Jalkapohjien kipu. En kohta pääse kävelemään.
Kenkiä on vaihdeltu, on venytetty, on yösukka, rasituksella ei ole merkitystä. Onko kokemuksia mikä auttaa😩
Kommentit (42)
Minulla oli jalkapohjat kokonaan kipeinä ja mikään ei auttanut. Tutkittiin eri sairaudet. Reumatekijä oli negatiivinen. Mitään ei löydetty. Jalkapohjakipu väistyi lopulta itsestään.
Seitsemän vuotta myöhemmin puhkesi nivelpsoriaasi, joka ilmiantoi itsensä yksittäisten nivelten tulehduksilla. Nivelpsori diagnoosin voi saada vasta, kun on ollut tyypillisiä niveloireita. Reumatekijä on nivelpsorissa negatiivinen. Onko ihooireita, ne voivat edeltään nivelpsoriaasia?
Liikunta pitää jopa oireettomana. Ala liikkua enemmän heti jos jalkapohjien kipu väistyy ja etsi tapa liikkua jo nyt. Uinti? Pyöräily? Myös ruokavalio on tärkeä. Ylipainoa ei jaksa kantaa. Sokeri ja viljatuotteet, reagoitko niihin herkästi? Elämäntavat muuten? Unen laatu?
Minulla menee hyvin. Pidän huolta itsestäni.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli jalkapohjat kokonaan kipeinä ja mikään ei auttanut. Tutkittiin eri sairaudet. Reumatekijä oli negatiivinen. Mitään ei löydetty. Jalkapohjakipu väistyi lopulta itsestään.
Seitsemän vuotta myöhemmin puhkesi nivelpsoriaasi, joka ilmiantoi itsensä yksittäisten nivelten tulehduksilla. Nivelpsori diagnoosin voi saada vasta, kun on ollut tyypillisiä niveloireita. Reumatekijä on nivelpsorissa negatiivinen. Onko ihooireita, ne voivat edeltään nivelpsoriaasia?
Liikunta pitää jopa oireettomana. Ala liikkua enemmän heti jos jalkapohjien kipu väistyy ja etsi tapa liikkua jo nyt. Uinti? Pyöräily? Myös ruokavalio on tärkeä. Ylipainoa ei jaksa kantaa. Sokeri ja viljatuotteet, reagoitko niihin herkästi? Elämäntavat muuten? Unen laatu?
Minulla menee hyvin. Pidän huolta itsestäni.
Minulla ihan vastaava kokemus. Ensin päkiäkivut, jotka kestivät puolisen vuotta. Niihin auttoi vain jääpalalla hautominen hetkellisesti. Reumatekijä oli negatiivinen.
Meni 10 vuotta ja todettiin nivelpsori, kun oireita tuli eri niveliin ja pohjalla psoriasis.
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisin syy plantaarifaskiitti, joka ei ole vaarallinen mutta valitettvan hitaasti paranee. Mulla tuli tuo molempiin jalkoihin kun paino nousi ja aloitin ylipainoisena päivittäisen kävelyharrastuksen. Hoitona akillesjänne- ja pohjevenytyksiä, kantakuppipohjalliset kenkiin, rasituksen välttämistä kunnes parantunut ja mun tapauksessa laihdutus kun oli ylipainoa. Kesti 3 kk parantua.
Minulla oli myös tämä vaiva. Olen ajokortiton, joten moneen paikkaan oli vaan pakko kävellä, ei ollut kivaa aikaa. Kipu kuvataan usein pistävänä kipuna kantapäässä (luupiikki) ja oli minulla sitäkin, mutta yleensä kipu lähti etenemään jalan sisäsyrjältä ja vasta myöhemmin oli lähinnä kantapäässä.
Mulla oli tästä kyse, kun kipu oli hirvittävä...
https://www.jalkaspesialisti.fi/jalkaongelmat/plantaarifaskiitti/
Lääkäri ei asiaan määrännyt ku tulehduskipu lääkettä, mutta spesialisti osasi antaa oikeat ohjeet.
Vierailija kirjoitti:
Älä vaan kerro yhtään tarkemmin tuntuuko kipu varpaissa, päkiässä, jalkaholvissa, kantapäässä, koko jalkapohjassa, ulkosyrjällä, sisäsyrjällä?
Jalkapohjassa kuten aloituksessa lukee
Ylipaino ja passiivinen elämä altistaa juuri tuollaisille vaivoille, ja monille muille.
Voi liittyä selkälihasten, lantion tai takareisien jumeihin.
Et tosin kerro mitään missä tilanteissa tai milloin tuo kipu esiintyy, millaista se on jne.
Neuropatia voisi olla. Kannattaa hakeutua tutkimuksiin.
Kunnes lääkäriin pääset kannattaa koittaa aamuin illoin jalkapohjan hieromista tennispallolla. Eli pallo maassa ja rullailet jalkapohjaa hellästi edestakaisin. Toimii myös hoitona plantaarifaskiittiin mikä on aiemmin jo mainittu.
Luupiikki? Paranee kävlemällä, mutta sattuu.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli fibromyalgian alkuaikoina kamalaa jalkapohjakipua.
samoin
Holvikaaressa, heh. Sopii avlaiselle. -sivusta
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisin syy plantaarifaskiitti, joka ei ole vaarallinen mutta valitettvan hitaasti paranee. Mulla tuli tuo molempiin jalkoihin kun paino nousi ja aloitin ylipainoisena päivittäisen kävelyharrastuksen. Hoitona akillesjänne- ja pohjevenytyksiä, kantakuppipohjalliset kenkiin, rasituksen välttämistä kunnes parantunut ja mun tapauksessa laihdutus kun oli ylipainoa. Kesti 3 kk parantua.
Eikö tuo plantaarifaskiitti ole kantapäässä, ei varsinaisesti jalkapohjassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisin syy plantaarifaskiitti, joka ei ole vaarallinen mutta valitettvan hitaasti p9aranee. Mulla tuli tuo molempiin jalkoihin kun paino nousi ja aloitin ylipainoisena päivittäisen kävelyharrastuksen. Hoitona akillesjänne- ja pohjevenytyksiä, kantakuppipohjalliset kenkiin, rasituksen välttämistä kunnes parantunut ja mun tapauksessa laihdutus kun oli ylipainoa. Kesti 3 kk parantua.
Eikö tuo plantaarifaskiitti ole kantapäässä, ei varsinaisesti jalkapohjassa?
Näin. Taitaa olla toiselta nimeltään kantakalvontulehdus. Nimenomaan kantapäässä oleva kalvo tulehtuu ja siihen ei särkylääkkeetkään pahemmin auta, koska siellä on huono verenkierto.
olen lukenut että faskiitti kuuluu sairaussarjaan johon kanannattaa hoitomuotona varmistaa että saa riittävästi b12-vit
Kilpirauhasen vajaatoiminta aiheuttaa kans jalkakipuja.
Vierailija kirjoitti:
olen lukenut että faskiitti kuuluu sairaussarjaan johon kanannattaa hoitomuotona varmistaa että saa riittävästi b12-vit
B12-vitamiinin puute aiheuttaa neuropatiaa, yksi oire joka seuraa pernisiöösissä anemiassa mikäli vitamiinitasot alhaalla, siinä hoitona B12-vitamiini. Tulee tavallisimmin iäkkäille, tai niille joilla on jostain syystä vahingoittunut vatsalaukun toiminta. Minulla sikapiikki aiheutti B12-vitamiinin imeytymisen estymisen, tai valmistumisen.
Älä vaan kerro yhtään tarkemmin tuntuuko kipu varpaissa, päkiässä, jalkaholvissa, kantapäässä, koko jalkapohjassa, ulkosyrjällä, sisäsyrjällä?