Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kerronko työhaastattelussa että olen aiemmin sairastunut vakavaan työuupumukseen ja ollut sen takia vuosia sairauslomalla?

Vierailija
02.05.2022 |

Minut lopulta irtisanottiin, koska mitään korvaavaa työtä jota olisin voinut tehdä, ei järjestynyt. Nyt olen siis työtön ja hakemassa työpaikkaa. Työuupumuksesta ja masennuksesta olen parantunut. Mutta pitääkö minun selittää jo työhakemuksessa tästä asiasta kun CV:een tulee pakostakin pitkä aukko? Ja jos pääsen työhaastatteluun ja siellä kysytään, että miksi CV:ssäni on aukko, niin pitääkö siellä kertoa tuosta työuupumuksesta? Vai olisiko parempi vain sanoa, että sairastuin masennukseen ja jättää kertomatta koko uupumuksesta? Ja se vielä, että mahtaako kukaan enää ikinä palkata mua, kun olen onnistunut sairastumaan niin pahasti psyykkisesti, että olen ollut sen takia vuosia työkyvytön... Oisko kellään henk. koht kokemusta asiasta, joko rekrytoijana tai työnhakijana? Olisin kiitollinen kaikista vastauksista.

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No et todellakaan kerro mitään. Sanot vaan että pidit taukoa omasta halustasi ja vaikka opiskelit jotakin.

Vierailija
2/30 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et tietenkään kerro, eikä työnantajalla ole oikeus kertoa. Sano jotain ympäripyöreää, mutta älä valehtele.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä kerro kumpaakaan. Äläkä missään tapauksessa selittele mitään edes hakemuksessa. Terveyshistoriasi ei kuulu rekrytoijille.

Näinä aikoina on normaalia, että vc:ssä on aukko. Jos joku kysyy siitä, sano, että edellinen työsuhde oli määräaikainen.

Vierailija
4/30 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu haluatko paikan vai et. Jos haluat, pimitä kaikki. Jotenkin.

Vierailija
5/30 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nieletkö?

Vierailija
6/30 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinä aikona on normaalia, että vc:ssä on aukko. 😂 Ennenkö ei ollut.

Vierailija
7/30 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus voi kertoa uupumustaustasta, mutta rekrytoijan on helpompi ottaa sun henkilökohtainen muutostarina vastaan, jos sulla on esittää konkretiaa, kuinka olet uupumukseen jälkeen suoriutunut seuraavasta työstäsi hyvin tai mielellään erinomaisesti.

Jos tämä on ensimmäinen paikka uupumuksen jälkeen, rekrytoija voi pitää sinua liian suurena riskinä, ja arvioi mahdollisuuden uupumuksen uusiutumiseen. Siinä tilanteessa on parempi, että kerrot arvioineesi aukkojaksolla arvojasi ja urasuunnitelmiasi uudelleen, ja nyt tiedät, mitä haluat tavoitella. Sitten luettelet, minkälainen työ ja työnantaja sopii mielestäsi sinulle ja miksi. Kytke siihen syy, miksi haet juuri kyseistä tehtävää. Esim Se vastaa arvojasi (miten) ja voit hyödyntää siinä erityisosaamistasi (yksilöi mitä).

Vierailija
8/30 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro ihmeessä, jos et halua tulla palkatuksi. 

Vierailija
9/30 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketään ei kiinnosta sinun aukkosi. 

Vierailija
10/30 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En missään nimessä kertoisi. Pomoille se on varmasti selvä merkki mielenterveysongelmista ja eivät ota riskiä, että kun ovat juuri palkanneet uuden työntekijän niin hän onkin jatkuvasti sairauslomilla. Näinhän ei siis saisi olla ja olisi oikeasti tärkeää päästä pois uupumuksen ja mielenterveyden hoitoon liittyvästä stigmasta mutta valitettava totuus on, että ne leimaavat ihmisen edelleen työmarkkinoilla "kelvottomaksi". Itse olen myös uupunut ja epäile itse, että minulla on korkean toimintakyvyn masennus mutta apua en voi hakea koska en voi ottaa tietoihini merkintää mielenterveysongelmista tai työurani luultavasti tyssää siihen. Minulla ei ole vielä vakituista paikkaa joten ainakaan ennen vakkaripaikan saamista en voi hakea apua. 

Vierailija
11/30 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työhaastattelussa kerrotaan, miksi sinut pitäisi palkata. Ei se mikään lääkärin vastaanotto ole, jossa terveyshistoriasta jaaritellaan. Terveystiedoista kerrotaan vain ne, jotka suoraan vaikuttavat ko. työn tekemiseen (esim. en voi atooppisen ihottuman takia olla kosketuksissa voimakkaiden kemikaalien kanssa tms.) Jos rupeat korostamalla korostamaan mt-ongelmia, tulee väistämättäkin tunne, ettet ole vielä toipunut niistä. 

Vierailija
12/30 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai haluan paikan ja haen nyt ihan eri alaa kuin missä sairastuin. Mulle tulee tuohon cv:en noin puolentoista vuoden aukko. Tuleeko mun sairaushistoria esille työhöntulotarkastuksessa? Mulla on siis siellä pitkät pätkät tarinaa mun sairastumisvuosilta, koska olin hoidon piirissä (psyk. poli, psykiatri jne). Näkeekö siellä työhöntulotarkastuksessa mun OmaKannan merkinnät yms? Ja jos näkee, niin meneekö niistä sitten tieto myös työnantajalle tältä lääkäriltä?

Vierailija
13/30 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai kerrot. Sitten kun taas aloitat saikutuksen, alkaa ta kyselemään tietoja entiseltä työnantajalta. Kannattaa olla rehellinen.

Vierailija
14/30 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai haluan paikan ja haen nyt ihan eri alaa kuin missä sairastuin. Mulle tulee tuohon cv:en noin puolentoista vuoden aukko. Tuleeko mun sairaushistoria esille työhöntulotarkastuksessa? Mulla on siis siellä pitkät pätkät tarinaa mun sairastumisvuosilta, koska olin hoidon piirissä (psyk. poli, psykiatri jne). Näkeekö siellä työhöntulotarkastuksessa mun OmaKannan merkinnät yms? Ja jos näkee, niin meneekö niistä sitten tieto myös työnantajalle tältä lääkäriltä?

Googlaa vaitiolovelvollisuus. 

Vierailija
15/30 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta kai kerrot. Sitten kun taas aloitat saikutuksen, alkaa ta kyselemään tietoja entiseltä työnantajalta. Kannattaa olla rehellinen.

Sepä ei ole laillista kertoilla entisten työntekijöiden terveystietoja eteenpäin. Se entinen työnantajakaan ei välttämättä tiedä syytä saikulle. 

Vierailija
16/30 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä kerro, elleivät kysy. Itse valehtelen hoitaneeni nyt jo edesmennyttä äitiäni.

Vierailija
17/30 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi luulet, että ketään kiinnostaa tuo? Aukkoja on itse kullakin syystä jos toisesta. Hyvin harva on nykyään sillä tavalla töissä, että yhtään "aukkoa" ei cv:ssä ole. Järkevä ihminen myös muotoilee CV:n niin, että aukot eivät sieltä erotu. Eihän CV:ssä listata kaikki mahdollisia töitä, mitä joskus olet tehnyt, vaan haettavan työn kannalta olennaiset paikat+muu osaaminen kuten koulutus, kielitaito jne. 

Vierailija
18/30 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 10v aukko ja en aio selitellä yhtään mitään.

Vierailija
19/30 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on 10v aukko ja en aio selitellä yhtään mitään.

Mulla on montakin aukkoa. Kysyn aina työhaastattelussa kumpaan niistä laitetaan. 

Vierailija
20/30 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne jotka saikuttavat, jaksavat työssä. Uupumus tulee usein siitä, että tekee liikaa eikä palaudu. Tästä on toki otettava opikseen, kuinka tehdä työtä jaksamista tukevasti. Itsellä vuosien sijaisuuksien putki, ei lomaa, ei tietenkään saikulla ikinä. Täytyy olla tehokas, näyttää paikkansa. No, sittempä ei enää tehtykään mitään hetkeen. Tämä oli toki arviointivirhe nyt kun jälkiviisaana katsoo ja ehdottomasti olen liotettava ja ahkera työntekijä jatkossakin, mutta riittää että suorittaa kohtuullisesti. Muillakin on lomat, syystä.