Ravintola-alan työvoimapula on täyttä kusetusta
Oikeasti se vika on siinä, että ei haluta osaajille maksaa kuin ne TESsin mukaiset onnettomat palkat. Jos pyydät yhtään enempää, niin yllättäen työtä ei sitten olekaan. Jos oikeasti olisi pulaa, niin silloin työnantaja maksaisi sen, mitä työntekijä pyytää.
Kommentit (18)
Ravintolat palkkaa tällä hetkellä reilusti yli testin palkalla työntekijöitä, alalta on koronan vuoksi poistunut paljon henkilöstöä.
Tiedän, koska olen töiden puolesta paljon tekemisissä ravintoloitsijoiden kanssa.
Puhun nyt kokeista, tarjoilijoista, baarityöntekijöistä.
Aina täällä kaikki työnteko mahdollisuudet on "täyttä kusetusta". Mieluummin kotona pitkäaikaistyöttömänä, kun näissä "kusetus töissä" ja "tehtailla joissa on todennäköistä että käsi irtoaa".
Täällä on ilmaistyövoimapula, pulaa on ainoastaan palkanmaksajista. Mutta yrittäjät tehköön itse, saa parhaan tuoton.
Vierailija kirjoitti:
Aina täällä kaikki työnteko mahdollisuudet on "täyttä kusetusta". Mieluummin kotona pitkäaikaistyöttömänä, kun näissä "kusetus töissä" ja "tehtailla joissa on todennäköistä että käsi irtoaa".
Mene toki näköalapaikalle vaaleaan toimistoon ja palkkana kannustava prosenttipalkka. Etuna läppäri ja puhelin jolla saat soitella kusettaaksesi mummoja. Kerran kuukaudessa paras myyjä palkitaan, näkee kuvan nintendosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene toki näköalapaikalle vaaleaan toimistoon ja palkkana kannustava prosenttipalkka. Etuna läppäri ja puhelin jolla saat soitella kusettaaksesi mummoja. Kerran kuukaudessa paras myyjä palkitaan, näkee kuvan nintendosta.
Eikö tässä nyt puhuttu ravintola-alasta?
Vierailija kirjoitti:
Onko sinun vaikea hyväksyä tosiasioita? Tuo kusetus on täyttä faktaa eri aloilla! Tehtailla irtoaa käsiä ja kärsitään erilaisista kuulo/silmävammoista! Ravintola-alalla huonot palkat on se todellinen syy "työvoimapulaan"! Ennemmin sitä on pitkäaikaistyöttömänä,kuin raajattomana ravintola/tehdasraakkina!
Vierailija kirjoitti:
Lähtisitkö itse kokeneena ammattilaisena tekemään osa-aikaisia hommia noin 11 euron tuntipalkalla vai makaatko mieluummin kotona, jolloin saat saman summan eikä terveys mene samalla?
Kyllä ainakin Helsingissä palkkoja on jouduttu nostamaan kovastikin.
Mikä TES?
Eräässä ravintolassa tarjottiin 2500 euroa kuussa. Tunteja noin 12 päivässä 5 kertaa viikossa.
Tuleehan tuosta huimat 10 ja risat tuntipalkaksi mutta kaikki lisät ja ylityöt puuttuu.
Työpaikkailmoituksessa lukee kilpailukykyinen palkka. En tiedä missä maailmassa tuo on kilpailukykyinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sinun vaikea hyväksyä tosiasioita? Tuo kusetus on täyttä faktaa eri aloilla! Tehtailla irtoaa käsiä ja kärsitään erilaisista kuulo/silmävammoista! Ravintola-alalla huonot palkat on se todellinen syy "työvoimapulaan"! Ennemmin sitä on pitkäaikaistyöttömänä,kuin raajattomana ravintola/tehdasraakkina!
Jatkuvasti kehitetään työtä turvallisemmaksi.
Olen 20v tehnyt töitä rakennustyömailla ja kokoonpanoa tehtaassa. Mulla on edelleen kaikki raajat tallessa.
Muutamia työtapaturmia on sattunut, mutta ei mitään vakavaa.
Huonon nostoasennon vuoksi selkä tullut kipeäksi viikon ajaksi tms. Noitahan voi sattua ihan vapaa-ajallakin.
Tekosyitä sanon minä.
Kyllä minunkin mielestä palkat saisi vastata enemmän asumisen ym kustannuksia ja omastakin työstä olisi kiva saada parempi korvaus.
Mutta että kaikki on "kusetusta" ja siksi ei mennä töihin...
Vierailija kirjoitti:
Ravintolat palkkaa tällä hetkellä reilusti yli testin palkalla työntekijöitä, alalta on koronan vuoksi poistunut paljon henkilöstöä.
Tiedän, koska olen töiden puolesta paljon tekemisissä ravintoloitsijoiden kanssa.
Puhun nyt kokeista, tarjoilijoista, baarityöntekijöistä.
Epätoivo on jännä palkanmaksuperuste.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähtisitkö itse kokeneena ammattilaisena tekemään osa-aikaisia hommia noin 11 euron tuntipalkalla vai makaatko mieluummin kotona, jolloin saat saman summan eikä terveys mene samalla?
Jos oman alan töitä ei löytyisi, joissa korkeampi palkka, niin lähtisin Joko opiskelemaan tai sinne 11e/h töihin, ettei tule liian pitkiä aukkoja cv.seen.
Ravintola-alalla pakko tupakoida että saa pitää taukoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos oman alan töitä ei löytyisi, joissa korkeampi palkka, niin lähtisin Joko opiskelemaan tai sinne 11e/h töihin, ettei tule liian pitkiä aukkoja cv.seen.
Mitä opiskelet, kun jo terveysongelmat rajaa suurimman osan aloista pois? Miten teet niitä 11 e tunnissa ravintolatöitä, jos terveys ei sovi sille alalle?
Ravintoloita on jo liikaa joten ihan hyvin voidaan vähentää ravintoloita jolloin ei sitä työvoimaakaan tarvita.
Ei se pelkkä palkka, mutta työ-olot..mulla ei fysiikka enää jaksa sitä kun ei ehi tauoille, vessaan ei pääse mikä tarkoittaa, ettei voi juoda..ja se olotila kun jalkoja särkee, nestehukka pyörryttää päätä ja on koko ajan henkisesti paha olla kun et oo ehtiny tehdä kaikkee mitä piti..yleensä viikkosiivoukset on mahdoton tehdä ja keittiö on tosi likainen..päälle asiakkailta saa haukkuja ja pomokin hengittää niskaan, että teidän pitää nyt vaan saada homma toimimaan. Olen nyt perhevapailla ja ajatus siitä, että pitäisi joskus palata keittiöön tuntuu painajaiselta.,
Ympäri Suomen saa hyvin ravintola-alan töitä, kun ei nyt mitään TES-palkkaa mene kinuamaan.
Mulle tarjottiin 85% tessistä, kun en ole vielä valmistunut.