Sisustusapua! Kumman väriseksi makkarin seinät, vaaleansinisiksi vai vaaleanruskeiksi?
Jommasta kummasta tulee siis pääväri. Huoneessa on valkoiset ovet, paneloitu valkoinen vino katto ja valkoöljytty saarniparketti. Lattialistat on korkeat valkoiset.
Jos tulee ruskeat seinät, tulee kalusteista kai enimmäkseen valkoisia, päiväpeitteestä valkoinen ja vaaleansinistä tulee verhoihin ja lakanoihin. Jos taas laitamme siniset seinät, tulee huonekaluista tummempia, päiväpeite valkoinen ja iso valkoinen nojatuoli huoneeseen. Vai miten te tekisitte ja kumman seinävärin valitsisitte?
Kommentit (11)
On ihanan viileä ja mukava nukkua kun on sellainen raikas fiilis. Nyt meillä on lähinnä kaakaonruskea tehosteseinä, tummanruskeat verhot ja turkoosi päiväpeitto, ja vaikka on ihan kiva niin nyt kesällä olen kaivannut väreiltään raikkaampaa ympäristöä.
helpompi sisustaa ruskean kanssa kuin sinisen.
Pohjoisen valo on kylmempää, ja sinisessä viileys korostuu - etelän puolella valo vaikuttaa pehmeämmältä ja lämpimämmältä. Ruskeasta tulee helposti tunkkainen, sinisestä taas liiankin kylmä, etenkin jos sinistä on liikaa.
Väristä tulee helposti liian hallitseva, ellei sitten muut värialueet huoneessa ole riittävän suuria, esim. verhot ja mahdolliset vaatekaapin ovet.
Ehdottomasti tyylikkäämpi vaihtoehto. Jos tykkää sinisestä, sitä voi laittaa tekstiileihin.
Vaaleansininenhän sopii ruskean kanssa tosi hyvin yhteen. Jos teillä on kaksi maalattavaa seinää, voisi toinen hyvin olla ruskea (esim. maitokaakaon värinen) ja toinen siihen sävyyn sopiva sininen.
Minulla on ollut erilaisia ruskeita sävyjä asunnoissani ja vaalet sävyt ovat likeisia tummat tekevät huoneesta tunkkaisen. En itse pidä sinisen kylmyydestä. Tällähetkellä suosin harmaata (esim. 7-15% harmaa), koska se tukee ympäröiviä sävyjä (harmaa "muuntuu" vastavaväriksi, eli näyttää taittuvan siniseen oranssin taustalla ja päinvastoin) ja siten tasapainottaa olematta kuitenkaan värinä dominoiva. Lisäksi harmaasta korostuu valkoinen ja musta. Harmaa myös tukee vallitsevan valon väriä. Hauskinta on, etteivät esim. ystäväni ole tajunneet kotonani harmaiksi maalattuja seiniä, mutta ihmettelevät kotoisuutta ja tilan lämpöä.
Kiitos mielipiteistä!
Aika tasan jakautui äänet sinisen ja ruskean kesken. Ikkunat ja parvekkeen ovi makkarissa on aamuauringon puolelle, ja huone on valoisa. Verhojakin tarvitaan paljon, sillä ikkunaseinä on leveä. Itse olen ehkä hitusen enemmän kallistunut sinisen puolelle, mutta totta on, että ruskea seinissä antaa enemmän pelivaraa, eli voi vaihtaa vsin tekstiilit muunvärisiin, ja näin saada ilmettä. Ja tuo sininen, mitä ajattelin, olisi sellainen hyvin vaalea sininen, ehkä ihan hitusen harmaaseen taittuva, mutta kuitenkin vielä kirkas ja valoisa.
Meillä on tällä hetkellä yksi seinä tapetoituna voimakkaammalla värillä, ja se ei sovi tuonne huoneeseen ollenkaan, eli kaikki seinät on tarkoitus maalata samalla värillä.
Kuka haluaa näyttää kuihtuneelta tai harmaalta/vihertävältä missään huoneessa? Eli värin sävy on todella tärkeä väriä päättäessäsi, samoin lakanoiden väri. Kattovalaistustakaan en laittaisi, se saa jokaisen poimun ja uurteen, rypyn, näkymään vaikka olisit kolmikymppinen ja hyväkroppainen. Eli ehdolla olevat väri mallit kasvoja ja kättä vasten, ja eri valaistuksessa, siten näet mikä sopii sinulle.
mutta tuo sun sepustukses oli vain tylsää...
laittaisin minä, ettei tule liian sinistä. Ja värit sopivat kyllä oikein hyvin yhteen. Myöhemmin on ruskeaan helpompi yhdistää sitten muita värejä, kun haluaa vaihtelua verhoin/tyynyin jne.