Keski-ikäiset! Mitä vierastatte nykykulttuurissa?
Minä vierastan esimerkiksi sitä, että 90-luvulla mallit olivat kauniiita, ja nykyisin eivät.
Silloin myös naiset olivat naisia ja miehet miehiä. Nykyisin on vähän niin sun näin.
Pop-musiikki on nykyisin autotunetettua sontaa.
Muuta?
Kommentit (2707)
En ymmärrä puhelimen tuijottamista ja näpyttämistä seurassa. Tuntuu töykeältä. Itse olen tottunut siihen, että ystävät ovat läsnä tapaamisissa. (Satunnainen "sori tuli viesti, vastaan nopeasti" on tietysti ok.) Nykyään tuo kännykän tuijottelu tuntuu olevan nuorempien kohdalla ihan normaalia.
Myös esim. yliopistolla parikymppiset näppäävät puhelinta vaikka kyseessä ei olisi mikään massaluento vaan pieni ryhmäseminaari. Kerran yksi mimmi osti Zalandolta vaatteita kesken tutkimuskurssin. Tässä on ihan selkeä ikäjakauma. Parikymppiset tekevät tätä, yli kolmekymppiset ja sitä vanhemmat vähemmän ja tosi harvoin.
Nakuilua tänäänkin oli vanhoja losoperseitä lehdessä muka kunnioittamassa kehojaan. Minulle kehon kunnioitus on sitä että sitä suojellaan ja peitetään. Miksi meidän pitää nähdä minkälainen per se jollakin on oli sitten nuori tai vanha. Sana voimaantuminen pitäisi kieltää.
Huumeiden normalisointia ja kyynistymistä, rikollisen elämän ihannointia.
Vierailija kirjoitti:
Sähköpyöriä ja sähköskuutteja. Ihmiset laiskistuu.
Skuutti. Äh tota nimeä. Kuulostaa multiseksuaaliselta hylkeeltä.
Vierailija kirjoitti:
Ei käytetä enään yhtäpaljon rannekelloa. Hankkikaa rannekello
https://www.vuodenmies.com/paras-100e-kello.html
Älypuh. syrjäytti k:lon.
Minäminä en tarvitse k:loa.
Kun ei ole kiirettä juuri koskaan.
Käyttäjä2875 kirjoitti:
Räppiä ja räppäreitä. Tubettajia.
Räppiä oli sellaiset 40 vuotta sitten jo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pinnallisuutta ja täydellistä humanististen arvojen puutetta. Sivistyksen puutetta. Edes normaalia yleissivistystä ei arvosteta, rahaa vaan ja mammonaa.
Tämä. Oli 80-lukukin hanurista, mutta nykyaika on kuin 80-luku steroideilla.
80-luvulla oli taas lupa (60- ja 70-lukujen jälkeen) olla pinnallinen, itsekäs, tietämätön urpo. Vaatteet täynnä näkyviä brändimerkkejä. Autojen, veneiden ja kellojen palvomista. Nykyaika vaikuttaa itse asiassa aika fiksulta kun vertaa.
Chinaski kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pinnallisuutta ja täydellistä humanististen arvojen puutetta. Sivistyksen puutetta. Edes normaalia yleissivistystä ei arvosteta, rahaa vaan ja mammonaa.
Tämä. Oli 80-lukukin hanurista, mutta nykyaika on kuin 80-luku steroideilla.
80-luvulla oli taas lupa (60- ja 70-lukujen jälkeen) olla pinnallinen, itsekäs, tietämätön urpo. Vaatteet täynnä näkyviä brändimerkkejä. Autojen, veneiden ja kellojen palvomista. Nykyaika vaikuttaa itse asiassa aika fiksulta kun vertaa.
Tai no, onhan se somejulkkistouhu karannut totaalisesti käsistä, mutta sen kanssa ei onneksi tarvitse olla tekemisissä. Vastakohtana on paljon fiksua nuorisoa, jolla on arvot kohdallaan, vaikka joskus menee vähän yli.
Vierailija kirjoitti:
Heh, seuratkaapa, kun joku vähemmistöryhmään kuuluvalta näyttävä henkilö asioi jossain kaupassa tai kahvilassa, niin miten näiden kassatyöntekijöiden (varsinkin naisten) käytös muuttuu huomattavasti makeilevammaksi. Äänensävy, artikulointi, ilmeet, eleet.. Näin käy todella usein. Kyllä pitää olla niiiiin tiedostavaa ku olla voi. Kerran yksi oikein vuolaasti pahoitteli miten tarjous ei ollut vielä alkanut. Wtf?! Puhuvat kuin pikkulapselle tai koiranpennulle.
Jos minä olisin ko ryhmään kuuluva (tai siltä vaikuttava), niin kyllä minä haluaisin ennen muuta tulla kohdelluksi ihan samalla tavalla kuin muitakin. Menis hermot jos joku alkais vääntää naamaa ja pehmentämään ääntä aina minun kohdallani.
Nykyään ollaan kohteliaita kaikille, mikä on hienoa. Ja ammattitaitoa. Itse olen tummatukkainen (lähes mustatukkainen) kantasuomalainen ja sain Helsingin kaupoissa 80-luvulla todella vihamielistä ja rasistista kohtelua osakseni. Ei sentään karatepotkuja päähän, niinkuin kadulla.
Tatuointeja, järkyttävän mauttomia ripsien pidennyksiä ja lävistyksiä ja sitä että näitä otetaan ja sitten mangutaan iskältä ja äidiltä rahaa kun rahat ei riitä ruokaan vaikka ollaan jo itsenäistytty
Mä en tajua lapamatovanhempia jotka mahdollistaa tämän!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä, että kaikista asioista loukkaannutaan. Asiat ovat niin hyvin, että voidaan keskittyä älyttömiin nillittämisiin. Vanha ajatelma sopii tähän... isoisäni käveli töihin, isäni ajoi polkupyörällä, minä corollalla, poikani mersulla, hänen poikansa taitaa taas kävellä. "Tough times create strong men, strong men create easy times. Easy times create weak men, weak men create tough times."
Ai että vihaan tuota typerää quotea. Sota ei tee vahvoja ihmisiä, vaan se rikkoo kaikki. Sodanjälkeiset sukupolvet ovat aivan hajalla.
Sama täällä. Ja ajatus että kävellen tai pyörällä kulkeva mies on "heikko" ja saksalaisella autolla ajava on "vahva" on kyllä niin juntti ja vanhanaikainen kuin voi olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä, että kaikista asioista loukkaannutaan. Asiat ovat niin hyvin, että voidaan keskittyä älyttömiin nillittämisiin. Vanha ajatelma sopii tähän... isoisäni käveli töihin, isäni ajoi polkupyörällä, minä corollalla, poikani mersulla, hänen poikansa taitaa taas kävellä. "Tough times create strong men, strong men create easy times. Easy times create weak men, weak men create tough times."
Ai että vihaan tuota typerää quotea. Sota ei tee vahvoja ihmisiä, vaan se rikkoo kaikki. Sodanjälkeiset sukupolvet ovat aivan hajalla.
Kuitenkin kun katsoo jotain dokkaria suomalaisista veteraaneista, niin hyvin solideja, tolkun oloisia ovat. Eli kyllä siellä on nekin, jotka selviää. Ja he ainakin tietävät, mistä tulevat. Sotiminen yhdistää kansaa, tiivistää välit. Eikä tarkoita sodan ihannointia sinänsä. Nyt vain tuntuu että olemme ihan hukassa ihmisyytemme kanssa ja sodasta on 77 vuotta. Ehkä sodan muodot ovat nykyään niin ovelia ettemme vain tajua niitä tarpeeksi. Erakkomökkihaaveet voivat olla jonkinlainen havahtumisen oire.
Minä olen sitä ikäluokkaa joka vielä tunsi oikeita veteraaneja, esimerkiksi melkein kaikki miesopettajani olivat olleet sodassa. Kaikki olivat traumatisoituneita, vihanhallintaongelmaisia ja useimmat alkoholiongelmaisia. Sodalla ei ole mitään jalolostavaa vaikutusta ihmisiin.
Ripset. Oma teinini hakee törkeitä volyymiripsiä jatkuvasti. Ottaisi edes maltilliset, mutta silmät on kuin show-esiintyjällä. En oikein näe keinoa estääkään. Menee omien valintojen piiriin. Ikää ensi kuussa 18, käy Mäkkärillä osa-aikatöissä ja maksaa ripsensä itse. Älytöntä.
Mauttomuus ylipäätään - jotenkin kaikki keinotekoinen, ruma, muovinen, kirkuva ja äänekäs on yhteiskunnassa framilla.
Kehon paljastelu on jonkinlainen itseisarvo. Se, että kaikenlaiset kropat on Ok, ei tarkoita sitä että olis Ok kulkea puolinakuna ihan joka paikassa.
Musiikin huudattaminen paikassa kuin paikassa, ja siis etenkin oman (susihuonon) kaupallisen musiikin huudattaminen kannettavista kajareista/puhelimesta julkisilla paikoilla.
Rakastan itse siis kyllä musiikkia ja esim. hämyisiä teknobileitä, mutta en silti pakkosyötä koko maailmalle omia biisivalintojani. Lisäksi mun mielestä puistoissa, rannoilla ym. on ensisijaisesti tarkoituskin nauttia luonnon äänistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuorten naisten vihamielisyys miehiä kohtaan tuntuu lisääntyneen. Puhuvat miehistä yleistävään ja halveksivaan sävyyn, tyyliin "setä-miehet".
Onko nuorilla naisilla niin huonot isät ja isoisät ja veljet, että kokemukset miehistä ovat niin kielteisiä. Vai onko seksuaalinen häirintä naisia kohtaan lisääntynyt niin paljon?
Olin 70-luvulla teini ja sitten nuori nainen, ja muistelen ainakin omissa piireissäni tyttöjen ja poikien välien olevan aika reilut, samoin nuorten pariskuntien. Yhdessä parannettiin maailmaa..tai siis yritettiin.
Vaikuttaa siltä, että nykyajan nuoret naiset ja tytöt eivät ole yhtä vapaita kuin itse olin silloin, edes rintsikoita ei tarvinnut pitää, push upeista puhumattakaan. Enkä pitänytkään. FREEDOM!
Kuvailet jotain mistä minulla ei ole hajuakaan näin 70 luvulla syntyneenä.
70-luvun teini ja 70-luvun pikkulapsi ovat eläneet aivan erilaisen 70-luvun.
Minusta on ollut tosi surullista huomata, että omakin sukupolvi näköjään ajautuu ihan samanlaiseen "ennen kaikki oli paremmin" fantasiointiin kuin vanhemmatkin sukupolvet, joiden mutinat tuntui niin naurettavalle omassa nuoruudessa. Näyttää siltä, ettei me sitten kumminkaan oltu sen parempia elämisessä kuin meidän halveksimat ikäluokat. Me kiltisti mutistaan otsa rutussa eteenpäin niinku nekin.
Te muut keski-ikäiset, te olette olleet pettymys tässä keski-iässä. Minäkin varmaan liityn mutinaanne päivänä minä hyvänsä.
se... taitaaa... tapahtua.. nyt!
Perhanan nuoret. Ei ymmärrä mitään elämästä toisin kuin minä. Ja saakeli hiljemmalle se musiikki!
Vierailija kirjoitti:
Sitä en silti ymmärrä jos joku ihmettelee nuorten uupumista. Tämä on kovempi msdilma kuin ennen ja vaatimuksia paljon.
Ei oikeastaan. Nykymaailma on paljon lempeämpi ja inhimillisempi kuin vaikkapa joskus 70- ja 80-luvuilla. Vertailkaa vaikkapa itsemurhien määrää. Ja hyvä niin.
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Ihmiset ovat nykyään laiskoja lampaita, jotka uskovat kaiken mitä viranomaiset sanovat tai valtamedia tuuteistaan suoltaa. Ei ole kykyä eikä halua itse tutkia miten asiat ovat - kyseenalaistamisen kyky puuttuu kokonaan.
Ja todellakin, sitä saa mitä tilaa. Eli päin persettä mennään ja kovalla vauhdilla, kun maata johtaa lauma tyhmiä nuoria naisia ja yksi miehimys. Pääministerilläkin on aiempaa työkokemusta ainoastaan kaupan kassalta. Eli ns. hyödylliset idiootit johtaa Suomea ja tekee mitä maan ulkopuolelta käsketään. Hip hip hurraa.
Mielepiteesi toi mieleen miten urpot mielipiteet olivat valtavirtaa vielä parikymmentä vuotta sitten. Nykyään tuollainen suoltamasi puppu on persupiirien ulkopuolella noloa ja harvinaista.
Chinaski kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh, seuratkaapa, kun joku vähemmistöryhmään kuuluvalta näyttävä henkilö asioi jossain kaupassa tai kahvilassa, niin miten näiden kassatyöntekijöiden (varsinkin naisten) käytös muuttuu huomattavasti makeilevammaksi. Äänensävy, artikulointi, ilmeet, eleet.. Näin käy todella usein. Kyllä pitää olla niiiiin tiedostavaa ku olla voi. Kerran yksi oikein vuolaasti pahoitteli miten tarjous ei ollut vielä alkanut. Wtf?! Puhuvat kuin pikkulapselle tai koiranpennulle.
Jos minä olisin ko ryhmään kuuluva (tai siltä vaikuttava), niin kyllä minä haluaisin ennen muuta tulla kohdelluksi ihan samalla tavalla kuin muitakin. Menis hermot jos joku alkais vääntää naamaa ja pehmentämään ääntä aina minun kohdallani.
Nykyään ollaan kohteliaita kaikille, mikä on hienoa. Ja ammattitaitoa. Itse olen tummatukkainen (lähes mustatukkainen) kantasuomalainen ja sain Helsingin kaupoissa 80-luvulla todella vihamielistä ja rasistista kohtelua osakseni. Ei sentään karatepotkuja päähän, niinkuin kadulla.
Ei olla kyllä esimerkiksi pyörätuolilla kulkeville. Juuri muutama päivä sitten oli Ylen sivulla juttu nuoresta, täysijärkisestä naisesta, jonka seuralaisesta kysyttiin naisen ohi ruoat, juomat jne eikä muutenkaan puhuta suoraan hänelle jos hän sattuu vaikka jonkun kaverinsa kanssa olemaan liikkeellä. Terveemmän oletetaan aina olevan se fiksumpi ja vaivaisemman holhooja.
Minä en ymmärrä, että jo 14 -15 vuotiaat tytöt postaavat kuvia muodoistaan julkisesti katsottavaksi. Esim. pelkkä rintakuva topissa, bikinissä tai jossain vastaavassa avoimessa ja paljastavassa vaatteessa. Mikä näiden kuvien tarkoitus on? Ymmärtäisin ehkä jotenkin, jos kuvaisivat vain itselleen kun miettivät itseään, mutta että tuhansien ihmisten katsottavaksi
- tiedottaa että on kasvanut
- tarjota itseään
- näyttää kaikille sitä mitä koulussa ei voi kenenkään nenän eteen tuoda ja näyttää niillekin jotka asuvat muualla
- olen näin rohkea
-mitäs tykkäätte?
- kuvaavat vertailtavaksi kaverien kanssa
- uutuudenviehätystä itsestä: oo, vitsi mä näytän nyt tältä, pitää näyttää kaikille!
Mitä näiden tyttöjen vanhemmat ajattelevat? Kehuvat, että voi kun hienoa, kyllä on upeaa kun laitat noita kuvia muillekin nähtäväksi? Samaan aikaan jossain jotkut sairaat sielut keräilevät näitä kuvia itselleen.
Laittaako näitä kuvia sekä epävarmat että itsevarmat tytöt? Julkkisten lapset tätä tekevät, mutta ne kai opetetaan, että pitää olla esillä ja edustava. Mutta niin tekevät muidenkin lapset.
Olen kai jo niin kalkkeutunut kun en näe tässä mitään mieltä