Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko aamu-unisuus vain epäterveellisiä elämäntapoja? Ystäväni parani aamu-unisuudesta, kun hän vapautui ylipainosta. Siksi tein tällaisen johtopäätöksen.

Vierailija
06.05.2022 |

Aamusta asti väsyneenä haukotteli, istui ja kiskoi energiajuomaa ja sokeria. Kahviakin meni. Sitten valitteli, että ei saa iltaisin unta ja nukuttua ja taas aamulla väsytti ja piti tankata.

Kun sitten lääkäri määräsi hänet laihduttamaan, vösyneeestä haukottelijasta alkoi kuoriutumaan terve ihminen. Mitä vapaampi hän oli kiloista, sitä vähemmän hän oirehti.

Eli miten on?

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden tutun kokemuksesta taas yleistys

Onneksi meille aamun torkuille aka iltaihmisille on vaihtoehtoja. Juoksen helposti kympin lenkit illalla kun aurinko laskee, liikun paljon ja syön terveellisesti. Täysin terveenä muutenkin ja teen pelkkää yötyötä. Onneksi harvemmin tarvetta olla aamuihmisten rytmissä, kun ei sovi niin ei sovi. Krooninen unettomuus on helpottanut, kun on saanut tehdä oman sisäisen rytmin mukaan asioita.

Vierailija
22/25 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se kofeiini ja muut piristeet ovat todennäköisesti suurempi tekijä. Mutta myös liikunta väsyttää.

Itseä ärsyttää aivan suunnattomasti tämä adhd-ilmiö, jonka varjolla ihmiset oikeasti uskottelevat itselleen ja toisille, ettei kofeiini vaikuttaisi heidän hermostoonsa samalla tavalla kuin muiden. Unirytmi päin persettä, mutta ei johdu kahvista tai esimerkiksi sinisestä valosta, koska heidän biologiansa on erilainen kuin kaikilla muilla. Ei muuten ole. Ihan yhtä lailla ne epäterveet rutiinit ja ajatukset ovat se, mikä pilaavat heidän suorituskykynsä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina olen ollut hoikka, bmi 18-21. Ja iltavirkku. Viihdyn vuorotyössä, mutta lasten takia nyt en voi tehdä, kun olen eronnut. Samoin on muilla sisaruksillani.

Vierailija
24/25 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen enemmän aamu-uninen kuin iltauninen, ja olen aina ollut elopainosta riippumatta. Menen illalla sänkyyn n. klo 22. Luen kirjaa, ja sammutan valot kun alkaa silmät luppasemaan ja silloin kello on jo lähellä puoltayötä. Nukahdan yleensä nopeasti, ja herään aamulla yleensä aina samaan aikaan eli klo 9. Tällä unimäärällä ja unirytmillä pysyn virkeänä koko päivän. Joskus nukun vieläkin pitempään, jos unta riittää.

Vierailija
25/25 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ihminen ikääntyy niin elämän rytmikin muuttuu ainakin minulle, ei enää puolille päiville maata sängyssä niin kun teini-ikäiset.