Mitä mieltä olet kateellisista ihmisistä?
Kommentit (25)
Kateutta on niin monenlaista. Joku ottaa mallia ja tekee itse perässä. Toinen jää huutamaan, että miks toi sai ja minä en.
Kateus voittaa Suomessa kiimankin.
Ei ole muuten tyhjästä syntynyt tuo sananpaukaus...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäpä silloin, kun kateuden kokija on oikeasti kokenut elämässään suurta epäoikeudenmukaisuutta? Joidenkin menestys on kovan työn takana, toiset ovat onnekkaita, mutta on myös niitä, joiden elämä meni alamäkeen, vaikka taitoa ja yritystä olisikin ollut. Silloin kateellisen kateus on pohjimmiltaan surua, enkä minä ole niin pikkumainen, että vihaisin heitä.
Voisiko silloin löytää inspiraatiota sellaisista ihmisistä, jotka ovat kanssa kokeneet todella kovia, mutta päättäneet silti yrittää aina uudelleen vaikka ja menestyä kovista vastoinkäymisistä huolimatta. Moni menestynyt ihminen on epäonnistunut vaikka kuinka monta kertaa ennen menestymistään, samaten nyt onnellisessa suhteessa olevalla ihmisellä saattaa olla monta epäonnistunutta suhdetta takanaan.
No, kateutta on moneksi. Useissa tapauksissa kovemmin yrittäminen voi tuottaa hedelmää. Mutta on tapauksia, jossa se ei auta. Jotkut on niin elämän rikkomia, ettei ole tuollaista energiaa enää jäljellä ja sattuu katsoa, mistä itse jäi paitsi.
Tai jos joku on kateellinen vaikka toisen perhe-elämästä menetettyään itse lapsen, sanotko sille, että tee uusi lapsi ja yritä vaan kovemmin? Entä menetetty terveys? Pikkujutuista kitiseminen on sitten toinen juttu, mutta se yksinään ei ole kateutta. Sitä tarkoitan.
Minulle ollaan avoimesti kateellisia. Syy: yksinhuoltajana kasvatin kolme lastani hyvin. Kirurgi, radiologi ja rakennusyrittäjä. Kaikki fiksuja, terveitä, rikkaita ja jopa kauniita.
Toinen syy: avopuolisoni kuoleman jälkeen perin sen verran omaisuutta, että olen velaton, iso talo ja uudenkarhea volvo.
Työkaverit varsinkin sanovat suoraan.
Mille olen itse kateellinen? Koska minulla ei ole sukua, niin olen haikeana, kun jollakulla on isoja sukujuhlia ja illanistujaisia sellaiseen italialaiseen tyyliin