Kunta-alan sovitteluesitys kuulostaa hyvältä
Nyt jo julkistettu sovitteluesitys kunta-alan työehtosopimus kiistaan, vaikuttaa hyvältä ja tasapuoliselta.
Olen varma että hoitajaliitotkin sen hyväksyy.
Kunta-alan tulee antaa vastauksensa huomenna ke klo 12 mennessä.
Kommentit (11)
Kuuntelin tuon tiedotustilaisuuden. Nyt on työantajakin tullut vastaan, niin pitkälle kun pystyy.
Jos tuota sovitteluesitystä ei hyväksytä, niin siinä olkoot hoitajat ja muutkin kunta-alan työntekijät.
Jossain se raja aina menee.
En usko että hoitajat hyväksyy. Korotukset saa vaan 2t tienaavat. Hoitajat jäävät siis nuolemaan näppejään.
Vierailija kirjoitti:
Olen varma, että hoitoala ei hyväksy. Siirtyvät vuokrafirmojen palkkalistoille.
Enpä usko että siirtyvät
Vuokrafirmoissa tienaa paremmin, mutta edelleen löytyy hoitajia jotka haluavat säännöllisen työn tietyssä paikassa ja muine etuineen ja lomineen.
Vierailija kirjoitti:
En usko että hoitajat hyväksyy. Korotukset saa vaan 2t tienaavat. Hoitajat jäävät siis nuolemaan näppejään.
Mitä sinä lässytät? Kaikkiin pienempiin palkkoihin tulee lisäkorotus, euroina, mikä on oikein.
Kaikki saavat tietenkin nuo prosenttikorotukset.
Esityshän koskee kaikkien kunta-alojen työntekijöiden palkkoja, ei ainostaan hoitajien,
Vierailija kirjoitti:
Yksityisellä on haluttu jo siirtää moni työtehtävä, johon liittyy epätavallisia työaikoja, vanhojen TES:ien etuja ja epäsäännöllistä työkuormaa vuokratyöfirmojen hoitoon
Oletteko varmoja, ettei koko kiistan tavoite ole työnantajalla saada pitkillä sopimuksilla tehneitä hoitajia, joilla jo täydet edut, irtisanoutumaan? Meillähän on hoitajia enemmän / asukas kuin muissa läntisissä maissa, johtuneeko kunta-alan TESien joustamattomuudesta työaikajärjestelyjen suhteen (kokonaispalkkaus jne)
Yksityisillä aloilla, mm teollisuudessa, on aina voitu käynnistää YT-menettely tuotannollisilla ja taloudellisilla syillä ja ulkoistaa työvoimaa sen kautta heikommille työehdoille. Julkisella, varsinkaan hoitoalalla, ei taitaisi olla mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki saa rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä usko että siirtyvät
Vuokrafirmoissa tienaa paremmin, mutta edelleen löytyy hoitajia jotka haluavat säännöllisen työn tietyssä paikassa ja muine etuineen ja lomineen.
Vuokrafirmankin kautta voi tehdä töitä säännöllisesti tiettyyn paikkaan. Niin minäkin teen. Lomakorvaus on 9%, loman ajankohdan päätän itse. Paljon enemmän etua itseni kannalta on tässä kuin ikinä julkisella puolella ollessani. Palkka merkittävästi parempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki saa rahaa.
Mutta ei varmasti riittävästi. Itse ainakin irtisanoudun jos tehy hyväksyy ehdotuksen. Tai oikeastaan ihan sama hyväksyykö vai ei. Irtisanoudun lopulta joka tapauksessa. Keikkailu on kannattavampaa ja vastuu pienempi. Katson vielä tuleeko joukkoirtisanoutuminen, ja ilmoittaudun siihen mukaan ihan solidaarisuudesta työkavereita kohtaan. Omalta osaltani olen jo päätökseni tehnyt.
Huono esitys sovittelulautakunnalta nimenomaan hoitoalojen tulevaisuuttaajatellen. Teillä ei ole tulevaisuudessa hoitajia tuolla kehityksellä. Alanvaihto on jo alkanut.
Hoitoalan työntekijät ovat eniten pois työstä työoloista johtuen: työn raskaus ja huono johtaminen vie työkyvyn jokaiselta.
Vierailija kirjoitti:
Huono esitys sovittelulautakunnalta nimenomaan hoitoalojen tulevaisuuttaajatellen. Teillä ei ole tulevaisuudessa hoitajia tuolla kehityksellä. Alanvaihto on jo alkanut.
Hoitoalan työntekijät ovat eniten pois työstä työoloista johtuen: työn raskaus ja huono johtaminen vie työkyvyn jokaiselta.
Se vain ihmetyttää kerta toisensa jälkeen että hoitajajörjestöjen ykköskeino tämän korjaamiseksi on vaatia mahdollisimman isot palkankorotukset hoitajille.