Mistä johtuu että ADHD:ta nykyään niin paljon?
Se tottakai, että osataan diagnosoida paremmin ja ihmiset itse hakeutuu tutkimuksiin, mutta voiko se selittää? Tuleekohan miten paljon virheellisiä diagnooseja? Jos ADHD:ta tosiaan on niin paljon mitä väitetään, mikä sen aiheuttaa? Ympäristömyrkyt?
Kommentit (73)
Hyvinvointivaltion turvaverkkojen ansiosta ADHD-ihmiset pystyvät nykymaailmassa lisääntymään tehokkaammin kuin aiemmin.
Ei varmaan selitä ilmiötä kokonaan, mutta nykyään lapsilla on tabletit/älypuhelimet pienestä pitäen ja niitä tuijotetaan pitkiä aikoja päivittäin. Eiköhän se jotenkin aivoihin vaikuta. Pitkäaikaistutkimuksia odotellessa...
Vierailija kirjoitti:
Hyvinvointivaltion turvaverkkojen ansiosta ADHD-ihmiset pystyvät nykymaailmassa lisääntymään tehokkaammin kuin aiemmin.
Mikä niitä on ennen estänyt?
Ei sitä nyt erityisen paljon mielestäni ole. Muutaman kyllä tunnen. Ja kyllä sen niistä kaikista uskoo, että heillä se on.
Ennen ne pidettiin koulussa kurissa ja oppivat itsekin edes hiukan itsekuria. Päätyivät tietenkin johonkin ojankaivuuhommiin, missä ei niin kovin keskittymiskykyinen tarvikaan olla. Sellaisia duuneja ei taida enää olla.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin ympäristömyrkyt. Itse veikkaan alkoholin arkipäiväistymistä - vasta viimeisen 10 vuoden ajan neuvolakin ohjeistanut sen yhdenkin annoksen olevan liikaa raskaana. Puhumattakaan siitä, että raskautta yrittäessä eletään, juodaan ja syödään helposti hyvinkin normaalisti ja epäterveellisesti- ei tulevaa raskautta ajatellen koska raskautuminen saattaa viedä aikaa.
Entä alkoholi ja imetys - onko tämänkään vaikutuksia todella tutkittu.
Äitini ei juonut raskauden aikana alkoholia. Hän harvoin juo lainkaan, koska hän saa aina jo kahden jälkeen kovat päänsäryt. Minulla on todettu ADHD. Samoin isälläni on samat oireet, mutta kieltää ADHD:n olemassaolon ja lääkitsee itseään runsaalla kahvinjuonnilla. Meillä ei ole koskaan juotu runsaasti alkoholia, enkä viihdy olla itsekään humalassa. Mieluummin treenaan niin kovaa, että oksettaa kuin olisin alkoholimyrkytyksessä tai krapulassa.
Vierailija kirjoitti:
Ei varmaan selitä ilmiötä kokonaan, mutta nykyään lapsilla on tabletit/älypuhelimet pienestä pitäen ja niitä tuijotetaan pitkiä aikoja päivittäin. Eiköhän se jotenkin aivoihin vaikuta. Pitkäaikaistutkimuksia odotellessa...
Olet mielestäni oikeilla jäljillä. Itselläni on ADD ja jos olen paljon älylaitteiden kanssa tekemisissä, niin olen huomattavasti levottomampi ja tarkkaavaisuus on entistäkin heikompi. Älylaite-tauoilla, olen ollut todella paljon levollisempi ja tarkkaamattonuuskaan ei ole ollut niin pahalla tasolla. Eli uskon ns. normaalienkin ihmisten saavan noista samoja oireiluja.
Se osataan tunnistaa paremmin. Ja se on hyvä juttu koska silloin siihen voi saada lääkkeet.
Jos oikeasti kiinnostaa diagnoosin yleistyminen sekä syyt, suosittelen kuuntelemaan tämän podcastin:
https://open.spotify.com/episode/3wkN7O865a9qK9GMZlGGPe?si=Iv1Hx4ZGRBan…
Jos olet vain rakentanut oman näkökulmasta aiheesta, lukematta koskaan oikeaa tieteellistä artikkelia ja haluat olla vain oikeassa... Noh, sille tuskin voin mitään. Joskus kannattaa kuitenkin kyseenalaistaa omia näkemyksiään, se on ihan tervettä.
Vierailija kirjoitti:
Ennen ne pidettiin koulussa kurissa ja oppivat itsekin edes hiukan itsekuria. Päätyivät tietenkin johonkin ojankaivuuhommiin, missä ei niin kovin keskittymiskykyinen tarvikaan olla. Sellaisia duuneja ei taida enää olla.
Olet jäljillä! Ei kovalla kurilla opita itsehallintataitoja. Jäivät sitten kouluttamatta ja menestymättä elämässä? Omalla pojalla ADHD ja toivon aikaisen avun siivittävän normaaleihin opintoihin ja elämänhallintaan.
Opettajilla ja vastaavilla tahoilla nykyään matalampi kynnys ilmoittaa huomaamistaan ongelmista. Siksi havaitaan viimeistään kouluiässä. Hyvä niin.
Vierailija kirjoitti:
Pystyihän ne ennenkin yhtälailla lisääntymään, saattoivat vaan kuolla aiemmin riskienottamisen takia. Ilman adhd-ihmisiä moni asia olisi tapahtunut vasta myöhemmin, esim. löytöretket ja vastaavat.
Minun lapsista yhdellä on adhd. Kolmella ei ole.
Alkoholia en ole juonut raskausaikana enkä ennen sitä yhtään. En myöskään ole tupakoinut.
Käytännössä meillä testiin mentiin, kun kuulin moisesta.
Mites vuosien hormoniehkäisy ennen raskautta? Jäämiä sikiöön?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet mielestäni oikeilla jäljillä. Itselläni on ADD ja jos olen paljon älylaitteiden kanssa tekemisissä, niin olen huomattavasti levottomampi ja tarkkaavaisuus on entistäkin heikompi. Älylaite-tauoilla, olen ollut todella paljon levollisempi ja tarkkaamattonuuskaan ei ole ollut niin pahalla tasolla. Eli uskon ns. normaalienkin ihmisten saavan noista samoja oireiluja.
Minulla ihan pelkkä netti on aiheuttanut tuota. Parhaita kausia elämässäni onkin olleet sellaiset, kun ei ole ollut kotona ollenkaan nettiä, vaan olen käynyt kirjastossa ja tutuilla internetasioissa. Nykyään olen taas kiintynyt nettiin, mutta eipä ole oikealle sosiaaliselle elämälle "aikaa" sen paremmin kuin kirjojenkaan lukemiselle.
Ei se ole oikea sairaus. Keskittymiskyky on joillain huonompi ja joillain parempi. Amfetamiinin nauttiminen lääkkeenä on kyseenalaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osalla ADHD-ihmisistä on sen verran pahoja elämänhallintaongelmia, että eivät kykene itse huolehtimaan jälkeläisistään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pystyihän ne ennenkin yhtälailla lisääntymään, saattoivat vaan kuolla aiemmin riskienottamisen takia. Ilman adhd-ihmisiä moni asia olisi tapahtunut vasta myöhemmin, esim. löytöretket ja vastaavat.
Niin varmasti kuolivat enemmän, mutta myös lisääntyivät impulsiivisemmin = enemmän, mikä mielestäni tasoittaa eroa.
En menisi sanomaan, että löytöretki olisi nimenomaan ADHD-ihmisen heiniä, sillä pitkä matka jalan tai merillä vaatii aika paljon järkevää suunnitelmallisuutta. Mutta toki monet ADHD-ihmiset ovat saaneet uusia hyviä asioita alulle säheltämisen ohella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osalla ADHD-ihmisistä on sen verran pahoja elämänhallintaongelmia, että eivät kykene itse huolehtimaan jälkeläisistään.
Elämänhallinnan ongelmat usein johtaa juuri siihen, että seksin harrastamista ei kauheasti tule mietittyä etukäteen.
Ei ennen 1900-luvun alkua kenenkään lapset hyvällä huolehdinnalla eläneet aikuiseksi, vaan suuri osa kuoli imeväisikäisenä infektiotauteihin, oli ADHD:ta tai ei. Ja ennen viime vuosisataa hengissä pysyminen ei sinänsä vaatinut kauheasti elämänhallinnan taitoja, vaan enemmän ehkä esimerkiksi vahvuutta, sitkeyttä, resilienssiä ja nopeaa älliä.
Kyllä nuo tulee jostain kemiallisista aineista, valmisruuissa tai jostain. Englannin joissa, jotkut kalat alkaa vaihtaa sukupuolta ja huomattava osa nykyään syntyvistä lapsista on jotain erityisherkkiä ja nuorten miesten testosteronipitoisuudet laskee ihan silmissä ja nuorilla naisilla nousee.
mies54v
Tuskin ympäristömyrkyt. Itse veikkaan alkoholin arkipäiväistymistä - vasta viimeisen 10 vuoden ajan neuvolakin ohjeistanut sen yhdenkin annoksen olevan liikaa raskaana. Puhumattakaan siitä, että raskautta yrittäessä eletään, juodaan ja syödään helposti hyvinkin normaalisti ja epäterveellisesti- ei tulevaa raskautta ajatellen koska raskautuminen saattaa viedä aikaa.
Entä alkoholi ja imetys - onko tämänkään vaikutuksia todella tutkittu.