Vieraita tulossa viikonlopuksi - älytön siivous, ruuanlaitto ym.
Miten selviät vieraista? Meille on tulossa 4 vierasta viikonlopuksi ja ahdistaa! Joka paikka pitää puunata, laittaa petit ja miettiä ruuat. Hyvä, etten ala remppaa maan. Tämän vuoksi en useinkaan jaksa kutsua ketään. Helpompi tavata jossain muualla.
Kommentit (13)
Samoja ongelmia, joten en kutsu vieraita. Tapaamme muualla.
"TAlo elää tavallaan! MITÄ väliä! Laitatte semmosta ruokaa, mikä on helppoa, lämmität pizzaa uunissa, valmissallaattipussi, tomaattii sinne ja kurkkua, kahvit sitte...AIvan turhaa stressaat, jos ei kelpaa niin menkööt muualle.
Ai niin, kato että wessa on puhdas! Se riittää.
Tykkään kutsua vieraita ja laittaa tarjottavia. Siivous ei kiinnosta. En muutenkaan mielelläni kutsu yövieraita. Muuten vieraat ovat ok, jos lähtevät yöksi kotiin, hotelliin tai muualle.
Onneksi mun luona on aina siistiä, tuli vieraita milloin vaan, pakasteesta löytyy ruokaa ja petivaatteet komerosta tai tuovat tullessaan ja tuovat myös omat lakanat&pyyhkeet. Nyt korona aikana en kyllä ketään päästä kylään, leviää nyt vauhdilla.
Nyt on vasta maanantai. Siivoan omakotitaloni 4 tunnissa. Ei tämä pommi ole. Ei tarvii viikkoa puunata.
Olen Virosta ja meillä suhtaututaan vieraisiin paljon rennommin. Kodit ovat suomalaisten koteihin verrattuna vaatimattomia ja joskus vähän sotkuisiakin, mutta entä sitten. Tärkein on TUNNELMA. Miksi suomalaiset haluavat pitää yllä sitä pönötystä ja mielikuvaa yli-inhimmillisestä siisteytestä, sitä en ymmärrä. Puistoissa esimerkiksi sotketaan kuitenkin.
Mene helpoimman kautta ja hae kaupasta jotain helppoa ruoaksi laitettavaa, puolivalmista tai kokonaan valmista. Hullun tavalla ei myöskään tarvitse siivota. Työnnä romut kaappiin piiloon, imuroi ja pese vessa. That's it. 🙂
Vierailija kirjoitti:
Olen Virosta ja meillä suhtaututaan vieraisiin paljon rennommin. Kodit ovat suomalaisten koteihin verrattuna vaatimattomia ja joskus vähän sotkuisiakin, mutta entä sitten. Tärkein on TUNNELMA. Miksi suomalaiset haluavat pitää yllä sitä pönötystä ja mielikuvaa yli-inhimmillisestä siisteytestä, sitä en ymmärrä. Puistoissa esimerkiksi sotketaan kuitenkin.
Periytyy luterilaisuudesta ja köyhyydestä - vaikka oltiin köyhiä, tuvan siisteys oli kunnia-asia.
Äiti peri tämän siivousinnon., minulla vähän jo lipsuu.
Korona-aikana ei ole käynyt yövieraita. Silloin, kun käy, he majoittuvat piharakennuksessa, jossa on keittiö ja kylpyhuone. Ovat lähes aina puolison sukulaisia tai ystäviä, joten useimmiten puoliso käy heidän kanssaan syömässä ja istumassa iltaa siellä. Minä voin käydä tervehtimässä ja tapaamassa hetken aikaa.
Miksi pitää erikseen siivota? Kun pitää paikat siistinä niin ei tarvitse alkaa puunaamaan yllättävissä tilanteissa.
Minä olen aivan päinvastainen ilmeisesti kuin suurin osa muista ihmisistä: kutsun enemmän kuin mielelläni yövieraita ja vaikka meillä saattaa muuten olla ajoittain melko sotkuista, innostun vieraiden vuoksi siivoamaan kunnolla ja siitä tulee itselle hyvä olo myös. Minusta on oikeasti ilo ja nautinto laittaa vieraille mahdollisimman mukavat pedit, joskus jopa olen tarjonnut vieraille oman makuuhuoneemme ja jakautuneet mieheni kanssa nukkumaan muihin huoneisiin sohvalle/patjalle tms. Harmi, ettei meitä tässä asiassa minunlaisiani ole ilmeisesti tosiaan kovin paljoa, sillä tykkäisin itse yhtä lailla yökyläillä muiden kodeissa ilman että tulee olo, että tämä on isäntäperheelle vain olosuhteiden pakko.
Minäkin majoitan ystäviä ja sukulaisia ihan mielelläni, eikä meillä ikinä ole niin sotkuista, ettei taloa saisi tunnissa vierailukuntoon. Vessanpöntöt, vessojen peilit ja hanat kiiltäviksi, puhtaat käsipyyhkeet niihin ja varsi-imurilla nopeasti isoimmat hiekat eteisestä ja keittiön työtasojen alta. Siinä se! Teinille pölyrätti käteen sillä aikaa kun itse käyn kaupassa.
En ymmärrä, mitä järkeä on elää jossain roskaläjässä 364 päivää vuodessa niin ettei kotiin voi päästää ketään! Meillä esimerkiksi piipahtelee jo teinien kavereita koska tahansa sen verran usein, että olisihan se omille lapsillemmekin noloa kahlata kavereiden kanssa lian keskellä, vaikka oma silmä siihen ehkä tottuisikin (minua kyllä vaivaisi itsekin katsella sotkuja).
Joskus teen tarjoilut oikein pitkän kaavan kautta, mutta ihan hyvin voin myös oikaista ja tarjota jotakin helppoa ja nopeaa. Kynttilät sytytän, lämmitän saunan ja paljun jos vieraat haluavat ja tarjoan lasilliset. Juttelen mukavia ja teen kaikille tervetulleen olon. Se riittää.
Sama.