¤¤¤¤¤¤KESÄNUPPUJEN TURINAT VK 35¤¤¤¤¤
http://www.vauva.fi/keskustelut?p_p_id=forum_WAR_perhe&p_p_action=1&p_p…
Huomenta ja päivää! :)
Kommentit (51)
Tämä sivusto tekee mut hulluksi, alkuviikosta kirjoittamani viesti on jossain bittiavaruudessa jälleen kerran.. No, eipä siinä kummempia, viikko lähti käyntiin ristiäisten jälkeisessä toipumisessa. Juhlat sujuivat hyvin, meillä oli aika isot juhlat ja sen vuoksi vähän ulkopuolista apuakin.
Imetys ahdistaa kyllä muakin, etenkin silloin, kun rinnalla asutaan.. Toinen asia on, että on ihan skitso olo, mitä voi suuhunsa laittaa, kun tuntuu, että tulee koko ajan mieleen, että aiheuttikohan toi ja toi ja toi nyt vatsaväänteitä. Olen ollut myös 3 vkoa maidottomalla dieetillä ja vatsaähinät olivat ihan kokonaan poissa aamuöistä, kunnes tänään aamuyöstä jälleen ähistiin ja koko päivä on pulauteltu järkyttäviä pulautuksia. En tiedä, mistä johtuu. No, onhan noilla pienillä tietysti kaikenlaista, mutta ainakin se korvike olisi ihan standarditavaraa,jos se vauvan vatsalle sopisi. Imetyksellä kuitenkin mennään, tavoitteena tuo 4 kk ja sen jälkeen ihan mitä vaan pottuvoita kehiin ja kokeiluun... Ei tästä hommasta nimittäin sankaritarkruunua anneta. Onneksi poika huolii pullosta myös.
Odotan muutenkin, että vauva-aika on ohi, sillä kuten monet muutkin ovat todenneet, on meilläkin tilanne, että mies ei paljon vauvanhoitoon puutu tai tuntee ilmeisesti itsensä jotenkin epävarmaksi siinä. Esikoisen hoidosta huolehtii kyllä tällä hetkellä ihan kympillä, samoin muista kotihommista ehtimisensä mukana, eli siitä pisteet hänelle.
Juoksusta sain sitten polvet ihan tosi kipeiksi, liian ahneesti tuli aloitettua. Pitää huilata, se ei kyllä sovi mun päälle yhtään.
Tsemppiä viikon jatkolle,
Tonttu08 ja poika about 2 kk
Miehen osallistumisesta vauvanhoitoon on ollut puhetta. Minusta on tavallaan ihan ymmärrettävää, että mies on pienen vauvan kanssa epävarma eikä paljon osallistu hoitoon. En sano etteikö vähäinen osallistuminen voisi olla ärsyttävää, mutta ymmärrettävää kuitenkin :) Pääasia jos mies osallistuu muuten kodin ja isompien lasten hoitoon, vaikka hieman hitaasti uskaltaisi ottaa vauvasta hoitovastuuta. Parin eka viikon aikana mun mies piti vauvaa ehkä yhteensä muutaman minuutin sylissä, nyt on pidellyt vähän enemmän ja kylvetetty on niin että mies pitää vauvaa ja mä pesen. Olisin halunnut että mä voisin pestä vauvan suihkussa käydessäni ja antaisin sitten vauvan miehelle joka kuivaisi ja pukisi sen, tai toistepäin, että mies suihkuttaisi ja mä ottaisin sitten vauvan, muttei se oo suostunut kumpaankaan, liian vaikeeta muka. Täytyy vielä vähän kypsytellä, eiköhän se kohta jo uskalla ;) Vaippaa mies ei oo kertaakaan vaihtanut tälle vauvalle eikä pukenut sen päälle yhtään vaatekappaletta, mutta ehtiihän tuota. En jaksa nyt tuollaisesta ärsyyntyä, kun riittää sille miehellekin hommia tässä huushollissa, niin ettei tää epäreilulta tunnu ;) Silloin kun kakkonen oli vauva, mies osallistui enemmän, vaihtoi ainakin vaippoja usein yms. mutta nyt tämä meidän taapero vie häneltä paljon huomiota. Isän tunneside lapseen tuntuisi kehittyvän vähän eri tavalla kuin äidin, ts. hitaammin, ja siksi päätin olla ärsyyntymättä vaikka mies ei vauvan kanssa paljon mitään tekisikään, kun hän kuitenkin suorastaan palvoo meidän taaperoa ja hoitaa mm. hänen nukuttamisensa ja mahdolliset yöheräilyt. Ehkäpä isukilla on vähän syyllisyydentuntojakin kun hän on välillä kysellyt miten voisi jakaa aikansa poikien kesken, että tulisi tuota pienempääkin paremmin huomioitua. Vaan eiköhän aika korjaa asian...
Kanelisokeri kyseli katsekontaktista. Meidän vauvaan saa kyllä katsekontaktin, mutta jostain syystä vauva kattelee mua tosi paljon silmiin mutta yhtään kunnon hymyä ei oo antanut äitille... Kyllä se siis joskus hymyilee ja on yleensä ottaen hyvin rauhallinen ja tyytyväinen, mutta odotan sellasta leveää hymyä, että tietäisin että se hymyilee oikeasti mulle eikä vaan jollekin lampulle tai suolen toiminnalle. Kakkonen mun mielestä hymyili enemmän mutta on tietenkin mahdollista että hän oli silloin jo vanhempi, kun eihän tää meidän pikkanen oikeesti oo ku vähän vajaa 6 viikkoa vaikka onkin niin isokokoinen. Usein kun imetän, vauva katsoo suoraan silmiin. Joskus olisi kiva että voisi oikeasti keskittyä imettämiseen ja rauhassa katsella vauvaa, kun liian usein teen toisella kädellä palapeliä kakkosen kanssa tai autan esikoista läksyissä tms.
Mitä imettämiseen tulee, niin täytyy myöntää että mä tykkään siitä hommasta. Mun mielestä se on äärettömän kätevää, vauvan kanssa on helppo liikkua kun on ruoat aina mukana eikä tarvi huolehtia pullojen hygieniasta ja maidon lämpötilasta tms. Yölläkin on niin vaivatonta imettää, kun ei tartte edes sängystä irtaantua. Imettäminen on tietysti aluksi tosi sitovaa, mutta kummasti tuo vaivattomuus kompensoi sitä. Sitten kun lapsi on oppinut syömään kiinteitä, ei se imetys enää niin sitovaa olekaan vaikka sitä jatkaisi. Kyllähän mä kakkostakin imetin vaikka kävin jo töissä. En myöskään ole koskaan imettämisen takia vältellyt mitään ruoka-aineita, ihan normaalisti juon kahviakin. Tässä vaiheessa vielä välttelen alkoholia, mutta kun lapsi on isompi ja syömisrytmi on selkeämpi, niin ihan hyvin voin ottaa lasin tai kaksi jos tiedän että seuraavaan syöttöön on tarpeeksi aikaa. Mulle imetys sopii oikein hyvin mutta onneksi jokainen äiti saa itse päättää mikä on heille paras ratkaisu, en sitä ollenkaan kritisoi kun äidit ja lapset ja tilanteet on erilaisia. Mä vaan oon patalaiska ja mun mielestä tuo tissittely on niin helppoa. Enkä kovin tarkkaan kellosta seuraile noita syöttöjä, en esim. tiedä montako kertaa söi viime yönä enkä nytkään muista milloin viimeksi söi...
Vaniljapuffetti ja poika kohta 6 vk
Tarvisko kukaan NANnia? mulla olisi 4 tetraa menossa roskiin, eräpäivä on ens viikolla. Ei ole tarvinnut korviketta antaa, ennen synnytystä hamstrasin kaappiin sitä ihan kaiken varalta.
..eilen illalla aika nukuksissa kirjottelin muka tänne pitkät pätkät ja nyt se onkin tuolla omana otsikkonaan :/ en osannu siirtä tänne, minä avuton..kirjottelen kun ehdin uudestaan jotain..
Heipparallaa,
poika nukkuu päikkäreitä, jee. Nyt on meilläkin vihdoin opittu nukahtamaan, ja äiti on onnellinen. Tosin kaikenlaisia temppuja täytyy tehdä, jotta poika pääsee unten maille, mutta mitäpä siitä, kunhan nukkuu edes vähän.
Meillä yöunille mennään kahdeksan aikaan. Poika on yleensä siinä vaiheessa jo niin väsynyt, että yöpuvun vaihto, maito ja pieni hellyyshetki tekevät tehtävänsä. Hän tosin pyörii ja hyörii sängyssä vielä tovin, nappaa itseään nenästä ja tukasta ja hieroo silmiään ja lutkuttaa nyrkkiään, mutta jossain vaiheessa rauhoittuu ja nukahtaa. Sitten nukkuukin pitkän pätkän, viitisen tuntia ja sen jälkeen heräilee vähän tiheämmin. Ylös nousemme kuuden seitsemän aikaan ja silloin on kaveri iloinen ja pirteä.
Meillä poju katsoo syvälle silmiin ja hymyilee minulle kovasti aina, kun tulen tarpeeksi lähelle. Ihania riemunkiljahduksiakin tulee välillä :) Isänsä väitti eilen, että poika ei olisi enää hymyillyt hänelle, kun hän on nyt palannut töihin, eikä näe lasta niin paljon. En tiedä, pitääkö paikkaansa, poju nimittäin ei aina jaksa seurustella.
Meilläkin poika hilautuu nykyään sängyssänsä todella paljon, pää tulee ihan sängyn ylälaitaan kiinni. Hieman kylkeään irrottelee lattiasta jo lupaavasti, mutta muuten ei ole mitään kääntymiseen viittaavaa. Laitoin hänet myös mahalleen pari päivää sitten ja pää pysyi hienosti pystyssä pitkään.
Meillähän on niitä pulloraivareita ollut myös, nyt ei onneksi ole näkynyt. Ne ovat rasittavia, mutta menevät muutamassa päivässä ohi.
Itse jouduin lopettamaan imetyksen jo viikkoja sitten, kun se ei vaan onnistunut. Podin silloin syyllisyyttä ja itkin asiaa, vaikka jo raskausaikana yritin asennoitua siihen, että maidonlähteellä ei ole väliä. No, en ajattele asiaa enää kauhean paljon. Toisaalta elämä on helpompaa pullon kanssa, kun isäkin voi huolehtia pojasta, mutta toisaalta imetys on aika erityinen juttu.
Jospa lähtisi tekemään salaattia itselleen. Kilojen pudotus on sujunut aika huonosti, mutta yritän kovasti laihtua. Ärsyttää, kun vanhat vaatteet kiristävät.
Poltsi+poju 9 vk
Sampo kyllä nukkuu mutta tuolta 4-v kälättimeltä en saa hetken rauhaa. Ilmeisesti tämä kotiarki on Samulle liian tylsää ja äksöniä pitäis olla enempi. Voi ressua.
Kanelisokerille: Puhe oli lääkärin kanssa nimenomaan hormonikierukasta koska oli puhetta runsaiden kuukautisten hillitsemisestä. Kuparikierukkahan ei niitä hillitse mun mielestä. No, aika näyttää saanko semmoista hankittua vai ollaanko sitä tiineenä tuon kumiurheilun kanssa ennenaikojaan.
Sampo heräs. gottago..
- Pirkko
Kylläpä aika menee nykyään niin nopsaan...Ennen synnytystä meinas olla tekemisen puutetta (eka lapsi kun oli tulossa) ja nyt menee viikkokin ihan hurahtamalla...Just tossa mietin että enkös mä justiinsa synnyttäny ja poika on jo ton kokoinen!Älyttömästi se on kasvanu :)
Äsken laitoin 56cm vaatteet kaikki pois säilytykseen ja laitoin kaappiin tilalle 60-62cm vaatteet. Samalla sai vähän katottua että tarviiko jotain vielä hommata tuota kokoa- puolipotkareita ja terättömiä housuja ei kyllä ainakaan enää tarvi, niiitä oli tullu hamstrattua melkoiset määrät. Muutaman bodyn ehkä vois vielä ostaa tätä kokoa, mutta muuten saakin sitte ruveta keräämään kaappeihin jo seuraavaa kokoa ;)
Vaniljapuffetilla oli ihan samanlaiset mietteet ku mullakin tosta imetyksestä :) Mun mielestä se on kans tosi kivaa (nyt kun ei enää ota kipeää) ja vaivatonta. Kaupungillekin voi lähteä pojan kanssa ja eväät aina mukana.Toki se sitten vähän rajoittaa omia menemisiä, mutta eipä tätä täysimetystä kauan kestä että eiköhän sen jaksa. Mutta jos se ei ois onnistunu, niin en olisi huonoa omaatuntoa siitä kantanu- tärkeintä on että vauva saa ravintonsa :)Tänään muuten pääsen ekan kerran jumpalle- JIPPII :D Pakkases on sen verran maitoa että pitäis isän ja pojan pärjätä kahdestaan...
Isän osallistumisesta vauvan hoitoon on kans ollu puhetta. Meillä taitaakin sitte olla melko osallistuva isä teidän jutuista päätellen...:) Mies tekee meillä vauvan hoitoon liittyen kaikkea muuta paitsi imettää- mutta toki meillä ei ennestään oo niitä muita lapsia, joita tarvis viihdyttää. Saapa nähdä jos vielä toinen lapsi tulee, että onko sitten enää niin aktiivinen. Alussa se kyllä vähän pelkäs vaihtaa kakkavaippoja ihan sen takia ku sitten joutui pyllypesulle ja se oli vähän epävarma siitä, että miten vauvaa pidetään silloin kun sen pylly pestään..Muutaman kerran harjoituksen jälkeen ei onneksi sitten ollu enää ongelmaa :)
Meidän poika on kans jo useamman viikon löytyny ties miten päin omasta pinniksestänsä. Vaikka sen yöunille laittais ihan normaaliin asentoon niin aamulla saattaa olla poikittain sielä pinniksen pääpuolella :D Vatsallaan oloa ollaan reenattu jo 1kk ikäisestä aina silloin tällöin ja ihan hyvin päätä jo kannatellutkin siitä lähtien. Toki vielä pikkasen huojuu välillä, että täysin ei voi vielä luottaa siihen etteikö retkahtais. Selältään mahalle kääntymisestä ei oo kyllä ollu vielä minkäänlaisia oireita...Mutta eiköhän sen vielä ehdi myöhemminkin? Kovasti se on myös jutellu ja naureskellu 3-4vkon ikäisestä asti- ja koko ajan se on vaan lisääntyny. Toissapäivänäkin kun mies tuli töistä jutteli pitkät pätkät miehelle, ihan kuin ois selvittäny päivän tapahtumat :D Nauraa myös miehelle aina leveästi kun se tulee kotiin ja sanoo pojalle "terve". On se sellanen hymypoika :) Ylpeä äiti täälä kirjottelee....:D Heh
Alkaa muuten ulkonakin vähän kirkastua, ei vissiin sada enää. Vois varmaan lähteä pienelle vaunulenkille.
Palaillaan!
Suvi
katsekontaktista piti sanoman, et meillä tyttö katsoo silmiin ja hymyilee ja "kujertaa" sanoo ää, hää, höö..juttelee siis aikalailla, mutta veljensä ei tässä iässä ollut aivan yhtä puhelias ja nauravainen... velipoika alkoi hymyileen vasta n 7 viikkoisena, onkohan sillä merkitystä millä raskausviikolla syntyy... velipoika tuli paria viikkoa aikaisin.
kirkastuu taivas, mutten jaksa enää mitään, oli niin rankka aamupäivä kahden lapsen kans sairaalassa, kaupassa, postissa jne... pääsis päiväunille..
ja kyl tää tyttö meni eilenkin yhdeksältä loppujen lopuks nukkumaan, eka nukkui 3h, sit 5h ja sit vielä 2h! :D
kix ja iso pötkäle 10 viikkoa
Tänään mie kyllä käyn ostamassa vähän korviketta. Imetys on kyllä miunkin mielestä tosi kätevää, juuri öisin + kun lähtee johonkin. En miekään tuota imetystä ole lopettamassa mihinkään, aion nyt vaan totuttaa vauvan myös korvikkeeseen. Jokseenkin sitä on helpompi heittää viemäristä jos pullosta ei kelpaa. Sydäntä riipaisee aina heittää äidinmaitoa vaikka 100ml pois kun tarjosikin väärään aikaan pulloa. Pääsis tuosta lypsämisestäkin eroon. Voisin vaikka iltaisin antaa aina pullollisen korviketta ja muuten imettää. Katsotaan nyt miten se edes maistuu, neiti ei ole saanut vielä pisaraakaan korviketta elämänsä aikana.
On ärsyttävää miten sitä tosiaan on niin herkkänä tuon imetysasian kanssa. Mie oon aina ihaillut äitejä, jotka imettää, mutta antaa tarvittaessa sitä korviketta, eli siis vauvat huolii senkin takia pulloa. Miks mie itse en sitten pysty sitä korviketta juottamaan. Välillä tulee sellainen olo, ihan kuin se olisi jotain myrkkyä... Hullua! Mutta niin kuin joku teistä sanoikin, että korvike on aina standardia. Miekin aina joudun miettimään, että mitä ihmettä olen taas syönyt kun vauva huutaa.
Meillä on ollut nyt pari viikkoa huutokonserttia iltaisin. Harmi vaan, että se alkaa aina kun mies tulee töistä. Miehellä ei kuulemma ole vauvaa kohtaa kuin inhon tunteita. Minua asia harmittaa ja vaivaa tosi paljon. Ymmärrettävää, koska vauva huutaa aina kun hän on kotona eikä saa levättyä. Mutta toisaalta silloin kun vauva seurustelisi, niin hän ottaa omaa aikaa eikä nauti vauvan hymyistä. Tiedän kyllä että asia muutuu kun vauva kasvaa ja itkut loppuu. Nyt se vaan harmittaa ja tuntuu, että minun pitää koko ajan puolustella vauvaa miehelle. Että välillä kadehtien luen teidän juttuja miehen ja vauvan suhteesta.
Nyt aamupalalle!
Tytteli-83 ja neiti viikon päästä 3kk
Jee, eilen ei mennyt korviketta yhtään :)
Pumppasin 5 aikaan yöllä enkä oikein saanut irti kuin 30ml. No aamulla puoli 8 tulin sitten koneelle istumaan ja yhtäkkiä huomasin että koko yöpaita likomärkänä (nukuin ilman liivejä), tosi hauskaa... On meillä se imetys sen verta työlästä ollut kun tyttö on niin pulloon tottunut, että käytännössä imetän itse vain pari krt päivässä (ja sekin on vaikeaa) ja muuten pumppaan pulloon. Harmi...
Meillä on tyttö tosiaan naureskellut jo viikon verran aina aamulla ja päivällä melkein kaikelle. Heti hymyilee - tai oikeammin virnistelee kun käy puhuttelemassa. Illalla se huuto on vissiin väsystä johtuvaa, nyt se on kyllä onneksi vähän vähentynyt. Meillä kanssa tyttö mönkii sängyssä edestakaisin, yleensä kulkeutuu jotenkin alaspäin. Pöydällä alustan päällä pyörii päänsä ympäri kuin kellon viisari :) Käsillä tarttuu harsoihin ja vaatteisiin, olikos se nyt pinsettiote vai mikä, etusormea ja peukaloa käyttää ja välillä tarraa koko nyrkillä ja hypistelee. Nyt se tuossa hoitopöydällä kujertelee :) Eilen ammeessa naurahti taas ääneen. Näyttää että se ääneen hekotus pyörii jo ihan kielen päällä ja välillä lipsahtelee jotain äänteitä kun se yrittää niin kovasti nauraa :)
Voi teidän isoja lapsia, meille menee edelleen kaikki samat vaatteet kuin alkuunkin, parit 50-senttiset vasta olen laittanut sivuun. Oikea tänhetkinen koko on kai jotain 52-54cm. Yksi 68cm body menee, ja parit 62 senttiset, mutta ne on selvästi normaalia pienempää kokoa.
Nyt vaipan vaihtoon :) - ostin käytettyinä 40 eurolla satsin kestovaippoja :)
Minun virallinen ammattinimikkeeni oli viime yönä "imettäjä". Aurora otti huikkaa ihan koko yön ja vielä pari pullollista korviketta päälle...Sitten kolmen maissa haistoin, että vaipassa oli kakat ja silmät väsymyksestä väärinpäin, syvää heikotusta tuntien hilauduin sängystä vaihtamaan vaippaa. Kakkakin oli ihan liejua, vihreää liejua...olen syönyt pähkinöitä koko viikon ja ne ovat aiheuttaneet Auroralle ilmavaivoja. Onneksi on vain piereskellyt ilman suurempia huutoja. No kun tuosta hommasta pääsin ja olin syöttänyt pullon korviketta päälle, saanut neidin nukahtamaan ja oman pääni tyynyyn, nukahtamista vaille valmiiksi, niin eikös tuo isompi ilmoittanut, että vaipassa oli kakka...ei kun taas ylös ja vaihtamaan. Kuudesta alkaen olenkin ollut sitten pystyssä, kun ei siitä nukkumisesta tullut koko yönä muutenkaan mitään...varsinaista paskasouvia koko yö...ja mieskin heräsi niin väsyneenä että....vaikkei ole muuta koko yönä tehnyt kuin nukkunut...
Tänään pitää kyllä siivota, tai meillä asuu kohta muitakin kuin ihmisiä...tiedä vaikka asuisi jo...puhtini menee tuossa pyykkisouvissa ja muu kodinhoito jää kieltämättä vähäiseksi...eipä täällä juuri millekään löydy omaa paikkaa ja nytkin riepoo ihan kympillä tämä miehen töistään kantama muttokuorma, joka odottaa viemistä uuteen työpaikkaan...joo, sekin varmaan tapahtuu tässä kolmen vuoden säteellä...
Meinasin eilenn ilmoittautua avoimeen yliopistoon lukemaan tiedotusoppia, mutten sitten vielä uskaltanut. Mitenkähän mahtaisi onnistua verkko-opiskelu ja kahden lapsen hoitaminen siinä samalla?
Jep, Mansikkapirkolle piti vielä kirjoittaa, että kyllä se sitten varmaan oli hormonikierukka, jos sitä on tarjottu runsaiden kuukautisten hoitoon. Ota ihmeessä tarjous vastaan, saahan sen sitten pois tarvittaessa, mikäli haluaa lisää lapsukaisia :)
Keille muille täällä oli asennettu h-kierukka? Onko teillä ollut vuotoa? Minulla on vuotanut kirkasta verta aina asennuksesta lähtien sen verran, että paperiin jää läikkä pyyhkiessä...mietin, onko muilla samanlaista...?
Nyt pitää lopetella...
Kanelisokeri & tytöt 1v9kk ja 2kk 1vkoa+risat
sotkuista on meilläkin ja se kai se eniten hermoja kiristää, eikä oikein jaksaisi siivota.
Ei kai tässä nyt niin käynyt että menkat alkaa, vai johtuukohan vuoto sitten niistä minipillereistä (viikon verran syönyt). Voi ***kele. Verta jäi paperiin vessakäynnillä just äskettäin.
Ärrrr.
Meilläkin on kaaos! Täys kaaos. Nytkin pikkulikka nukkuu ja poika meni hoitoon ja mitä tekee äiti....tuli koneelle. Mutta, ainon kyllä tänään siivota, aion myös hakea valkoviinipullon ja tehdä sushia! En olekkaan juonut valkkaria tai syönyt sushia sitten viime kesän ja nythän voin ukon kans pullon jakaa ja syödä raakaa lohta kun en ole raskaana enkä imetä! Sitä siis odotellen.
Jännä miten joillain on tuollanen korvike "kammo" :). Kyllä mustakin se äidinmaito on ja oli parempaa tavaraa ja sitä oli inhottava heittää lavuaariin pullosta jos pullosta annoin, eikä mennyt kaikki... mut eiköhän nuo nykyajan korvikkeet ole kuitenkin ihan ok ja ei niin hirveää myrkkyä :). Annoin just äsken viimeisen äidinmaitopussukan pakkasesta neidille ja ei tullut ulos, mutta vääntelehtii ja äkisee kylläkin. Yöllä on joskus ikävä imettämistä, se oli helppoa nostaa vauva vaan sänkyyn, mutta meillä ei ollut helppoa vaihtaa lakanoita ja vaatteita joka yö, mutta toisaalta tyttö nukkuu paljon levollisemmin nykyään. Musta on ihan helppoa ottaa mukaan, jos jonnekkin lähden, steriloitu pullo ja tetra korviketta, kun sitä ei tarvi edes lämmittää.
Mä alotin minipillerit reilu viikko sitten ja heti alko menkat ja runsaana alkoikin, mutta ne oli varmaan muutenkin alkamassa. Mulla ainakin loppui minipillereistä menkat viimeksi kokonaan ja sama hormoonihan on kierukassa, pitääpä nyt ottaa asiaksi soittaa sinne keskusäitiysneuvolaan keirukan laitosta, koska mä en muista noita pillereitä ottaa! Eilisenkin otin aamun sijasta vasta keskiyöllä... todellakin pian olen taas tuolla odotus puolella jos tätä meininkiä jatkan argh.
Mukavaa viikonloppua kaikille! Nyt heräs tyttö, joka pieree aika lailla...
Kix ja daami 10 viikkoa ja päivä
Mulla on puhelimessa jatkuvasti päivittäinen muistutus päällä enkä siltikään tahdo muistaa, suljen muistutuksen kun olen jossain tallissa/ ulkona/ vessassa/ tms ja sitten monen tunnin päästä havahdun että niin se perhanan pilleri piti ottaa :)
voihan se olla että johtuu pillereistä, mutta ärsyttävää on johtui kummasta tahansa. mulla ei ole ikinä ennen ollut mitään pillereitä, ollut vain rengas/ kumit (edellinen suhde oli kerran kuussa -seksiä melkein kaikki ne 6 vuotta mitä sitä kesti, joten hyvin pärjäs kumeilla...).
Jälkitarkastuksessa käyty ja täälläkin lääkäri laittaa kierukan 4kk synnytyksestä. Syynä just tuo paikkojen pehmeys ja lisäksi se, ettei ole ultraa, jolla tarkistaa kierukan meno. Sain siis eilen reseptin hormonikierukkaan ja se laitetaan marraskuussa.
Siihen asti minipillereillä :( ja vain siksi, etten voi sietää kondomeja. Sattui onneks niin, että kaapissa oli vielä 2,5 liuskaa ko. pillereitä. Ja siis vuotoa ootellessa. Minipillerit on AINA tehneet mulle vuotoa ja eikä ihan pientä. Plääh. Ja sitä vuotoa tulee vaan, tiputtelemalla tai sit ihan kunnon "menkkoina".
Halavatun räkätauti iski meille. Esikko kerkesi olla siis 3 päivää eskarissa viime viikolla, niin heti alkoi nenä vuotaa. Toissailtana oli vajaa 2v kuumeessa, isommilla vuotaa nenät ja mulla kurkku kipeä ja räkä valuu. Yäk.
Larin 1,5kk mitat olivat 6550g (4446g) ja 59,5cm (55,5cm). Kaikki oli herralla hyvin, pientä jalkajumppaa kotona saa harrastaa, kun hieman lääkärin mielestä niitä jäykistelee.
-Piia ja Lari
Huh, mikä ahdistus päällä, en tajua, miten voikin olla näin kypsä olo kaikkeen! Kun sais hetken rauhan!!! Onneksi on perjantai ja viikonloppuna mies rivissä, joten saa vähän jossain välissä tuulettaa päätään. Esikoinen on ollut ihan mahdoton, teloi kätensäkin alkuviikosta ja ollaan juostu lääkäreissä tällä viikolla oikein urakalla. Tuntuu, että vauvakin ähisee nyt koko ajan päivät eikä tosiaan ole nukkunut pidempää pätkää päiväsaikaan pitkään aikaan.
Esikoisen allergialääkäri laittoi samalla käynnillä pojan ihoa vilkaistuaan maidon lisäksi kananmunan pois mun ruokavaliosta, mutta ensin nyt testattava maito takaisin. Sitten katsotaan testeihin myös, onneksi toi lääkäri on niin ihana, ettei jätä ihan omien arvailujen varaan. Itsekkäästi tietysti ottaa jo pattiin sekin, että jos noi pumppaamani maidot tuolta pakastimesta joutuu heittämään, niin... Pitää varmaan lähtee heti tänään baanalle ja jättää mies juottamaan noita pakasteita, ettei mee ihan hukkaan :-) ja vasta sitten alkaa testailla! No, ei kyllä jaksa ajatellakaan moista.
Vielä imetyksestä, kyllä se munkin mielestä on tosi kätevää, mutta tosiaan nämä ruoka-ainejutut tekevät sen vähän turhan haasteelliseksi eikä se kyllä helpotu tietysti tetrastakaan, jos noi allergiat todetaan eikä löydy heti korviketta, joka sopii. Lyhyt aika tietty ihmisen elämässä kuitenkin!
Tässäpä omaa napaa.
Tonttu08 ja poika noin 2 kk
kurjaa... ensimmäinen pieni nuhan poikanen. Nukkui reppana yön tosi levottomasti ja jatkuvasti nieleskeli jotakin. Luulin, että se oli puklua, mutta ilmeisesti olikin limaa. Tänään on pari kertaa puklujen lisäksi pulauttanut ihan kirkasta limaa ja pärskii ja tuhisee. Syöttöjen puolesta yö olis mennyt erittäin hyvin: 21.30, 3 ja 8. Mutta se nieleskely ja ähinä valvotti. Ilmeisesti liman mukana nieli ilmaa kovasti, kun piereskeli ihan mielettömästi yöllä sekä nyt pitkin päivää.
Vauvan piereskelyä on lisännyt varmaan sekin, että olen syönyt ihan hirveästi ruisleipää. Lähes aina, kun muut syö jotakin ja tsekkaan tuoteselosteet niin löytyy maitoproteiinia jossakin muodossa ja otanpa sitten taas ruisleipää...
Pahoin pelkään, ettei tuo maito jää ainoaksi mahdolliseksi allergiaksi... Mutta aion nyt ensin selvittää tän maitohomman, kun se lienee pahin ja sitten alkaa "jahdata" kananmunaa ja viljoja varmaankin.
Nuhanpoikasesta huolimatta tyttö ei ole juurikaan itkeskellyt, nukkunut aika paljon. Isille on sadellut leveitä hymyjä ja hiukan jaksanut seurustellakin. Syötyäkin on onneksi saanut hyvin, ei ole niin tukkeessa. Toivotaan ettei mene pahemmaksi.
Joku kirjoitti "spede-tukasta". Meidän vauvalla on tukkaa niukanlaisesti ja takaraivolla on jo täysin kalju läntti. Selällään maatessaan saattaa sätkäyttää itseään ylöspäin jaloilla potkaisemalla. Päätä kääntelee kovasti puolelta toiselle. Kääntymisistä en tiedä, kun ei oikein ole suostunut lattialla olemaan. Kyljeltään tietty kepsahtaa selälleen. Viime yönä oli kaksi kertaa mennyt kyljeltä mahalleen, mutta pehmeä patja varmaan auttoi ja vietti mun painosta minua kohti. Käsien liikkeet ovat ihan hakusessa. Yrittää kovasti tavoitella esineitä, mutta kädet ei tottele. Suuhun löytävät kyllä.
Jouduin muutes taas viime viikolla perumaan jälkitarkastuksen (eka kerralla oli ne menkat), kun mulla oli kai joku vatsaflunssavirus. Ensin oli maha kipeä ja oksetti, kuumeinen olo. Sitten olikin kova päänsärky ja nivelet kipeät. Ripulia ja oksennusta ei kuitenkaan tullut, vaikka olin varma että tulisi. Tälle viikolle ei ollut aikoja niin menen sitten ensi keskiviikkona... Alkaa tulla kiire saada Kelaan se todistus! Toivottavasti ei ole sitten taas menkat, mutta nyt th sanoi, että tulen tarkastukseen vaikka sitten oliskin.
Ens viikko on miehen viimeinen lomaviikko ja se surettaa minua jo kovasti etukäteen. Iso apu siitä on ollut. Keskimmäinen on tarvinnut paljon apua läksyissä nyt kun aloitti ekaluokan. Hienomotoriikka on hänellä vähän kömpelöä ja monet itkut on itketty tehtävien kanssa.
Pikaisesti ennen torille lähtöä :)
On nämä yöt ja päivät ihan erilaisia toisiinsa verrattuna...toissapäivänä neiti nukkui koko päivän kun oli riekkunut pitkin yötä...eilen taas valvottiin koko päivä ilman kunnollisia unia ja nyt olisi sitten yöllä ja aamusella uni maittanut (isosisko vaan ei antanut nukkua kun heräsi mekkaloimaan jo seitsemältä)...ja taas valvotaan nyt aamupäivä, pikkutorkuilla mennään eteenpäin...
Tuo sängyssä pönkääminen on rasittava uusi juttu, vaikka hyvähän se on että vauveli kehittyy...mutta en voi enää laittaa hänelle yöhaalaria lainkaan, kun sillä ihmeellisellä lantioliikehdinnällä siellä sängynpohjalla hän saa vaippansa nilkkoihin...ja minä kun olen ihan skitso noissa vaippa-asioissa :) Nyt nukutaan sitten bodylla ja housuilla...body sentään pitää vaipan jotenkuten paikoillaan...
Aurora on alkanut pönkäämään myös istumaan sylissä ollessaan. Makuuasento on neidille ihan kauhistus...pitäisi koko ajan nähdä mitä ympärillä tapahtuu. Saa olla varovainen, että neiti jauhosäkki yhtäkkiä syöksähdä sylistä lattialle. Auroralla on niskan kanssa ongelmia: jos nostan häntä käsistä hoitopöydältä ylös, ei pää meinaa seurata perässä lainkaan. Muuten kyllä sylissä ollessaan kannattelee hienosti päätään ja vatsaallaan ollen nostaa päätä hanakasti pystyyn. En tajua mikä siinä yhdessä nostoasennossa mättää kun ei pää tule perässä...?
Tänä aamuna piti pitkästä aikaa taas lypsää, kun jostakin syystä imeminen ei yöllä onnistunut ja jouduin turvautumaan pulloon. Ihan kivasti sain maitoa tulemaan, mutta lypsyrumbaan en enää ala! Saa luvan alkaa tyhjentämään rintaa ilman oheislaitteita...Ihme haaveilija! Meikäläinen ei yöllä jaksa yhtään mitään imemismaratoneja...
Jep. Nyt pitää lopettaa ja mennä suihkuun, jotta pääsemme mustikka- ja perunaostoksille torille :)
Kanelisokeri & Aurora 2kk + risat päälle
Miuta siis ahdistaa ihan hirveästi!!! Tekis mieli vaan itkeä. Neiti on lopettanut ihan täysin pullosta juomisen. Eilen joi 20ml korviketta kunnes tajusi mitä juo ja lopetti sen homman siihen. Sen jälkeen ei ole suostunut ottamaan yhtään imua, ei rintamaitoa eikä korviketta. Voihan vi**u sentään!!
Nyt tästä imetyksestä tuli se ahdistava juttu, kun se on PAKKO. Jos tietäisi, että se on omissa käsissä ja vauva huolisi pulloa, niin eihän siinä sitten olisi mitään. Nyt ei ole muuta mahdollisuutta. Eilen kävin jumpassa ja olin poissa 2,5 tuntia. Imetin lähtiessä. Neiti oli huutanut melkein koko ajan eikä ollut suostunut juomaan pullosta. Kun tulin niin hyökkäs tissiin kiinni kuin hyeena. Tosi kivaa joo. Mie en jaksa tätä arkea jos en välillä pääse johonkin tuntia pidemmäksi aikaa.
Nyt ei muuta pyöri mielessä kuin tää pulloasia. Tekisi mieli vaan tehdä niin, etten yksinkertaisesti anna tissiä ennen kuin juo pullosta. Pelottaa vaan että lopputulos olisi siinä, että vauva hylkäisi sitten rinnan. Esikoinen kun opetettiin puoliväkisin pullolle, niin rupes saamaan sitten hulluja rintaraivareita. Kyllä mie nyt sinnikkäästi yritän tätä pulloa opettaa. Neiti kyllä osaa juoda siitä, viimeks viikko sitten joi melkein 100ml. Nyt on vaan pistänyt sille totaalisen stopin. Mie siis niin vihaan tätä vauva-aikaa!! Pitää olla kaikenlaisia ongelmia, helvetti sentään.
Onko jollain positiivisia kokemuksi pullokoulusta?? Mie kun kuvittelin, että jos antaa säännöllisesti pulloa niin se ei unohdu. Me ollaan annettu melkein joka päivä pullosta ja silti siitä juominen on nyt niin vaikeaa.
Ja ei edes kelpaa tavallinenkaan tutti. Siitäkään ei voi syyttää yrityksen puutetta. Ollaan joka päivä sitä tuputettu aina nukkumisen yhteydessä, mutta ei ota niin ei ota. Kun katsoin kuvia esikoisesta, niin 2kk iässä hän jo lupsutteli tuttia tottuneesti. Tää on jo 3kk eikä vaan maistu. Yritän vielä tänään ostaa eri mallisen tutin. Samoin kokeilen luonnonkumista tuttipullon tuttia. Pitäiskö sitä sitten kokeilla eri merkkisiä korvikkeitakin... Rintamaidon kanssa en jaksaisi opettaa pullolle, koska sitä pitäisi aina lypsää takaisin. En oikein saa irtoamaan maitoa rintapumpullakaan. Joutuu aina pitkään odottelemaan herumista.
Huoh, tää päivä on taas sellainen että ei vaan millään jaksaisi. Ja esikoinen sitten koko ajan roikkuu lahkeessa ja tekee pahojaan. Välillä saan itseni psyykattua hyvälle tuulelle, niin eikö se esikoinen heti tee jotain tuhmaa. Voisin antaa sen vaikka pariksi viikoksi jonnekin hoitoon...
Nyt pitää kyllä saada iso säkki suklaata, ei tästä elämästä muuten tuu yhtään mitään..
Tytteli-83 ja lakkoileva neiti 3kk
Mä kannoin kuulkaa syyllisyyttä jo 1kk lähtien siitä, että edes mietin lopettamista... sitten märehdin ja jauhoin asiaa miehelle joka päivä kuukauden ajan (voi sitä raukkaa) viikon sitä syyllisyyden tuntoa kesti ja nykyään en ajattele koko asiaa... itseasiassa, mietin kuinka paljon onnellisempi olen kun en imetä. Ok, olisinhan vielä imettänyt jos ei olisi tullut kaikki ulos, mutta siltikään se ei ole minun juttuni ja olisin varmaan lopettanut 3kk iässä.... kuutta kuukautta tuskin olisin jaksanut. Löysin nyt maidon (ehkä) mikä tytölle sopii, tutteli omneo, sitä neuvolassa "suosittelivat" ja kakka ollut nyt tänään keltaista (jipii) ja sitä on tullut kahdesti ja se on tullut helposti.
Meillä on tyttö mennyt yöunille joka ilta sen jälkeen kun lopetin imettämisen, eli n pari viikkoa, klo 20:30! viimeistään klo 21. Nyt meni jo nukkumaan 10 min sitten, saa nähdä herääkö vielä. Meillä nukutaan nyt eka 4-5h, toinen pätkä 3-4h ja sitten vielä 2-3h. tyttö kääntyy nyt selälleen ja herää siihen, ei osaa nukkua selällään, joten aamuyö etenkin on yhtä kyljelleen kääntöä...
no nysse heräs...:)
Kix ja mataami 2kk ja viikko