Mikä on vanhin elokuva jonka tykkäät katsoa miljoona kertaa?
Toki me KAIKKI tykätään katsoa Forrest Gump ja Titanic miljoona kertaa. Mutta ne on aika uusia leffoja. Forrest Gump julkaistiin vuonna 1994 ja Titanic julkaistiin 1997. Uudet leffat ei nyt kelpaa. Minä tahdon tietää kaikista vanhimman leffan jonka sinä tykkäät nähdä miljoona kertaa.
Minun tuollainen kaikista vanhin suosikkileffa: Casablanca, julkaisuvuosi 1942. Toki olen tykännyt sitä vanhemmistakin leffoista, esim Le Voyage dans la Lune (vuodelta 1902) ja Nosferatu (1922), ne ovat mielestäni aivan mahtavan nerokkaita, näkemisen arvoisia, mutta silti, minulle riitti että näin ne yhden kerran, mikään niissä ei "vedä" minua katsomaan niitä useammin, ei ainakaan miljoonaa kertaa. Eli toki, noilla elokuvilla on "oma elokuvahistoriallinen arvonsa", mutta minä en vain yksinkertaisesti tykkää niistä niin paljon että tahtoisin nähdä ne aina vain uudestaan ja uudestaan ja uudestaan.
Casablancan lisäksi olen löytänyt vain älyttömän aniharvoja leffoja 1940-1980 luvuilta jotka tykkäisin katsoa miljoona kertaa. Useimmat lempileffani ovat 1990-luvulta tai sitäkin uudempia. Toki, tuohon on poikkeuksena ainakin Woody Allen, joka julkaisi ensimmäisen leffansa vuonna 1965 ja jonka melkein kaikki leffat tykkään katsoa miljoona kertaa. Mutta eihän tuo 1965 ole myöskään hirveän vanha juttu. Edes ihan ensimmäinen Woody Allenin leffa ei ole ikivanha, se ei ole läheskään niin vanha kuin vaikkapa Casablanca tai Nosferatu. Eli Woody Allen ei nyt ihan riitä, hänenkin leffansa ovat "kohtuullisen moderneja" eivätkä "ikivanhoja".
Kommentit (89)
Joku moderni, 80-luvulta varmaan, en tykkää tosi vanhoista elokuvista. Terveisin sivistymätön juntti (oletettavasti)
Vierailija kirjoitti:
Vihaan Forrest Gumpia. Miksi sitä leffaa suurinpiirtein palvotaan?
Vihaat? Mulle se on aika yhden tekevä leffa ja silti mä ymmärrän suosion. Se vammainen mies on aivan järjettömän onnekas monella eri tavalla, paitsi rakkaudessa. Lisäksi vaatimattomuus ja ne elämänohjeet. Aina hihitellyt sitä, miten osuva onkin tämä suklaakonvehti vertaus. Ehkä olen ollut herkässä kasvuiässä, että jotkut asiat kuitenkin jäi tuollai mieleen. En mä ole kuitenkaan huomannut, että leffaa ns. palvottais...
kuten toista "suuruutta", joka oli täysi pettymys ja aiheuttaa hämmennystä yhä, että miten jengi siitä niin tykkääkin..?
Titanic - mitä ihmettä? Juliet ja Romeo uudelleen lämmitettynä. Tätäkin tarinaa on pyöritetty sadoissa leffoissa ennen ja jälkeen Titanicin.
Pahoittelut OT. - ohis
Mies joka ampui Liberty Valancen 1962.
Hitchcockit ja Chaplinit. Bunuel. renoirit ja truffautit. Hitto noissa ranskan uuden aallon elokuvissa on enemmän toimintaa kuin c-gulli ja Rayoenolds "toimita"leffoissa.
Vierailija kirjoitti:
Hitchcockit ja Chaplinit. Bunuel. renoirit ja truffautit. Hitto noissa ranskan uuden aallon elokuvissa on enemmän toimintaa kuin c-gulli ja Rayoenolds "toimita"leffoissa.
Kurosawa ja Tarkovski unohtu. ja kubrick.
Cat people 80 luvun alussa myös se alkuperäinen 40luvul
Vanhin on Tuulen viemää vuodelta 1939. Mulla on siitä neljän DVD:n collector's box vuodelta 2004. Muitakin Hollywodin kultakauden elokuvia katselen mielelläni, mm. Gilda, Casablanca, Afrikan kuningatar, Kissa kuumalla katolla jne, jne, jne.
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin nähdä ranskalaisia noir-rikoselokuvia, keitä niitä ohjaajia nyt oli, Melville ym. Piru, kun ei suomikanavat ainakaan niitä näytä.
Kotimaisista paras olin nahjuksen vaimo.
Aikakone 1960
Invaders from Mars 1953
Pretty woman ja Notting Hill. Alkavat olla vanhoja nekin jo.
Sodoma & Gomorra. Klassikko 1970-luvulta.
Kansalainen Kane (1941)