¤¤¤¤¤¤KESÄNUPPUJEN TURINAT VK 35¤¤¤¤¤
http://www.vauva.fi/keskustelut?p_p_id=forum_WAR_perhe&p_p_action=1&p_p…
Huomenta ja päivää! :)
Kommentit (51)
Tytteli, Kixiltä tuli jo hyviä vinkkejä, mutta tosiaan, pullolla on väliä. Mitä pulloja teillä on? Meidän poju hermostui ihan totaalisesti Ainun pulloon, kun sieltä tulee ihan tosi vaivalloisesti sitä maitoa. Meillä suosikkipullot ovat Aventeja, ja nekin vissiin ovat rintaa muistuttavia.
Meillähän syödään pelkästään pullosta ja meilläkin on aina välillä pulloraivareita. Ehkä teilläkin on vaan sitä? Ne menevät kyllä ohi muutamassa päivässä, älä vielä masennu. Itse toimin niin, että annan toisen raivota ja pidän pulloa edelleen suussa, sitten jossain vaiheessa se taas kelpaa.
Eilen oltiin pojan kanssa shoppailemassa ja tänään käveltiin lähiravintolaan ja syötiin siellä ja sitten käytiin kaupassa. Molempina päivinä poika on ollut hereillä lähes koko ajan (vaunuissa niin paljon ihmettelemistä), mutta ei ole juuri itkenyt. Kylläpä se onkin niin paljon helpompaa nyt lähteä kaikkialle, kun pojan hereilläolo ei automaattisesti tarkoita itkemistä.
Minä olen taas mässäillyt ja voi että, toi mahamakkara masentaa. Olen syönyt suhteellisen kevyesti ja herkuttelutkin olen rajoittanut yhteen päivään viikossa, mutta paino ei vaan tipu. Mikäköhän siinäkin on :( Luuleekohan meikäläisen kroppa, että aion vielä imettää ja pitää kiinni läskeistä ihan täysillä... Kohta pitää ottaa kunnon nälkäkuuri, muuten menee motivaatio koko kevyestisyömisestä.
Meillä on ristiäiset viikon päästä ja hommaa olisi vaikka muille jakaa. Kun haluan leipoa ja väsätä kaikkea, enää täytyisi löytää aikaa ja energiaa.
Nyt syömään (taas).
Poltsi+poikanen 9,5 vk
Pääasiassa on juonut Nuk-tuttipullosta. Esikoinen nimittäin joi siitä joten ajattelin tämänkin juovan. Aventin pulloja kokeilin parina päivänä, mutta ne työntää heti pois. Yks päivä suostui juomaan taas nuk-pullosta kun olin ensin työntänyt sitä Aventia.
Mulla on sellaisia leveitä nuk-pullotutteja. Tänään ostin luonnonkumisia, kapeampia malleja jotka sopii ainun pulloihin. Pitää kokeilla niitä. Ainun tuttiosia en ole edes kokeillut.
Samoin ostin nyt luonnonkumisen tutin. Ei se ainakaan suorilta maistunut, mutta katsotaan oppiiko siihen.
Nyt pitää mennä imettämään
Tytteli-83
Tytteli: Meillä imetään Ainun pulloista. Niissä on kahdenlaisia tuttiosia, on se ilmastoitu reikä, jossa se reikä on jotenkin kolottu siihen tuttiin ja sitten on sellainen pelkkä reikä vaan ilman krumeluureja. Meillä juodaan kyllä ihan molemmista, mutta välillä se krumeluuriton reikä saa neidin tikahtumispisteeseen kun sitä maitoa tulvii suuhun ihan hirveitä määriä. Luonnonkumiset tutitkin ovat ihan ok, ainakin Ainun pulloissa.
On tuo pullottelu meilläkin välillä taistelua, saa tuputtaa kauan, ennen kuin tajuaa, ettei muuta ole tulossa. Menee välillä sellaiseksi kielenkärjellä leikkimiseksi koko pullottelu ja maito senkun valuu kaulalle ja kaikkialle muualle...kädet vispaa ja yrittää samalla tunkea niitäkin suuhun. Rasittavaa! :( Oikein nälkäisenä kyllä tarttuu pulloon kuin hukkuva pelastusrenkaaseen ;-)
Putsasin neidin korvien sisäpoimut tänään kun sinnekin kertyy ihme töhkää. Ei tykännyt yhtään kun vielä lopuksi desinfioin ne Septidinillä kun tuntui, että sieltä iholta tihkuu jotain...ihme korvienhautoja kun takuset ja sisukset erittävät koko ajan jotain skeidaa, luulisi senkin olevan kohta ohi kun ei ole enää mitään kesähelteitäkään, mutta kaipa sitä puklua menee sitten korviin ja kaulalle...Kylvyssä on kauhean vaikea pestä jokaista ihopoimua, eikä neiti kamalan paljon kylpemisestä innostu, eipä kyllä selkänikään siitä kyyryasennosta tykkää. Saunakin oli jo kokemuksena niin kauhea, että siellä piti huutaa ihan kirkumalla, vaikka olimme ihan lattianrajassa, eli kuuma ei taatusti ollut. Ainoastaan suihkussa saan neidin siistiksi ja siitä hän kovasti myös nauttii.
Huoh, urheilua olemme katselleet tänään, siivotakin pitäisi ja mummullakin voisi lähteä käymään...Torilla tuli käytyä aamusella myös. Olisipa omakotitalo niin kylläpä hyödyntäisin puutarhaa niin, että sieltä löytyisi kaikenlaista syötävää näin syksyisin :) Mustikoita emme ostaneet kun olivat ihan älyttömän kalliita. Voi kun pääsisi itse metsään poimimaan marjoja...no, ehkä sitten joskus kun lapset tuosta vähän vielä kasvavat :)
Kanelisokeri
Minkäkokoisesta Tommee Tippee-tutista annat maitoa? Pullon mukana tulee tuo hidasvirtauksinen, onko se hyvä vai tartteisko tuon 3kk --> tuttiosan. Tuo kieltämättä kuulostaa hyvältä. Mietin vielä, että pitäiskö tilata toi pullo.
Päätin nyt sen, että kokeilen sittenkin rintamaidolla tuota pullottelua. Tulee kalliiksi tuo korvikkeen kaataminen viemäristä alas. Ja tuntuu, että tuo korvike sai sen pahimman pullokammon aikaan. Pitää vaan ahkerasti pumppailla maitoa pakkaseen. Kyllä mie sitä jaksan tehdä, kunhan vaan jois tuosta pullosta.
Jaahas, nyt se neiti heräs. Aloittakaamme taas yrityksen...
Tytteli-83
mä oon nyt tällä viikolla vaihtanu siihen 3kk tuttiin, samoin aventissa 2 tuttiin. Mehän ollaan annettu alusta asti vauvalle pullostakin, 8-9 viikkoa imetin, mutta annoin kerran päivästä pullosta, loppua kohden parikin kertaa. Meillä kyllä hanskas pullon heti noista pulloista. Siitä 1kk tutista kesti neidillä juoda pullo jopa puoli tuntia, nyt huitasee 5-10 minuutissa.Ero noissa aventin ja tippee pullotuteissa on se, että tippee tutit on tosi pehmeää kumia, avent on kovempaa. Musta tuo tippee tutti on ihan ku nänni... :)
Kokeilin nyt tuota Nuk-merkkistä luonnonkumituttia, joka sopii Ainun pulloon. Ja kuulkaas onnistui! Ensin alkoi itkemään kun näki pullon. Mies sitten alkoi pärisemään ja neiti alkoikin imemään. Mie sitten pärisin koko syötön ajan ja 40ml meni hujauksessa. Ero noiden tuttiosien välillä oli ihan valtava. Tästä joi tosi nätisti, ei yhtään vetänyt maitoa henkeen. Selvästi tuo luonnonkumi on sen verran pehmeämpää, että se litistyy mukavasti suussa.
Vähänkö mie oon iloinen =) =) =) Nyt juodaan kyllä säntillisesti joka päivä pullosta. Mie tykkään noista Ainu-pullojen kuoseista, ostin vaaleanvihreän Marimekon unikkopullon. Ja ne on mukavan pieniä.
Vielä kun sais tuon huvitutin kelpaamaan. Kohta ostan niitä 4kk --> tutteja, niitä on luonnonkumisina (niitä rengastutteja). Ne ensitutit on kaikki silikonisia eikä ne kelpaa.
Nyt toi neiti piereskelee ilman vaippaa tuossa lattialla ja jokeltelee lelulle =). Heti tuli sellainen mukava fiilis (ja ennenkaikkea vapautunut). Kohta saunaan ja sitten nautin yhden siiderin.
Tytteli-83 erittäin iloisena
Mies ne pesi :D :D :D
Onneksi se on tekevä ihminen, ottaa ja tekee jos näkee jotain hommaa lojuvan. Minä sitten imuroin koko talon. Ihan jännää kun ikkunat eivät ole semmoiset sameat vaan näkee ulos ja päivänpaiste pääsee sisään. Isommat lapset ovat isänsä luona ja me vietetään perheiltaa ja leikitään että meillä on vain yksi lapsi.
Kiva että Tyttelillä alkoi ruokahuolto pelata. Sympatiat on siun puolella. Tuo on varmasti ollunna stressaavaa.
Meillä Sampo on ihana hymypoika. Väliin huutelee hää ja nää ja jos alkaa vähän hiuko olla niin huudahtaa hää ja suu napsahtaa auki kun tulen lähelle. Eipä siis tartte paljon poikaa huudattaa kun osaa jo sanoa että nälkä, tissiä. Hirmu sitkuttelu on jaloissa ja käsissä. Huomaa että rämäpää tästä tullee.. Hirvittää jo valmiiksi se aika kun saa jalat alleen.
Tytär elikkäs meidän Meri tempasi taas. Oli kaverin luona yötä tuossa pari viikkoa sitten ja vielä toissapäivänä lojui kassi lattialla purkamatta. Mies siitä huomautti ja sanoi ettei lähde ulos ennen kuin on siivonnut sen pois huoneestaan. Nyt ikkunoita pestessä oli löytänyt kassin vaatteineen hyllyn takaa. Sinne oli vain roiskaissut silmistä. Voi äitee kun saisi sen possun opetettua siistiksi. Mutta oon alkanut ajatella ettei geenejä vastaan voi aina taistella. Tuon geenin on kyllä saanut isältään. Se kanssa kylvi muovikasseja pitkin asuntoa ja tyhjät maitopurkitkin jäi pöydälle.
Minä oon alkanu miettiä että ei tässä ainakaan eniten äänessä olevissa kesänupuissa ole Kuopion seudulta muita kuin minä? Olisi tännekin ollut mukava jonkinmoinen kahvittelu/leikkitreffit muksuille ollut kiva järjestää. Jonkinmoinen sosiaalinen umpio tässä on kehittynyt kun tämmöisiä ajattelen.
Mau.
- Pirkko ja Sampo
Seurasin tuossa mielenkiinnolla Tyttelin ja muiden pullo/tuttikeskustelua - sillä seurauksella, että tajusin ettei me olla kokeiltu taas pullosta antaa pitkään aikaan. Piti heti pumpata sapuskaa pulloon ja koittaa antaa, vaan niinhän siinä sitten kävi että pyöritteli vaan tuttiosaa suussaan ja maito valui rinnalle. Jollakin keinolla sain kuitenkin 30ml menemään kun kokeilin parissa erässä, kävellen ja istuen ja kaikin tavoin. Sama homma on hupitutin kanssa, ei se tajua sitäkään imeä.
Ompa siis meidänkin kokeiltava erilaisia tutteja. (Sen huomasin että Aventin tutti oli ainakin huono, Mamin vähän parempi, sillä meni se 30ml)
Ja yleensäkin taas ruettava panostamaan tuohon pullosta harjoitteluun. Eipä se tosiaan sitä tarkoita että muistaisi taidon viikosta toiseen...ja mä kun olin luottavaisesti jo sopinut pienen menonkin ens lauantaille miehen kanssa!
Eli kiitos paljon keskustelusta :)
Nyt pitää mennä leffaa kattomaan ja juomaan lasi viiniä. Syöty on raskaasti koko päivä mutta ehkä muutaman suolapalan nautin samalla silti.. ;)
Palataan!
Sakariini ja äijä jotakuinkin kohta 3kk
Luin kolmen viikon jutut putkeen ja taas olen kartalla : )
Huomenna palaan jälkitarkastuksen, ehkäisyn, hymyjen, nukkumisten, miesten, tissittelyjen, pullottelun, äitien, liikkumisen, yhteisen ajan, vaunujen jne. kuulumisten kera ; )
(tämä litanja olkoon myös muistilistani....)
art&neiti2kk1vko3pv
PS. KIITOS ihanista vauva kuvista - ne piristivät muuten ei-niin-hyvää-oloani :D
meillä pikkuneiti nuhassa :/ ihan käy sääliksi pientä,kun nenä tukossa turisee..toiv.menee pian ohi! muuten menee suunnilleen samaa rataa..nyrkit on täälläkin löytynyt ja hilaa itteään selällään ollessaan puoliympyrän verran, jutustelu senkun yltynyt, unensaanti vaan hankaloitunut entisestään sisällä ja rinnalla raivotaan..
meillä nuo rintaraivarit on jatkunut jo yli kuukauden! olen kerran jos toisenkin meinannut luovuttaa koko imetyksen suhteen. minä en myöskään kuulu ihmisiin, jotka nauttisivat imettämisestä. imetän kait(?) vain sen takia, että maitoa tulee paljon.yritän tsempata itteäni sillä, että imetysaika lopen niin lyhyt..joo, saa nähdä mihin asti jaksan. rintaraivareista kun ollu täällä nyt enempikin puhetta, ni meillä auttaa vaihtelevasti se, että kävelen samalla kun imetän tai sitten puhun koko ajan neidille kun imetän. esikoisella auttoi silloin se, kun meni pimeään esim. vaikka peiton alle. imettämispaikan vaihtaminenkin tai "lennossa"puolen vaihtaminen voi auttaa. neidillä ei auta..
vauvajumpasta..esikoisen kanssa kävin vauva-äiti jumpassa. se oli kivaa! vauva tykkäsi ja sai itsekin liikuntaa. siellä oli aina osuus vauvalle ja osuus äidille. vauvan osuudessa oli loruja tai lauluja, jolloin vauvalle tehtiin jotain (sivelyä, hierontaa, lorun mukaisesti tehtiin jotain jne.) ja äidin osuudessa oli omiin lihaksiin keskittyviä liikkeitä musan mukana; vauva hyvä puntti :) suosittelen. täällä missä nyt asutaan, ei ole tarjolla jumppaa vauvan kanssa :/
oletteko muuten aikoneet alkaa miten paljon harrastaa, jos nyt näin voi sanoa, vauvan kanssa? entä miten järjestätte vanhempien lasen kuljetukset? onko muita, kellä vauva "roikkuu" aina mukana?
minä kuljetan isompaa kerhoon 2krt/vk ja pian myös muskariin, kunhan alkavat. ja vauva mukana, kova homma minusta aina mukaan ottaa, pukea ja riisua jne. mutta ei muita vaihtoehtoja. vauvan kanssa olen myös ajatellut muskariin ja uintiakin mietin. lisäksi tekisi, lähinnä oman itsen takia, mieli perhekerhoihin. mut saa nähdä, miten rahkeet riittää, sekä omat että lasten. meillä vaan ei vielä paljoakaan tuttuja täällä, ni olis jo senkin takia kiva mennä jonnekin, missä ois mahd. tavata ja tutustua muihin äiteihin lapsineen.
isän osallistumisesta..meillä isi tosi vähän kotona ja silloin kun on, touhuaa enemmän esikoisen kanssa. paljon vähemmän on vauvaa hoitanut nyt kuin mitä ekan kohdalla. välillä se harmittaa ja ois kiva, kun sais "taukoa" vauvan hoidosta. mut, kait ne miehet sitten vain usein kokevat helpommaksi ja enemmän omakseen vähän isomman kanssa touhuamisen. mut kyllä isi pikku likkaakin huomioi, sylittelee yms. ettei huomiottakaan jätä. ja ottaa hoitaakseen sillo
in jos lähden vaikka kauppaan.
nyt kyllä alkaa väsy painaa niin paljon, ettei ajatus enää kunnolla kulje..unille, öitä!
uuvistus ja pikkulikka 2.5kk
ompas harmi kuulla teidän pullohankaluuksista. Tutista sen verran, että meillä neiti ei huoli muita tutteja kuin Aventin tutteja, niitä ei vaan tahdo saada monesta paikasta, täällä vaan Stockmannilta ja Kärkkäiseltä, ovat myös vähän tyyriimpiä, mutta tulevat kätevän tuttisuojan kanssa, niin ei mene likaiseksi.
Kuulemma korvikkeet maistuu eriltä. Onneksi meillä neiti juo mitä vaan, oikeesti se varmaan jois jääkaappi kylmää piimääkin... mutta mahalle ehdottomasti paras on Tutteli Omneo. Pullolle opettamisessa on tosiaan se riski, että alkaa hylkimään rintaa. Meillä kyllä tyttö joi molemmista, mutta alkoi saamaan sillon loppua kohti rintaraivareita ja nänni suussa riuhtoi päätään ja voi että se sattu, sitten vielä oksensi kaiken pois, olihan sekin hommaa... :) Ja oletko kokeillut erilaisia pulloja? Olen täällä niitä ennenkin "mainostanut",, mutta Tommee Tipee tutit ovat lähes kuin nännit :) ja meillä aluski ei tyttö juonut muusta, nyt juo Aventin ja Tommee Tippeen pulloista (kallis maku neidillä) niistä Ainun pulloista ei suostunut juomaan lainkaan ja sit kannattaa myös kokeilla niitä eri ikäisten tutteja pulloihin. Tsemppiä!
Kix ja syöppö