Mikä on hybridipyörä?
En ole pyöräillyt ikuisuukiin, mutta nyt ajattelin pyörän hankkia. Olen hieman hämmentynyt vaihtoehdoista. Ennen oli pyörä ja maastopyörä. Nyt hybridipyörä, mikä se on?
Haussa olisi 7-vaihteinen peruspyörä; lokasuoja, tarakka, mielellään myös lukko valmiina pyörässä. Nämähän ovat nykyään siis "citypyöriä" eli sillä tavalla selkeää. Harmilllisesti vaan kaikissa citypyörissä on todella ohuet renkaat ja hieman leveämmät saisi olla että joillain leveämmillä metsäpoluillakin voisi mennä. Eli hieman maastopyörän suuntaan vivahtavaa pyörää noilla spekseillä saa suositella. :)
Ja Suomen parasta pyöräliikettä, missä on paljon tällaisiakin vaihtoehtoja.
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entinen pyöräilijä kommentoi: tarvitaanko todella seitsemän (tai peräti enemän!!) vaihdetta pyöräilyssä?
Ei tarvita. Fiksillä, eli vaihteettomalla ja vapaarataksettomalla pääsee tosi hyvin. Pyöräillä voi hyvin myös yksipyöräisellä sirkuspyörällä, joten edes kahta pyörää ei tarvita.
Itse ikäni pyöräilyä harrastaneena pidän seitsemää vaihdetta jotakuinkin sopivana määränä. En ole ikinä tarvinnut 21:tä mihinkään.
Ei niistä lisävaihteista haittaakaan ole. Suuremmasta määrästä vaihteita voi helposti valita ne itselleen mieluisimmat mitä käyttää. Sitten on mahdollisuus olemassa käyttää kevyempiä vaihteita jos vaikka onkin raskaita kantamuksia mukana tai tavallista mäkisempi maasto.
Testaatko vauva.fi-palstalaisten käsitystä hydridipyörän olemuksesta.
Meinaan vaan, että olisihan tuo selvinnyt ihan pyöräkaupasta kysyenkin... samalla olisit voinut saada infoa mikä pyörä sopis parhaiten sun käyttötarkoituksiin...
Nyt mua kyllä rassaa tää vauva.fi kovasti!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entinen pyöräilijä kommentoi: tarvitaanko todella seitsemän (tai peräti enemän!!) vaihdetta pyöräilyssä?
Ei tarvita. Fiksillä, eli vaihteettomalla ja vapaarataksettomalla pääsee tosi hyvin. Pyöräillä voi hyvin myös yksipyöräisellä sirkuspyörällä, joten edes kahta pyörää ei tarvita.
Itse ikäni pyöräilyä harrastaneena pidän seitsemää vaihdetta jotakuinkin sopivana määränä. En ole ikinä tarvinnut 21:tä mihinkään.
Ei niistä lisävaihteista haittaakaan ole. Suuremmasta määrästä vaihteita voi helposti valita ne itselleen mieluisimmat mitä käyttää. Sitten on mahdollisuus olemassa käyttää kevyempiä vaihteita jos vaikka onkin raskaita kantamuksia mukana tai tavallista mäkisempi maasto.
En tiedä onko olemassa kunnollisia napavaihteita. Omat kokemukset kertovat, että ei ole. En tiedä, saako 7-vaihteista edes napavaihteilla enää. Ketjuvaihteilla niitä toki on.
Ketjuvaihteissa siis vaihteita vaihdetaan joki siirtämällä ketjua etu- tai takapakassa eri rattaalle vaihteenvalitsimella.
Pieniin vaihtoihin takapakalta vaihdetaan valitsimella yhden tai kahden naksun verran. Takavaihtaja vaihtaa nopeasti vaihdetta.
Etupakka vaikuttaa välitykseen enemmän, mutta sen käyttö ei ole yhtä nopeaa kuin takavaihtajan. Omassa käytössäni se on vähän sama juttu kuin maastoautoissa vaihteiston low/high -jako, toki joissain pyörissä on edessä kahden sijaan kolme ratasta. Omassa pyörässäni valitsen eturattaan maaston/kelin/voimien mukaan (isompi ratas asfaltilla helpossa maastossa, pienempi ratas muutoin) ja hoidan muun vaihtelun takavaihtajalla. Vaihdeväli on pieni, mutta silti riittävän laaja-alueinen, joten pääsee mukavasti etenemään joutuisasti aina juuri niin polkien kun haluaa.
Seitsemällä vaihteella varmasti pärjää, jos ei ryhdy Rankaa ympäri polkemaan, ja välitykset ovat omaan käyttöön ja kuntoon sopivia. Kannattaa koeajaa. Välityksiä voi ketjuvaihteisissa muuttaa osia vaihtamalla myöhemminkin, mutta se toki maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Meinaan vaan, että olisihan tuo selvinnyt ihan pyöräkaupasta kysyenkin... samalla olisit voinut saada infoa mikä pyörä sopis parhaiten sun käyttötarkoituksiin...
Fillarifoorumilta olisi AP jo saanut vinkin, että hän tarvitsee italialaista käsityötä olevan hiilikuiturunkoisen maantiepyörän vähintään Ultegra-sähkövaihtajilla ja kahdella kiekkosetillä, mutta hän ei oikeasti tarvitse esimerkiksi mitään typerää tarakkaa, se on vaan ruma ja painaa. Hinnat alkaen 15.000 euroa.
Erikoista minustakin, miksi vaihteita ei saisi olla enemmän. EIpä nuo koskaan ole rikki menneet, lähinnä saamapuolella, kun pääsee mäet ylös ja toisaalta vauhtiakin saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fillarifoorumilta olisi AP jo saanut vinkin, että hän tarvitsee italialaista käsityötä olevan hiilikuiturunkoisen maantiepyörän vähintään Ultegra-sähkövaihtajilla ja kahdella kiekkosetillä, mutta hän ei oikeasti tarvitse esimerkiksi mitään typerää tarakkaa, se on vaan ruma ja painaa. Hinnat alkaen 15.000 euroa.
Lokasuojat, tarakat ja soittokellot vaan lisää ilmanvastusta! Kunnon spandex kiitäjän polkupyörässä ei ole yhtään ylimääräistä osaa. Miksi asentaa polkupyörään jalka kun sehän lisää kulkupelin painoa tarpeettomasti monella kymmenellä grammalla! Ajattele nyt miten paljon huippunopeus isossa alamäessä sen takia huononee. Käytännöllisyys kauppareissulla? Ihan turhaa. Autolla voi käydä kaupassa.
Minulla on fitnesspyörä. Se on hyvä peruspyörä joka toimii maantiellä ja hyvällä soratiellä. Vaihteita 2x9. Tähän saisi lokasuojat ja tarakan mutta en ole hankkinut. Ajan enemmän maantiellä niin vaihdoin 30mm leveät vakio renkaat 23mm maantiepyörän renkaisiin. Tässä on suora ohjaustanko ja kevyempi runko kuin tavan hybridissä. Paino 11kg
Minä miettisin pyörää valitessani ensiksi mitä siihen haluan. Todennäköisesti lokasuojat, lukon ja suoran ohjaustangon (pitää olla aika hoikka polkija jotta käyräsarvisella on ala-asennossa miellyttävä polkea).
Joustokeulaa en ota missään tapauksessa jollei ole pakko, se on vika-altis ja lisää rutkasti painoa etupäähän. Eikä jousitusta edes halua käyttää koska siinä kaikki poljinvoima hupenee pyörän notkuttamiseen ja on kuin hetekalla ajaisi.
Lisäksi pyörän on syytä olla asfaltilla kevytkulkuinen, eli kevyt pyörä ja kapeat matalakuvioiset renkaat. Niillä pärjää kyllä sorateilläkin, eikä oikein huonolla soralla ole mukava ajaa muulla kuin läskipyörällä.
Seitsemän vaihdetta ehkä riittäisi, riippuu vähän siitä löytyykö tarpeeksi pieni vaihde koviin ylämäkiin ja vastaavasti riittävän suuri tasaiselle ja alamäkiin. Napavaihde olisi huoleton ja huoltovapaa, ketjuvaihteita saa olla aina säätämässä enkä minä edes osaa sitä ja jos enemmän ajaa niin kerran vuodessa pitää laittaa pyörän hinta ketjuen ja molempien rataspakkojen uusimiseen. Ehkä elektroninen vaihteisto olisi ratkaisu tuohon säätöongelmaan, mutta ketjuja ja rattaita kuluu silti.
Näillä minun spekseilläni ainoaksi vaihtoehdoksi jää hybridi ja niitä minä olen ostellut. Vaihteita on tarpeettoman paljon, en tarvitse 27 vaihdetta. Sähköpyörissä ja fatbikeissä jonkin verran käytetty 10-vaihteinen ratkaisu jossa on vain yksi eturatas olisi riittävä ja luultavasti toimintavarmempi. Ikävä kyllä niitä ei hybridiin löydy.
Mikään ei ole huoltovapaata, valitettavasti. Ei levyjarrut eikä edes napavaihteet, vaikka niitäkin luullaan huoltovapaiksi. Enemmän kyse on siitä, kuinka usein tarvitsee huoltaa, voiko sen tehdä helposti itse tai kuinka kallista huolto on teettää.
-eri