Miten saada lomaa parisuhteesta?
Ollaan oltu vuosia naimisissa ja halutaan jatkaakin yhdessä, mutta viime aikoina molempia on kiristänyt toisen läsnäolo. Molemmilla stressiä ja huolta elämässä, molemmat vähän introvertteja ja tullut olo, että pitäisi äkkiä saada lomaa toisesta jotta päänuppi kestäisi. Ihan siis muutaman viikon tai kuukauden breikki toisen länsäolosta (ei muista sitoumuksista).
Asutaan vuokralla pienehkössä asunnossa, vuokra aika lähellä kipurajaa, täällä Helsingissä on aika kovat vuokrat. Ei ole rahaa ottaa toista asuntoa, toinen meistä on työttömänä tällä hetkellä ja rahasta tiukkaa. Meillä on kaksi päiväkoti-ikäistä lastakin. Mikä olisi oikeasti mahdollinen tapa saada lomaa aviopuolisostaan?
Kommentit (35)
Pääsisikö jompikumpi vaikka vanhemmilleen tai tutun mökille joksikin aikaa?
Vierailija kirjoitti:
Viikonloppureissu toiseen kaupunkiin.
Toinen meistä on välillä viikonlopun reissussa, mutta ei se tunnu riittävän yhtään mihinkään. Ja aika harvoin on edes varaa toteuttaa tuota. Ap
Jos se työtön teistä lähtisi vaikka marja- tai vihannestilalle kausihommiin?
Vierailija kirjoitti:
Pääsisikö jompikumpi vaikka vanhemmilleen tai tutun mökille joksikin aikaa?
Vanhemmille ei pääse, mutta toisella meistä on sukulainen, jonka mökkiä on saanut välillä lainata muutaman päivän ajaksi. Se vain sattuu olemaan sen työssäkäyvän osapuolen sukulaisen mökki, eikä työt anna myöden olla siellä pitkään. Ap
Vierailija kirjoitti:
Minä olen sen työtön ja minulle sopisi heti. Olisi jopa kivaa! Vaikka ei omaa alaa vastaa yhtään. Mutta se työssä käyvä aviopuolis ei suostu ellen ota lapsia mukaan. Ap
Teiän kannattaisi sanoittaa toisillenne ääneen ne asiat ja piirteet, mitkä toisessa ärsyttää. Ilman riitaa, rakentavasti. Miettiä yhdessä onko ne asioita, joita voisi muuttaa vai vain sellaisia, joihin täytyy sopeutua? Ei ne meinaan millään lomatauolla häviä. Me ollaan sovittu, että saadaan arjessa sanoa heti suoraan "mua ärsyttää toi" ja tää on vähentänyt riitojakin. Ei jäädä niihin kiinni, sanotaan vaan ja se siitä. Kaikissa on piirteitä, jotka ärsyttää välillä toisia.
Aivotutkimuksissa on todettu, että pelkästään se, että sanoittaa tunteen, vähentää sen tunteen voimakkuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen sen työtön ja minulle sopisi heti. Olisi jopa kivaa! Vaikka ei omaa alaa vastaa yhtään. Mutta se työssä käyvä aviopuolis ei suostu ellen ota lapsia mukaan. Ap
Älä kysy siltä, vaan ilmoita että menet. Tuskin se lapsia heitteille jättää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä kysy siltä, vaan ilmoita että menet. Tuskin se lapsia heitteille jättää.
Ei se oikein ole hyvä idea. Hän lähtee aamulla aikaisin ja palaa aika myöhään iltapäivällä. Olen yksin hoitanut kuskaukset päiväkotiin, kun ei se edes ole auki niin myöhään kuin mitä toinen ehtii töistä kotiin. Ap
Vierailija kirjoitti:
Teiän kannattaisi sanoittaa toisillenne ääneen ne asiat ja piirteet, mitkä toisessa ärsyttää. Ilman riitaa, rakentavasti. Miettiä yhdessä onko ne asioita, joita voisi muuttaa vai vain sellaisia, joihin täytyy sopeutua? Ei ne meinaan millään lomatauolla häviä. Me ollaan sovittu, että saadaan arjessa sanoa heti suoraan "mua ärsyttää toi" ja tää on vähentänyt riitojakin. Ei jäädä niihin kiinni, sanotaan vaan ja se siitä. Kaikissa on piirteitä, jotka ärsyttää välillä toisia.
Aivotutkimuksissa on todettu, että pelkästään se, että sanoittaa tunteen, vähentää sen tunteen voimakkuutta.
Kaipaan aikaa yksin, siis aivan yksin. Että en näkisi aamulla ketään (paitsi lapset), en joutuisi illalla lasten nukahdettua sanomaan sanaa kellekään, en joutuisi nukkumaan kenenkään kanssa, en näkemään kekenkään muun aikuisen sotkuja jne. Ei minua niin paljon ärsytä puolisossani mikään, haluan vain olla yksin. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaipaan aikaa yksin, siis aivan yksin. Että en näkisi aamulla ketään (paitsi lapset), en joutuisi illalla lasten nukahdettua sanomaan sanaa kellekään, en joutuisi nukkumaan kenenkään kanssa, en näkemään kekenkään muun aikuisen sotkuja jne. Ei minua niin paljon ärsytä puolisossani mikään, haluan vain olla yksin. Ap
Ok, anteeksi, tajusin väärin. Toivottavasti löydätte kaikille sopivan ratkaisun.:)
Avaa suus ja sano että olet lähdössä lomalle. Saa ukkoskin vapaata sinusta. Eihän tuo mitään vaikeaa ole.
Muuttakaa koeluontoisesti erilleen halvempiin vuokrakämppiin. Saat ehkä jotain yh-tukiakin, jos lapset ovat enimmäkseen sulla miehen työstä johtuen.
Siis oletko päivisin yksin kotona lasten ollessa päiväkodissa eli sinulla on tuhottomasti aikaa yksin kotona omassa rauhassa?
Vierailija kirjoitti:
Siis oletko päivisin yksin kotona lasten ollessa päiväkodissa eli sinulla on tuhottomasti aikaa yksin kotona omassa rauhassa?
Samaa ihmettelin. Ap saa luuhaa ypöyksin viikkokausia ja ilman kakaroitakin, mutta vali vali vali vain.
Ap - vain sinulla on paha ongelma ja sinä olet se ongelma, ei puolisosi tai mikään muu.
Ei kukaan normaali ihminen ajattele noin. Törkeää.
Lapsista sinä lomaa haluat, etkä miehestäsi. Haluat olla kahdestaan miehesi kanssa. Se on normaalia.
Eli haluat eroon miehestä mutta et halua antaa miehelle mahdollisuutta tutustua naiseen joka vahingossa kunnioittaisi häntä?
Vierailija kirjoitti:
Lapset on osapv päiväkodissa. Olin osapv työssä ennen kuin jäin työttömäksi. Olen osan päivää kyllä siis yksin kotona. Se ei riitä, sitähän itsekin tässä mietin että mitäs nyt. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa ihmettelin. Ap saa luuhaa ypöyksin viikkokausia ja ilman kakaroitakin, mutta vali vali vali vain.
Ap - vain sinulla on paha ongelma ja sinä olet se ongelma, ei puolisosi tai mikään muu.
Enhän minä ole puolisoani mistään syyttänyt. Kirjoitin että molemmilla stressiä ja molemmat haluaisi olla kuukauden tai pari yksin. Ap
Viikonloppureissu toiseen kaupunkiin.