Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kävelen pari kertaa viikossa pitkiä kahden tunnin lenkkejä mutta äsken koitin liikkua ja hyppiä kotona niin hengästyin heti, miten mahdollista??

Vierailija
09.05.2022 |

Koitin tehdä esim hyppelyitä (kyykkyyn ja ylös) ja en jaksanut kuin 10 ja olin hiestä märkä ja sydän hakkasi. Voiko kunto muka olla näin huonmo vaikka kävelen useasti?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävely on ihan eri asia kuin hyppiminen ja muu raskaampi liike.

Vierailija
2/28 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöpä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomasin itse saman kun olin sairastanut koronan. Toki normivauhtinen lenkkikin panee puuskuttamaan kummasti mutta tuo just on outoa, että kyykkyjen tekeminen saa sydämen hakkaamaan aivan hulluna ja mikä oudointa, hiki valuu aivan solkenaan.

Ja näemmä ihan normiaskareet näin keväällä pihalla saa hengästymään ja hikoamaan ihan toisin kuin ikinä aiemmin.

Ja koronan sairastin lieväoireisena jo puolisen vuotta sitten mutta kunto/hapenottokyky näemmä palaudu entiselleen.

Vierailija
4/28 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti kävelet melko tasaisessa maastossa leppoisia lenkkejä. Hyppiminen taasen tarvitsee lihaksen räjähdysvoimaa jota ei siinä kävelyssä muodostu.

Vierailija
5/28 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole tottunut hyppiin ja kyykkyyn ja hyppy on raskas liike ja kyllä siinä tottumaton hengästyy aika nopsaa

Vierailija
6/28 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on hyvä matalasykkeisen kestävyyden kunto. Sen sijaan lihaskuntosi ja korkeasykkeisen aerobisen liikunnan vaatima kunto vaikuttaa sinulla olevan pohjalukemissa. 

Vierailija
7/28 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli korona, sen jälkeen ei ole henki kulkenut urheillessa. Lekurit puhuu jostain long covidista", mutta eivät osanneet auttaa asiaa millään tavoin.

Aloin ventolinea, joku avaava astmalääke. Auttoi vähän, mutta ei edelleenkään keuhkot palautuneet. Toivottavasti joskus.

Vierailija
8/28 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävely ei kasvata lihaskuntoa. Ei sitä turhaan suositella, että kävelyn ohella tekisin lihaskuntotreeniä kerran-pari viikossa. 

Vierailija
9/28 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kävelin joskus koiran kanssa reippaita lenkkejä tunnin-pari päivässä, mutta muuten kuin siinä kävelyssä olin tosi huonokuntoinen, en esim. jaksanut hölkätä ollenkaan enkä tehdä mitään lihaksia vaativaa. Nyt enää edes kävele ja kunto on entistäkin huonompi.

Vierailija
10/28 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä juoksen/hölkkään 40-50 kilsaa viikossa ja silti kotijumpat joissa on vaikka kyykkyhyppyjä saa ihan kuoleman partaalle. Se on vaan ihan eri asia.

Vierailija
11/28 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Urheillessa tulee hiki ja hengästyy. Jääkiekkoilijatkin ovat hiestä märkiä ja puuskuttavat muutaman minuutin pelin jälkeen, vaikka pelaavat ammatikseen. 

Vierailija
12/28 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin oli noin ja lääkärin diagnoosi oli tyly: sydämen vajaatoiminta 32v iässä! Koronarokotteethan oli ihan vaarattomia, eikös?

Vierailija
13/28 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minullakin oli noin ja lääkärin diagnoosi oli tyly: sydämen vajaatoiminta 32v iässä! Koronarokotteethan oli ihan vaarattomia, eikös?

Näköjään ei. Sinulla aiheuttivat vainoharhaisuutta. Sydämen vajaa toimintahan voi olla vaikka lapsella. Ei se ikää katso. Näin oli jo ennen koronarokotteiden keksimistä. 

Vierailija
14/28 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

MRna:n sivuoireita.

Vierailija
15/28 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ei ole rokotettu, mutta silti hengästyn ja syke nousee, kun liikun. Miten sen selität?

Vierailija
16/28 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä lyhyt lenkki ja useammin kuin 2 kertaa viikossa. Jaksamisen ja ehtimisen mukaan. Jokainen tavallaan silti, miten haluaa.

Vierailija
17/28 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

olet pääsyt ylikuntoon ja sen takia pienikin toiminta vie energiat.

Vierailija
18/28 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin tosiaan kävely ei kehitä juuri lainkaan lihaskuntoa, joten kaikki lihaskuntoa vaativat liikkeet (kuten kyykyt ja kyykkyhyppelyt) tuntuvat raskailta, vaikka tekisi kävelylenkkejä 10 tuntia viikossa.

Toiseksi myös aerobinen rasitustaso kävelyssä on aika matala. Jos ei ole ihan rapakunnossa, on vaikea edes yrittämällä kävellä tasaisessa maastossa niin kovaa, että hengästyisi edes lievästi. Kävely kehittää kyllä erinomaisesti peruskuntoa, mikä on terveyden kannalta erinomaista, mutta kyky liikkua kovemmalla teholla ei kehity juuri lainkaan ilman, että harrastaa kävelyn lisäksi raskaampaa liikuntaa. Esim. hölkässä minimirasitustaso on niin paljon tavallista kävelyä korkeampi, että hölkkäämiseen tarvittava kunto ei kehity pelkästään kävelemällä. Kyykkyhyppelyt ovat sitten vielä selvästi hölkkää rasittavampia, joten ei ole ihme, jos vain kävelyä harrastanut väsyy niissä.

Vierailija
19/28 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla todettiin sydämen vajaatoiminta jo vuosia sitten. Ihme kyllä vointini on ollut selvästi parempi heti ekan koronapiikin saatuani.

Vierailija
20/28 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka paljon ap kävelee tuossa kahdessa tunnissa? Ajallisesti kaksi tuntia kuulostaa paljolta (tosin ei koko viikon liikunnaksi silloinkaan), mutta jos siinä ajassa on saatu käveltyä esim. 5 km, kunto on surkea.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä viisi