Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suomessa uskotaan sitkeästi, että Suomessa on maailman paras koulujärjestelmä, maailman paras terveydenhuolto, maailman paras sosiaalitukijärjestelmä, maailman puhtain ruoka ja maailman onnellisimmat ihmiset

Vierailija
08.05.2022 |

Tämän takia Suomen päministeriä ylistetään laajalti ympäri maailman. Milloin tämä kupla puhkeaa?

Kommentit (911)

Vierailija
801/911 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toiset tykkää valittaa. Meidän paikallista terveyskeskusta monet aina mollaa miten sinne ei saa aikoja, joutuu jonottaa pitkään, puhuvat "arvauskeskuksesta" ym. Itse ja perheenjäsenet ovat saaneet siellä aina hyvää hoitoa ja ajankin on saanut aina. 3 lapsen äitinä siellä on saanut käydä usein. Myös erityissairaanhoito on toiminu moitteettomasti. Tästäkin kokemusta perussairaan lapsen äitinä. Tämä siis esimerkkinä miten eri tavalla ihmiset saman asian näkee.

Lapset saakin yleensä hyvää hoitoa. Niin minäkin sain lapsena. Nyt aikuisena on ihan eri meininki.

Vierailija
802/911 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomi alkaa olla aika harvassa asiassa ykkönen. Esim sairaalahoito on ilmaista monessa maassa ja paljon tasokkaampi palvelu. 

Kerro toki, että missä maissa saa ilmaista sairaalahoitoa?

Lue toki ketju niin löydät vastauksia. Ilmaista se ei ole missään. Mutta ei sairaalapäivistä tarvitse useissakaan maissa potilaan maksaa (Saksa, Englanti?) ja TK-päivystykseen verrattavista käynneistä ei myöskään mene mitään maksua.

Saksassa sairaalapäivästä aikuinen potilas maksaa 10 euroa per päivä suoraan sairaalalle, jos hoito on sairausvakuutuksen korvattava. Maksukatto on 28 päivää.

Lääkärikäynneistä ei tarvitse maksaa. Kaikki hoito ei ole korvattavaa, joten esim. kiireettömien leikkauksien korvattavuus pitää tarkistaa omasta sairaskassasta, samoin hammaslääkärikulut.

Reseptilääkkeistä maksetaan 5-10 euroa, osa rinnakkaislääkkeistä on ilmaisia. Kaikki lääkkeet eivät ole korvattavia tai korvattavuus on rajoitettu tiettyyn määrään.

Alle 18-vuotias ei maksa mitään, vaan kaikki sisältyy vanhemman sairasvakuutukseen. Sairasvakuutuksen hinta riippuu tuloista ja kassasta. Palkkatyössä olevat maksavat vähintään 150 e ja enintään 750 e kuussa. Itse maksan 550 e ja työnantaja toisen mokoman.

Aloin ihmettelemään että miksi en ole koskaan maksanut mitään sairaalapäivistä. Mutta olenkin ollut siellä vain synnytyksen yhteydessä (venähti kyllä parin viikon pituiseksi). Eli synnytyssairaalapäivistä ei tarvitse maksaa mitään.

Kyllä minulle tuli ainakin lasku synnytyksestä osastohoidosta ja myös lapsesta tuli 200 euroa laskua, kun joutui teho-osastolle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
803/911 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole välttämättä parhaat kaikilla mittareilla, mutta varmasti paremmat kuin 90% maailman valtioista. Ei tuossa "kuplassa" ole mitään puhkaistavaa.

Ulkomailla terveydenhuolto maksaa, mutta siellä se toimii. Julkiselle kun mennyt olen saanut, väärän hampaan revityksi irti, käsi on paketoitu vääriin ja mielenterveysongelmiin ei saa apua vaikka olisi koittanut t*ppaa itsensä muutaman kerran. yksistyinen maksaa, mutta siellä ne asiat toimii.

Esim. Italiassa yleislääkäri on kaikille  ilmainen. Lähetteen erikoislääkärille saa aina ja heti. Erikoislääkäristä maksetaan omavastuu joo mutta apua saa aina heti ensimmäisellä kerralla. Täällä käydään tk-lääkärillä 5 kertaa ennen ensimmäistä lähetettä. Jo tuossa vaiheessa suomalainen on maksanut hoidostaan ennemmän. 

Ja silti muu EU elättää Italiaa. Tämä on mysteeri.

Vierailija
804/911 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomi alkaa olla aika harvassa asiassa ykkönen. Esim sairaalahoito on ilmaista monessa maassa ja paljon tasokkaampi palvelu. 

Lue toki ketju niin löydät vastauksia. Ilmaista se ei ole missään. Mutta ei sairaalapäivistä tarvitse useissakaan maissa potilaan maksaa (Saksa, Englanti?) ja TK-päivystykseen verrattavista käynneistä ei myöskään mene mitään maksua.

Saksassa sairaalapäivästä aikuinen potilas maksaa 10 euroa per päivä suoraan sairaalalle, jos hoito on sairausvakuutuksen korvattava. Maksukatto on 28 päivää.

Lääkärikäynneistä ei tarvitse maksaa. Kaikki hoito ei ole korvattavaa, joten esim. kiireettömien leikkauksien korvattavuus pitää tarkistaa omasta sairaskassasta, samoin hammaslääkärikulut.

Reseptilääkkeistä maksetaan 5-10 euroa, osa rinnakkaislääkkeistä on ilmaisia. Kaikki lääkkeet eivät ole korvattavia tai korvattavuus on rajoitettu tiettyyn määrään.

Alle 18-vuotias ei maksa mitään, vaan kaikki sisältyy vanhemman sairasvakuutukseen. Sairasvakuutuksen hinta riippuu tuloista ja kassasta. Palkkatyössä olevat maksavat vähintään 150 e ja enintään 750 e kuussa. Itse maksan 550 e ja työnantaja toisen mokoman.

Aloin ihmettelemään että miksi en ole koskaan maksanut mitään sairaalapäivistä. Mutta olenkin ollut siellä vain synnytyksen yhteydessä (venähti kyllä parin viikon pituiseksi). Eli synnytyssairaalapäivistä ei tarvitse maksaa mitään.

Mä olin vajaan viikon sairaalassa (ei synnytys) ja hinnaksi tuli joku 450 e. Olisivat pitäneet mua pidempään siellä, mutta tiesin että tukee iso lasku, niin häippäsin. Kiva tällaisen köyhän sairaseläkeläisen maksaa tuollaisia laskuja useamman kerran vuodessa.

Milloin tämä tapahtui? Olin itse sairaalassa keuhko-osastolla pari vuotta sitten vajaan viikon. Ensin Acutassa toisella paikkakunnalla ja sitten ambulanssikuljetuksella kotipaikkakunnalle keskussairaalaan. Sain yhteensä reilun 60 euroa laskuja ja ambulanssikyydistä muistaakseni 19 euroa, joka vähän nauratti. 

Millä sinä maksat jos elät pienellä eläkkeellä? Eikö noihin saa jo harkinnanvaraista tukea?

Vierailija
805/911 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minulle tuli ainakin lasku synnytyksestä osastohoidosta ja myös lapsesta tuli 200 euroa laskua, kun joutui teho-osastolle.

Saksassa? Ei voi tulla.

Vierailija
806/911 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olin vajaan viikon sairaalassa (ei synnytys) ja hinnaksi tuli joku 450 e. Olisivat pitäneet mua pidempään siellä, mutta tiesin että tukee iso lasku, niin häippäsin. Kiva tällaisen köyhän sairaseläkeläisen maksaa tuollaisia laskuja useamman kerran vuodessa.

Milloin tämä tapahtui? Olin itse sairaalassa keuhko-osastolla pari vuotta sitten vajaan viikon. Ensin Acutassa toisella paikkakunnalla ja sitten ambulanssikuljetuksella kotipaikkakunnalle keskussairaalaan. Sain yhteensä reilun 60 euroa laskuja ja ambulanssikyydistä muistaakseni 19 euroa, joka vähän nauratti. 

Millä sinä maksat jos elät pienellä eläkkeellä? Eikö noihin saa jo harkinnanvaraista tukea?

Tänä vuonna tapahtui, paikkakunta Helsinki. Maksan laskut ensin ja sitten kituutellaan. Yritän aina säästää eläkkeestä, kun välillä tulee isoja lääkekustannuksia kerralla (esim. 300 e). Ja välttelen lääkärissä käyntiä parhaani mukaan. :D

Vierailija
807/911 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tänä vuonna tapahtui, paikkakunta Helsinki. Maksan laskut ensin ja sitten kituutellaan. Yritän aina säästää eläkkeestä, kun välillä tulee isoja lääkekustannuksia kerralla (esim. 300 e). Ja välttelen lääkärissä käyntiä parhaani mukaan. :D

Ai niin, sain myös sukulaisilta rahaa, että pystyin maksamaan sekä sairaalan että lääkkeet.

Vierailija
808/911 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas vieraan valtion vaikuttaja-agentit ovat mollaamassa Suomea !

Negatiivisia ja Suomea halveksivia kirjoituksia ketju täynnä !

Eipä tarvi arvailla mistä ilman suunnasta kaikki kirjoitukset tulevat !

Miksi tätä ketjua ei ole vielä poistettu ? !!!

Vierailija
809/911 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

asiat ovat yleensä toisin päin kuin ylen tilattu TUTKIMUS näyttää

Vierailija
810/911 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muualla asiat voivat olla huonommin kuin Suomessa joten ei saa valittaa. Aika huono argumentti. Eli mistään ei saa kritisoida tai valittaa koska muualla voi olla asiat huonommin. Tähän sopisi myös vaikka sallitaan rå iskau z täällä, koska muuallakin se sallitaan

Vierailija
811/911 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ainakin voit vapaasti:

-hakkeroida jonkun yksityishenkilön kaikki laitteet, tv kanavat mukaanlukien

-maalittaa ja seurata 24/7, myös henkilöä, jolla ei kännykkää tai muita laitteita (ainakaan havaittavissa tirsk)

-tehdä kummia virallisella tasolla esim. sos. terv. palveluissa. Väärentää dokumentteja, valehdella ja tehdä rikoksia, minkä kerkee.

Sanoisin, kyllä tämä on ihan hieno maa ja hienot ihmiset.

Vierailija
812/911 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ONNELLINEN KANSA

Vierailija
813/911 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko tayttanyt 65 vuotta? Kehitysmaa USAssa Medicare pakottaisi sinut laakariin kaksi kertaa vuodessa. Eika maksa mitaan. Ehkaisevaa sairaanhoitoa, pyritaan huomaamaan ajoissa jos jotain on vialla, helpompi hoitaa.

Laakkeet tosin maksavat mutta siihenkin on vakuutus ja laakarin kanssa voi aina neuvotella halvemman vaihtoehdon. Uutta laaketta kokeillessa olen saanut laakarilta ilmaisnaytteita.

Vierailija
814/911 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten osalta tulos ei ole niin hyvä kuin aikuisilta kysyttäessä.

https://www.unicef.fi/blogi/onko-suomi-todella-maailman-onnellisin-maa/

Vierailija
815/911 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomailla asuvana oon sitä mieltä, että Suomessa on....

- hyvä ilmainen koulujärjestelmässä, jossa jokaisella on mahdollisuus jatkaa korkeakouluun opiskelemaan

- ilmainen kouluruoka

- hyvä päivähoitojärjestelmä 

- edullinen ruoka (meidän ruokakassi maksaa noin 30-40 € enemmän kun Suomessa)

- miesten ja naisten välinen tasa-arvo (parantamista on, mutta paljon huonomminkin vois olla)

- pienet luokkaerot ja pienet palkkaerot

- naisilla mahdollisuus työuraan ja jos nainen työskentelee miesvaltaisella alalla niin sitä ei ihmetellä

- maailman kaunein sinitaivas ja puhdas luonto

- hyvä yleinen siisteys ja korkea hygieniataso

- hyvä edullinen perusterveydenhuolto

- korkea teknologian taso (kaipaan etenkin omakantaa)

- yleensäkin mahdollisuus hoitaa asiat helposti kotoa ilman et täytyy juosta käymään useassa eri toimistossa

- verkkopankki :)

Vierailija
816/911 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveydenhoidon saatavuus on välilllä tosi heikko eikä se tasokaan mitään maailman huippua ole. Esimerkiksi Italiassa on parempitasoinen terveydenhoito kuin Suomessa. 

Koulutuksen taso on edelleen korkea peruskoulussa ja myös korkeakoulut pärjäävät tosi hyvin vertailussa. Vaikka meillä ei aivan terävintä kärkeä ole, niin ei ole huonojakaan. Maksuttoman korkeakoulutuksen varjopuoli on, että suosituilla ja työllistävillä aloilla ei ole riittävästi opiskelupaikkoja ja osa ikäluokasta joutuu tyytymään sellaisiin aloihin, joilta ei saa töitä ja jotka eivät kiinnosta. Jos siihen ei suostu, niin vaihtoehtona on tehdä kalliit opinnot ulkomailla. Ammatillinen koulutus voi huonosti. 

Mutta kai kokonaisuutena on jotain tehty oikein, jos viidettä kertaa peräkkäin ollaan maailman onnellisin kansa? 

Sekin on hyvä että saa vapaasti olla myös eri mieltä. 

Vierailija
817/911 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmyys ja konnuus lisääntyvät - se kuuluu "edistykseen"

Vierailija
818/911 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumala varjelkoon tyhmiä ja älköön päästäkö heitä loppumaan, sillä ellei heitä olisi, viisaat eivät pysyisi leivässä.

Vierailija
819/911 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

KUSETUSTA TYHMILLE kirjoitti:

ONNELLINEN KANSA

Onko Suomessa mitaan koko kansan juhlaa johon voi vieda lapsetkin niinkuin Yhdysvalloissa 4th of July?  Itsenaisyyspaiva jolloin koko perhe kay paivalla katsomassa upeita paraateja ja illalla ilotulituksia.

Syksylla on Halloween jota lapset odottavat innolla ja kevaalla Paasiaisen aikaan jarjestetaan suklaamunien metsastys lapsille, Paasiaispupu tuo viela korillisen herkkuja joka lapselle.

Muistaakseni Suomessa pitaa olla humalassa joka juhlapaivan aattona ja sitten itse juhlapaivana ollaan kipeita.

Vierailija
820/911 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikähän voiton päivän inspiroima trolliketju tämäkin on? Suomessa ei yleensäkään hehkuteta vaan valitetaan kaikesta, niin toki muuallakin.

Kannattaa toki katsella mistä tahansa haluamastaan kansainvälisestä tilastosta, YK:n lienee luotettavampia kuin Pohjois-Korean tai Venäjän. Suomi roikkuu edelleen Pisa-kärjessä ja terveydenhuolto tuntuisi olevan hyvällä tasolla. Suomi on useimmilla mittareilla aivan kärkipään tasainen suorittaja.

Suomi on muutamissa asioissa ykkönen mutta kaikessa vähän parempi. HIeman tavanomaista vapaampi, demokraattisempi ja koulutetumpi maa jossa on hiukan keskivertoa parempi terveydenhuolto ja koulu, ja julkinen valta pystyy keskivertoa parempaan suoritukseen. Suomessa on tosiasiassa hieman VÄHEMMÄN byrokratiaa ja toisaalta korruptiota kuin useimmissa muissa maissa. Yleensäkin voi sanoa että Suomessa kaikki toimii.

Missä maassa on paremmin?

Käyt varmaan työterveyshuollossa minne saa ajan heti.

Sivusta, en periaatteesta käy työterveyshuollossa koska Pihlajalinna rahastaa lakisääteisen työterveyshuollon helpot asiakkaat ja ohjaa kaiken erikoissairaanhoitoa vaativan julkiselle. Sain verikokeet (perusverenkuva, lähinnä hemoglobiinia olin vailla) julkiselle seuraavalle päivälle, kierukan asennuksen minulle sopivaan seuraavaan ajankohtaan ja koronatestin samalle iltapäivälle viime syksynä. Koronarokotteen sain valitsemalleni illalle ja toisen varasin varauspäivää seuraavalle aamulle. Viisaudenhammas poistettiin vajaan viikon päästä soitosta, kävin sitä ennen röntgenin. Lapsen oikomishoitoihin vaadittava röntgenkäynti valitsemalleni ajankohdalle ja tutkimusaika kiireettömänä n 1,5 kk päähän. Olen tyytyväinen palveluun.

Mutta: koulupsykologille jono on puoli vuotta! En tiedä miten siellä kuuluisassa "muualla", onko siellä koulun kautta oppimisvaikeuksiin tarjolla psykologin testejä ja valmennusta?