Käydäänpä läpi vielä: Auto vaatii öljynvaihtoa
Tulee siis näyttöön vaatimus, että vaihda moottorin öljy. Mikään merkkivalo ei pala.
Kuinka kauan on SUUNNILLEEN aikaa vaihtaa öljyt ennen kuin moottori sanoo itsensä irti?
Olen siis ajellut ihan pieniä matkoja herjasta huolimatta ja vielä on kaikki ok. Mikään valo ei pala milloinkaan eikä ole mitään omituisia ääniä. Odottelen paikan x vastausta öljynvaihdon kokonaishintaan. Homman olen siis hoitamassa asap joka tapauksessa.
Välttelen turhia ja pitkiä ajoja, eli auto ei ole missään isossa käytössä niin kauan kuin öljyjä ei ole vaihdettu.
Kommentit (34)
Nythän on autokohtaista miten se "syö" öljyä tai ei syö sitä. Vanhassa autossani öljy vain vanheni, mutta se ei mitenkään hävinnyt ja haihtunut sieltä säiliöstä. Uudempi autoni sen sijaan syö ja hävittää öljyä, joten sitä on lisättävä sinne välillä. Niinkin on käynyt että öljy on ollut hyvin vähissä ja auto alkaa äännellä kuin traktori. Siinä alkaa olla moottori vaarassa.
Itse vaihdatan joka kevät öljyn ja suodattiminen renkaitten vaihdon kanssa samaan aikaan.
Tässä pitäisi tietää vähän että minkälainen auto on kyseessä ynnä muuta. Yleensä lyhyet, alle 12-15km ajot on auton moottoriöljylle pahin mahdollinen, kun öljyyn sekoittunut kosteus ja polttoaine ei haihdu pois sieltä. Nykyään kun monet autot itse ilmoittavat huoltotarpeen lähestymisestä, niin ei voi paljolla pitkittää sitä väliä. Jotkut autot suosittelee 1 vuosi / 15,000km ja jotkut taas menee 1v/25,000km. Näitä huoltovälejä ei voi verrata keskenään, sillä moottorit on suunniteltu eri tavalla.. Kannattaa huoltaa kuitenkin auto valmistajan ohjeiden mukaisesti, siinä säästää paljonkin rahaa. Perus öljynvaihto on muutenkin niin halpa tehdä
Mä olen tottunut vaihdattamaan säännöllisesti öljyn ja suodattimen kerran vuodessa. Ilman, että tulee mitään ilmoitusvaloja. Mun vuosiajot on n. 15 000km.
Edelleen on saamatta vastaus kysymykseen: oletko katsonut öljyn määrän?
Itse käytän öljynvaihdossa noin 10 000km välein ja välillä vilkaisen öljyn määrän vaikka autossa automatiikkaa onkin
On typerää jättää öljyt vaihtamatta, kun niiden vaihtaminen kuitenkin pidentää auton käyttöikää ja huoltovälejä. Siihen öljyyn kerääntyy metallisiruja ja kuonaa, joka kuluttaa moottoria ja öljyttäviä osia enemmän kuin puhtaampi öljy. Niin että voithan sinä varmaan ajaa vaikka tuhansia kilometrejä tai olla kokonaan vaihtamatta, mutta sinä siitä maksat pitkällä aikavälillä paljon enemmän, kun kuluvia osia täytyy vaihtaa sitten useammin.
Vierailija kirjoitti:
Öljy vanhenee vaikkei edes ajaisi.
Mikä sen vanhattaa? Ei öljytonkassa ole parasta ennen -päiväystä. Maan sisällä on öljy ehtinut vanheta jo aika kauan...
Vain ihan vasta vaihdettu öljy on jotakuinkin kirkasta, öljy tummuu varsin nopeasti käytössä. Tummenemisen nopeuteen vaikuttavat liikkuvien osien kunto, polttoainejärjestelmän kunto ja ajotapa. Jos öljyssä on vaaleanharmaata, se on hälytys! Öljyyn on sekaantunut jäähdytinnestettä, vettä.
Mutta älkää nyt vain minua uskoko, sen kun vaan ajelette, kyllä se se siitä pikkuhiljaa...
Varaan ajan huollosta kun auto kehottaa (jakarin kuva), Vajaa 30 tkm ja vajaa pari vuoden välein.
Kerran tai kaks kone pyytää lisää öljyä, varsinkin jos ajaa ylämäkeen niin tunnistin huomaa että pinta olisi alhaalla.
Pelkkä konepellin avauskin vois riittää :D Jos syynä on vain se että kylmää eikä öljy ehdi valua ihan heti alas jääkylmässä moottorissa.
Tai eipä kait konellissä mitään tunnisteita ole?
käyttämätön öljy vanhenee??? kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä sen vanhattaa? Ei öljytonkassa ole parasta ennen -päiväystä. Maan sisällä on öljy ehtinut vanheta jo aika kauan...
Öljyyn kertyy moottorissa vettä mm. tiivistymällä ilmasta. maasta pumpattu öljy on jotain muuta kuin synteettiset nykypäivän moottoriöljyt.
Suosittelen vaihtamaan öljyt mahdollisimman usein. Männänrenkaat alkaa kuluu huonoista öljyistä ja alkaa kuluttaa öljyä kun falskaa. Myöhäistä siinä vaiheessa jos auto alkaa kuluttaa öljyä.
käyttämätön öljy vanhenee??? kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Happi.
Riippuu auton mallista ja iästä.
Eli omassa autossani on ilmeisesti uutena mennyt heittämällä kaksinkertainen öljynvaihtoväli (toki kuluttaa autoa enemmän, mutta sitähän ei se uuden auton omistaja saanut koskaan tietää, että vähän yli 10 vuoden vanhaan autoon piti tämän seurauksena tehdä remontti, mitä kyseiseen automalliin ei tarvitse yleensä tehdä "ikinä"), kun taas vähän vanhempana se sama auto alkoi "syödä öljyä", kun vaihtoväli meni tuhansia kilometrejä pitkäksi.
Jos öljyä ei ole niin tarvittaessa voi lisätä hieman oliiviöljyä.