinut kauheasti elämänhallinnan taitoja, vaan enemmän ehkä esimerkiksi vahvuutta, sitkeyttä, resilienssiä ja nopeaa älliä.

Kyllä varmaan esim. yh-äideillä oli vaikeampaa 1800-luvulla kun ei valtio vielä toiminut samalla tavalla aviomiehen korvikkeena.

Lisäksi alimmat yhteiskuntaluokat lisääntyvät nykyään suhteessa enemmän mitä aiemmin. Ja niissä alemmissa yhteiskuntaluokissa on myös enemmän ADHD:ta ja muita mt-ongelmia.

Olisiko sinulla tutkimustietoa todistamaan väitteesi, ADHD = alemman yhteiskuntaluokan vitsaus?

Minun kokemukseni heistä kattaa duunarista tohtoriin ja paljon siltä väliltä.

Varmasti ADHD:ta esiintyy kaikenlaisissa yhteiskunnan eri kerroksissa, mutta eiköhän se ole aika selvää, että esim. päihdeongelmaisilla, pitkäaikaistyöttömillä, rikollisilla, asunnottomilla jne. on muuta väestöä useammin ADHD.

Olet tavallaan oikeassa mutta asia on toisinpäin kuin kirjoitit. ADHD:ta sairastavilla on moninkertainen riski sortua kirjoittamiisi asioihin.

Mä ainakin käytin nuorena alkoholia vain siihen että saan ajatustulvan ja myös fysiikkani rauhoittumaan. Addiktoidun ja vedän yli helposti vähän kaikessa. Syöminen ja syömättömyys, kun treenaan niin urheilen itseni rikki, innostun kaikesta ja unohdan ne kohta kuitenkin jne.

Varmasti olisi pahempi päihdeongelma enkä usko että olisin jättänyt kokeilematta jos joku olisi tarjonnut huumeita ja sanonut että ne rauhoittaa, onneksi en ole ikinä liikkunut niissä porukoissa.

Mullahan onkin ait nykyään rauhoittavat reseptillä. En nyt tiedä miten ne muista riippuvuutta aiheuttavista päihteistä eroaa.

Olen fyysistä työtä tekevä duunari, koulut on jääneet kesken ja äitini ei ikinä juo alkoholia, saati että olisi sitä tehnyt raskauden aikana. Tätä on diagnosoitu suvussa.

Vierailija
54/73 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi huumeiden käyttö on lisääntynyt ja varmasti käytetään myös raskausaikana, vaikka tää on todellakin asia mistä puhutaan hyvin harvoin ja varsinkin niiden ihmisten kohdalla jolla ei ole mitään muuta kuin "viihdekäyttöä". Mutta 9kk on pitkä aika olla päihteetön. Uskon että raskauden aikana lähes jokainen on jotain päihteitä edes vähäisesti käyttänyt.

Vierailija
55/73 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän ei ole olemassa mitään varmaa diagnoosi tapaa vielä, esim aivokuvia ei oteta kuin hyvin harvoin, kaikki perustuu potilaan omaan kertomaan, ja jotkut lääkärit antavat lääkityksen ja diagnoosin jopa ensi käynnillä. Pitäisi olla yhtenäinen tapa koko Suomessa diagnosoida ihmisiä.

Vierailija
56/73 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole oikea sairaus. Keskittymiskyky on joillain huonompi ja joillain parempi. Amfetamiinin nauttiminen lääkkeenä on kyseenalaista.

Helppohan se on tuomita jos itellä ei ole ongelmaa, onneksi olkoon. kannattaa lukea vähän aiheesta niin ei kuullosta niin typerältä.

Vierailija
57/73 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AHDH ei vaikuta älykkyyteen. Diagnoosi saattaa tulla vasta lukiossa tai yliopistossa. Peruskoulun on älykkäälle äärettömän helppo. Keskiarvo voi voi olla 9,5 ja käytös 9, jo ennen lääkitystä.

Vierailija
58/73 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta yh-äiti sai 1800-luvullakin omistaa ja määrätä itse omaisuudestaan. Aviossa oleva nainen ei saanut omistaa mitään, eikä käydä töissäkään, ja jos mies piti kaikki rahat itsellään, oli avioäidin asema vaikeampi kuin yh-äidin.

Vierailija
59/73 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei näitä vaan voi ottaa tosissaan enää. Ihan normaalit asiat selitetään jatkuvasti adhd:llä. Se että ei pääse yli exästä kuukaudessa oli viimeisin kuulemani. Jos väsyttää, sama diagnoosi siihen. Jos on ikinä siirtänyt jotain velvollisuutta tai tuntenut olevansa ulkopuolinen, adhd. Yhtäkkiä ajatellaan että kaikki itsessä on ihmeellisen erilaista kuin muilla ihmisillä, selitellään puhelimessa ja somessa suu vaahdossa, että piti siivota mutta lähdinkin kaljalle. Ymmärrätkö miten vaikeaa mun elämä on?

Erikseen sitten ne, joilla oikeasti on adhd eikä joku eksistentiaalikriisi.

Vierailija
60/73 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa nyt hieman tuulettaa niitä aivojaan, jos siellä on noin pahoja asennevammoja. 😌

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän neljä