~TOUKOTAAPERTAJIEN TIISTAITURINAT~
Kommentit (25)
Moskuliinille paljon voimia. Olen pahoillani, kun sinulla on nyt noin tuskaiset oltavat.
Alpukka, ihanan runon olit laittanut. Ihan silmät kostuivat täällä töissä. Onneksi ei kukaan nyt juuri pyöri tässä lähellä :) Täällä on nyt tämä itku aika herkässä.
Muutenkin menee tunteet ihan vuoristorataa. Kuten eilen kirjoittelinkin, väsy on painanut ja sekin varmasti lisää tätä tunne herkkyyttä. Mä en ole saanut mitään ihme hepuleita, mutta jäkätän kyllä aika herkästi. Esim. jos mies ei ole imuroinut kun niin on sovittu yms. Toivottavasti mies jaksaa toukokuulle asti :)
Alpukka tiedän kyllä ton tunteen tosta salaamisesta. Mähän kerroin viime viikolla töissä ja perheille ollaan kerrottu jo aiemmin. Kyllä se jotenkin helpotti, kun ei tarvii valehdella tai keksiä mitään ihme tekosyitä erilaisten asioiden tekemättä jättämiseen. Mullakin paisu se töissä kertominen niin, että aloin jo jännittää sitä vatsalla. Siis vaikka kerroin näin alussa, mutta kun tiesin että on pakko lähipäivinä kertoa. Nyt on hyvä olo, kun ei tarvitse salailla. Ja vaikka tulis sitten keskenmeno, niin voin sitten senkin avoimesti kertoa töissä, eikä tarvitse keksiä mitään selityksiä poissaololle tai pahalle mielelle. Meillä on siis tällanen pieni yritys, jossa on vähän vaikea salata mitään.
Mun päässä pyörii just nyt vaan ultra, ultra, ultra jne. Huomenna aamulla se siis mulla on klo 9. Apua...
Laru rv 6+6
Kyllä se talvi sieltä tulee, eilen oli Kurkiaurakin taivaalla. Tietänee sään kylmenemistä.
Olipa viikonloppuna vielä tapahtunut kaikkea ikävää :(
Keijo.annikki, todella kauheita uutisia :( Itse tiedän kanssa yhden äidin, jonka vauva kuoli kohtuun ihan loppumetreillä. Tuota ei soisi kenellekkään tapahtuvan!
Tuutupiille, toivotaan että vuotoa ei tule ja että torstai tulee nopeasti. Täällä pidetään peukkuja! :)
Puudelin 2v:lle myöhästyneet onnittelut!
Moskuliini; toivotaan, että kaikki on hyvin masussa! Ootko ajatellut mennä ultraan? Selviäisi tilanne... Lähetän oikein suuren voimahalin sinne sinulle! *halaa*
Sussu_89; Mulla on kovasti turvotusta masun alueella, mutta kyllä suurinosa vanhoista housuista menee jalkaan. Mitäs jos sulla onkin kaks siellä masussa ;)
Toymama; mä olen kanssa miettinyt tuota kotidoppleria, on tosin sikakallis... Jos hankin, niin hankin kyllä vasta nt-ultran jälkeen, jotta tiedän että kaikki hyvin masussa. Onhan tuo pieni sintti jo nähty 6+6, että elossa on, mutta siitä on niin pitkä aika ja epävarmuus välillä jäytää mieltä ( kuten näköjään suurintaosaa meistä toukomammoista )
Sitä paitsi, huolestuisin vaan turhaan, kun tuo kohtu on taaksepäin kallellaan ja sydänäänet kuuluu todennäköisesti vasta viikosta 15 eteenpäin....
Olikohan vielä muuta kommentoitavaa.... Antakaa anteeksi jos jotain tärkeää jäi puuttumaan :)
(.) Alan tottuun jo tähän posliinin halaamiseen, aamulla täytyy käydä kerran ja iltapäivästä toisen kerran. Sitten alkaa helpottamaan... :) Masua on taas alkanut särkemään, kohtu kasvaa?? Huono-olo jatkuu, kuten edellä jo kerroin ja tunteen on pinnassa samoin tissit ja masu turvoksissa, joten eiköhän tässä olla kovasti raskaana ;) Väsykin alkaa helpottamaan, esikko nukkui tosin viimeyön tosi hyvin, ei herännyt kuin kerran :) Ja sainhan aamulla nukkua tosi pitkään, melkein puol ysiin :)
No nyt lopettelen, hyvät voinnit kaikille!!!
Ainiin, oli kiva käydä lukemassa kesäkuisten pinoa, tuntuu, että noista 4+jotain viikoista on jo tajuttomasti aikaa :)
onnipapunen rv 11 jo!! & " iivari" 1v1kk
Meillä on kerrottu lähipiirille jo monta viikkoa sitten. Ja anoppi oli käymässä Suomessa viikonloppuna ja piti tosiaan huolen siitä, että kaikki tietää. No meille sopii näin. Vaikka kuinka olisi viikkoja kasassa se maagiset 12, niin mitä tahansa voi tapahtua.... Mutta kukin tosiaan tekee niinkuin itse haluaa :)
onnipapunen
Laru:
Mun päässä pyörii just nyt vaan ultra, ultra, ultra jne. Huomenna aamulla se siis mulla on klo 9. Apua...
Laru rv 6+6
Toukokuussa meilläkin tapahtuu... Nyt elellään rv8. Ensi viikolla on eka neuvola. Siis tuliko sulle, Laru noi raskausviikot ihan oikein? Vai meetkö noin aikaisin johonkin tutkimuksiin? Mulla päättyi koeaika töissä juuri. Mietin tässä, että missäköhän vaiheessa sitä kertois... Eikös joskus helmikuussa vasta oo " pakko" kertoa? Taitaa kyllä tulla sanottua jo aiemminkin, kun yksi työkaveri jää tänä vuonna vielä äitiyslomalle, niin voipi olla että ainakin hälle tulee sanottua. Kaverit tietää jo, ja jotkut sukulaisetkin. Yhteensä n 20 henkilöä, eli kaipa tässä pian tarttis kertoa vanhemmille, mutta ku ei tosiaan puhelimessa viitsisi... Anopille kertomisen jättäisin mieluusti tuonnemmas ettei tule kauheaa hössötystä. Tämä on mun vanhemmille jo 4. lapsenlapsi, anopille eka, joten sekoamisaste lienee eri tasolla.
Viikot oli ihan oikein. Mulla on tänään rv 6+6 ja la 30.5.
Menen yksityiselle alkuraskauden ultraan huomenna, kuten jo monet täällä ovat käyneet ennen minuakin.
Eli taustani on sellainen, että viimeksi odotin kaksosia. Kohdunsuu aukesi rv 22, olin kaksi viikkoa täysvuodelevossa Naikkarilla (eli myös söin maaten) ja rv 24+0 pojat syntyivät. Edellisen kaksosraskauden lisäksi minulla epäillään kohdunkaulan heikkoutta.
Minulta on heti alusta kaikki nostelu kielletty ja koska meillä oli viikonloppuna töissä sellainen tilanne, että piti huonekaluja yms kantaa, niin päätin kertoa asiasta. Muuten muut olisivat voineet hieman katsoa, miksi en kanna mitään. Lisäksi minulle soittelevat asiakkaat ja pyytävät milloin minnekin päin Suomea käymään, enkä voi enää autoreissuja parin kuukauden kuluttua tehdä. Tästäkin syystä halusin esimieheni tietävän, miksi kieltäydyn matkatöistä.
Yksityiselle menen, koska haluan tietää monta asukkia on matkassa ja onko siellä ylipäätään mitään, etten turhaan vielä paria kuukautta sekoita näitä työkuvioita, jos vatsassa ei olekaan ketään?
Me olemme tässä raskaudessa ottaneet sen kannan, että kerromme kaikille mahdollisimman pian. He elävät sitten kanssamme ilossa tai surussa. Olen aika pelokas odottaja tällä kertaa, mutta toivoisin säästyväni lapsen hautajaisilta tällä kierroksella.
Toivottavasti edellä oleva hieman selvitti tilannettani sinulle Ama.
Laru
Moikka, en olekkaan jaksanut pitkään aikaan kirjotella teille mitään. No nyt aattelin, kun tässä töissä nyt aikaa. Kyllä se aika vaan kuluu kauhetta vauhtia, tosiaan tuntuu ikuisuudelta noi 4+ jotain viikot. Ihan kiva kun aika menee nopeasti, että pääsisikin kunnialla näistä 12 ekasta kriittisistä viikoista yli ja voisi huokaista helpotuksesta. Vaikka kyllä sitä melkein koko raskauden saa aina miettiä onkohan kaikki nyt varmasti hyvin jne. Vaikka kyllä se tässä toisessa raskaudessa on varmaan erilaista, kun on jo yhden raskauden kokenut, niin tietää vähän enemmän ja kun yksi lapsi jo jaloissa pyörii.
Sain ekan ultran tämän kuun loppuun, saisi aika mennä nyt supernopeesti, että konkreettisesti tietää olevansa raskaana. No eka neuvolalääkäri on torstaina, josko ne kuuntelisi niitä sydänääniä!
Väsyttää edelleen ja aika-ajoin pahaa oloa. Töissä kerroin tstoesimiehelle, että voin käydä työaikana neuvolassa. Olen helsingin kaupungilla töissä (kellokortti) niin saan raskaudenajan neuvolat käydä työajalla, mikä on tosi hyvä juttu. No nyt palaan työntouhuun...
Kivaa tiistaita kaikille!
Tarita rv 9+5
Laru:
Viikot oli ihan oikein. Mulla on tänään rv 6+6 ja la 30.5.Toivottavasti edellä oleva hieman selvitti tilannettani sinulle Ama.
Laru
Huh, toivotaan että kaikki menee nyt hyvin. Koita ottaa rennosti:)
Mulla meinaa palaa hermo, kun oon ite ihan " normaaliodottaja" ilman mitään erityisriskejä. Ja asiasta tietävät jotku kohtelee mua ihan silkkihansikkain.
Ja sitten vielä mies... Se kulkee mun perässä vitamiinipurkki kädessä ja tuputtaa vitamiinia. Se on yrittäny estää multa jopa kahvin juonnin siinä kumminkaan täysin onnistumatta (no vähentäny olen pariin kuppiin päivässä). Viime viikolla hän käski mun pihalta sisälle etten vilustu=D Enkä sit sais edes kauppakasseja kantaa...
On mulla ollu hauskaa kun oon sitä naureskellu, mutta oon yrittäny kumminki sanoo hälleki, etten tarvitse mitään erikoiskohtelua ennen kuin raskaus päältä näkyy.
Siellähän se pikkuinen sätki ihan kauheasti:). Jotenkin niin hassulta tuntuu että se jo oikeasti siellä heiluu minkä kerkiää. Kaikki siis hyvin ja huimat 33mm oli kaverilla mittaa. Hematooma oli kohdussa edelleen niinkuin kaksi viikko asittenkin,tämä ultraaja oli sitä mieltä että kyllä se sinne häviää. No toivottavasti!
Muutan olo on taas ihan hyvä. Pahaolo alkaa toivottavasti siis pikkuhiljaa väistyä. Tai sitten pitää jotain taukoa? No kunhan pysyisi poissa nin olen tyytyväinen! Pänsärky on todella kova kyllä ollut ajoittain. Nyt taas muutaman päivän koskenut kokoajan ja tuntuu että noilla panadoleilla saa heittää vesilintua. Esikoista odottaessa oli oli myös kovaa päänsärkyä, mutta onneksi vain alkuraskaudessa joten jospa tämäkin tästä hellittäisi.
mmimma rv 10+1
Ihanaa Mmimma, että ultrassa oli kaikki hyvin. Eiköhän se hematoomakin ole ihan rauhallinen, jos ei vielä mitään muutoksia ole tullut. Toivotaan kovasti niin.
Ama, mun mies ei halua edes ajatella vielä koko raskautta. Sitä pelottaa niin kovasti. Että me ollaan kaks hullua täällä :) Edelliskerta oli kyllä aika rankka miehellekin.
Laru
Ensiksi multaki pahoittelut kaikille jotka on tässä huonoja uutisia saaneet.
Mä kaivoin eilen vanhat mammavaatteet esiin ja pesin ne..=) Mulla tuota mahaa turvottaa niin että se on ihan pömpöllään, niin on kivointa olla mukavissa housuissa. Ajattelin alkaa näitä vaatteita jo pitää, niin eipähän tarvi voivotella ku housut painaa. Ja eihän se kellekkään näy, mitkä housut mulla jalassa..=)
Mulla on kans olo helpottanu! Ei tuu enää ku joskus huono olo, jos ei oo muistanu syyä. Jospa se alkas menee kokonaan ohi, toivotaan niin..
Mulla on uni karannu johonki... =/ Siis iltasin ei meinaa saada unta, vaikka väsyttääki. Aamulla sitten onki ihan kamalaa ku esikoinen tulee herättämään..
Mukavaa päivää kaikille!
miitu78 rv 10+2
Oon ollut taas pimennossa..lähinnä vessanpöntön äärellä joten en oo jaksanu kirjotella ollenkaan. Nyt taas kun söi, jaksaa sen verran että lukasee äkkiä kaikki aikasemmat pinot ja kirjottaa vähän itekkin.
Kurjaa että meitä näin tipahtelee pois.. eiköhän se kohta hellitä. Ei itelläkään vielä mitkään huippuvahvat fiilikset oo ja on vähän sama kuin kolmeplusykkösellä ettei uskalla edes kalenteriin kirjoittaa viikkoja kun on niin epävarma *halaa samalla*
Ite tipahdin viimevuoden kesäkertuista pois viikolla 6+6 eli nyt kuitenkin jo vähän paremmalla mallilla mennään.. ja oon kyllä ajatellut että tämä olis maailman huonointa pilaa jos siellä ei mittään oliskaan ja pistää mamman silti oksentamaan päivät läpensä... :)
Vinkkinä muille oksentaville: löysin jostain googlettamalla raskauden pahoinvoinnista tekstin, jossa sanottiin että oksentavilla on kehossaan paljon raskaushormonia joka pienentää keskenmenoriskiä.. ajattelin tulostaa+teipata kiinni vessanpöntön kanteen, jotta muistaa aina miksi siinä kyykkii;)
Tympeää kun harjottelupaikassa, missä pitäis tietty olla hurjan skarppi ja asiallinen, juorutaan vähän meikäläisestä pahaa kun mä kuulemma juoksen käytävillä ja paiskon ovia.. työntekijöitä on useita kymmeniä joten en oo raskaudestani kaikille jaksanut kertoa. Harmittaa tuollanen, mutta mies sanoi että oksenna seuraavan kerran pitkin lattioita ja sulje rauhallisesti ovia perässä..sen jälkeen saattavat miettiä asiaa uudelleen:) hyvä että joku jaksaa ajatella vitsin kannalta:)
No joo..koira tuolla jo vinkuu että ulos pitäisi päästä..raitis ilma onneksi helpottaa aina:) Jaksamista kaikille toukotaaperoille!!
*ensiviikon ultraa odottaen* Mirage 9+5
kamalia mielialamuutoksia täälläpäin. ihan viime viikon aikana on tullut valtava kiukkuisuus. väsymys on hirvittävä! töiden jälkeen jos edes hetkeksi erehtyy istahtamaan sohvalle, niin herää sieltä yllättäen 2-3 tunnin päästä.
Mulla on ilmenyt vielä yksi raskausoire(?) tai hajuharha. Välillä ihan yhtäkkiä rupean tuntemaan nenässäni vauvan tuoksun :) En tiedä, mistä se tulee. Ihan keskellä työpäivää muutaman minuutin verran ilma tuntuu tuoksuvan vauvalta :)))
kaikkea_uutta rv 9+5
Pahoitteluni pois tippuneille taapertajille... :( *Haleja*
(.) olo on hieno, vähän vielä oksettaa aamuisin mutta iltaisin ruoka maistuu = ( . )
Mietityttää vieläkin että jos jokin menee pieleen...
vaikka kyllähän vauva ja syke näkyi ultrassa rv.8+4, joten eiköhän pikkuinen pysy mukana.
Tänään on kolmas hääpäivämme, ihanaa päästä ulos syömään miehen kanssa kahdestaan. *iltaa odottaessa*
Neiti pääsee mummon luo hoitoon muutamaksi tunniksi.
Nt-ultra on 23.10 eli silloin rv.12+3.
En jaksaisi odottaa...
Juuh... ja ki-ralle terkkuja...
(isäni vaimonsa kanssa muuttaa leppävirralle... )
Mami 10+4 (apua kun viikot menee nopeasti)
Onnipapunen: Säkin näköjään onnittelit vahingossa puudelin 2-vuotiasta, niinku mäkin eilisessä pinossa vaikka se olikin mmimman!
Vai mistäs minä tiedän onko puudelinkin lapsi täyttänyt juuri 2v...=)
Joku puhui vauvan tuoksusta! Mäkin eilen kaupassa kun näin aivan sellaisen pienen, ehkä 1-2kk ikäisen alkoi niin mieleen tulla se vastasyntyneen ihana tuoksu!=) On ne niiiiin suloisia...
Ei oo jaksanu käydä... Paha olo yllätti tos rv 8 ja sitä onki nyt sit mukavasti jatkunu. Pitää kokoajan syödä että pysyy ees pikkusen pois. Ärsy tunne kurkus ku ei tiiä oksentaakko vai ei.
Pahoittelut pois tippuneille =(
meillä oli tos eka neuvolaki ja lääkäri 25pvä ja np ultra sit viikon päästä, ei malttas.
Uutena ihanuutena närästys! Ei taija olla vaihtoehtoja kuin ostaa rennieitä,vaik ne pahan makusia ja ei kovin tehoavia.
Jaksuja!
Rv 8+6
Kato Alpukka; sama pää kesät talvet ;)
onnipapunen
Ihana oli tuo Alpukan laittama runo! Täytyypä ottaa talteen jos vaikka käyttäisi jossain yhteydessä¿ Moskuliinille voimia, toivotaan kovasti että kaikki olisi kuitenkin masussa hyvin!
Kotidoppleria olen minäkin vähän miettinyt¿ Kyllähän siinä tietysti saisi mielenrauhan säilytettyä, kun voisi aina säännöllisesti tarkistaa että äänet kuuluu. Ja voisi antaa vaikka isovanhempien kans kuunnella. Tuolla enskapuolella muistaakseni jollain sellainen oli, ja ovat tainneet kyllä tykätä. Mutta paha sanoa että tulisko sitä itse sitten sen hinnan edestä käytettyä¿
Minä vieläkin vaan odottelen että koska se pahoinvointi kunnolla alkaa. Vieläkään ei ole tarvinnut pönttöä halailla, vaikka aika lähellä on välillä ollut. Vessassa joutuu kyllä muuten juoksemaan!
Ja ylihuomenna olis mullakin vihdoin viimein se kauan odotettu ultra!!! Sitten selviää onko tuolla mahassa mitään¿ Ihana kuulla että Mmimmalla oli kaikki ollut ultrassa hyvin!
T: Meriheppa rv 7+3
Onnitttelut mmimman 2v:lle (meniköhän mulla nimimerkit nyt oikein päin? oliko se sittenkin puudelin?) :) Kaikille synttärisankareille onnea joka tapauksessa!
keijo.annikille voimia tukea ystävää. Ihan hirveitä uutisia tuollaiset, en pysty kuvittelemaan miltä tuollainen tilanne voi tuntua. :(
Oman navan ympärille ei kuulu mitään uutta, siksi varmaan ei tule edes kirjoiteltua niin säännöllisesti.Ainoa asia, mistä saattaisi huomata olevansa raskaana on se, että joutuu käymään aikaisin aamulla/aamuyöstä vessassa, ja yleensä samalla syömässä jotain. Isosisko väitti, että kyseessä on poika, kun en ole joutunut yökkäilemään koko alkuraskautta.
Onko teillä muilla alkanut olla jo villejä, todentuntuisia unia? Itse olen saanut jo pari viikkoa nauttia kunnon elokuvista joka yö. Ja muutamaan kertaan olen saanut jo ' nähdä' tulevan lapsemme (joka unessa hän on ollutkin poika).
Nyt lähden kattamaan pöytää, mies tulee kohta ja tuo jotain ruokaa tullessaan. :)
-v-10+5
No nukkua sain kyllä pitkään kun neitikin heräs vasta ennen 9... Mutta mutta, pää on järkkykipeä ja räkää tulee! Koira oli kakannut ja pissannut olohuoneen UUDELLE matolle (jouduin komentamaan sitä illalla ja mopsi kun on, osaa kyllä ilmaista mielipiteensä jos mammi(siis minä) olen komentanut " liikaa" ) Sitä piti siis aamutuimaan ensimmäisenä alkaa hinkkaamaan pää räjähtämäisillään... Että semmosta...
Olen vasta kertonut yhdelle ystävälle raskaudesta. Nyt alkaa kuitenkin olemaan jo sellainen olo, etten jaksa pitää tätä salaisuutta sisällä! Vähän kuitenkin vielä epäselvää miten kertoa, kun tavallaan puhelimessa on tylsä kertoa. siis vanhemmille. Joku hauska tekstari vois olla kiva! Tai sitten kerrotaan kun mennään sielää käymään...
Mutta siis jos jollain on joku kiva tekstari malli niin kertokaa ihmeessä! Sellaisella vois ainakin ystäville kertoa! =)
Tälläinen pistettiin esikoista odottaessa muutamalle:
[color=red]Tarvitaan taivaankappaleet kohdalleen,
sopiva kellonaika,
sängynpääty luoteeseen,
saappaat hetekan alla
ja oikeat asennot.
Muuten ei pulla nouse!
Sitten toivotaan: Onnea matkaan pikku pulla!
Onnea, jotta se kasvaisi viikko viikolta todemmaksi!
Aika on pitkä ja pitkä on matka haikaran tulla.
Mutta minä odotan!!![/color]
Toi on reilusti lyhennetty versio runosta joka on ollut vauvalehdessä 06/07 2004..
Mutta eipä tällä kertaa muuta!
-Alpukka rv10+2 & " Pinsku" 1v