Miksi jätät lauseesta kieltoverbin (en, et, ei...) pois ja käytät pelkkää pääverbiä "Hän ole sitä käyttänyt"?
Kieltolause muodostuu käyttämällä kieltoverbiä (en, et, ei, emme...) ja pääverbiä yhdessä (en ole, et ole, ei ole, emme ole...). Miksiköhän usein näkyy kieltoverbin pois jättämistä jopa jotkut iltapäivälehtien toimittajat jättävät joskus kieltoverbin pois. Kieltolause pelkkää pääverbiä käyttäen ei tarkoita yhtään mitään.
"Kukaan voi päättää kenenkään puolesta, mitä kukin suuhunsa laittaa."
= Kukaan ei voi päättää/Ei kukaan voi päättää
"Pitkäaikaistyötön työllisty kurssille osallistuttuaankaan, jos työnantaja ei halua palkata häntä."
= Pitkäaikaistyötön ei työllisty/Ei pitkäaikaistyötön työllisty
"Kuuntelin ohjeet, mutta voi tehdä sitä niin."
= mutta en voi tehdä/mutten voi tehdä
"Kieltolause pelkkää pääverbiä käyttäen tarkoita yhtään mitään."
Miksi teet niin?
Kommentit (37)
Se on aggressiivi, yleinen puhekielen ilmaustapa. https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Aggressiivi
Kyseinen puhekielinen kieltoverbitön kieltorakenne on nimetty aggressiiviksi ja sen yleistymisestä keskusteltiin jo 15 vuotta sitten. Ks. lisää esim.
Koska kieltoverbi sekundaaristi redundantti, ei kieliopillinen mutta toki silti ymmärrettävä.
Tämän täytyy olla joku murrejuttu. Helsingin murretta? Tai joku lyhennys puhelimella kirjoittaessa. Voisin kirjoittaa "ikinä nähny" mutta en sanoisi niin.
Minua ärsyttää myös hänen jättäminen pois. Meille kun koulussa ratkutettiin, että sen pitää olla mukana.
"illalliselle kanssaan"
illalliselle HÄNEN kanssaan.
Nuo esimerkit oli mielestäni vähän huonoja, en oo tollasiin kyllä törmännyt. Sen sijaan esim "MINÄ mitään sellasta tee" voisi sopia paremmin, kun korostetaan vielä ettei itse ainakaan tee niin.
Minulla ole tapanani jättää sanoja pois.
/s
Rauhoittukaa! Ihan sama miten sanotte tai rustaatte kunhan pääasian ymmärtää!
Minulla on vaikeuksia sanoa e--e-e-e-e----e----e---i-----i---ii mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Se on aggressiivi, yleinen puhekielen ilmaustapa. https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Aggressiivi
Miksi tuota aggressiivia käytetään myös sävyltään neutraaleissa kirjakielisissä teksteissä?
Vierailija kirjoitti:
Sanojen välistä jättäminen ei tuota helposti ymmärrettävää lopputulosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanojen välistä jättäminen ei tuota helposti ymmärrettävää lopputulosta.
Sanojen välistä jättäminen tuota helposti ymmärrettävää lopputulosta.
Epäilen asian olevan niin, että nykyihmiset luulee, että kieltoverbin saa jättää pois, mutta mistä se luulo on lähtöisin?
Sen siitä sai, kun kokoomuslaiset pilasivat suomalaisen koulun.