Asuntolainojen korot olivat 1980- ja 90-luvuilla pahimmillaan 13 prosenttia
ja se oli ihan normaalia silloin.
Eiköhän korkojen noususta selvitä nytkin
Tosin voi olla, että useampia sijoitusasuntoja hankkineilla tulee vaikeuksia
Kommentit (11)
Paitsi että korot olivat pahimmillaan liki 18 prosenttia ja hyvin moni joutui myymään asuntonsa tappiolla juuri suurten korkojen takia.
No niinpä. Kyllä todellakin muistan ensimmäisen asuntolainani korot. Se oli kiskontaa.
Vierailija kirjoitti:
16% oli meillä v 86 otetussa lainassa. Mun nettopalkka oli 4220 mk ja pelkkiin korkoihin meni 4200 mk. Laina ei lyhentynyt koskaan.
Muistelisin, että 10% oli joskus 90-luvun ihan alussa meidän lainassa. Ei tosiaan sekään kummoisia lyhentynyt. Töissä oltiin kumpikin . Ei laina iso ollut, vaikka asunto aika uusi. Pikkuinen kaksio pienessä pohjoisen kaupungissa ja käsiraha maksettiin, taisi olla jopa 20 %.
Korko huiteli kyllä siellä 17-18 prosentissa. Ainakin meillä.
Vierailija kirjoitti:
Paitsi että korot olivat pahimmillaan liki 18 prosenttia ja hyvin moni joutui myymään asuntonsa tappiolla juuri suurten korkojen takia.
Kasarilla oli noin jossain vaiheessa. Silloin vasta säästin käsirahaa
Vierailija kirjoitti:
-90 luvun laman aikoihin pankilta tuli kirje, jossa ilmoitettin asuntolainan uuden koron olevan 18%. Sitten maksettiin pelkkiä korkoja muutama vuosi.
16-18 prosenttia. Katsokoot jokainen miten paljon ottaa tässä tilanteessa lainaa.
Ei käy katteeks näitä velkarahan päällä (suurimmaksi osaksi) olevia asuntosijoittajia. Mietin jo itsekin aiemmin kun alkoi tulee kaveripiiristä ehdotuksia että kyllä näin vielä tulee käymään. Mennyt ei ole tae tulevasta ja sopii myös asuntosijoittamiseen. Siinä vaan sykli on niin pitkä että luultiin muutaman kymmenen vuoden perusteella että tuotto on taattu hamaan hautaan saakka.
Olisikin ollut 13%!!!! Se oli juhlaa, kun ekan kerran lainan korko putosi 15%. Ostettiin talo -93, ja ekan vuoden nautittiin 17% korosta. Jee. Seuraavana vuonna korko olikin sitten ihan siisti 19% ;-D
Voin kertoa, että silloin oli jääkaapissa suurinpiirtein perunoita ja ketsuppia, ja ne perunatkin oli saatu ilmaiseksi mun vanhemmilta.
Olin tuolloin opiskelija, ja opintolainaa olisin saanut kevyellä 20% korolla. Pankit suosittelivat, että jos suinkin pystyy olemaan ottamatta opintolainaa, niin jättää ottamatta. Onneksi sain tehdä töitä kaikki lomat, ja ihan siedettävällä palkallakin. Mies teki 16 tunnin työvuoroja ja siihen päälle vielä viikonloppuja, niin saatiin ostettua huonekaluja. Telkka saatiin mun isovanhemmilta, niiden vanha mustavalkoinen kuvaputkitv.
Olin muuten tosi hoikka silloin! Ja mies myös.
22% maksoivat vanhempani asuntolainan korkoa kun se oli kaikista korkein 😬
16% oli meillä v 86 otetussa lainassa. Mun nettopalkka oli 4220 mk ja pelkkiin korkoihin meni 4200 mk. Laina ei lyhentynyt koskaan.