Aikuisesta huoli ilmoitus?
Missä tilanteessa tehdään/olette joutunut tekemään? Onko syyt minkälaiset?
Lapsista/nuorista näitä tehdään kait paljon, mutta aikuisesta harvemmin.
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on tehty huoli-ilmoitus. Pelkään sen tuhoavan elämäni.
Miten tuhoaisi, kun ei se johda edes mihinkään ellet itse halua apua?
Ei "avun" saamisesta saa itse päättää. Sossut voivat tehdä pakkotoimenpiteitä. En haluaisi päästää niitä kotiini, mutta on pakko. Toimistolla käynti tai puhelinsoitto ei sossuille käy. Sossuilla on oikeus laittaa minut holhouksenalle, tap paa rakkaat lemmikkini yms., laittaa minut laitokseen tästä vuokra-asunnostani, jossa viihdyn hyvin, ottaa rahat hallintaani.
Jos tuollaista pelkäät etkä halua kotiisi päästää, niin ilmeisesti et oikeasti sitten huolehdi lemmikkeistäsi ym.?
Ei tuollaisia toimenpiteitä nimittäin tehdä, ellei ole aivan pakko.Mutta ymmärrän kyllä, ettei kukaan tuollaisten toimenpiteiden kohteeksi halua.
Kyllä huolehdin lemmikeistäni. Kukaan ei ole siitä valittanut. Mutta kun joutuu laitokseen, lemmikit tape taan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No pitää olla ISOMPAA ongelmaa. Päihdeongelma, täysin rahaton, asunnottomuus ja sen uhka. Mielenterveysongelmia.
Ja lisäksi henkiset kyvyt semmoiset ettei itse osaa selkeesti hakee apua.
Ehkä sillon tekisin?Tai tosiaan vanhus joka ei osaa huolehtia itsestään.
Ei tarvitse olla mitään noin isoja ongelmia. Pelkkä huoli riittää.
Aika surkea tyyppi saa olla, jos kovin matalalla kynnyksellä soittaa sossuun, eikä yritä itse auttaa.
En arvosta.
Huoli-ilmoituksen tekijä oli poliisi. Miten poliisin olisi pitänyt minua auttaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No pitää olla ISOMPAA ongelmaa. Päihdeongelma, täysin rahaton, asunnottomuus ja sen uhka. Mielenterveysongelmia.
Tää on totta. Ei mistään perustyypistä lähdetä tekemään huoli-ilmoitusta, jos sillä menee vähän huonommin tai sen elämässä jokin huolestuttaa.
Sellaisissa tapauksissa mennään vaikka yhdessä metsäretkelle ja jutellaan, tarkkaillaan tilannetta ja tarjotaan apua, ei soiteta sossuun.
Täh? Ei monillakaan ole aikaa, eikä mitään velvollisuutta lähteä esim naapurin kanssa metsäretkille tai muutoinkaan sitoutua auttamaan. Sitä varten juuri on ammattilaiset.
Voi vitsi miten hmiset voi olla niin pölvästejä, että uskovat lähes kaiken. Mä tiedän erään huvittavan tapauksen, missä eräästä oli ihan hirveästi ihan naurettavia huhuja. Parasta oli kuitenkin se, että oli saanut leviteltyä niitä jollekin taholle aika onnistuneesti, mutta mikä vielä huvittavampaa oli se, että huhuista ja juttujen älyttömyydestä ja suoranaisista valheista tiesi moni.
Siinä sitten väärien juttujen levittelijät jatkoivat mitä ihmeellisimpiä tarinoitaan autuaan tietämättöminä, että moni tiesi niiden olevan täyttä potaskaa ja jutut purivat lähinnä vain omassa keskuudessaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on totta. Ei mistään perustyypistä lähdetä tekemään huoli-ilmoitusta, jos sillä menee vähän huonommin tai sen elämässä jokin huolestuttaa.
Sellaisissa tapauksissa mennään vaikka yhdessä metsäretkelle ja jutellaan, tarkkaillaan tilannetta ja tarjotaan apua, ei soiteta sossuun.Täh? Ei monillakaan ole aikaa, eikä mitään velvollisuutta lähteä esim naapurin kanssa metsäretkille tai muutoinkaan sitoutua auttamaan. Sitä varten juuri on ammattilaiset.
Niin ja apua ei ole pakko ottaa vastaan ja kannattaa aina kohteliaasti kysyä haluaako kohde apua. Muuten ei hyötyä. Ja pakkohoitoihin ei valitettavasti voi viedä, niin kauan kun on omaisia jotka todistavat miten asiat on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellaisissa tapauksissa mennään vaikka yhdessä metsäretkelle ja jutellaan, tarkkaillaan tilannetta ja tarjotaan apua, ei soiteta sossuun.Täh? Ei monillakaan ole aikaa, eikä mitään velvollisuutta lähteä esim naapurin kanssa metsäretkille tai muutoinkaan sitoutua auttamaan. Sitä varten juuri on ammattilaiset.
No jos ilmoitus tehdään naapurista joka ei ole läheisemmin tuttu ihminen, niin silloinhan kyse on selvästi jo isommista ongelmista, kun ne naapuriinkin näkyy.
Sehän on selvä, että jos ongelmat näkyy jollekin puolitutuille ja tuntemattomillekin, niin on kyse jo isommista ongelmista.
Eli kuten tuo alkup kirjoitti; pitää olla jo isompaa ongelmaa, jos huoli-ilmoitus tehdään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse olla mitään noin isoja ongelmia. Pelkkä huoli riittää.
Aika surkea tyyppi saa olla, jos kovin matalalla kynnyksellä soittaa sossuun, eikä yritä itse auttaa.
En arvosta.Huoli-ilmoituksen tekijä oli poliisi. Miten poliisin olisi pitänyt minua auttaa?
Eli aiheesta tehty. Mutta ymmärrän kyllä tuskasi siitä, että elämääsi puututaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja apua ei ole pakko ottaa vastaan ja kannattaa aina kohteliaasti kysyä haluaako kohde apua. Muuten ei hyötyä. Ja pakkohoitoihin ei valitettavasti voi viedä, niin kauan kun on omaisia jotka todistavat miten asiat on.
Kenelläkään ei ole velvollisuutta eikä välttämättä ammattitaitoa auttaa. Huoli-ilmoitus on juuri oikea tapa toimia.
Arkihuolesi kaikki heitä👍
Mitä hittoa tarkoittaa että tilannetta tarkkaillaan?
Vainoomistahan toi.
Taksikuskit ja kaupan kassat voi näitä tehdä.
Mielipidevankeus ei ole uusi ilmiö.
Juorukit.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, olen tehnyt. Aikuinen veli. Asuu äitini luona. Tilanne kuormittaa äitiäni valtavasti.
Veljeni on siis tälläkin hetkellä psykoosissa.
Hän on ollut aiemmin osastohoidossa pitkiäkin aikoja, mutta nyt on sairaudentunto kadonnut ja hän kieltäytyy lähtemästä hoitoon. Hän ei maksa vuokraa, sähköstä ja juo päivittäin kunnon kännit.
Ambulanssi on vieraillut asunnolla pariin otteeseen lyhyen ajan sisällä, mutta eivät ota veljeäni mukaansa, koska hänellä ei ole itsetuhoisuutta.
Häbelläon siis diagnoosina skitsofrenia. Lääkkeitä ei suostu syömään.
Tein äitini pyynnöstä huoli-ilmoituksen.
Se poiki sossujen kotikäynnin muutaman viikon päästä ilmoituksesta, mutta mitään konkreettista ei tapahtunut. Varasivat ajan sossu aikaa varten, että katsoisivat veljelleni yhdessä tukiasuntoa.
No, hän ei arvatenkaan mennyt ajalle ja asia jäi siihen.
Hirveä tilanne. Ei paljoa lohduta, mutta mainittakoon ettei lääkityksestä olisi edes tuossa tapauksessa hyötyä. Alkoholi blokkaa lääkkeiden toimivuuden ja voisi lääke + alkoholi coctaililla olla entistä enemmän sekaisin. Skitsofreniaan kuuluu sairaudentunnottomuus. Äitisi on tehnyt virheen siinä, kun on pitkien osastojaksojen jälkeen ottanut veljesi takaisin kotiin. Jos ei olisi paikkaa mihin kotiuttaa, niin järjestyisi jokin tukiasunto tai vastaava. Kotiin vanhempien riesaksi näitä ei saisi ottaa, sillä vaikka kotiutuukin "järjissään" niin psykoosia pukkaa kohta, kun jää lääkkeet ottamatta tai lääkkeeksi otetaan alkoholia.
Siis en nyt aidosti ymmärrä. Millä resursseilla ja miksi sossut hoitaisivat jonkun väkisin JONKUN JOKA EI TARVITSE HOITOA JA APUA sairaalaan tai johonkin hoivakotiin kun niihin ei ole pääsyä heilläkään joilla olisi halua ja rahaa mennä hoitoon. Ilmaistahan se ei ole. En ole ikinä kuullutkaan että joku joka pärjää hyvin yksin joutuisi tuollaiseen kuvioon. Lasten sijoitus on bisnestä mutta aikuisten ei todellaan. Mitä kauemmin kaikki ovat kotona omineen, sitä parempi ja halvempi yhteiskunnalle, ikävä kyllä.
Sinusta pitäisi tehdä huoli-ilmoitus. Et osaa yhdyssanoja.
Tämä on outo keskustelu. Yritin itse muutama vuosi sitten aktiivisesti päästä edunvalvontaan hoitamatta olevan päihdeongelman ja taloutta uhkaavan kaaoksen takia ns hyvissä ajoin ennen vuokra-asunnon menettämistä ja ulosottoa. En päässyt. Sisarukseni koetti saada minulle vaikka mitä apua mutta kuulemma en ollut riittävästi sen tarpeessa, yksityiseen kuntoutukseen ei ollut varaa. Onneksi elämä järjestyi muuten ja pärjään nyt. Oman kokemukseni jälkeen tuntuu tosi kummalta lukea tällaista.
Poliisille voi tehdä ainakin huoli-ilmoituksen jos joku on joutunut törkeän gang stalking häirinnän kohteeksi. Tekijät voi olla sitten ihan mistä ryhmästä tahansa; uskovaisia hihhuleita, tai vaikka joku sekopää pervojengi, tai vaikka vähän erikoisempi jengi. Ylipäätänsä jos epäilee jonkun joutuneen rikoksen uhriksi kannattaa kääntyä poliisin, eikä sossun puoleen.
Sossulle sitten voi kertoa jonkun henkilön taloushuolet jos haluaa, yleensä henkilö itse kääntyy niissä asioissa hakemaan sen minkä voi.
Mitään yleistä instanssia meillä ei ole siihen, että annettaisiin jonkun tehtäväksi hoitaa jollekin parempi elämä tai jostakin parempi ihminen. Ei sossu, ei poliisi, ei terveysviranomaiset. Kaikki perustuu (tai pitäisi perustua) siihen, hakeeko ja haluaako henkilö itse apua ja millaista haluaa.
Voihan avun järjestäjällä olla jopa vääriä tietoja, jos ei autettavan kanssa edes jutella.
Henkeäuhkaavassa tilanteessa on tietenkin autettava kysymättäkin, jos ei pysty keskustelemaan ollenkaan. Outoa, jos olisi sellainen tilanne, että jollain vakava tilanne, mutta henkilö ei itse tiedä sitä, mutta toinen tietää. Eikl tuollaisen salaaminen ole jo moraalisesti ikävää ja rikollistakin. Ja vaikka ei olisi henkeäuhkaavaa, niin henkilön terveyteen liittyvien asioiden pimittäminen häneltä itseltään, kai sekin tuomittavaa on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on outo keskustelu. Yritin itse muutama vuosi sitten aktiivisesti päästä edunvalvontaan hoitamatta olevan päihdeongelman ja taloutta uhkaavan kaaoksen takia ns hyvissä ajoin ennen vuokra-asunnon menettämistä ja ulosottoa. En päässyt. Sisarukseni koetti saada minulle vaikka mitä apua mutta kuulemma en ollut riittävästi sen tarpeessa, yksityiseen kuntoutukseen ei ollut varaa. Onneksi elämä järjestyi muuten ja pärjään nyt. Oman kokemukseni jälkeen tuntuu tosi kummalta lukea tällaista.
Joo apua ei todellakaan saa helposti, joskus ei oikein millään.
Nämä joiden mielestä heitä yritetään väkisillä auttaa vaikka aihetta ei edes ole, ovat todnäk sairaudentunnottomia eivätkä ymmärrä itse tilannettaan.
Ei noissa ole kysymys sairauden tunnottomuudesta tai muustakaan. Jokainen voi hakea apua vapaaehtoisesti ja itse määritellä onko niin sairas että haluaa hakea apua. Diagnoosit tekee sitten lääkäri ja pakkohoidon disgnoosiin on aika tarkat ja jyrkät kriteerit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo apua ei todellakaan saa helposti, joskus ei oikein millään.
Nämä joiden mielestä heitä yritetään väkisillä auttaa vaikka aihetta ei edes ole, ovat todnäk sairaudentunnottomia eivätkä ymmärrä itse tilannettaan.
Ei noissa ole kysymys sairauden tunnottomuudesta tai muustakaan. Jokainen voi hakea apua vapaaehtoisesti ja itse määritellä onko niin sairas että haluaa hakea apua. Diagnoosit tekee sitten lääkäri ja pakkohoidon disgnoosiin on aika tarkat ja jyrkät kriteerit.
Tottakai lääkäri tekee diagnoosit. Mistä oikein puhut, viestisi ei sisällä nyt mitään tähän liittyvää.
En arvosta.