Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käytätttekö d-vitaniini kapseleita kesällä?

Vierailija
12.05.2022 |

. mulla on yksi purkki puhdistamon 50 ug purkki

Voinko käyttää kesällä?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

15 minuuttia bikineissä auringossa antaa kymmeniä kertoja enemmän d-vitamiinia kuin tuollainen pilleri. D-vitamiini kannattaa aloittaa vasta lokakuussa ja lopettaa t-paitakeleihin.

Vierailija
2/25 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän ympäri vuoden. Mulla on tosi herkästi palava iho, joten en harrasta bikineissä makoilua vaan peitän itseni vaatteilla enkä oleile muutenkaan paljoa auringossa. (Vaikka siitä saakin voimaa :D)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän 150mikrogtammaa/vrk ympäri vuoden. Arvot nätisti viitearvoissa. Mulla imeytymisessä häikkää, joten en tauota

Vierailija
4/25 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Muutenkin, käytettävä pienempiä määriä tai oma tuotanto häiriintyy. Voi ostaa vahvinta ja käyttää osan tai harvemmin.

Vierailija
5/25 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä, otan sen auringosta.

Vierailija
6/25 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te jotka käytätte niin mitkä on hyödyt ? Tai oletteko huomanneet eron kun ette syö ja syötte.Itse käytän c vitamiinia.Ihoon vaikuttaaKollageeni on myös käytössä.

Vierailija
7/25 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän ympäri vuoden Devisol D3. Ikää vajaa 60 ja luuntiheyden mittauksessa oli alentunut. Se oli ilmaista ja ranteesta mitattiin. Murtuman jälkeen hoitaja sitä ehdotti. 

Vierailija
8/25 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän ympäri vuoden. Välttelen aurinkoa mahdollisuuksien mukaan, tai olen vain vähän auringossa ja kunnon suojakertoimet päällä.

Vierailija
9/25 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli 50+ iho ei kestä enää auringossa paahtamista. Menee ryppyisemmäksi ja palautuu hyvin hitaasti. On alkanut tulla pigmentti läiskiä. Nuorena tuli paljon paahdettua auringossa eikä mitään UV- varoituksia ollut. Nyt seuraan UV-varoituksia ja jos mahdollista niin pysyttelen sisätiloissa pahimman ajan. 

Vierailija
10/25 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yli 50+ iho ei kestä enää auringossa paahtamista. Menee ryppyisemmäksi ja palautuu hyvin hitaasti. On alkanut tulla pigmentti läiskiä. Nuorena tuli paljon paahdettua auringossa eikä mitään UV- varoituksia ollut. Nyt seuraan UV-varoituksia ja jos mahdollista niin pysyttelen sisätiloissa pahimman ajan. 

Totta tuokin mutta ei sitä tarvitse paahtaa. 15 minuuttia keskellä päivää tuottaa jo enemmän kuin joku 50 mikrog. tabletti ikinä.

Vierailija
11/25 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön ympäri vuoden kalaöljykapseleita, joissa on mukana D-vitamiinilisä.

Vierailija
12/25 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän ympäri vuoden koska välttelen auringossa oleskelua.

Vierailija
13/25 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

15 minuuttia bikineissä auringossa antaa kymmeniä kertoja enemmän d-vitamiinia kuin tuollainen pilleri. D-vitamiini kannattaa aloittaa vasta lokakuussa ja lopettaa t-paitakeleihin.

Ai. Oon käsittänyt, ettei elimistö kovin kova D-vitamiinintuottaja ole. Yksikin sivu väittää ainakin tyyliin: "At noon in Miami, someone with Fitzpatrick skin type III would require 6 minutes to synthesize 1000 IU of vitamin D in the summer".

Ihotyyppi 3 on keskiverto iho. Miamissa uv näyttäisi olevan kesäisin maksimissaan tasolla 11. 1000 ui on 25µg.

Ilmatieteenlaitos kertoo: "Keskikesällä ja keskipäivällä UV-indeksi vaihtelee Etelä-Suomessa pilvettömänä päivänä 5 - 7 välillä". Eli suhteutettuna tähän, Suomessa voi parhaimmillaan saada jotain 25µg 12 minuutissa.

Vierailija
14/25 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän, koska kuulun nivelrikkojen (useita luuleikkauksia) vuoksi riskiryhmään, joka tarvitsee kunnon d- vitamiinipitoisuuden. Korotin annosta, koska hiljattain mitattu arvo oli liian matala minulle. Sen pitää kohdallani olla yli sata, mutta oli jotain 70. Ihanne olisi n 115- 120.

Vierailija
15/25 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yleensä ole käyttänyt, mutta viime vuonna ostin laajan laboratoriopaketin väsymyksen takia ja oli mm. d-vitamiinin puutetta. Ajattelin ottaa joka kolmas päivä 50 mikrogrammaa. Riippuu varmaan siitä mitä syö ja onko puutetta.

Vierailija
16/25 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta tuokin mutta ei sitä tarvitse paahtaa. 15 minuuttia keskellä päivää tuottaa jo enemmän kuin joku 50 mikrog. tabletti ikinä.

Suomessa ei aurinko ikinä paahda niin että saatais D-vitamiinia riittävästi. Pitkä ja pimeä talvi tyhjentää vitamiini varastot aika hyvin.

Mutta se on oma valinta olla siellä auringossa, itse en pysty edes sitä 15min kun tulee huono olo, nuorempana pystyin. Auringon haitoista ei turhaan puhuta. Hyvää kesää kumminkin kaikille jotka auringosta nauttii😊

Vierailija
17/25 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai. Oon käsittänyt, ettei elimistö kovin kova D-vitamiinintuottaja ole. Yksikin sivu väittää ainakin tyyliin: "At noon in Miami, someone with Fitzpatrick skin type III would require 6 minutes to synthesize 1000 IU of vitamin D in the summer".

Ihotyyppi 3 on keskiverto iho. Miamissa uv näyttäisi olevan kesäisin maksimissaan tasolla 11. 1000 ui on 25µg.

Ilmatieteenlaitos kertoo: "Keskikesällä ja keskipäivällä UV-indeksi vaihtelee Etelä-Suomessa pilvettömänä päivänä 5 - 7 välillä". Eli suhteutettuna tähän, Suomessa voi parhaimmillaan saada jotain 25µg 12 minuutissa.

Omat "tietoni" ovat peräisin täältä:

Kesällä auringon UV-säteily tuottaa noin 15 minuutin kokovartaloaltistuksessa vaaleaihoisilla jopa 250 mikrog D-vitamiinia. Useat tutkimukset osoittavat, että kahden viikon auringolle altistuminen kohotti kalsidiolin määrän noin 70 nmol/l tasolta noin 120 nmo/l tasolle. Luonnon UV-säteilystä saatu kalsidiolipitoisuus ei tavallisesti ylitä tasoa 200 nmol/l, eikä auringon tuottaman D-vitamiinin aiheuttamaa myrkytystä tunneta.

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk01044#s6

t. eri

Vierailija
18/25 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ei aurinko ikinä paahda niin että saatais D-vitamiinia riittävästi. Pitkä ja pimeä talvi tyhjentää vitamiini varastot aika hyvin.

Mutta se on oma valinta olla siellä auringossa, itse en pysty edes sitä 15min kun tulee huono olo, nuorempana pystyin. Auringon haitoista ei turhaan puhuta. Hyvää kesää kumminkin kaikille jotka auringosta nauttii😊

Kyllä se kesällä paahtaa. Siitähän tässä puhuttiin. Totta kai minäkin otan purkista syksystä kevääseen. :)

Vierailija
19/25 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

lääkäri määräsi

Vierailija
20/25 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön purkista ympäri vuoden. Olen töissä 8-16, joten en voi nautiskella sitä keskipäivän "D-vitamiinipaahdetta".

Ja palan myös herkästi, joten peitän ihoni ja käytän aurinkosuojaa aina, jos olen pidemmän aikaa ulkona. Kai siinä jotain D:tä silti ihoon imeytyy, mutta parempi kuitenkin saada tasaisesti D-vitamiinia, ja helpoiten se itselleni hoituu purkista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme yhdeksän