Velvoitetyö
Sain mahdollisuuden kunnalta velvoitetöihin 6kk: n ajaksi. Ikää on jo 58. Jotenkin hävettää, kun muuallekaan ei pääse. Toisaalta olen iloinen, että pääsen edes jonnekin töihin. Kohdellaankohan näissä velvoitetöissä kuin idioottia?
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Järjestääkö kunta sen velvoitetyöpaikan?
Kyllä, meillä kaupungin työpaikkoja, päiväkoti tai puutarhatyöt vaihtoehdot minulle sanottiin. Voi olla että eri paikkakunnilla tarjotaan muitakin vaihtoehtoja.
Itse olin jonkinlaisessa velvoitetyössä aika vaativassa asiantuntijatyössä, koulutusta ja työkokemusta vastaavassa. Tuskin siellä kukaan tuli ajatelleeksi, että olin velvoitetyöllistetty tai edes täysiä työllistämistukia saava. Oikeasti velvoitetyöllistettävissä voi olla hyvin kouluttautuneita ja pitkään työssä olleita.
Työkokeilu oli ihan ok, toki sielläkin pidettiin hiukan yksinkertaisena, juuri tuo miten tulet paikalle ja mihin aikaan ja kädestä pitäen toiseltiin samaa, ymmärrän että siellä vaihtuu porukka ja jotkut oikeasti ovat ihan todella jälkeenjääneitä. Heti alussa sanottiin, ettei töitä kuitenkaan tämän jälkeen ole. Koko lafkan olemassa olo perustuu tälle orjatyölle.
Palkkatuettu sen sijaan oli sellaista, että kaikki paskatyö (kirjaimellisesti) annettiin mulle, esim ennen kaikki siivosivat toimistoa vuorotellen, nyt kun minä tulin taloon niin siivoustyö jäi kokonaan mulle. Painavien tavaroiden siirtäminen jäi kokonaan mulle. Raahasin painavaa tavaraa yksin sateessa, koska muut eivät kerenneet. Olin myös ainoa jolla ei ollut autoa, autolla työ olisi tapahtunut noin 5-10 mins, nyt meni melkein 1,5h.
Vierailija kirjoitti:
Kunnan pitäisi järjestää, se on velvoite kunnalle. Mutta ainakin Helsingin kaupunki laiminlyö tämän velvoitteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunnan pitäisi järjestää, se on velvoite kunnalle. Mutta ainakin Helsingin kaupunki laiminlyö tämän velvoitteen.
Harmi kun se on oikeus saada ja te-palvelun ilmoittaa ja kaupungin velvoite tarjota vaihtoehdot työpaikoista. Meilläpäin toiminut hyvin, useampi tuttukin käyttänyt sen työllistymisen, vaikuttaa eläkkeeseenkin. . Kohtahan se loppuu.
Minä hain velvoitetyötä juuri silloin, kun hyvinvointialueet alkoivat. Entisiä velvoitetyöpaikkoja karsiutui hakuvaiheessa useita siksi, että toiminnat siirtyivät kunnalta hyvinvointialueille. Kesti jonkin aikaa, ennen kuin sopiva paikka minulle löytyi.
Kuulostaa kommunismilta.