Maksatteko asuntolainaa miehenne kanssa suhteessa tuloihin, vai kiltisti fifty/fifty?
Olin positiivisesti yllättynyt, kun mies ehdotti, että maksaisi 200 euroa enemmän lainaa kuin minä, koska on parempituloinen. Suostuin toki :)
Kommentit (23)
ja eipähän tarvitse kummankaan tehdä tiliä omista hankinnoistaan.
niin velat kuin tilit kuin asunto kuin auto kuin romutkin. Myös ennen avioliittoa toisen omistama omaisuus menee puoliksi. Ja vaikka toinen olisi ollut koko ajan kotiäitinä/-isänä ja toinen raatanut palkkatyössä, niin silti menee puoliksi.
ja minä yhtiövastikkeen, joka on huomattavasti pienempi kuin lyhennys.
ei tosiaan ole sillä mitään merkitystä, kun kummallekaan ei jää mitään.
Käytännössä minä siis maksan menoista isomman osan, kun on isommat tulot. Muttei noita ole mitenkään korvamerkitty eli jossain kuussa saatetaan maksaa kaikki laskut toisen tililtä ja laina toisen.
kummallekin jää omaan käyttöön vähän rahaa kuukaudessa. isommatkin ostokset voi päättää yksin, kunhan toinen tietää missä mennään.
Vielä eivät rahat ole yhteisiä. Olemme vasta verrattain tuore pari. ap
ja mm. toisen luottokorttini kulut menee miehen tililtä.
Vaikka välillä ketuttaa, jos mies tuhlaa. Itse unohdan joskus vaatia omaa osaani ja hankkia tarvitsemiani asioita.
Vierailija:
Vielä eivät rahat ole yhteisiä. Olemme vasta verrattain tuore pari. ap
Molemmat lyhentää saman summan kuussa, mutta meillä on eri määrä velkaa. Toisen laina siis lyhenee nopeammin kuin toisen.
Siis kun laitamme tilistä molemmat lainatilille rahaa. On sovittu tietty summa, joka sinne " pitäisi" molempien siirtää eli se summa mikä syntyy lyhennyksestä, koroista, vastikkeesta ja lapsen hoitomaksusta. No siis puolet siitä summasta pitäisi joka tilistä pistää, mutta laitamme sinne vaihtelevasti rahaa eli kun laskuja on enemmän niin laitan/laitamme vähemmän ja kun taas on vähemmän laskuja tai on saanut töistä jonkun bonuksen tms. niin laitamme enemmän. Siellä on aina noin 2kk maksujen verran rahaa. Jos koko laina-aika lasketaan niin mies on varmasti pistänyt sinne enemmän kuin minä, koska saa isompia bonuksia. Tuloero meillä on noin 700 euroa (brutto, netossa ei ole läheskään noin suuri ero).
Näin oli ollessani hoitovapaalla ja näin on nyt kun olen töissä.
Muuten meillä vähän jaellaan sitten noita muita laskuja, että menee suurin piirtein tasan molemmilta. Miehellä on vähän paremmat tulot kuin mulla. Mun mielestä on ihan selkeää, että on omat tilit molemmilla.
Sen verran kysyisin, että olettehan kaikki sitten naimisissa niissä tapauksissa, joissa mies lyhentää yksin asuntolainaa? Ja mielellään vielä yli 5 v.
meillä ei ole yhteiset rahat, kokonaan.
Molemmilla on omat tilit ja lisäksi löytyy yksi yhteinen tili, jolat maksetaan asuminen, ruoka, lasten hoitomaksut ja vaatteet tms perhemeno. Mutta omat henk. koht. menot kumpikin maksaa omalta tililtään (vaatteet, kosmetiikka, kirjat...). Siirrämme kumpikin yhteiselle tilille joka kuussa summan, joka on suhteutettu tuloihin. Tällä hetkellä mies tienaa noin kolme kertaa sen mitä minä, joten hän siirtää tilille kolminkertaisen summan myös. Minä nimittäin olen vain osapäiväisesti töissä ja hoidan puolet ajasta lapsiamme kotona. Tämä toimii hyvin meille, molemmat on tyytyväisiä ja koemme että tämä on reilua.
Minä minimi vanhempainrahalla ja maksan ruokakulut.