Kertokaa Ahvenanmaasta. Mitä tehdä, minne mennä?
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Itse olen tehnyt periaatepäätöksen, etten astu jalallani Ahvenanmaalle. Heidän erioikeutensa ja rasismi suomalaisia kohtaan ovat syynä. Harmi sinänsä, koska olen kuullut sen olevan kaunis paikka. Valitettavasti mädät asukkaat rumentavat kauneimmankin paikan.
Sama täällä, boikotoin Ahvenamaata ja sen tuotteita, koska ovat niin rasistisia suomenkielisiä suomalaisia kohtaan. Suomalaisten raha kyllä kelpaa heille, mutta ei suomalaiset asukkaat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen tehnyt periaatepäätöksen, etten astu jalallani Ahvenanmaalle. Heidän erioikeutensa ja rasismi suomalaisia kohtaan ovat syynä. Harmi sinänsä, koska olen kuullut sen olevan kaunis paikka. Valitettavasti mädät asukkaat rumentavat kauneimmankin paikan.
Sama täällä, boikotoin Ahvenamaata ja sen tuotteita, koska ovat niin rasistisia suomenkielisiä suomalaisia kohtaan. Suomalaisten raha kyllä kelpaa heille, mutta ei suomalaiset asukkaat.
Itselleni tuli myös järkytyksenä ahvenanmaalaisten ylimielinen asenne maanpuolustuksen suhteen. Mitään ennakoivia turvatoimia ei saa missään nimessä tehdä, mutta olettavat, että Venäjän hyökätessä suomalaisten tulisi tulla sankoin joukoin heidän turvakseen oman henkensä uhalla. Röyhkeää.
Hyvin tullut vastauksia kysymyksiin. On aiheessa pysytty jne :D
Vierailija kirjoitti:
Hyvin tullut vastauksia kysymyksiin. On aiheessa pysytty jne :D
Ei ehkä aiheessa mutta asiassa kyllä.
Tosi harvoin oman kokemuksen mukaan törmää rasisteihin. Ihan vaan pari kertaa on näin käynyt.
Vierailija kirjoitti:
pari vinkkiä, yhteysalukset on ilmaisia! Muistaakseni myös bussit Ahvenanmaalla ilmaisia. Maarianhamina itsessään kiva, viikonloppuisin purjehdusseuroilla tansseja, kylpylä. Pommern. KÖkarin saari upea, hieno leirintäalue-myös mökkejä, vesibussimatka saareen jossa on mm. Tove Jansson viettänyt kesiään.
Valtio maksaa tosiaan yhteysalusten viulut, joten liikkuminen on halpaa. Yöpyminen on kallista. Laivalla yöpyminen on usein halvin majoitusvaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Tosi harvoin oman kokemuksen mukaan törmää rasisteihin. Ihan vaan pari kertaa on näin käynyt.
Maksaviin asiakkaisiin suhtaudutaan yleensä myönteisesti. Mutta jos muuttaa Ahvenanmaalle ja perustaa edes nimeltään suomenkielisen yksityisyrityksen, saati jos palvelut ovat ensisijassa suomeksi ja turisteille suunnattuja, niin sitten vastaanotto ei olekaan niin myönteinen. Jyskin osalta maakuntahallinto aikoinaan meni vaatimaan, että yksityinen yritys ei saisi mainostaa kaksikielisesti. Vaatimus ei perustunut mihinkään lakiin, sillä Itsehallintolaki takaa yksikielisyysvaatimuksen vain julkiselle sektorille. Yksityiset yritykset saavat Suomessa lain mukaan vapaasti päättää, millä ylimääräisillä kielillä asiakkaitaan palvelevat ja mainostavat. Mutta niin vain Jysk sitten taipui lopulta lainvastaisen kielirasistisen vaatimuksen edessä, ja kommentoi sitten lehdistön kysyessä, että paikallisten viranomaisten vaatimusten toteutus tuli:
"- Hyvin kalliiksi. Onhan se aina iso asia, kun on lehdet ja kaikki printattu, jakelut ostettu ja näin pois päin."
Vielä sitaatteja jutusta:
"Jyskin alkuperäinen tarkoitus oli jakaa Ahvenanmaalla mainoslehteä, jossa oli sekä ruotsia että suomea.
- Olemme peruneet sen täysin. Kaikki meidän markkinointi on peruttu täysin, joka oli jo sovittuna, maksettuna ja printattuna. Se menee täysin uusiksi. Tästä lähtien tulemme paikallisessa lehdessä tekemään mainontaa ruotsin kielellä ja radiomainontaa ruotsin kielellä, Törnroos-Kärkkäinen sanoo.
Miksi mainoskampanja peruttiin?
- Siksi, että pystymme toimimaan täysin ruotsinkielisinä ja operoimaan vaadituissa standardeissa. Siinä oli osittain suomalaista tekstiä.
Eli jääkö suomi nyt kokonaan pois?
- Se on meidän tavoite, parhaamme mukaan elää lain mukaisesti. Meillä on iso markkinointitiimi, joka työstää asiaa parhaillaan ja homma on hoidossa ihan maajohtajalla asti.
Tuliko kampanjan peruminen kalliiksi?
- Hyvin kalliiksi. Onhan se aina iso asia, kun on lehdet ja kaikki printattu, jakelut ostettu ja näin pois päin. En osaa sanoa nyt euroja, mutta kallista oli.
Iso investointi
Törnroos-Kärkkäisen mukaan Ahvenanmaan Jysk on käyttänyt nyt "hirveän määrän" aikaa siihen, että kaikki kyltit, jotka vain on ollut mahdollista muuttaa, on muutettu käsin ruotsinkieliseksi. Hänen mukaansa Jyskissä käytettävät järjestelmät aiheuttavat sen, että jos hinnat pitää merkitä Suomen euroilla, teksti tulee suomeksi.
- Meidän järjestelmät sallivat sen, että joko meillä on ruotsiksi tekstiä ja ruotsin kruunut. Tai sitten meillä on suomeksi teksti ja Suomen eurot, hän selittää.
... Hän kertoo, että Jysk on keskustellut tilanteesta Ahvenanmaan viranomaisten kanssa "hyvässä hengessä"."
Sitä jutussa ei kerrottu, että kyseinen viranomaisvaatimus ei ollut laillinen. Itsehallintolaki kun ei anna Ahvenanmaan viranomaisille oikeutta vaatia yksityisten palveluiden rajoittumista ruotsin kieleen. Mutta omavaltaisesti siellä on sellaistakin vaatimusta monille yrityksille silti esitetty. Sellaisissa tapauksissa voisi paikallishallinnon haastaa oikeuteen, mutta kaupalliset toimijat eivät uskalla niin tehdä, koska pelkäävät että paikalliset asukkaat boikotoisivat asian oikeuteen viemisen jälkeen heidän palveluitaan - eli vaikka voittaisivat asian oikeudessa, voisivat menettää sitten asiakkaita ja sen myötä toiminnalta menisi liiketaloudellinen pohja.
Ihan vaan Maarianhaminaan kävelemään ja kahviloihin. Pommern on kiva, ja se ravintola siinä vieressä. Kaunis luonto ja meri joka suunnassa.
Me käytiin kiertämässä useampi frisbeegolfrata ja siinä samalla tietysti nähtiin upeita maisemia.
Mieleen jäi Kastelholm, Geta ja Sandösunds. Olisi ollut kiva käydä myös kauemmilla saarilla, mutta ei ehtinyt.
Minulla kokemukset paikallisista asukkaista täysin päinvastaiset, mitä täällä kerrotaan.
Upeita keskiaikaisia kirkkoja (mm. Jomalan kirkko, joka on Suomen vanhin) ja muita historiallisia nähtävyyksiä.
Getan luontopolku on kyllä upea mutta aika raskas. Löytyy paljon lyhyempiäkin hienoja reittejä.
Ei kannata mennä ollenkaan sinne, koska se on täynnä punkkeja.
Keskiaikaiset kirkot ovat sitä parasta antia. Esim. Kumlingen kirkko on kiva.
Älä mene. Arvosta kotimaatasi ja -kieltäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Älkää ostako noiden r asistien taffelsipsejä, vaan muita, parempia merkkejä.
Mene enemmin vaikka Gotlantiin. Oikeat ruotsalaisetkin on ystävällisempiä.