Vauva ei vielä laskeutunut rv 40?
Heips!
Odotan esikoistani viimeisilläni ja vauva ei ole vielä laskeutunut / kiinnittynyt lantioon. Onko teillä kokemuksia vastaavasta? Onko normaalia tai mahdollista, että synnytys voi kuitenkin käynnistyä ajallaan eikä menisi yli lasketun ajan?
Vastauksistanne kiitollinen @TJ
Kommentit (8)
Meidän esikoinen ei missään vaiheessa kiinnittynyt lantioon. Sen takia saatiin neuvolasta ohjeet mennä ambulanssilla sairaalaan (napanuoran esiinluiskahtamisen vaara). Synnytys käynnistyi 39+4 eli ihan ajallaan. Meillä vauva ei päässyt kiinnittymään lantioon ilmeisesti lantion ahtauden takia ja tytön pääkin oli vinossa. Synnytys kuitenkin käynnistyi ajallaan ja eteni. Sektioon kuitenkin mentiin kun ei se lapsi sieltä ulos päässyt. Olen kuitenkin kuullut ettei kaikki vauvat laskeudu ja silti synnytys etenee normaalisti eli meillä kai vain sattui monta asiaa menemään " ei normaalisti" . Tuloksena kuitenkin terve tyttö ja äitikin toipui :) Tsemppiä viime metreille!
Mutta kaikki sujui hyvin ja terve, yli nelikiloinen neiti saatii lopulta maailmaan! :0) Tsemppiä loppuraskauteen!
Meillä sama juttu kuin Mittumaarilla. Vauva laskeutui vasta ponnistusvaiheessa, jouduin ns ponnistamaan ensin pojan hollille ja sitten vasta ulos.
Ihan alateitse tuli ja 4,5 kg 9/9 poika. Niin ja rv 39+4.
Tsemppiä synnytykseen.
-anja-
PS. Ei sun tarvitse ambulanssilla mennä sairaalaan ellei lapsivedet tule. Jos lähdet parin tunnin supistusten jälkeen niin autolla vaan. Jos lapsivedet tulee, niin sitten makuulle ja ambulanssisetiä (tai -tätejä) odottamaan ;-)
Kiitos teille vastanneille!
Ihme ettei minulle ole neuvolasta annettu mitään ohjeita tai sanallakaan sanottu, että pitäisi ambulanssilla lähteä sairaalaan jos lapsivedet menee. Kuitenkin laskeutumattomuus on siellä ollut puheena. Ainoastaan sanottiin, että mikäli lapsivesi on vihreää, niin sitten makuulteen sairaalaan. Toivoa sopii, että synnytys käynnistyy supistuksilla.
@TJ
Mulla esikoinen laskeutui vasta synnytyksessä, viikkoja tosin 35+3. Neuvolan ohjeiden mukaan lähdin sairaalaan ambulanssilla, mutta synnyttäjien vastaanoton kätilön mukaan ei olisi niin hienoa kyytiä tarvinnut. Vesien mentyä olisi kuitenkin hyvä matkustaa makuuasennossa (kyljellään).
...olipas tuossa sanahirviö ;-)
Minulla takana 9 raskautta ja 9 synnytystä. Yksikään vauva ei ole laskeutunut ennen kuin ponnistusvaiheen alussa. Ensimmäisestä otettiin pelvimetriakuvat juuri tämän takia,kun epäiltiin että vauva ei mahdu syntymään. No tuloksena oli erittäin väljä lantio, josta sitten nämä kaikki vauvat ovat syntyneet noin lasketun ajan tietämissä,osa päivälleen,osa jonkin verran yli ajan. Painot ovat olleet 3950g-4570g,eli aivan hyväkokoisia. Ponnistusvaiheet ovat kestäneet ensimmäiseltä 10 minuuttia ja muilta 1-3 minuuttia. Eli tuo laskeutumattomuus ei välttämättä tarkoita yhtään mitään. Silti on monesti synnyttämään mennessä tympässyt,kun vastaanottava kätilö on todennut, että kyllä vauva keikkuu korkealla ja kohdunsuu niin takana,ettei kunnolla voi edes tutkia,alkutekijöissä ollaan. Kuitenkin jo muutaman tunnin kuluttua on vauva saattanut syntyä. Että näin meillä
ettei tarkoita että menee välttämättä yli tai että synnytys kestäisi normaalia kauemmin. Kiitos!
Minulla ei kukaan kolmesta lapsestani ole laskeutunut/kiinnittynyt, kuin vasta synnytyksen aikana. Kaikki ovat kyllä menneet lasketun ajan yli, mutteivät varmaan tästä syystä.
Kolmeplusyks ja 10+5