Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mistä tuntee luokkanousijan?

Vierailija
02.05.2022 |

Tuosta suositusta wt-ketjusta inspiroituneena, ajattelin että voitaisiin listata vastaavia tunnuspiirteitä ensimmäisen polven keskiluokasta!Aloitan: Lasten koulutus on niin tärkeää, että oman lapsen persoonan ja toiveet omasta tulevaisuudestaan voi sivuuttaa täysin. Opiskelupaikan saa itse valita, kunhan se on kauppis, oikis tai lääkis. Kotona pitää olla sen hetken sisustussuosikit, Stringit ja suvun ensimmäiset Artekit. Näitä on tärkeää mainostaa somessa. Myös esimerkiksi siivouspalveluiden osto ym ylemmälle luokalle jo lapsuudesta melko tavallinen asia on pakko jakaa someen.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelin nuorempana miksi äitini pukeutui viimeisen päälle hyvin, osti ja teetti ompelijalla paljon vaatteita, kävi usein kampaajalla, halusi aina että ravintolaan on pöytävaraus. Hän piti koulumenestystä äärimmäisen tärkeänä, halveksi viihdettä ja raahasi minua taidenäyttelyihin ja teatteriin niin pienenä etten ollut sellaisista asioista vielä kiinnostunut.
Luin kirjan nimeltä Luokkaretkellä hyvinvointiyhteiskunnassa ja minulla välähti. Äitini oli luokkanousija ja hänellä oli luokkatrauma. Minun luontainen boheemiuteni ja kunnianhimon puutteeni ärsytti häntä suunnattomasti. Olin veltto ja kiittämätön ja saanut kaiken valmiina enkä viitsinyt kiipiä yhteiskunnassa ylöspäin. Synnyin keskiluokkaan ja keskiluokassa olen pysynyt. En mieti sitä minkä luokan edustajalta muiden mielestä vaikutan.

Vierailija
2/6 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä meitä (kaikkia) tunnista mistään. Nousukkaita toki on, heillä raha haisee ja näkyy! 

Itse olen duunariperheen lapsi ja nykyisin tukevasti keskiluokkainen, perheemme yhteenlasketut bruttotulot lähes 150 000€, miehellä toki isommat kuin minulla. 

Viimeiset 24v olemme asuneet omakotitaloissa hyvillä alueilla, meillä on 2. asunto ulkomailla. Autot liisattuja koska emme halua tuhlata niihin rahaa. Matkustamme paljon mutta se näkyy hyvin harvoin esim somessa, emme juurikaan laittele kuvia emmekä hehkuta reissujamme (tai elämäämme muutenkaan). Emme ostele periaatteen vuoksi ns "merkkituotteita" ainakaan normaalihintaan, en suostu maksamaan mainostamisesta. Jos saan logottoman/huomaamattomasti merkityn tuotteen -50% tai -70% voin ostaa sellaisen jos tarvitsen. 

Omat lapsemme ovat meistä vielä pykälän edellä, he ovat akateemisia ja vähintään samoissa tuloissa kuin mekin. Samoin hyvin tiukkoja siitä mitä esittelevät facessa tai muualla. Ystävät ja perheenjäsenet tietävät tulot suunnilleen, omaisuuden jne mutta muille siitä ei puhuta. Lasten vaatteet ja tarvikkeet kierrätetään siinä missä heidänkin köyhässä lapsuudessa, mitään ei tuhlata tarpeettomasti. 

Nousukkaaseen ero on se että näillä jokainen LV:n muovilaukku, jokainen drinksu jossain loungessa, jokainen ruokailu ulkona, jokainen hippalonpippalo kuvataan someen, jokainen ostos pitää mainita erityisesti miten kallista se oli - laadusta viis kunhan on merkki ja iso hintalappu! Autot on vain paria merkkiä ja asuntokin pitää olla tietyltä alueelta. Kato meillä on varaa!!!

Nousukkaita ei vaan jaksa, ne on tosi rasittavia! Elämä pyörii vain rahan ympärillä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haistaa pillusta.

Vierailija
4/6 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todistuksessa ei ole yhtään nelosta.

Vierailija
5/6 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko elämä näyttää kulissilta. Kaikki on hienon näköistä ulospäin ja sitä kuvataan ahkerasti someen. Someen kerätään kaveriksi kaikki kaupungin tunnetut ja menestyneet ihmiset ja liitytään kaikkiin Kokoomus-ryhmiin. Lapsilla on vain kalliita ja tavoitteellisia harrastuksia ja jokaisella 2-3 ohjattua harrastuskertaa päivässä jokaisena viikon päivänä.

Sitä enemmän ulkokultaisuutta mitä alempi koulutus, eikä kenelläkään perheestä ole akateemista sivistystä.

Avioliitolla menee huonosti, mutta erotakaan ei voi, kun mies on niin hyvätuloinen ja itse tippuisi takaisin duunariksi tai alempaan keskiluokkaan.

Vierailija
6/6 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työllä ei rikastu, minä ryhdyin sioittamaan. Nyt kelpaa.