Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pistetääs tähän pinoon hassuimmat jutut mitä odottava " ei saa" tehdä

10.10.2006 |

Siis jotkuthan hörhöilee hirveästi esim erilaisten ruokien tms kanssa. Erityisesti tietyt keskustelupalstat ovat siksi välillä erittäin viihteellistä luettavaa=) Pistäkääs tänne omat " löydöksenne" , mikä on hymyilyttänyt?

Itse en jaksa uskoa normaalien ruokatottumusten noudattamisen kovin vaarallista olevan, vaikka " kiellettyjä" aineksia pääsisikin listalle. Ainakaan en aio nyppiä pitsastani pois katkarapuja, ja tuorejuustoakin levitän ihan hyvällä omallatunnolla. Samoin aamukahvit keittelen mieheni estelyistä huolimatta. Tosin olen vähentänyt kahvin juonnin pariin kuppiin päivässä. Tämä ei johdu siitä että niin kuuluu tehdä, vaan siitä että kahvi tekee välillä pahaa, mutta siitä on tullui niin pinttyny tapa ettei oikein ilmankaan osaa olla...

Naapurin kissaakin hoidan edelleen, jos pyydetään, koska se " kissatauti" tarttuu ulosteesta, enkä aio kattimaakarin jätöksiä pistellä poskeeni.

Kommentit (60)

Vierailija
1/60 |
16.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tutkimusten mukaan eli käytännössä kehoosi saama A-vitamiiniannos on 4 % luokkaa eli tuskin maata kaataa. Itse syön kyllä Multitabs Specialia koska siinä ainakin foolihappoa enemmän. En kyllä vältä maksarukoia vaikka en niitä kovin usein syökään, laatikkoa tai makkaraa ostan varmaan kerran kuussa.

Alkoholista: joku sanoi et pienikin määrä AIHEUTTAA haittaa; sanoisin ennemminkin että suuri määrä VOI AIHEUTTAA haittaa. Tutkimuksessa 3 alkoholiannosta viikossa (aika plajo eli esim. keskiolutta 3 plo/vko) ei todettu aiheuttavan sikiölle mitään. En kyllä muista kuinka suuri oli tutkimuksen otoskoko. Toisaalta kun varmaksi ei voi sanoa niin... Ehkä sekin asia on ennemmin niin, että useat tekijät yhdessä aiheuttavat vauvalle suurentuneen haittavaaran.

Te jotka luette ulkomlaalaisten odottajien mietteitä: miten esim. ranskassa jossa juodaan viiniä ruuan kans päivittäin, käskeekö neuvolan täti (jos siel semmosta on) välttämään alkoholia vai käyttävätkö raskaudenkin aikana samoja määriä? Ennen vanhaan konjakkia käytettiin supistusten estoon tai vähentämiseen kuulemma. Ja kun ajatellaan kuinka kauan lapsia on tehty (aatamin ja eevan ajoista jo ;-)) niin ihminen on lähes saman ajan käyttänyt viiniä enkä usko et kovin moni vauva on ollut sairas...

MAALAISJÄRKI KÄTEEN NÄISSÄ HOMMISSA!!!

Vierailija
2/60 |
16.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ottaa aurinkoa tai saunoa koska lämpötila kohdussa kasvaa niin kovasti...

Itse kyllä kesällä kuljin bikineissä pihalla ja saunassakin on tullut käytyä äitipolilla kysäisin asiasta ja siellä kätilö vain naurahti että saavathan ne afrikassakin lapsia, aikas paljon lämpimämpää kuin täällä ;o)

Ja toisekseen se saunahan on yleisestikin " käynnistelykonsti" , ennenmuinoinhan ne vauvat syntyivätkin saunaan...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/60 |
16.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyin tuota A-vitamiini asiaa apteekista ja kun asia oli proviisoria myöten varmistettu vastaus oli seuraava: a-vitamiinin päiväannos naisella on 800 mikrog, multitabseissa on sitä 360 mikrog. A-vitamiini on kuitenkin tärkeä vitamiini äidille pienenä määränä joten jos sitä ei juuri ruuasta saa niin olis ihan suositeltavaa että sitä jostain vähän sais. Multitabs on vitamiinivalmisteista yksi harvoista joka on lääkevalmisteeksi luokiteltava ja siten paljon tutkittu ja varmasti turvallinen, monet muut ovat vain ravintolisiä eivätkä niin paljon tutkittuja. Multitabsissa on myös paljon enemmän mm. D-vitamiinia kuin muissa monivitamiineissa.

Mitenkähän sitä on ennen terveitä lapsia tai lapsia ylipäätään syntynyt kun ei mitään ruokarajoituksia ole ollut ja tästä ei kuitenkaan ole kuin reilut parikymmentävuotta kun ne ovat tulleet...? Asioihin pitää todella suhtautua maalaisjärjellä ja vauhkoilulla vaan stressaa itsensä ja ympäristönsä. Ymmärrän riskit enkä turhaan niitä halua ottaa, mutta asioita on hyvä suhteuttaa.

Vierailija
4/60 |
16.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

katsomassa KTL:n sivuilta suomalaiset ravitsemussuositukset. Raskaana olevan saaantisupsitus A-vitamiinia on muistaakseni 800 mikrogrammaa päivässä. Eli se ei suinkaan ole kiellettyä vaan erittäin tarpeellinen vitamiini.

Vierailija
5/60 |
17.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiinni. Neuvola antaa infoa, mutta jokainen ne päätökset itse tekee. Kyllä syön homejuustoa ja lohta joskus. En juokse karkuun maksalaatikkoa tai maksamakkaraa, mutta en niistä kyllä tykkää muutenkaan.

Ja kaksi tervettä lasta olen saanut siitä huolimatta. Keskenmenon jälkeen on turha ruveta pohtimaan, josko syy oli siinä kalassa tai niissä vadelmissa jotka silloin rv 14+3 söi. Järki käteen hyvät ihmiset!

Alkoholi ja tupakka ovat mielestäni selkeästi ainoat, joista tulee kieltäytyä. Mutta hei, sehän on vain mun mielipide.

AIHA Rv 8+2

Vierailija
6/60 |
18.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

voin puhua vain omasta puolestani. En todellakaan ajattele että keskenmenoni olisivat johtuneet mistään mitä söin tai tein. Mutta keskenmenoni ovat aiheuttaneet sen, etten halua todellakaan tehdä mitään sellaista, joka voisi aiheuttaa jotain vahinkoa sikiölle, vaikka vaara olisi vähäinenkin. Voi olla vaikeaa käsittää, jos kaikki on aina mennyt hyvin ja lapset ovat terveitä. Minun esikoiseni on todella allerginen ja nyt yritän tätä toista odotellessa syödä maitohappobakteereja, jotka SAATTAVAT estää allergiaa. Vaikka tiedän, että oman lapseni allergisuus johtuu suurelta osalta siitä että suvussa paljon allergiaa.

Kyllä, maailmaan on syntynyt vaikka kuinka paljon terveitä lapsia hengissä ilman suosituksia ja rajoituksia. Haluan vain tehdä parhaani tämän omani eteen, koska hlökohtaisesti uskon, että sillä on väliä, mitä odotusaikana syö ja tekee. En silti ole vainoharhainen ja elä koko raskausaikaa itseäni tarkkaillen, mutta yritän ottaa suositukset mahdollisuuksieni mukaan huomioon. Etenkin, kun omalla kohdallani on oman sairauteni vuoksi paljon riskejä muutenkin.

Samaa mieltä olen edellisen kanssa siitä, että tupakka ja alkoholi on ainakin niitä selvästi kiellettyjä juttuja. Mutta onpa niistäkin jatkuvasti joku sanomassa että kyllä jonkin verran voi niitäkin käyttää turvallisesti. (Jostain syystä niissä vain on helpompi ymmärtää se, että turvallinen raja ei ole kenenkään tiedossa. Ja silti käytetään verukkeena sitä, että kyllä jonkin verran voi käyttää turvallisesti kun niin joka paikassa sanotaan). Uskomattomalta kuulostaa sekin tutkimus, jonka mukaan kuulemma tupakkaa voi polttaa huoletta kolme päivässä. Raskaana oleva tuttuni käyttää tätä juttua hyväkseen joka kerta sytyttäessään tupakan, joita hän polttaa sen 3 kpl pelkästään ollessaan kanssani kahvilla. Ei sitten varmaankaan kotona polta enää yhtään ;)?

No meni vähän paasaamiseksi, eikä tuo viimeinen ole mielestäni yhtään huvittava esimerkki siitä, mitä raskaana ollessa ei saisi tehdä..

Vierailija
7/60 |
19.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka kissojen (2kpl) laatikot siivoa. Se tapahtuu lapiolla ja sen jälkeen luonnollisesti pesen saippualla kädet. Eli oon kanssa kieltäytyny uskomasta noita kissajuttuja. Sitäpaitsi meiän äidillä ja isällä ja niiden vanhemmilla ja niiden vanhemmilla jne jne on ollut kissoja, aina, ja elossa ollaan!! :)

Vierailija
8/60 |
10.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin on kyllä saanu kuulla vaikka mitä ja valitettavasti jopa uskonutkin =)

Muakin noista kissoista varoteltiin ja jotkut jopa totesivat tyynesti että onpas surullista kun nythän joudut lopettamaan tai antamaan kissat pois =0 Eivät kuulemma ole enää turvallisia lemmikkejä kun voin saada niistä tämän tokson joka tappaisi vauvan tai sitten myöhemmin kissat tukehduttavat tai tekevät muuta tuhoa vauvalle...Hohhoijaa...

Tekemisistä parhaimpana tulee mieleen ikkunoiden pesu ja mattojen pesu. Niissä puuhissa kuulemma tekee semmoista liikettä että napanuora voi kietoutua vauvan kaulan ympäri ja vauva kuolee...!

Ruokapuolta vahdin aluksi kuin hullu -samoin kuin mieskin. Luultiin että kahvi, lakritsi, salmiakki, maksamakkara, limukka ym ovat tosiaankin kiellettyjä ja mulla meinas tulla ihan hätä kun teki hirveästi mieli salmiakkia mutta kun ei saanut syödä. No, ensimmäinen neuvolakäynti selvensi vähän asioita =)

Vierailija
9/60 |
10.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain palstalla varoitettiin metwurstista,ja ihmiset oli paniikissa kun kerran odotuksen aikana syöneet pizzaa jossa makkaraa..kohtuus kaikessa.ei kai kellekkään hyväksi syödä mitään samaa ruokalajia urakalla.tupakkaa,huumeita ja alkoholia vältän.muuta kohtuudella.ja kyllä ajattelin kerran värjätä hiuksetkin raskausaikana=)

Vierailija
10/60 |
10.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että saako raskauden aikana käyttää kasvovettä kun siinä on alkoholia!! Meinasin pudota tuolilta... :D :D :D

Vierailija
11/60 |
10.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

rouva sitä kauhisteli että " oletpas rohkea, kai otat sentään sairaalakassin mukaan!" Just joo!!! Varmaan raahaan sinne tungokseen vielä jotain ylimääräistä, eiköhän ihan neuvolakortilla pärjää jos nyt " lähtö" tulee :DDDD

Ihmisillä on jotenkin sellainen kuva että jos olet raskaana ja varsinkin jos la on kuukauden sisällä, niin silloin on EHDOTTOMASTI pysyteltävä kotona ja toinen käsi mielellään sairaalakasissa!!! Hulluksihan sitä tulisi jos kotona päivystäisi. Esikoiseni syntyi 12pv yliaikaisena niin tiedän mitä on odotella pitkään - silloinkin luuhasin pitkin kaupunkia viimeiseen asti ; )

Niin ja itseasiassa en ole edes koko kassia pakannutkaan :D

art rv 40+2

Vierailija
12/60 |
10.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verhoja ei sais ripustaa ettei vauvalla mee NAPANUORA kaulan ympäri. ÄLYTTÖMYYDEN HUIPPU!

Vierailija
13/60 |
10.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskaltaako voidella pullat raa alla kananmunalla ennen paistamista, kun raaka kananmuna on kielletty raskaana olevalta.

Vierailija
14/60 |
10.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta paras on ehdottomasti se, ettei saisi nostella käsiä tai kurotella, esim. pestä ikkunoita. Tuttava (vanhempi nainen) pesi meillä ikkunat ja sanoi, ettei sun hirveesti pitäis tehdä tätä liikettä :)

Vierailija
15/60 |
10.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

käyttämästä vyötä housuissa, ettei paina vauvaa. Viikkoja oli silloin luokkaa 10-12.

Vierailija
16/60 |
10.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

esikoista odottaessa vanhemmat naisihmiset varoitteli ettei saa säikähtää mitään muutoin vauvasta tulee säikky ja ei saa katsoa pitkään rumia ihmisiä muuten vauvasta tulee ruma...

Vierailija
17/60 |
10.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko niistä jotain haittaa?

minä oon kans kuullu tosta verhojen ripustamisesta ettei vaan vauva kuristu napanuoraansa. eihän se mitenkään voi niin mennä!

Vierailija
18/60 |
10.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aasialainen mieheni ja hänen ystävänsä tuntevat monia, monia etenkin ruokaan liittyviä rajoituksia ja suosituksia. Pitäisi juoda kookosmehua, jotta vauvalle tulisi kaunis iho. Ei saa syödä (tasku)rapua, koska vauva voi asettua kohdussa poikittain. Ei saa syödä esim. kirsikoita, koska ne kasvavat pareittain -> riski saada kaksoset. Jne. jne.

Nuo ikkunoiden ja mattojen pesut multa on oikeasti kielletty, koska kurottelu ja kyykistely provosoivat supistuksia, joita ei mun tapauksessani toivota yhtään enempää.

Vierailija
19/60 |
10.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa käyttää hiuslakkaa, kun siitä imeytyy jotain päänahan läpi ja toki myös kaikenlaiset hiusvärit ovat huippuvaarallisia kemikaaleja raskaana oleville.

Tee ja kahvi olivat myös jonkun " tutkimuksen" mukaan eritysen haitallisia ja olisko ollut jotku happamat mehutkin...

Eräs fysioterapeutti yritti vakavalla naamalla kieltää pyöräilyn noin 20 rv:stä lähtien, kun on niin vaarallista sekin. Toisaalla mua on oikein kehotettu pyöräilemään.

Mistä näistä ohjeista tietää kun samat jutut kielletään ja suositellaan. On tää vaikeeta tää raskaana oleminen, jos koittais kaikkia ohjeita noudattaa.

Vierailija
20/60 |
11.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

-viltsu-:

esikoista odottaessa vanhemmat naisihmiset varoitteli ettei saa säikähtää mitään muutoin vauvasta tulee säikky

Olen kuullut, että jos säikähtää pahasti raskausaikana, lapselle tulee änkytystä :)